Flere domæner på een server
Fra : Stig Leerbeck

Dato : 16-10-01 15:58

Jeg har en Mac-server med fast IP adresse. Jeg kunne tænke mig at have
mere end et www.dom-name.dk på samme server.

Jeg får en udbyder til at pege flere forskellige domæner over på min
server.

Hvad så?

www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 16-10-01 16:05

"Stig Leerbeck" <stigleerbeck@mac.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> mere end et www.dom-name.dk på samme server.
>
> Jeg får en udbyder til at pege flere forskellige domæner over på min

Måske kunne du køre hvert domæne på hver sin port på maskinen? Og så pege
domænerne til deres respektive porte.

Mvh Mark
www.profiled.org

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-10-01 16:47

In article <9qhiab$1scv$1@news.cybercity.dk>,
"Mark S. Rasmussen" <mark@tv.dk> wrote:

> Måske kunne du køre hvert domæne på hver sin port på maskinen? Og så pege
> domænerne til deres respektive porte.

At køre http på andet end port 80 er noget snavs. Det kræver at folk
skriver fx www.seminflottehjemmeside.dk:8080.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 16-10-01 17:52

"Martin Edlich" <newsspam3@mail.edlich.dk> skrev i en meddelelse

> At køre http på andet end port 80 er noget snavs. Det kræver at folk
> skriver fx www.seminflottehjemmeside.dk:8080.

Det giver jeg dig ret i... Men hvis nu at selve domænet er sat op til at
pege på addressen http://minip:8080

så skal folk bare skrive seminflottehjemmeside.dk

Mvh Mark

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-10-01 20:39

In article <9qhoi0$248e$1@news.cybercity.dk>,
"Mark S. Rasmussen" <mark@tv.dk> wrote:

> Det giver jeg dig ret i... Men hvis nu at selve domænet er sat op til at
> pege på addressen http://minip:8080

Jeg mener ikke at DNS'en tillader portnummer i adressen.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-10-01 16:11

In article <1f1dr0j.oupx0h1hzssdmN@[10.1.128.10]>,
stigleerbeck@mac.com (Stig Leerbeck) wrote:

> [...]
> mere end et www.dom-name.dk på samme server.
>
> Jeg får en udbyder til at pege flere forskellige domæner over på min

Hvilken webserver (software) bruger du?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 16-10-01 16:45

> Hvilken webserver (software) bruger du?

Jeg har foreløbigt valgt at bruge Quid Pro Quo 2.1.2.

Stig

www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-10-01 17:25

In article <1f1dt9n.czxmhd164sapsN@[10.1.128.10]>,
stigleerbeck@mac.com (Stig Leerbeck) wrote:

> Jeg har foreløbigt valgt at bruge Quid Pro Quo 2.1.2.

Hvis du kun har en (global) IP-adresse, så skal din software understøtte
virtuelle hosts, og det ved jeg ikke lige om QPQ gør men det må stå i
dokumentationen.
Hvis du har mere end en (global) IP-adresse, kan du bruge multihoming,
hvilket softwaren også skal understøtte.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 17-10-01 08:33

> Hvis du kun har en (global) IP-adresse, så skal din software understøtte
> virtuelle hosts, og det ved jeg ikke lige om QPQ gør men det må stå i
> dokumentationen.

Ved du hvilke web-servere (og evt. mail-), der gør det?

Er der noget bestemt, du vil anbefale?

> Hvis du har mere end en (global) IP-adresse, kan du bruge multihoming,
> hvilket softwaren også skal understøtte.

Men to eller flere IP-adresser skal vel håndteres af system-softwaren og
den går vel ikke på et system 9.x?

Stig

www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-10-01 10:05

In article <1f1e277.oif1zdxw79cqN@[10.1.128.10]>,

> Ved du hvilke web-servere (og evt. mail-), der gør det?

Webstar kan det hele, men er bestemt ikke gratis.

> Er der noget bestemt, du vil anbefale?

Webstar, eller lidt nørderi med Linux. Evt OS X server, hvis maskineriet
kan klare det.

> Men to eller flere IP-adresser skal vel håndteres af system-softwaren og
> den går vel ikke på et system 9.x?

OS 9 kan sagtens håndtere flere IP-adresser.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 27-10-01 10:43

> OS 9 kan sagtens håndtere flere IP-adresser.

Hvordan?

Stig
www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 27-10-01 12:09

Stig Leerbeck <stigleerbeck@mac.com> wrote:

> Hvordan?
Sådan:
(klip fra: < http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=24383>)
You configure a system to use multiple IP addresses as follows:
1. The TCP/IP Control Panel must be set for manual addressing.
2. You create a text file with the required name "IP Secondary
Addresses" and put it into the Preferences folder in the System Folder.
Each line of the IP Secondary Addresses file contains a secondary IP
address to be used by the system, and an optional subnet mask and router
address for the secondary IP address. If there is no subnet mask entry,
then a default subnet mask for the IP address class will be used. If
there is no router address entry, then the default router associated
with the primary address will be used.
Each secondary address entry must be prefixed by "ip=". Each subnet
mask entry must be prefixed by "sm=". Each router address entry must be
prefixed by "rt=". Lines proceeded by a ; are ignored. An example of
the contents of the IP Secondary Addresses file follows.
- 'ip=' for ip address, 'sm=' subnet mask, 'rt=' router address. There
should be no commas in this line as shown between entries.
Note: no space in 'ip=192.168.22.200'
IP address
Subnet Mask
router addresses
ip=192.168.22.200
sm=255.255.255.0
rt=192.168.20.1
ip=192.168.22.201
-
rt=192.168.20.1
ip=192.168.22.202
-
-
The order of the entries is important. The "rt=" entry must follow the
"sm=" entry if used.
When Open Transport activates TCP/IP, the primary address will be
obtained from the TCP/IP Control Panel setting. Open Transport then
looks for the IP Secondary Addresses file in the Preferences folder to
determine if additional addresses should also be configured. If there
are duplicate IP address entries in the IP Secondary Addresses file, the
duplicate addresses will be ignored. When Open Transport binds a TCP/IP
connection, if there is an address conflict with either the primary or
any secondary addresses with another host, Open Transport will present
an error message using a dialog box and unload Open Transport/TCP from
memory. The error dialog will display the conflicting IP address, the
hardware address of the conflicting machine and note that your TCP/IP
network interface has been shut down.
KLIP SLUT

Preben
--
Numquam erro - umquam si errem, infitier.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 29-10-01 15:06

Preben Bødker Nielsen <gizmo@os.dk> wrote:

> Sådan:

Dér kan man bare se!

Jeg har en server, der har sit eget offentlige IP-nummer.

Jeg lægger en tekst-fil ved navn "IP Secondary-Addresses" med følgende
indhold:

ip=10.1.128.12
sm=255.0.0.0
rt=10.0.0.1

Som det kan ses er det en lokal IP-adresse. Jeg forestiller mig, at jeg
herefter kan åbne een eller anden tjeneste overfor mit lokale netværk
som ikke findes offentligt tilgængeligt.

Jeg kan næppe åbne en Appletalk-service på denne måde. Så jeg prøver
istedet at åbne min Quid Pro og sætte den til ip=10.1.128.12.

Fungerer ikke! Burde det?

Hvad skal man med en alternativ IP-adresse, hvis ikke programmerne kan
håndtere dem. Er der nogle der kan?

Apropos: Kan Appleshare IP gøre noget tilsvanrende - altså arbejde med
een IP-adresse på f.eks. internet og en anden internt til Appleshare
filsharing?

Stig

www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-10-01 18:59

In article <1f21kur.uha3798wauxuN@[10.1.128.10]>,
> [...]

> herefter kan åbne een eller anden tjeneste overfor mit lokale netværk
> som ikke findes offentligt tilgængeligt.

Kig i system Profiler og se om du har fået lavet tekstfilen rigtigt. Du
skulle gerne kunne se begge IP-adresser i den.

Kan du pinge IP-adressen?

> Jeg kan næppe åbne en Appletalk-service på denne måde. Så jeg prøver
> istedet at åbne min Quid Pro og sætte den til ip=10.1.128.12.
>
> Fungerer ikke! Burde det?

Ikke hvis QPQ ikke understøtter det (SVJH). Programmerne skal
understøtte mulithoming.

> [...]
>
> Apropos: Kan Appleshare IP gøre noget tilsvanrende - altså arbejde med
> een IP-adresse på f.eks. internet og en anden internt til Appleshare

Det mener jeg, ja.

Jeg vil foreslå at du laver en søgning på Apples Knowledge Base efter
"IP Secondary-Addresses".

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 30-10-01 17:53

> Kig i system Profiler og se om du har fået lavet tekstfilen rigtigt. Du

Det lykkedes! Jeg kan pinge, men ikke se nogen ændring i Systemprofil.

Jeg har nu prøvet at starte en kopi af Ouid Pro med den interne adresse.
Og det fungerer!

Så langt - så godt. Så må jeg spekulere lidt over hvad det dog kan
bruges til!?!

Allerhelst ville jeg jo gerne kunne jonglere med arkivdeling og
eventuelt drøne det ud over et andet netkort, f.eks.

Men enten skal mit program kunne håndtere at sende til flere adresser på
en gang eller også skal man som mindstemål selv kunne tilføje et
IP-nummer. Det er det jeg kan i Quid Pro basis-versionen

Stig

www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 30-10-01 18:20

In article <1f23e3g.1rg6dhy1iyjl8oN@[10.1.128.10]>,

> Det lykkedes! Jeg kan pinge, men ikke se nogen ændring i Systemprofil.

Hmm, det mener jeg ellers at jeg kunne. Hvilket OS kører du med?

> Jeg har nu prøvet at starte en kopi af Ouid Pro med den interne adresse.
> Og det fungerer!

Fedt.

> Så langt - så godt. Så må jeg spekulere lidt over hvad det dog kan
> bruges til!?!

Anvendelsesmullighederne er utallige. Spørgsmålet er nok snarere "hvad
kan jeg dog bruge det til?".

> Allerhelst ville jeg jo gerne kunne jonglere med arkivdeling og
> eventuelt drøne det ud over et andet netkort, f.eks.

Så skal du have fat i IPNetRouter.

> Men enten skal mit program kunne håndtere at sende til flere adresser på
> en gang eller også skal man som mindstemål selv kunne tilføje et
> IP-nummer. Det er det jeg kan i Quid Pro basis-versionen

Det forstod jeg ikke helt.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 01-11-01 07:13

> Så skal du have fat i IPNetRouter.

Jeg har prøvet den af - synes nu det for bøvlet! Forøvrigt ville jeg jo
gerne have disse ting til at fungere med Appleshare IP

> Det forstod jeg ikke helt.

Pointen er nok, at jeg spekulerer i, hvilke programmer, der iøvrigt kan
udnytte det - f.eks. ftp-serverer progr. eller andre.

Stig

www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 31-10-01 12:43

Stig Leerbeck <stigleerbeck@mac.com> wrote:

> Det lykkedes! Jeg kan pinge, men ikke se nogen ændring i Systemprofil.

Tillykke.

> Jeg har nu prøvet at starte en kopi af Ouid Pro med den interne adresse.
> Og det fungerer!
>
> Så langt - så godt. Så må jeg spekulere lidt over hvad det dog kan
> bruges til!?!

1. TDC Proaces ADSL router er låst med internt IP 192.168.1.2=mail, IP
192.168.1.4=FTP, IP 192.168.1.3=web.
Nogen kunne måske have behov for flere services på samme CPU.

2. Opdeling af netværk med 2 netkort og IPnetrouter.

Digt selv videre...

Preben

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 01-11-01 07:13

Preben Bødker Nielsen <preben@lokalsat.dk> wrote:

> 1. TDC Proaces ADSL router er låst med internt IP 192.168.1.2=mail, IP
> 192.168.1.4=FTP, IP 192.168.1.3=web.
> Nogen kunne måske have behov for flere services på samme CPU.

Der var noget dér
- Det har du faktisk ret i!

(men det er nu en møgløsning fra TDC)

Stig

www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 19-10-01 14:40

Stig Leerbeck <stigleerbeck@mac.com> wrote:

> Ved du hvilke web-servere (og evt. mail-), der gør det?
>
> Er der noget bestemt, du vil anbefale?

Apache til web samt en linux eller windows box til formålet.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-10-01 10:53

Stig Leerbeck wrote:

> Jeg har foreløbigt valgt at bruge Quid Pro Quo 2.1.2.

Freeware versionen af Quid Pro Quo kan kun serve et domaine.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 16-10-01 17:09

wrote:

> Jeg får en udbyder til at pege flere forskellige domæner over på
> min server. Hvad så?

Hvilken serversoftware sidder der i din ende af internettet? En Linux
eller xBSD/OSX med Apache kan snildt sættes op til at svare på
forskellige forspørgsler. Blot skal du lave noget i denne her retning
i din httpd.conf:

-j

--
Uwaga!
Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-10-01 17:26

In article <slrn9son5f.kj8.janus@mymlan.netcetera.dk>,
Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> Blot skal du lave noget i denne her retning
> i din httpd.conf:

Er det virkelig så nemt?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 16-10-01 17:46

In article <newsspam3-C2142C.18254016102001@test.edlich.dk>, Martin
Edlich wrote:

> Er det virkelig så nemt?

Næsten...

Måske mere noget i retning af:

<VirtualHost 130.228.230.149>
ServerAdmin janus@janus.dk
DocumentRoot /home/anne/www.anne.sandsgaard.dk
ServerName sandsgaard.dk
ServerAlias www.sandsgaard.dk
CustomLog /var/log/www.sandsgaard.dk-log combined
</VirtualHost>

-j

Fra : Jesper

Dato : 16-10-01 20:59

> [...]

> mere end et www.dom-name.dk på samme server.
>
> Jeg får en udbyder til at pege flere forskellige domæner over på min

Hvis du vil slippe virkeligt nemt om det så anskaffer du MacOS X Server
2.0, du skal ganske vist slippe en del slanter for det, men det skulle
kunne det meste. Fattigmandsudgaven er Mac OS X 10.1, her skal du så ned
og rode i terminalen for at sætte serveren op.
--
Jesper. »Vi danskere er med vores kristne-lutheranske
kulturarv så forskellige fra muslimerne, at vi må erkende,

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 16-10-01 21:37

In article <1f1e4xy.kpthpvbx0za5N%triton@titancity.com>, Jesper wrote:

> Hvis du vil slippe virkeligt nemt om det så anskaffer du MacOS X
> Server 2.0, du skal ganske vist slippe en del slanter for det, men
> det skulle kunne det meste.

Hvad kan OSX Server som OSX eller en Linux ikke kan når det kommer til
hosting af web? Er det bare noget GUI til Apache eller hür?

> Fattigmandsudgaven er Mac OS X 10.1, her skal du så ned og rode i
> terminalen for at sætte serveren op.

.... eller en Linux af en art. Det er altså ikke så svært at håndtere
Apache, som man måske kunne tro. Når det grundlæggende er på plads er
det i hvert fald ret overskueligt at tilføje nye webhoteller og den
slags.

-j

Fra : Villy Erichsen

Dato : 17-10-01 00:12

Stig Leerbeck wrote:

> [...]
> mere end et www.dom-name.dk på samme server.
>
> Jeg får en udbyder til at pege flere forskellige domæner over på min

Anskaf Webstar Webserver den kan handle adskillige domæner på samme IP.
Særdeles nem at sætte op.

Venlig hilsen
--
Villy Erichsen Tegner/Grafiker