Arvesynd
Fra : TommyGun

Dato : 17-10-01 13:48

Hej Godtfolk.

Jeg har et enkelt spørgsmål: Hvad er arvesynd og hvor i skrifterne står der
om det?

--
Guds Fred,

Tommy.

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-
www.oplevjesus.dk

1 Kor 1:28 "og det, som verden ser ned på, og som ringeagtes,
det, som ingenting er, udvalgte Gud for at gøre det, som er noget,
til ingenting."

Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 17-10-01 15:11

TommyGun <tommy@tommygun.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bcd7e32$0$269$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej Godtfolk.
>
> Jeg har et enkelt spørgsmål: Hvad er arvesynd og hvor i skrifterne står
> [...]

Er det dig på billedet? Du er klart kønnere uden stoffer!

Marina

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 17-10-01 16:01

"Marina Norling Jørgensen" <marina-n@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
> der

> Er det dig på billedet? Du er klart kønnere uden stoffer!

Nu bliver vi andre da nysgerrige - hvad er det for et
billede, du skriver om?

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 17-10-01 16:57

Bodil Grove Christensen <grovebgc@post8.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bcd9cb8$0$782$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> "Marina Norling Jørgensen" <marina-n@mail.tele.dk> wrote in message

> Nu bliver vi andre da nysgerrige - hvad er det for et
> [...]

Der var en henvisning til en internetside i Tommys brev og der fandt jeg et
billede af hvad jeg troede var Tommy
Marina

Fra : TommyGun

Dato : 17-10-01 16:13

> Er det dig på billedet? Du er klart kønnere uden stoffer!
>
> Marina

Nej, det er ikke mig

Tommy.

Fra : Lyrik

Dato : 17-10-01 19:31

"TommyGun" <tommy@tommygun.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Godtfolk.
>
> Jeg har et enkelt spørgsmål: Hvad er arvesynd og hvor i skrifterne står
der
> om det?
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Arvesynd i min bog, er de fejl som vores gener bringer os. De fejl som
stammer i lige linie tilbage fra Adam og Evas gener.

Da man ikke kendte til gener, men så alting i et diset metalspejl på bibelsk
tid, så står det naturligvis ikke på den måde i bibelen.

Den henvisning der siver ind i min hjerne, som er velbehagelig stimuleret af
et par glas 6 stjernet rødvin, er fra Korintherbrevet.
Min tilstand byder ikke til opslag, men jeg husker, at lige som alle dør i
Adam skal alle levendegøres i Kristus.
Det får blandt andet Ebbe Kløvedal Reich til at konkludere at ALLE!!! Bliver
frelst.
Argumentationen presser sig hele tiden på i min ånd, for kan nogen rive
noget ud af Guds hånd? Kan nogen snyde Gud?
Nej! Hvordan kan vi så tro, at Satan kan franarre Gud en eneste af
menneskeheden?
Alle døde på grund af Adam. De sætter vi ikke noget spørgsmål ved. Alle
levendegøres i Jesus Kristus! Så sætter vi pludselig en hel masse
spørgsmålstegn!
Ikke alle- synes det os altid magtpåliggende at konkludere.
Det sidste jeg så til arvesynd var, at hele vores opførsel er bestemt af
vores gener og at miljøets rolle er tæt ved ikke at eksistere, som
grundpille for personlighedens udformning.

Hilsen
Jens

Fra : Peter B. Juul

Dato : 17-10-01 20:11

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> writes:

> Alle døde på grund af Adam. De sætter vi ikke noget spørgsmål ved. Alle
> levendegøres i Jesus Kristus! Så sætter vi pludselig en hel masse
> spørgsmålstegn!

Jeg har en lidt mere pragmatisk tilgang til emnet end du har.

Har du ret i din forventning, så er det jo godt. Jeg håber, at du har
ret. I modsætning til hvad de fleste render rundt og tror om kristne,
så er det mit indtryk at kun et fåtal går rundt og godter sig over
hvordan alle mulige andre skal brænde i Helvede for deres synder.

Jeg vil endda medgive, at der er en del vers, der kan læses som du
beskriver - ligesom der er en del, der kan læses på den anden måde.

Ikke desto mindre må jeg begrænse mig til at håbe, ikke forvente, at
alle frelses, mens der ingen tvetydighed er i missionsbefalingen: Vi
_skal_ evangelisere. Vi kan simpelthen ikke tillade os bare at hvile i
en forventning om at Gud nok løser det hele på sin måde. Hans måde
plejer oftere end ikke at involvere mennesker, der handler.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Fra nu af er I ikke længere mine kloner.
The RockBear. ((^)) I er mine fætre.

Fra : Willy Brochs

Dato : 17-10-01 20:01

"TommyGun" <tommy@tommygun.dk> skrev i melding
> [...]
>
> 1 Kor 1:28 "og det, som verden ser ned på, og som ringeagtes,
> det, som ingenting er, udvalgte Gud for at gøre det, som er noget,

Ordet "arvesynd" brukes ikke i Bibelen, men hvis du leser Romerbrevet
kapittel 5, vers 12-14, så tror jeg du vil finne en god bibelsk forklaring
på hva arvesynden er.
Arvesynden er den synd du og jeg ikke har pådratt oss ved egne ord, tanker
eller handlinger. Arvesynden er noe absolutt alle mennesker - uten noe utak,
har del i. Skriftstedet jeg viser til i Rom sier at vi er blitt syndere -
ikke først og fremst på grunn av noe vi har gjort selv, men vi er blitt
syndere ved en gjerningen et annet menneske har gjort. I dette tilfellet er
det Adam som er det "andre mennesket" som har gjort en synd du og jeg - og
alle mennnesker - vil måtte stå ansvarlig for. Det er ikke selve handlingen
til Adam vi er medansvarlige for, men ved Adams syndegjerning kom synden inn
i verden, og denne synden trengte gjennom til alle mennesker. Så står det:
"fordi de alle syndet." Det er en merkelig uttalelse, men den viser, at selv
om du og jeg kunne levd hele livet uten å selv begå en eneste synd, ville vi
likevel blitt fordømt. Dette kan synes merkelig og vanskelig å forstå, og
det er det da også. Men hvis vi leser videre i samme kapittel, versene
15-21, så har vi all grunn til å være taknemlig for at det er slik. For,
skriver Paulus; På samme måte som vi ble syndere ved det ene mennesket,
Adam, slik - altså på samme måte - skal vi også bli regnet som rettferdige -
ikke på grunn av noe vi selv har gjort, men på grunn av en gjerning den
andre Adam har gjort.
Romans 5:18 Altså, likesom én manns overtredelse ble til fordømmelse for
alle mennesker, slik blir også én manns rettferdige gjerning til livsens
rettferdiggjørelse for alle mennesker.

Romans 5:19 "Thi ligesom ved det ene Menneskes Ulydighed de mange bleve til
Syndere, så skulle også ved den enes Lydighed de mange blive til
retfærdige."

Pris Gud for hans uransakelige visdom! Likesom vi ble syndere og mistet
retten til det evige liv, på samme måte blir vi også gjort rettferdige og
vinner livet, på grunn av hva Jesus har gjort i vårt sted.

Lovsyng Gud all jordens folk!

Hilsern

Willy Brochs

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 18-10-01 12:02

> [...]
>
> 1 Kor 1:28 "og det, som verden ser ned på, og som ringeagtes,
> det, som ingenting er, udvalgte Gud for at gøre det, som er noget,

Jeg har ikke umiddelbart en teologisk sikker forklaring. Jeg er dog
overbevist om, att vi p.g.a. syndefaldet har fået evnen "til at kende
forskel på godt og ondt". Derfor er alle mennesker disponeret for at synde
og gør det. Jeg har dog svært ved at acc. den påstand nogen har, at et
spædbarn går fortabt uden dåb. Jeg er måske på usikker grund når jeg mener,
at vi fødes ind i verden som Guds børn. Jesus vil kalde på barnet gennem
Helligånden, når tiden er Guds time til erkendelsen af synd, frelse, etc.
Hvornår det er, er jo individuelt. Jeg nægter simpelthen at tro, at et
menneske (barn) går fortabt uden at kende frelsens vej. Ok, der er sikkert
mange "skriftkloge", som kan dok. noget andet. Et er sikkert, alle frelses
ikke. Matt. 7, 13-14.

Jesu nåde er stor.
Ernst

Fra : Live4Him

Dato : 18-10-01 23:03

"Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> Helligånden, når tiden er Guds time til erkendelsen af synd, frelse, etc.
~~~~~~~~~~~~~~~~
Jeg er af samme opfattelse. Jesus sagde at Guds rige tilhørte de små børn da
Han tog dem i favn. Hvis de automatisk er dækket under forsoningen pga deres
lave alder, bliver spørgsmålet så, hvornår de ikke er dækket af forsoningen
? Det er et svært spørgsmål, men modsat virker det utænkeligt, ja, nærmest
frastødende, at forestille sig små børn/babyer skulle gå fortabt når de eks.
dør vuggedød.

Men måske er det et af de spørgsmål vi ikke skal tumle med, men overlade til
Gud i tillid til at Han altid gør hvad der er bedst.

jørgen.

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 19-10-01 08:04

Live4Him wrote:

> [...]
> frastødende, at forestille sig små børn/babyer skulle gå fortabt når de eks.

Det bedste bud er vel, at børn er dækket af forsoningen, til de opsiger
denne dækning.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Claus

Dato : 19-10-01 15:57

Borge Rahbech Jensen skrev i meddelelsen
<3BCFD051.24534B2A@post8.tele.dk>...

>Det bedste bud er vel, at børn er dækket af forsoningen, til de opsiger
>denne dækning.

Eller at forsoningen er en generel forsikring der gælder alle om de vil
eller ej da ondskaben er uforskyldt medfødt som følge af arvesynd. At
tro at man kan gøre sig fortjent til frelse , at man kan tilhøre en
lille eksklutiuv klub af frelste, er lovtrældom, og det er ikke
kristendom.

Hilsen Claus.

Fra : Live4Him

Dato : 19-10-01 16:30

"Claus" <kompletkommunikation@get2net.dk> wrote in message
> Eller at forsoningen er en generel forsikring der gælder alle om de vil
> eller ej da ondskaben er uforskyldt medfødt som følge af arvesynd.
~~~~~~~~~~~~~~~~
Mener du dermed at alle bliver frelst, uanset om de tror på Jesus eller ej ?

>At
> tro at man kan gøre sig fortjent til frelse , at man kan tilhøre en
> lille eksklutiuv klub af frelste, er lovtrældom, og det er ikke
> kristendom.
~~~~~~~~~~~~
Frelse er ufortjent, men må alligevel modtages af den enkelte, for at give
mening. At modtage noget er ikke en fortjeneste-gerning, men det er ligesom
et barn i fuld tillid til sin far, modtager denne. Du kan også illustrere
det med en dør; Jesus siger "jeg er døren". At gå ind gennem den dør er en
forudsætning for frelse, men det er ikke en fortjeneste-gerning og har intet
med lovtrældom at gøre.

jørgen.

Fra : Claus

Dato : 19-10-01 20:27

Live4Him skrev i meddelelsen
<3bd04733$0$3784$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>"Claus" <kompletkommunikation@get2net.dk> wrote in message

>Mener du dermed at alle bliver frelst, uanset om de tror på Jesus eller
ej ?

Ja, fordi det er arvesynden der synder, ikke mennesker. Arvesynden er en
kollektiv arv for menneskeheden.

>Frelse er ufortjent, men må alligevel modtages af den enkelte, for at
give
>mening.

Meningen er kærlighed.

> [...]
en
>forudsætning for frelse, men det er ikke en fortjeneste-gerning og har

Det ville forudsætte at kun kristne der sagde ja ville blive frelst og
det er ikke tilfældet. Andre kulturer er ikke "døde" blot fordi de ikke
kender til kristendom. Det ville nemlig ikke være kærlighed så derfor
kan det ikke forholde sig således.

Hilsen Claus.

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 19-10-01 22:11

"Claus" <kompletkommunikation@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Live4Him skrev i meddelelsen
> <3bd04733$0$3784$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> Ja, fordi det er arvesynden der synder, ikke mennesker. Arvesynden er en
> kollektiv arv for menneskeheden.

Det er vel ikke dit alvor, at du mener, at mennesket ikke synder mod Gud.
Arvesynden er en nedarvet disponering til at synde - og vi gør det (se mit
tidligere indlæg i strengen) Rom. 3, 23 "Der er ingen forskel; for alle har
syndet og har mistet herligheden fra Gud". Joh. 16, 9 "Om synd: at de ikke
tror på mig". Rom. 10, 9-10 "For hvis du med din mund bekender, at Jesus er
Herre, og i dit hjerte tror, at Gud har oprejst ham fra de døde, skal du
frelses. For med hjertet tror man til retfærdighed, med munden bekender man
til frelse".

Gud har skabt os med en fri vilje. Ikke engang Gud kan tvinge os til at
elske Ham og tro på frelsen i Jesus Kristus, det er en beslutning om vi vil
tage imod denne gave.

> [...]
> det er ikke tilfældet. Andre kulturer er ikke "døde" blot fordi de ikke
> kender til kristendom. Det ville nemlig ikke være kærlighed så derfor

Prøv lige at meditere lidt over Markus 16, 15-16 "Gå ud i alverden og prædik
evangeliet for hele skabningen. den der tror og bliver døbt, skal frelses;
men den, der ikke tror, skal dømmes".
Jeg mener der er bibelsk belæg for, at mennesker der ikke har hørt
evangeliet om frelsen i Jesus, skal Gud dømme efter deres gerninger og Guds
dom er altid retfærdig.
Mennesker som har hør det sande evangelium, men afviser Jesus, har jo
benyttet sig af deres frie vilje til at sige nej tak til frelsen. Jeg ville
håbe det var anderledes, men tror det desværre ikke. Det er dog en trøst for
mig, at der kun skal en meget "lille" tro til at frelse og at det kan ske i
menneskets sidste time (røveren på korset).
mvh
Ernst

Fra : Claus

Dato : 20-10-01 12:17

Ernst Pedersen skrev i meddelelsen
<3bd09737$0$11605$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>...

>Det er vel ikke dit alvor, at du mener, at mennesket ikke synder mod
Gud.

Årsagen er arvesynd.

> [...]
du
>frelses. For med hjertet tror man til retfærdighed, med munden bekender

Jo men tro kommer fra Gud, fra Guds nåde.

>Gud har skabt os med en fri vilje.

Det er ikke almindelig kristendom men ok, der er nogle der tror på det.
Folkekirken bekender at vi har en fri vilje hvad angår dagligdags ting
som valg af måltider og tøj osv, men at vi ikke har en fri vilje i
troesspørgsmål. Luther behandler det i den Augburgske troesbekendelse.

> [...]
prædik
>evangeliet for hele skabningen. den der tror og bliver døbt, skal

Det springende punkt her er hvad der skal lægges i at "have tro".

Jeg tror man skal passe grundigt på at komme til at tolke biblen
fundamentalistisk. Der er flere lag i biblen der skal ses under et
samlet hele. Ellers kommer man til at køre rundt i en fundamentalistisk
tankegang der kører i ring uden at gå op og som mister helheden.

Hilsen Claus.

Fra : Erik

Dato : 20-10-01 13:15

> [...]
> samlet hele. Ellers kommer man til at køre rundt i en fundamentalistisk
> tankegang der kører i ring uden at gå op og som mister helheden.

Man må ikke ligge til eller trække fra, JohÅb 22 18-19 Nu skal man
også passe på hvor meget af bibelen der er sund fornuft at tro på.

Tak du Gud, for at han skænker nogle få fundamentalistisk bibeltroende,
her tænker jeg ikke på de selv lærte fundamentalister fra IM; LM og
folkekirken der ikke engang vil acceptere Helligåndensdåb og Guds
Nådegaver.

Erik

Fra : Erik

Dato : 20-10-01 13:04

> Prøv lige at meditere lidt over Markus 16, 15-16 "Gå ud i alverden og
prædik
> evangeliet for hele skabningen. den der tror og bliver døbt, skal frelses;
> men den, der ikke tror, skal dømmes".

Der står kun "dømmes" i ny oversættelse, alle ander står der "fordømmes",
men
i 2 Pet 3 v 7 står der ganske klart om hvem der skal dømmes.

> Jeg mener der er bibelsk belæg for, at mennesker der ikke har hørt
> evangeliet om frelsen i Jesus, skal Gud dømme efter deres gerninger og
Guds
> dom er altid retfærdig.

Så mener du alle der ikke vil høre tale om Helligånden og Helligåndens dåb
kan komme og sige "vi viste ikke, fordi ingen har sagt det til os"

> [...]
> mig, at der kun skal en meget "lille" tro til at frelse og at det kan ske
> menneskets sidste time (røveren på korset).

Røveren på korset er et meget dårligt eksempel, da han levede under GT´s
Moselov. Jesus var ikke død og kunne derfor ikke have betalt for røverens
synder da han tilgav ham.

Erik

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 20-10-01 22:05

"Erik" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> men
> i 2 Pet 3 v 7 står der ganske klart om hvem der skal dømmes.

Jamen hvad ser jeg, da jeg åbner min pc, Erik vil diskutere . Nå, ok! Mit
indlæg til Claus var skrevet lidt hurtigt, da jeg følte han trængte til
hurtig assistance.
Jakob 2, 10 og f.eks. Matt. 7, 13-14 lader heller ingen tvivl tilbage.

> Så mener du alle der ikke vil høre tale om Helligånden og Helligåndens dåb
> kan komme og sige "vi viste ikke, fordi ingen har sagt det til os"

I stedet for at svare, hvad jeg nemt kunne, vil jeg spørge dig: 1) Kan
mennesker ikke være frelst uden at være døbt med Helligånden? 2) Skrev jeg
" mennesker der ikke har hørt evangeliet ", eller skrev jeg....Helligånden?
3) Får man Helligånden i sit hjerte, når manbliver frelst? 4) Er Guds dom
altid retfærdig?
5) Kan det tænkes, at der et eller andet sted i Langbortistan, som aldrig
når at høre en dyt om evangeliet? Kan det tænkes at sådanne mennnsker bare
uden videre går fortabt, eller dømmer Gud dem anderledes, end den der HAR
hørt evangeliet?
Mens du tænker, vil jeg lige sove på det. Jeg ved det står rimelig klart
beskrevet, men kan ikke lige finde det. Rom. 2, 14-16 og 10, 14-15 er måske
lidt inde på det.

> [...]
> Moselov. Jesus var ikke død og kunne derfor ikke have betalt for røverens

Jamen bette Erik vil du påstå, at Jesus ikke frelste nogen i de 3 1/2
han gik rundt og "gjorde al ting vel"? Skulle Gud være et menneske, så han
lyver, et menneskebarn, så han angrer.... (4. Mosebog 24, 19). Hvad med
f.eks.: Lukas 8, 50, Markus 5, 34, eller Matt. 9, 2. Nej Erik, Jesus frelste
og tilgav mange deres synder mens han vandrede på Jorden, men det var
naturligvis kun dem, der var ham nær. Lige så vel som mange i GT blev frelst
af tro - f.eks. Abraham, så skete det samme på Jesu tid. Se da det var
"fuldbragt" og Helligånden blev udgydt Ap.g. kap. 2 da kom der helt
anderledes "gang" i det.

Al pris og ære til Gud Fader, Gud Jesus og Gud Helligånd.

go' nat og venlig hilsen
Ernst

Fra : Erik

Dato : 21-10-01 15:25

> [...]
> lidt inde på det.

> --
> frelse og > >at det kan ske i menneskets sidste time (røveren på

Den kan jeg godt lide, jeg er over 190 cm vejer omkring 150 kg, så er jeg
bette, hvor mange er så dværge.

> [...]
> af tro - f.eks. Abraham, så skete det samme på Jesu tid. Se da det var
> "fuldbragt" og Helligånden blev udgydt Ap.g. kap. 2 da kom der helt

Selvføligt frelste Gud Røveren og Jøderne, men efter Moseloven. Der
er ingen kristne frelst før efter Jesu død og opstandelse og Helligåndens
udgydelse over menneskerne.

Røveren kunne da ikke have korsfæstet sit gamle liv med jesus i Dåben
(Rom6,4) før Jesus var død. Og Røveren kunne da ikke være opstået
med Jesus tre dage før Jesus opstod fra de døde.(Rom6,4)

> Al pris og ære til Gud Fader, Gud Jesus og Gud Helligånd.

Amen
Erik

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 21-10-01 16:36

-----

--
frelse og at det >>kan ske i menneskets sidste time (røveren på korset).

Et dårligt eks. OK, men det forandrer dog ikke på den kendsgerning, at
frelsen kan ske i menneskets sidste time.

Kan du så være en sød lille dreng, at svare på mit indlæg 20-10-01 23:05,
som var respons på din kritik 20-10-01 16:24 af mine synspunkter skrevet til
Claus 19-10-01 23:10 og ikke vige uden om - fy

mvh
Ernst

Fra : Erik

Dato : 21-10-01 16:59

> [...]
>
> Et dårligt eks. OK, men det forandrer dog ikke på den kendsgerning, at
> frelsen kan ske i menneskets sidste time.

Igen omskærelsens pagt med Gud skete for Røveren den 8dag efter fødslen
for de frelste (Kristne) sker omskærelsen i dåben ( kol 2,9-15), så skal du
frelses i sidste time har du brug for vand og en Genfødt Kristen til at døbe
dig.

OK, det kan med Guds Nåde lade sig gøre,

> [...]
til
> Claus 19-10-01 23:10 og ikke vige uden om - fy

Jeg skal prøve!

Erik

Fra : Erik

Dato : 21-10-01 17:26

"Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> I stedet for at svare, hvad jeg nemt kunne, vil jeg spørge dig: 1) Kan
> mennesker ikke være frelst uden at være døbt med Helligånden?

NEJ, For det er Helligånden der omskærer dig Kol 2 v 9-15, desuden er
det Helligånden der levende gøre Jesus i os.

>2) Skrev jeg
> " mennesker der ikke har hørt evangeliet ", eller skrev
jeg....Helligånden?

????????

> 3) Får man Helligånden i sit hjerte, når man bliver frelst?

Helligånden er ikke kun i dit hjerte, men du er badet i Helligånd, derfor
heder det Helligåndens Dåb.

>4) Er Guds dom altid retfærdig?

Altid;

> [...]
> uden videre går fortabt, eller dømmer Gud dem anderledes, end den der HAR

For Gud er det muligt at frelse manden i Langbortistan hvis de
omstændigheder
Gud forlanger er til stede. Men er manden i Langbortistan ikke frelst, går
han
vel fortabt.

> Mens du tænker, vil jeg lige sove på det. Jeg ved det står rimelig klart
> beskrevet, men kan ikke lige finde det. Rom. 2, 14-16 og 10, 14-15 er
måske
> lidt inde på det.

Er du færdig med at sove, så er jeg færdigt med at tænke (helt færdigt), men
hvad er det du spørger om ???

Ingen kan blive frelst uden de er korsfæstet og opstået med Jesus (Rom 6,4)
dvs Døbt til Jesu død og opstandelse.

One Way, My man, Jesus way only.

Erik

Fra : Live4Him

Dato : 19-10-01 22:19

"Claus" <kompletkommunikation@get2net.dk> wrote in message

> Det ville forudsætte at kun kristne der sagde ja ville blive frelst og
> det er ikke tilfældet.
~~~~~~~~~~~~
Jo, det er faktisk det som er tifældet, hvilket bibelen også tydeligt lære.

>Andre kulturer er ikke "døde" blot fordi de ikke
> kender til kristendom. Det ville nemlig ikke være kærlighed så derfor
> kan det ikke forholde sig således.
~~~~~~~~~~~~
Det argument holder ikke, og det er iøvrigt slet ikke kristendom.

jørgen.

Fra : Claus

Dato : 20-10-01 12:20

Live4Him skrev i meddelelsen
<3bd098e2$0$42067$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>"Claus" <kompletkommunikation@get2net.dk> wrote in message

>Jo, det er faktisk det som er tifældet, hvilket bibelen også tydeligt
lære.

Det er vist ikke almindelig lære.

>~~~~~~~~~~~~
>Det argument holder ikke, og det er iøvrigt slet ikke kristendom.

Kristendom er vel kærlighed?

Hilsen Claus.

Fra : Live4Him

Dato : 20-10-01 13:57

> Live4Him skrev i meddelelsen
> <3bd098e2$0$42067$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> lære.
>
> Det er vist ikke almindelig lære.
~~~~~~~~~~~~~~
Herregud! Det er jo kristendommens ABC og den absolutte begyndergrund at der
er en frelse og en fortabelse, en himmel og et helvede. Det du gør dig til
talsmand for er jo ikke kristendom. Hvordan kan du læse bibelen og undgå at
se det ?

Begynderundervisningen :

"Derfor vil vi nu lade begynderundervisningen om Kristus ligge og gå videre
til en undervisning for voksne og ikke én gang til lægge grunden med
omvendelse fra døde gerninger og tro på Gud, med lære om dåb og
håndspålæggelse, om dødes opstandelse og evig dom" (Heb 6,1-2.)

Omvendelse, tro på Gud, evig dom. Det er begynderundervisning, siger
Hebræerbrevets forfatter. Den kristnes ABC, som alle der vil kalde sig
kristne, som et minimumskrav, burde kunne forstå, acceptere og tilslutte
sig.

jørgen.

Fra : Claus

Dato : 20-10-01 17:36

Live4Him skrev i meddelelsen
<3bd174c5$0$1949$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>Herregud! Det er jo kristendommens ABC og den absolutte begyndergrund
at der
>er en frelse og en fortabelse, en himmel og et helvede.

Det er muligt der er nogle der tror således. Men generelt er der
diskution om både himmel og helvede. Nogle benægter at der findes et
helvede " med evig pine". Hvad lægger du i ordet " helvede"?
En Evig død?
Hvad med himlen? Er det paradis på jord eller er det en anden himmelsk
verden?

Det du gør dig til
>talsmand for er jo ikke kristendom. Hvordan kan du læse bibelen og
undgå at
>se det ?

Enkelt nok. biblen handler om kærlighed. Guds univers må bestå af
kærlighed. En evig universiel kærlighed for alle. En tro på at kærlighed
er den stærkeste magt. Stærkere end ondskab.

>Begynderundervisningen :

Trav ikke rundt i den fundamentalistiske ring. Biblen skal læses som en
visdomsbog, ikke som en juridisk lovtekst.

Hilsen Claus.

Fra : Live4Him

Dato : 20-10-01 20:30

> Trav ikke rundt i den fundamentalistiske ring. Biblen skal læses som en
> visdomsbog, ikke som en juridisk lovtekst.
~~~~~~~~~~~~~~
Vi kan jo ikke have en seriøs debat når du ikke anerkender bibelen og
ejheller eller ønsker at lære noget fra den. Jeg kan kun henvise dig til et
alfa kursus, men det hjælper jo ikke hvis du ikke er interesseret i
sandheden.

Du har tydeligvis allerede skabt dig et fastgroet billede af Gud og
kristendommen, UDEN om bibelen - en Gud i dit eget billede.

eod.

jørgen.

Fra : Claus

Dato : 20-10-01 23:08

Live4Him skrev i meddelelsen
<3bd1d0e1$0$3781$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>Vi kan jo ikke have en seriøs debat når du ikke anerkender bibelen

Det er snarere måden at læse den på jeg ikke anerkender. Specielt den
fundamentalistiske måde.

Biblen er god nok.

Hilsen Claus

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 23-10-01 21:03

On Thu, 18 Oct 2001 13:02:26 +0200, "Ernst Pedersen"
> [...]

>overbevist om, att vi p.g.a. syndefaldet har fået evnen "til at kende
>forskel på godt og ondt". Derfor er alle mennesker disponeret for at

Jeg er enig i at en konsekvens af syndefaldet var kundskaben, også om
godt og ondt, men det er nu efter min mening ikke det som er af mest
betydning i forhold til betydningen af syndefaldet.

Mennesket har, tror jeg, en egen natur som har en eksistens uafhængig
af Guds nåde (naturen, altså - ikke eksistensen). Dermed har mennesket
også en vilje som kan vælge at modtage eller forkaste Guds nåde.
Menneskets bestemmelse er at forenes med Gud i Hans nåde, men
syndefaldet ødelagde menneskets oprindelige erkendelse heraf. Ved
Kristi sonoffer er arvesynden i princippet sonet, men mennesket står
stadig overfor valget mellem at modtage arvesynden i kraft af egen
synd eller at modtage Kristi frelse i kraft af troen.

Skal man endleig tale om arvesyndens virkninger, så tænker jeg mest på
menneskets tilsyneladende forkærlighed for at træffe de forkerte valg
til trods for en klar erkendelse af hvad de rigtige valg ville være.

>Jeg har dog svært ved at acc. den påstand nogen har, at et
>spædbarn går fortabt uden dåb. Jeg er måske på usikker grund når
>jeg mener, at vi fødes ind i verden som Guds børn.

Det kommer nok lidt an på hvor uenig med Augustin din kirke tillader
dig at være. Det handler lidt om dåbssynet - dåben er i mine øjne
udelukkende tegnet på det Guds universelle tilbud om nåde som alle
mennesker er kaldet til (men jeg tilhører også en kirke som døber små
børn). Det er ikke dåben selv men dåbens virkning som er nåden, og som
sådan tror jeg godt man i princippet kan frelses uden at blive våd. En
anden ting er om man kan komme til tro efter døden, men det handler
mere om hvor vågen man tænkes at være i den situation.

>Et er sikkert, alle frelses ikke. Matt. 7, 13-14.

Ganske enig - der er ingen tvang!

Med venlig hilsen

Lars Erik Bryld ( larserik @ dadlnet.dk )

- bemærk overskydende tegn i mailadressen

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 23-10-01 23:58

"Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er enig i at en konsekvens af syndefaldet var kundskaben, også om
> godt og ondt, men det er nu efter min mening ikke det som er af mest
> betydning i forhold til betydningen af syndefaldet.

Nej, det er selvfølgelig adskillelsen fra Gud Fader

> [...]
> menneskets tilsyneladende forkærlighed for at træffe de forkerte valg
> til trods for en klar erkendelse af hvad de rigtige valg ville være.

Jamen så er vi vel enige. At træffe de forkerte valg er vel lidt af det
samme, som vores tilbøjelighed til at synde.

> Det kommer nok lidt an på hvor uenig med Augustin din kirke tillader
> dig at være.

klip

Jeg kommer i en frikirke, som har det syn på det, at vi fødes ind i verden
som Guds børn.

klip

>En anden ting er om man kan komme til tro efter døden, men det handler
mere om >hvor vågen man tænkes at være i den situation.

Jeg føler mig overbevist om at når vi dør, så forlader ånden legemet. Det
fornemmede jeg meget stærkt, da jeg holdt min far i hånden, da han døde.

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 24-10-01 21:03

On Wed, 24 Oct 2001 00:57:34 +0200, "Ernst Pedersen"
<tingvej@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Jamen så er vi vel enige. At træffe de forkerte valg er vel lidt af det
>samme, som vores tilbøjelighed til at synde.

Ja skal vi endelig finde tilbage til noget at blive uenige om, så er
det vel om arvesynden så er en blivende tilstand i det enkelte
menneske. Det mener de fleste heromkring vistnok.

>Jeg kommer i en frikirke, som har det syn på det, at vi fødes ind i
>verden som Guds børn.

Vel ikke uden arvesynden? At vi alle er kaldet til at blive Guds børn
er noget andet end at være det fra start af. Men i kraft af Guds nåde
mener jeg godt man kan tale om at den (arve)syndsforladende dåb sker
fra fødselsøjeblikket uanset om den sakramentale handling formelt
udføres. Ecclesia supplet.

>Jeg føler mig overbevist om at når vi dør, så forlader ånden legemet.
>Det fornemmede jeg meget stærkt, da jeg holdt min far i hånden, da
>han døde.

Nu ved jeg ikke om du skelner mellem sjæl og ånd, men det er vist en
udbredt opfattelse (som jeg altså ikke deler) at sjælen/ånden hensover
indtil den legemlige genrejsning og dommen på den yderste dag. Omvendt
holder jeg mere på en afgørelse lidt tættere på den enkeltes
dødstidspunkt.

Fra : Live4Him

Dato : 18-10-01 22:14

"TommyGun" <tommy@tommygun.dk> wrote in message
> Hej Godtfolk.
>
> Jeg har et enkelt spørgsmål: Hvad er arvesynd og hvor i skrifterne står
der
> om det?
~~~~~~~~~~~~~~~~~
Jeg tror et nøglevers er Rom 5,12. Ellers vil jeg bare henvise til en god
artikel der omhandler mennesket og synden. Bla. vises grafisk forskellen på
arvet synd og tilregnet synd (Inherited/Imputed). Der er forskellige teorier
hvordan synden bliver tilregnet os og det omhandler også emnet om
menneskesjælen og lægger dertil op til et større studie end alene læren om
synd.
http://www.bible.org/docs/theology/hamart/man-sin.htm

jørgen.

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 23-10-01 22:48

> [...]
> Hej Godtfolk.
>
> Jeg har et enkelt spørgsmål: Hvad er arvesynd og hvor i skrifterne står

Hej Tommy og andre i denne tråd.
Vi er ikke gode på dk.livssyn.kristendom til at holde os til emnet i en
tråd. Du spurgte hvad er arvesynd. der kom 7 indlæg uden relevans til dit
spm, Så kom et indlæg fra Willy Brochs, Ernst, Jørgen og Børge. Så var det
sket "med arvesynden". Claus kom på banen. De næste 19 indlæg (inkl.. mine
egne) handlede om alt andet end Arvesynden.
Jeg vil nu skrive mit formodentlige sidste indlæg i denne tråd. Jeg vil for
alt i verden ikke være uvenner med nogen, men blot sammenfatte de uenigheder
jeg har del i og det er måske ikke overraskende Eriks synspunkter kontra
mine. Jeg synes Erik er en herlig debattør, derfor gør jeg lige en slags
status inden der bliver skrevet uoverlagte ord.

Erik skrev
Der står kun "dømmes" i ny oversættelse, alle andre står der "fordømmes",
men
i 2 Pet 3 v 7 står der ganske klart om hvem der skal dømmes.
Jeg svarede
[...]

Selvfølgelig frelste Gud Røveren og Jøderne, men efter Moseloven. Der
[...]

Jeg skrev
[...]

Jeg skrev (ang. røveren på korset)
[...]

1)Jeg spurgte Erik
Kan mennesker ikke være frelst uden at være døbt med Helligånden?

Erik svarer
NEJ, For det er Helligånden der omskærer dig Kol 2 v 9-15, desuden er
det Helligånden der levende gøre Jesus i os.

2)Jeg spørger Erik
Skrev jeg " mennesker der ikke har hørt evangeliet ", eller skrev
jeg....Helligånden?
(Erik fordrejer min indlæg 19/10: Jeg mener der er bibelsk belæg for, at
mennesker der ikke har hørt evangeliet om frelsen i Jesus, skal Gud dømme
efter deres gerninger.

Erik forstår ikke spm.????

3)Jeg spørger Erik
Får man Helligånden i sit hjerte, når manbliver frelst?

Erik svarer
Helligånden er ikke kun i dit hjerte, men du er badet i Helligånd, derfor
heder det Helligåndens Dåb.

4)Jeg spørger Erik
Er Guds dom altid retfærdig?

Erik svarer - Ja

5)Jeg spørger Erik
Kan det tænkes, at der et eller andet sted i Langbortistan, er mennesker som
aldrig
når at høre en dyt om evangeliet? Kan det tænkes at sådanne mennesker bare
uden videre går fortabt, eller dømmer Gud dem anderledes, end dem der HAR
hørt evangeliet? Rom. 2, 14-16 og 10, 14-15

Erik svarer
For Gud er det muligt at frelse manden i Langbortistan hvis de
omstændigheder
Gud forlanger er til stede. Men er manden i Langbortistan ikke frelst, går
han vel fortabt. Ingen kan blive frelst uden de er korsfæstet og opstået med
Jesus (Rom 6,4)
davs Døbt til Jesu død og opstandelse.
One Way, My man, Jesus way only.

Jeg er uenig med Erik i alle spm undtagen 4), men han er en herlig debattør.

Nu da tråden er væk fra arvesynden, kunne jeg godt tænke mig at høre andres
mening om dette indlæg.

Gud velsignelse
Ernst