tabel uden margen
Fra : Christopher

Dato : 16-10-01 19:51

Hvordan laver jeg en tabel, som går helt ud til kanten af
skærmen?

Alle mine tabeller stopper omkring 3-5 pixels inden på skærmen,
hvilket er temmelig irriterende når jeg gerne vil have et banner
liggende på toppen af siden, som strækker sig fra den ene kant
til den anden.

/Christopher

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 16-10-01 20:12

"Christopher" <stophozen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvilket er temmelig irriterende når jeg gerne vil have et banner
> liggende på toppen af siden, som strækker sig fra den ene kant

Problemet er body'ens margin. Brug stylesheet.

Eks. 1

i dit stylesheet skrives følgende:

body {
margin: 0px 0px 0px 0px;
}

Eks. 2

I body taget skrives: <body style="margin: 0px 0px 0px 0px;">

> /Christopher

/Kasper
<http://kyndsberg.dk/>

Fra : Tina Pedersen

Dato : 16-10-01 21:21

du starter sådan:
<head>
</head>

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 16-10-01 22:08

"Tina Pedersen" <tipeder@xxxhotmail.com> skrev i en meddelelse
> du starter sådan:
> <head>
> </head>

Jeg forstår ikke helt - hvad var der i vejen med den anvisning jeg havde
givet? Hvorfor anbefaler du at han ikke skal bruge css?

Ps: Gidder du ikke quote? Det gør det mere overskueligt når du svarer på et
indlæg...
http://www.usenet.dk/netikette/quote.html

/Kasper
<http://kyndsberg.dk/>

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-10-01 01:33

Kasper Kyndsberg <nospam@kyndsberg.dk> skrev

> Jeg forstår ikke helt - hvad var der i vejen med den anvisning
> jeg havde givet?

Der er ikke noget i vejen med din kode, Kasper, men det havde
været nok med:

body{
margin:0px;
}

(det har været fremme at margin:0; ikke fungerer i Opera)

Tinas kode er gammeldags html, og kan derfor ikke anbefales.

Til Tina:
Lad være med at anbefale forældet kode! Her gør vi en masse
for at få folk til at bruge css - og så ødelægger det en del at du
kommer med sådan noget. Din løsning fungerer sikkert i den
browser du bruger, men ikke i alle.

--
Allan

Fra : Michael Kjærgård

Dato : 17-10-01 10:29

"Allan Vebel" skrev ...

> Til Tina:
> Lad være med at anbefale forældet kode! Her gør vi en masse
> for at få folk til at bruge css - og så ødelægger det en del at
> du kommer med sådan noget

Da jeg ("folk") bliver taget til indtægt i ovenstående, vil jeg
gerne korrigere: Det ødelægger ikke noget. Vi kan sagtens tænke
selv, og ved at følge denne gruppe er det ganske rigtigt også gået
op for fx mig, at css har sine fordele. Men ikke desto mindre _er_
der to måder at gøre det på, og hvordan skulle det kunne gå op for
"folk", at den ene er bedre, hvis de ikke kender den anden?

--
Venligst
Michael Kjærgård

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-10-01 12:57

Michael Kjærgård <michael.kjaergaard@image.dk> skrev

> [...]
> der to måder at gøre det på, og hvordan skulle det kunne gå op for
> "folk", at den ene er bedre, hvis de ikke kender den anden?

Se mit svar til Tina.

--
Allan

Fra : Michael Kjærgård

Dato : 17-10-01 13:36

"Allan Vebel" skrev ...

> Se mit svar til Tina.

Jeg kan ikke se, at du i svaret til Tina overhovedet forholder dig
til mit synspunkt?

--
Venligst
Michael Kjærgård

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-10-01 23:16

Michael Kjærgård <michael.kjaergaard@image.dk> skrev

> Jeg kan ikke se, at du i svaret til Tina overhovedet forholder dig
> til mit synspunkt?

Så forstår jeg nok ikke dig skørgsmål - jeg prøver lige at
læse det igen, hvor jeg vil forsøge at forholde mig til dit
sysnpunkt.

> Da jeg ("folk") bliver taget til indtægt i ovenstående, vil jeg
> gerne korrigere: Det ødelægger ikke noget.

Hvad er det der ikke ødelægger noget?
Hvis det er med hensyn til margin - tilpasset henholdsvis IE og
NN, nej, så ødelægger det ikke noget - men når der findes
the-standard-way-to-do-it - hvorfor så ikke bruge den?

> Vi kan sagtens tænke selv, og ved at følge denne gruppe er
> det ganske rigtigt også gået op for fx mig, at css har sine fordele.

Her er vi helt enige.

> Men ikke desto mindre _er_ der to måder at gøre det på, og
> hvordan skulle det kunne gå op for "folk", at den ene er bedre,
> hvis de ikke kender den anden?

Ja, der er to måder at gøre det på - en rigtig og en forkert - som
jeg har angivet i svaret til Tina.

--
Allan

Fra : Michael Kjærgård

Dato : 18-10-01 00:37

"Allan Vebel" skrev ...

> Hvad er det der ikke ødelægger noget?

Det jeg svarede på var følgende:

> Lad være med at anbefale forældet kode! Her gør vi en masse
> for at få folk til at bruge css - og så ødelægger det en del at
> du kommer med sådan noget

- og det jeg mener, er, at det ikke "ødelægger en del" i forhold
til at "her gør vi en masse for at få folk til at bruge css". Og
hvorfor det ikke gør det, giver du jo selv svaret på:

> Ja, der er to måder at gøre det på - en rigtig og en forkert -
> som jeg har angivet i svaret til Tina.

En rigtig og en forkert... tja, jeg vil gå med til en god og en
ikke så god. Men tror, du jeg vil mene det, bare fordi du siger
det? Nix, jeg kræver min ret til at selv at indse, hvad der er
bedst. Og det er jo ikke muligt, hvis man ikke kender dem begge.
_Derfor_ ødelægger det ikke noget med ikke-css indlæg. På en vis
måde er de vel tværtimod nødvendige - hvis du da gerne vil have
flere over på den "rigtige" side?

--
Venligst
Michael Kjærgård

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-10-01 01:48

Michael Kjærgård <michael.kjaergaard@image.dk> skrev

> En rigtig og en forkert... tja, jeg vil gå med til en god og en
> ikke så god.

Jeg forstår slet ikke at du bruger tid på at forsvare at de
browserspecifikke metoder kan anvendes i dag, når vi har
css som det ultimative alternativ.

Det har ydermere den fordel at det kan lægges ind på alle
sider med
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css">
og så skal udseenet af hele hjemmesiden kun rettes ét
sted.

> Men tror, du jeg vil mene det, bare fordi du siger det?

Det er jo ikke kun mig der siger det. Prøv at kigge efter
i dokumentationen. Jeg kom faktisk også med et link til'
www.html.dk/dokumentation/html4/tags/body/
som er værd at læse på.

> Nix, jeg kræver min ret til at selv at indse, hvad der er
> bedst.

Så venter jeg bare på at du sætter dig lidt mere ind i hvad
der bruges i dag - læs på www.w3c.org - der finder du en
masse information. Jeg kender ikke det hele endnu, men
jeg har været med i mange år og følger med så godt jeg kan.

> [...]
> en vis måde er de vel tværtimod nødvendige - hvis du da gerne
> vil have flere over på den "rigtige" side?

Der er ingen grund til at komme med forældet kode her. Hvorfor
skal man først lære det forkerte, for derfor at lære det rigtige?

Det er da rigtigt at metoden med de browserspecifikke body-
attributter har været brugt en del, nok mest på grund af en
browserkrig mellem Microsoft og Netscape, men den krig er
afsluttet for år tilbage og erstattet af de ting som w3c anbefaler.
Det må du også lære noget af - ellers kommer du aldrig videre

--
Allan

Fra : Michael Kjærgård

Dato : 18-10-01 10:02

"Allan Vebel" skrev ...

> Der er ingen grund til at komme med forældet kode her. Hvorfor
> skal man først lære det forkerte, for derfor at lære det
> rigtige?

Skal man heller ikke - lære det, altså. Men kende det. Hvordan
skulle man ellers kunne vide, hvad der er bedst? Med mindre man
bare accepterer andres dom. Nogle af os foretrækker at nå frem til
vores konlusioner selv.

> [...]
> browserkrig mellem Microsoft og Netscape, men den krig er
> afsluttet for år tilbage og erstattet af de ting som w3c

Men det virker stadigvæk.

> Det må du også lære noget af - ellers kommer du aldrig videre

Det jeg lærer noget af, er argumenterne - ikke at jeg bliver
forhindret i at læse noget, som nogen ikke kan li'. Og derfor
- for nu at vende tilbage til udgangspunktet - ødelægger det ikke
noget, at en eller anden skriver noget, som får andre til at rulle
hele argumentationen ud. Måske snarere tværtimod?

--
Venligst
Michael Kjærgård

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-10-01 12:57

Michael Kjærgård <michael.kjaergaard@image.dk> skrev

> Nogle af os foretrækker at nå frem til vores konlusioner selv.

Hvorfor læser du så med her?

> Men det virker stadigvæk.

Så længe det varer. Der er mange at de ældre ting der ikke
fungerer i de nyeste browsere. Der er jo en grund til at w3c
hægter betegnelsen "Depricated" på de ting der i dag og
fremover skal erstattes af css.

> Det jeg lærer noget af, er argumenterne - ikke at jeg bliver
> forhindret i at læse noget, som nogen ikke kan li'.

Jeg prøver blot at rette op på misforståelsen af at man fortsat
skal bruge forældet kode - bare fordi det fungerer i den browser
du bruger for tiden.

> Og derfor - for nu at vende tilbage til udgangspunktet -
> ødelægger det ikke noget, at en eller anden skriver noget,
> som får andre til at rulle hele argumentationen ud. Måske
> snarere tværtimod?

Jamen, så er det da rart at det bliver debatteret. Jeg er dog
fortsat modstander af at andre bliver anbefalet at bruge
forældet kode, fordi skribenten ikke ved bedre, eller har lært
det af en lærer der ikke har fulgt med i hvad der sker i denne
hastigt voksende udvikling. Tingene ændrer sig hele tiden, og
det der var rigtigt i går er ikke rigtigt i morgen - det må man bare
forholde sig til.

--
Allan

Fra : Michael Kjærgård

Dato : 19-10-01 01:28

Jeg skrev ...

> Nogle af os foretrækker at nå frem til vores konlusioner selv.

"Allan Vebel" skrev ...

> Hvorfor læser du så med her?

For at kunne nå frem til mine konklusioner selv. Hvad ellers?
Er du måske ikke selv træt af folk, der "bare gør, som læreren
siger", selv om det er forkert/forældet?
Hvorfor vil du så have, at jeg bare skal gøre, som du siger?
Hvad nu _hvis_ (tænkt eksempel) det var forkert

--
Venligst
Michael Kjærgård

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-10-01 22:08

Michael Kjærgård <michael.kjaergaard@image.dk> skrev

> Hvad nu _hvis_ (tænkt eksempel) det var forkert

Så var der garanteret nogen der havde korrigeret mig for
længe siden - alle kan jo læse med her - og ingen har
anfægtet min påstand

--
Allan

Fra : Michael Kjærgård

Dato : 20-10-01 00:55

"Allan Vebel" skrev ...

> Så var der garanteret nogen der havde korrigeret mig for
> længe siden - alle kan jo læse med her -

Netop - så var vi en masse der kunne tage ved lære af det.

--
Venligst
Michael Kjærgård

Fra : Tina Pedersen

Dato : 17-10-01 10:27

Hej Allan!'

Det kunne jo være at der var nogen der selv ville bestemme om de skulle
bruge CSS!!!

jeg forstår ikke helt at den kode jeg gav skulle være gl.dags? - skal lige
snakke med min lærer og kommer så tilbage.

tina

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-10-01 12:56

Tina Pedersen <tipeder@xxxhotmail.com> skrev

> jeg forstår ikke helt at den kode jeg gav skulle være gl.dags?

leftmargin,
topmargin,
rightmargin
og
bottommargin

er udelukkende IE-ting og fungerer hverken i NN eller Opera.

marginheight
og
marginwidth

er udelukkende NN-ting og fungerer således kun i Netscape.

Disse koder har aldrig været med i standarden fra w3c, som
udelukkende anbefaler at bruge css til formålet.

Læs eventuelt
www.html.dk/dokumentation/html4/tags/body/
hvor du også kan læse om andre forældede attributter til <body>

> - skal lige snakke med min lærer og kommer så tilbage.

Fordi din lærer bruger den slags, bliver det jo ikke rigtigere af.
Han burde faktisk skamme sig - lærere må også følge med tiden.

Det kunne også være skønt hvis du ville læse lidt på

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 17-10-01 11:51

> [...]
> Kasper Kyndsberg <nospam@kyndsberg.dk> skrev

> Der er ikke noget i vejen med din kode, Kasper, men det havde

Igen, hvorfor denne løsning frem for at vise, man kan styre margin hele
vejen rundt?

> [...]
> for at få folk til at bruge css - og så ødelægger det en del at du
> kommer med sådan noget. Din løsning fungerer sikkert i den

Som sagt håber jeg også på et svar på, hvorfor der kom denne anbefaling som
svar på mit svar. Jeg skal på ingen måde afvise Tina ved noget, jeg ikke ved
desangående, men synes så blot, det kræver en forklaring.

> Allan

/Kasper
<http://kyndsberg.dk/>

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-10-01 13:05

Kasper Kyndsberg <nospam@kyndsberg.dk> skrev

> Igen, hvorfor denne løsning frem for at vise, man kan styre
> margin hele vejen rundt?

Jamen, der er ikke noget i vejen med

body{
margin:0px 0px 0px 0px;
}

men når det er samme tal hele vejen rundt, kan du nøjes med
at skrive det én gang - det var der jeg ville hen.

> Jeg skal på ingen måde afvise Tina ved noget, jeg ikke ved
> desangående, men synes så blot, det kræver en forklaring.

Tina har tilsyneladende lært det på den måde, fordi læreren
ikke ved bedre

--
Allan

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 17-10-01 13:26

> Kasper Kyndsberg <nospam@kyndsberg.dk> skrev
>
> Tina har tilsyneladende lært det på den måde, fordi læreren
> ikke ved bedre

Nu skal jeg være meget forsigtig i mine udmeldelser (mange lærere jeg kender
fra tidligere uddannelsessteder og min tidligere arbejdsplads er ikke helt
ukendte med begrebet Usenet, og kunne tænkes at læse dette), men mit indtryk
er helt generelt at it undervisere altid halter bagefter udviklingen.

Som eks. kunne jeg nævne min første lektion i html "programmering" blev jeg
introduceret for <font face> tags mm.

Siden da, har jeg valgt ikke at deltage i kurset. Man skal være meget
påpasselig med, hvad man konsumerer af viden på en skole. Nu skal jeg
selvfølgelig ikke kun hakke på it faggruppen, selvom det er den relevante i
denne sammenhæng. Man skal naturligvis altid stille spørgsmål til den
undervisning man modtager - og i øvrigt også til de råd man modtager i disse
grupper.

Men, mht. at tilegne sig viden om html, css, asp og JavaScript (som er de
gruppers områder jeg læser med i) er det min helt klare opfattelse, at den
bedste undervisning man overhovedet kan modtage indenfor områderne faktisk
er disse fora.

Med det flow af gengangere og faste brugere der findes her, tror jeg ikke
jeg skyder helt ved siden af.

> Allan

/Kasper
<http://kyndsberg.dk/>

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-10-01 23:04

Kasper Kyndsberg <nospam@kyndsberg.dk> skrev

> mange lærere jeg kender fra tidligere uddannelsessteder
> og min tidligere arbejdsplads er ikke helt ukendte med
> begrebet Usenet, og kunne tænkes at læse dette

Det ville da kun glæde mig - så kan de også lære noget

> men mit indtryk er helt generelt at it undervisere altid halter
> bagefter udviklingen.

Det er også mit indtryk. Jeg har været på mange forskellige
kursus og har ofte måttet korrigere underviserne når de forsøgte
at bilde kursisterne noget på ærmet: "Øh, det vil jeg lige undersøge
til i morgen", og så har de naturligvis givet mig ret i min påstand,
jeg læser på lektien inden jeg udtaler mig. Jo, jeg stiller kritiske
spørgsmål til underviserne og kan ikke lade være med at spørge
hvis de fortæller noget andet end det jeg har læst andetsteds.

> introduceret for <font face> tags mm.
> Siden da, har jeg valgt ikke at deltage i kurset.

Forståeligt nok - det er det jeg kalder gammeldags kode - og derfor
deltager i denne debat - sjovt vi ikke hører mere fra Tina - hun skulle
lige spørge læreren.

> den bedste undervisning man overhovedet kan modtage indenfor
> områderne faktisk er disse fora.

Helt klart, men man må selv sortere skidt fra kanel.

Det bedste er er prøve sig frem og se resultatet i så mange forskellige
browsere som muligt - man kan jo ikke ødelægge noget - det værste
er at det ikke fungerer - eller at NN4 går ned, det har jeg ofte været
ude for.

> Med det flow af gengangere og faste brugere der findes her, tror jeg
> ikke jeg skyder helt ved siden af.

Du skyder godt. Du har vel også været med et års tid efterhånden,
passer det ikke meget godt?

--
Allan

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 17-10-01 23:38

> sjovt vi ikke hører mere fra Tina - hun skulle
> lige spørge læreren.

Der er den igen med, læreren lige skal hjem og finde ud af det... håber han
læser dette :)

> [...]
> browsere som muligt - man kan jo ikke ødelægge noget - det værste
> er at det ikke fungerer - eller at NN4 går ned, det har jeg ofte været

Nu mener jeg ikke, vi skal starte en browserdebat, men der findes altså
nogle rationelle synspunkter for, hvorfor man ikke behøver at beskæftige sig
alt for hæftigt med Netscape. Om end ikke andet, så mener jeg først det er
noget man behøver at tage hensyn til når man er på et mere avanceret niveau.
Lær ordentlig html først, og derefter kan man så begynde at lære om de
begrænsninger Netscape og Opera har i forhold til IE (Som jo er den suverent
vigtigste) således man har et solidt grundlag at arbejde ud fra.

> Du skyder godt. Du har vel også været med et års tid efterhånden,
> passer det ikke meget godt?

Det kan jeg ikke rigtig huske. Jeg har før været aktiv på Usenet, men holdt
på et tidspunkt et års pause, inden jeg intensivt besluttede mig for at lære
at lave hjemmesider.

Men, du har da ret, og min anbefaling er også ud fra, hvad jeg selv har fået
ud af at være aktiv i disse fora.

> Allan

/Kasper
<http://kyndsberg.dk/>

Fra : Tina Pedersen

Dato : 18-10-01 08:56

Hej Igen

helt rigtigt - jeg har ikke hørt fra læreren endnu.............(venter på
mail)

så indtil da vil jeg bruge Jeres version.

hilsen Tina