Reparetion af startmotor
Fra : Brian Lænø

Dato : 16-10-01 16:19

Hej ng

I går hjalp jeg med at reparerer min lillebrors startmotor på hans Honda CBX
550.
Den havde nedslidt kullene.
Der blev loddet nye kul på, ankeret blev drejet af (der hvor kullene rører,
der var lidt krater).
Den blev samlet og tjekket om den virkede før den blev monteret igen.
Da den var monteret virkede den ikke, men da jeg løsnede de lange
støttebolte lidt, virkede den fint.
Nu er spørgsmålet barer, har vi samlet den ordentligt?
Kan man spænde en startmotor for meget sammen?, eller har vi vendt en eller
flere af fjedreskiverne forkert.
Der var ikke tid til at skille det hele af igen og undersøge det, da han
skulle nå en færge.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Richard Pade

Dato : 16-10-01 21:16

"Brian Lænø" wrote:

> Nu er spørgsmålet barer, har vi samlet den ordentligt?
> Kan man spænde en startmotor for meget sammen?, eller har vi vendt en eller
> flere af fjedreskiverne forkert.

Det kan man sagtens gøre forkert - delene skal kunne rotere frit, men
med mindre I har placeret shims'ene/skiverne forkert, er det mere
sandsynligt, at kullene ikke går frit i deres baner. Skiftede I også
fjedrene, der holder kullene? Prøv at skubbe kullene tilbage mod
fjederen, der straks skal presse dem ind mod kommutatoren igen - de må
ikke kunne hænge i kulholderen. God jagt

Richard Pade

'85 Honda VF750S - Veffer Dancer

Fra : Brian Lænø

Dato : 16-10-01 22:26

"Richard Pade" skrev

> [...]
> fjederen, der straks skal presse dem ind mod kommutatoren igen - de må
> ikke kunne hænge i kulholderen. God jagt

Jeg tror du misforstår lidt.
Starteren virker fint, men hvis vi spænder den helt (læs hårdt) sammen kan
den ikke trække ankeret rundt.
Vi løsnede støtteboltene ½ til 1 hel omgang, der efter virkede den fint, og
kunne let trække motoren rund og starte mc'en.
Spørgsmålet er om vi har vendt nogle fjedreskiver forkert, siden vi kunne
låse ankeret ved a spænde støtteboltene.
Eller om den type starter "der først bliver spændt sammen samtidig med at
den bliver monteret" ikke skal spændes så hårdt sammen.
Starteren bliver spændt på med 4 bolte, 2 støttebolte der går uden på
starteren + 2 korte bolte der bliver spændt i motorblokken.
De 2 korte bolte kan spændes lige så meget man vil, mens de 2 støttebolte
kan spændes for meget.
Problemet er at han er i København igen, mens jeg bor på Djursland.
Det jeg gerne vil vide, er om jeg skal råde ham til at lade et værksted
kontrollere starteren (han har selv ingen skrue erfaring) eller om han kan
regne med at den er i orden.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Brian Lænø

Dato : 18-10-01 17:20

"Brian Lænø" skrev
> [...]
> kontrollere starteren (han har selv ingen skrue erfaring) eller om han kan

Jeg glemte lige at fortælle at de lange støttebolte kun har krydskærv (til
stjerneskruetrækker).

--
Brian
Cagiva Elefant 750