Hjælp til valg af induktionskomfur.
Fra : Jens

Dato : 16-10-01 07:44

Hej i denne så udemærkede gruppe.

Jeg skal ud og investere i nyt komfur (indbygningskogeplade), og da de
fleste af vores gryder er ved at være udtjente, så er det oplagt at
vælge induktion.

Jeg er set på et Bosch/Siemens som er det eneste hvor der er kombineret
Induktion og alm. keramisk. (2 induktion og 2 superblitz keramiske
zoner. Jeg ser fordelen ved dette komfur at hvis svigermor skulle komme
med julemaden, så kan hendes gryder bruges på de 2 af pladerne. Jeg har
også muligheden for stadig at bruge min æbleskivepande og vaffeljern
omend det er yderst sjældent at de kommer i brug. Til dagligt har jeg
yderst sjældent mere end 2 gryder i brug.

Men de gode sælgere i butikkerne siger at man vil komme til at fortryde
man ikke tog springet fuldt ud og købte en ren induktionskogeplade. Men
jeg kan ikke se hvad ulemperne ved at have 2 induktion og 2 alm.
keramiske plader ud over at fortjenesten er større på en ren
induktionskogeplade.

Hvad skal jeg vælge og hvorfor ?

mvh
Jens

Fra : Jette Mogensen

Dato : 16-10-01 08:53

Hej Jens

Jeg har selv fået induktion indenfor det sidste år, og er meget tilfreds med
det.Jeg skiftede fra masseplader til induktion.( Blomberg).

Jeg har måtte købe nogen nye gryder og en stegepande+æbleskivepande.Jeg har
ikke mulighed for gas og jeg synes induktion er det tætteste man kan komme.
Det reagerer lynhurtigt, varmer meget hurtigt op og bruger også mindre strøm
en keramisk komfur.

Jeg har lagt mærke til at de fleste gryder og pander du ser til gode tilbud
i øjeblikket ikke kan bruges på induktion. Hvilket vil sige at inden for et
par år vil alle nye kogeredskaber nok også kunne bruges på induktion.

Selv ville jeg have svært ved 2 systemer der ligner hinanden så meget men
fungerer ret forskelligt. Ved alm. glaskeramik er der en vis opvarmningstid,
og hvis du lader en pande eller gryde stå i samme tid på induktion bliver de
alt for varme og du ødelægger ret hurtigt eventuelle slip-let belægninger.

Det er nok noget af et temperamentsspørgsmål

Selv søgte jeg på nettet og fandt en forhandler hvor jeg sparede kr.5.500 i
forholdt til listeprisen.

mvh Jette

Fra : Mai-Brit

Dato : 16-10-01 15:10

"Jens" <a.b.renner@gmx.de> skrev i en meddelelse
> Hej i denne så udemærkede gruppe.

KLIP

> Hvad skal jeg vælge og hvorfor ?
>
> mvh
> Jens

Hej Jens!
Vi har ren induktion, og er vældig glade for det. Set i bakspejlet ville jeg
nok vælge en kombination fordi:
Special "gryder" som saftkoger, æbleskivepande osv. virker omsonst at skifte
ud netop fordi de anvendes så sjældent.
Vi har haft problemer med at finde en pande som kan holde belægningen, også
selvom vi ikke fyrer helt op under panden.
Scanpan, disse pander som er fantastisk gode, bruges uden fedtstof og kan
tåle metalredskaber osv. kan IKKE bruges på induktionskomfur, desværre.
I sidste ende er det helt sikkert et temperements spørgsmål, hvad man skal
vælge.

God arbejdslyst.
Mvh Mai-Brit

Fra : Jette Mogensen

Dato : 16-10-01 23:37

Vedr. pander med slip-let belægning, så synes jeg Hackmans All-Steel og
Ikeas 365+ serier fungerer fint. Der er stor prisforskel på de 2 mærker, men
den samme brugsværdi. Ikeas pander har en lidt tikkende lyd, men de fungerer
fint, er meget slidstærke og man kan få en pragtfuld wok.

All-steel er bare suveræne, men det manglede også bare til den pris. Med
hensyn til æbleskivepande så har jeg fundet en dejlig støbejernspande hos
Kunst og Køkkentøj i Kristen Bernikows gård i København til kr. 200.

m.v.h. Jette

Fra : Henrik

Dato : 17-10-01 14:07

Hej Jens...

Har selv nylig købt Siemens kombinations dyret...og det fungerer fint, og
jeg synes ikke det volder besvær at veksle mellem de to typer. Dog har jeg
endnu ikke rigtig vænnet mig til touch-betjeningen. Jeg synes den er
langsomt opfattende, ville hellere have haft "analoge" knapper at dreje
på.....men den er nem at holde ren!
Og kan kun bekræfte at induktionen er hurtig som gas, men ikke får fedtet
til at flyve som gas.....og at reguleringen blot skal indøves efter på tal
på displayet, og ikke ved lige at kigge på flammen.....

Er alt i alt godt tilfreds.
Mvh H.
PS kig priser på nettet!!!! og betal aldrig listepris; jeg fik mit handlet
ned til 6000,- (ca 1800,- ned på daværende tidspunkt)

Fra : (Sebastian Loeck

Dato : 18-10-01 22:02

Jens <a.b.renner@gmx.de> wrote:

> Hej i denne så udemærkede gruppe.
>
> Jeg skal ud og investere i nyt komfur (indbygningskogeplade), og da de
> fleste af vores gryder er ved at være udtjente, så er det oplagt at
> vælge induktion.

Har du tænkt over gas? Der findes altså ikke noget så go' som nogle
ordentlige gasflammer og efter al de der elafgifter kan selv flaskegas
konkurrerer med elprisen.

hilsen
Sebastian