Ang. Styrketræning
Fra : izeqb@secret.dk

Dato : 15-10-01 21:51

Hej alle i gruppen...

Min kæreste er fornyligt startet med at styrke træne i et
træningscenter.

Der har hun så fået at vide, at hun skal løfte f.eks 50kg x 2 istedet
for 25kg x 4.

Hun vil ikke være stor men gerne styrketræne.

Jeg er helt overbevist om, at det er omvendt det hænger sammen.
Jeg mener at hvis du løfter meget få gange, bliver dine muskler store
men ikke så stærke, hvorimod hvis du løfter mindre flere gange, bliver
dine muskler stærke og "slanke".

Er det mig der er helt galt på den, eller hvad.....?

// Hjalte

Fra : Armitage

Dato : 15-10-01 22:58

<izeqb@secret.dk> wrote in message
> [...]
> dine muskler stærke og "slanke".
>
> Er det mig der er helt galt på den, eller hvad.....?

Du har ret! Når jeg har trænet så har det altid været med få løft og stor
vægt - det var for at få stor muskelmasse hurtigt og fordi jeg synes det er
sjovere. Mange løft med lille vægt giver større udholdenhed og ikke kæmpe
muskler.

Fra : Los

Dato : 15-10-01 23:14

Hej Hjalte.

Du er lidt galt på den.
Styrke afhænger primært af muskelmasse, mængden af hurtige muskelfibre og
centralnervesystemet.
Hvis dit mål er råstyrke (som det f.eks. er hos styrkeløftere), så skal du
træne tungt og eksplosivt med få gentagelser (sjældent over 5 pr. sæt). Ved
at træne tungt stimulerer du muskelvækst, og ved at træne eksplosivt
forbedrer du centralnervesystemets evne til at aktivere flest mulige
muskelfibre på én gang. Du vil se mange styrkeløftere, som ikke er specielt
store i forhold til den vægt de løfter (f.eks. en fyr på 70 kg., der
bænkpresser 175 kg.). Hvis man er ude efter eksplosivitet (hurtighed) til
andre sportsgrene, uden at blive stor, så vil jeg klart anbefale at træne
eksplosivt med relativt tung vægt.

Hvis dit mål er størrelse (som det f.eks. er hos bodybuildere), så skal du
træne tungt med lidt flere gentagelser (udføres langsomt). Der findes ingen
gangbare universelle regler for, hvor mange gentagelser, der vil være
optimale for den enkeltes muskelvækst, men en rettesnor er mellem 5 og 10
gentagelser pr. sæt. Ved at træne på denne måde stimulerer du en række
muskelopbyggende processer, f.eks. gennem frigivelse af hormoner og
mikrooverrivninger af muskelfibre.

Generelt får du ikke så meget andet end udholdenhed ud af at træne mange
gentagelser med lav vægt (under 50% af dit maksimale løft). At man bliver
mere market ved at træne på denne måde er en skrøne. Markering afhænger
udelukkende af mængden af underhudsfedt.

Din kæreste skal sandsynligvis ikke være bange for at blive stor. Det er
altså langt de færreste kvinder, der på naturlig vis bliver store, medmindre
de dedikerer deres liv til bodybuilding.

Det er svært at forklare disse ting kort. Det er en videnskab. Prøv f.eks.
at kigge lidt rundt på www.motiononline.dk

Mvh.

Morten

Fra : Css

Dato : 16-10-01 18:40

http://www.bodybuilder.dk/

Fra : Hiding hide

Dato : 05-11-01 20:50

Det er ikke korrekt

Store muskler er også stærke muskler - træn tungt!
Stærke muskler behøves ikke være store - træn tungt!
Stærke og slanke... - kan ikke lade sig gøre!!!
Slanke og udholdende, men ikke stærke - træn udholdenhed, lette vægte og
mange gentagelser.

Læs denne artikel om styrketræning:
http://www.sportspoint.dk/artikler/Jagd_speedstyrke.htm
Den er svær, men fortæller om "rigtig" træning.

<izeqb@secret.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1dimstsk1qmbmf6sgjp8dfj1ebglufmi27@4ax.com...