Hvordan og hvorledes med VoIP
Fra : Lars Bonnesen

Dato : 17-10-01 12:43

Hvor langt er Voice over IP kommet?

Hvordan er kvaliteten?

Der er en masse, der snakker om det, men jeg har ikke rigtigt kunne finde
noget konkret info.

Kan vi alle sammen smide vores analoge telefoner ud, bestille VoIP og ringe
gratis, eller hvad er hele ideen?

Vh, Lars.

Fra : klaus

Dato : 17-10-01 19:02

Der er ikke meget i denne verden der er gratis. Efterhånden er der heller
ikke mange tjenesteudbydere på Internettet der kan financeres af
bannerreklamer alene. Derfor tillader jeg mig at tvivle lidt på at VoIP vil
medføre helt gratis telenopkald inden for den nærmeste fremtid. Nogen skal
jo betale gildet.
Ringer man fra en IP telefon til en almindelig telefon, må den sidste del af
opkaldet nødvendigvis gå via det almindelige telefonnet, og det koster nu en
gang penge til de telefonselskaber man skal igennem.
Det største problem ved VoIP på "Internettet" er dog nok, at der ofte er
relativ stor forsinkelse over det. Hvis man skal føre en samtale vil
forsinkelser på nogle få hundrede millisekunder begynde at virke generende,
og dette ses ikke sjældent på "Internettet". Lydene skal kodes, komprimeres
og sendes af sted i pakker på Internettet. I den anden ende skal det så
pakkes ud og dekomprimeres og afkodes igen inden de kan afspilles i en
højtaler. Alt sammen tager en lille smule tid og hvis der yderligere er en
lille "flaskehals" på Internettet undervejs, vil nogle af pakkerne ofte
blive forsinkede eller gå tabt. Der er nemlig ikke megen tid til at vente på
dem, ved at samle op i en buffer. Det kan man gøre når man blot vil lytte
til en lydfil elle se transmission med levende billeder. (Sammenlign f.eks
Big Brother Live på Internettet og i fjernsynet. Her er der mange sekunders
forsinkelse på internettet).
VoIP fungerer godt nok, men Internettet (forstået som det store globale og
offentlige internet) er måske ikke så velegnet til at føre samtaler over.
Man kan godt afsætte båndbredde specielt til "delay-følsomme" tjenester
eller købe routere som kan prioritere voicepakker frem for datapakker, men
dette sker næppe på Internettet, hvis ikke nogen vil betale eller kan se at
det kan betale sig på anden vis.
Har man et privat LAN eller WAN og betaler for at have en del kapacitet helt
for sig selv "end-to-end", kan det være en god ide at ringe sammen over
IP-forbindelsen. Den betaler man jo for i forvejen. Jeg mener f.eks at Køge
Kommune benytter noget sådant til deres interne opkald imellem kommunens
forskellige institutioner.
Endelig er IP-telefoner vist stadig lidt dyre, men det er sikkert blot at
vente til efterspørgslen bliver større, så bliver de nok også billigere.

/Klaus

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 18-10-01 11:48

"klaus" <klaus@supertel.NOSPAM.dk> wrote in message
> [...]
vil
> medføre helt gratis telenopkald inden for den nærmeste fremtid. Nogen skal

Jojo, men jeg mener "Flat-rate telefoni". Du betaler abb., men ikke trafik.

> [...]
en
> gang penge til de telefonselskaber man skal igennem.

Men det kunne jo laves om - som med gratis telefoni indenfor lokalområdet
visse stedet i USA.

> [...]
> og dette ses ikke sjældent på "Internettet". Lydene skal kodes,
komprimeres
> og sendes af sted i pakker på Internettet.

Jeps - det er jeg med på. Ligesom med Netmeeting osv. (h.323).

Grunden til at jeg spurgte er, at jeg planlægger at at udvide mit analoge
telefonsystem med noget omstillingsanlæg. Og folk råber mig i nakken om, at
VoIP er lige rundt om hjørnet.

Vh, Lars.

Fra : klaus

Dato : 18-10-01 20:36

> Jojo, men jeg mener "Flat-rate telefoni". Du betaler abb., men ikke
trafik.
..
<CUT>
..
> Men det kunne jo laves om - som med gratis telefoni indenfor lokalområdet
> visse stedet i USA.
Jeg tror egentlig kun at flatrate i USA gælder ved lokalopkald indenfor
samme telefonselskab. Det har tidligere været nævnt her i gruppen, men
sjældent med konkrete eksempler på hvad prisen er. Jeg har selv kigget lidt
på Bell Atlantics hjemmeside, men synes det er svært at finde prisen. New
York City burde være et af verdens bedste steder
at tilbyde sådan en ordning. Der er mange kunder og mange opkald indenfor et
begrænset areal, så man bør kunne få meget stor udnyttelse af sine kabler.
TDC kunne selvfølgelig tilbyde det i f.eks København, men jeg tror kun de
vil gøre de hvis de kan gøre både kunder og aktionærer glade derved
Dixanet har jo f.eks netop opgivet deres planer om at lancere flatrate til
400,- kr/mdr
Tilsyneladende var dem som troede på ideen og dem som skulle satse pengene,
ikke helt de samme.

> [...]
> telefonsystem med noget omstillingsanlæg. Og folk råber mig i nakken om,

OK - så misforstod jeg nok en smule.
Jeg ved egentlig ikke så meget om hvad VoIP-omstillingsanlæg bliver solgt
på. Jeg ved at de bliver solgt, og jeg gætter på at det netop er fordi at
man kan lave opkald indenfor virksomheden, ved at udnytte det eksisterende
LAN/WAN. Jeg tror ikke at man slipper for almindelige telefonliner ud af
huset og ej heller at man kan ringe gratis til almindelige
telefonabonnenter. Teknisk set skulle man vel kunne ringe til andre
IP-telefoner ude i byen over Internettet, men her er jeg personligt lidt
skeptisk overfor kvaliteten. Jeg tvivler på at den er stabil, uden dog at
have prøvet det.

/Klaus

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-10-01 21:24

"klaus" <klaus@supertel.NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
et
> begrænset areal, så man bør kunne få meget stor udnyttelse af sine kabler.

Er det en fordel, hvis man ikke får penge for udnyttelsen?

Fra : klaus

Dato : 18-10-01 21:51

> et
> Er det en fordel, hvis man ikke får penge for udnyttelsen?

Næh det er selvfølgelig rigtigt nok - jeg tænkte blot at omkostnigerne måtte
være relativt små i New York, når der var mange om at dele det meste af
nettet. Hvis minutprisen derfor er meget lav, kan man måske ligesågodt kræve
en flatrate.
Det kan lette måske administrationen og måske også give nogle flere
long-distance call.
Det er mest spekulation, idet jeg tænker på hvad der skulle motivere
teleselskaberne til at udbyde flatrate. Umiddelbart vil kun de kunder, for
hvem det kan betale sig ,benytte sig af tilbudet. Det er jo næsten det samme
som at dele penge ud.

/Klaus

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-10-01 22:07

> [...]
> være relativt små i New York, når der var mange om at dele det meste af
> nettet. Hvis minutprisen derfor er meget lav, kan man måske ligesågodt

Ingen tvivl om det, men det er ikke et argument at kablerne kan udnyttes tæt
på max

Fra : klaus

Dato : 18-10-01 22:29

> [...]
> måtte
> kræve
>
> Ingen tvivl om det, men det er ikke et argument at kablerne kan udnyttes
Du har selvfølgelig ret i at teleselskaberne ikke har glæde af høj
udnyttelse, hvis de ikke får penge for den. Jeg tænkte blot at hvis den høje
udnyttelse alligevel var der, ville hvert enkelt opkald bidrage med så lidt,
at man lige så godt kunne sige "Ens-for-alle", istedet for at bruge krudt på
at fordele omkostningerne efter forbruget.

/Klaus