Hejsa et underligt ?
Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-10-01 21:57

Hejsa

Afledt af et ? i en anden gruppe - er der måsle nogen her i gruppen
der var gamle nok dengang man på en knallert måtte køre 2

Kan nogen huske hvornår det var (Mener selv det var mellem 70-75)

Venligst

--
jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil

Fra : Allan Bojesen

Dato : 15-10-01 22:44

> Afledt af et ? i en anden gruppe - er der måsle nogen her i gruppen
> der var gamle nok dengang man på en knallert måtte køre 2
>
> Kan nogen huske hvornår det var (Mener selv det var mellem 70-75)

Det har været en kort periode i 70-71. Aldersgrænsen var 16 år, og der blev
på et tidspunkt i 70 givet tilladelse til at "store" knallerter med twinsæde
måtte befordre 2 personer. Jeg mener det var under 1 år reglen gjaldt. For
det næste der skete var at aldersgrænsen blev sænket til 15 år, og det var i
71, men samtidig frafaldt muligheden med 2 personer på en knallert.

Allan Bojesen (frit efter hukommelsen)

Fra : Armand

Dato : 16-10-01 15:43

Allan Bojesen <allan@bojesen.com> skrev i en

> [...]
> reglen gjaldt. For det næste der skete var at aldersgrænsen blev
> sænket til 15 år, og det var i 71, men samtidig frafaldt muligheden

Jeg tilslutter mig kronologien; men mener at dateringerne er lidt vel
tidlige.
Dette ud fra at jeg mener at jeg lige akkurat kom ind under 15-års
reglen da jeg fyldte 15 i foråret '74.
Derfor vil jeg anslå regelskiftet til at dreje sig om nytår(?) '73/'74
og tidligst til nytåret forinden - Forudsat at sådanne regler ændres med
nytåret!?

Lige et grynt herfra:
På typisk dansk vis blev aldersgrænsen atter sat op til 16, hvorunder at
man glemte at man tidligere havde betroet de 16-årige at køre med to
mand på de dertil indrettede, og ikke fik den regel med igen

- -
Armand.

Fra : boe

Dato : 16-10-01 16:22

> Jeg tilslutter mig kronologien; men mener at dateringerne er lidt vel
> tidlige.
> Dette ud fra at jeg mener at jeg lige akkurat kom ind under 15-års
> reglen da jeg fyldte 15 i foråret '74.

Jeg tror du husker forkert - jeg fyldte 15 i december '71, og jeg måtte køre
på knallert. Så jeg tror at Allan har ret.

Bo, VF1000F

Fra : Allan Bojesen

Dato : 16-10-01 16:44

> Jeg tror du husker forkert - jeg fyldte 15 i december '71, og jeg måtte
køre
> på knallert. Så jeg tror at Allan har ret.
>
> Bo, VF1000F

Skal vi sammen tryne Armand)

Ved nærmere ransagelse er jeg også 100% sikker på mit første udlæg. Jeg blev
15 i oktober 71 og fik også her knallert.

Allan Bojesen
I fordumstide en 3-gear SCO med enkeltsæde

Fra : boe

Dato : 16-10-01 16:59

Allan Bojesen <allan@bojesen.com> wrote in message
> Skal vi sammen tryne Armand)

Ja, lad os sende ham en privat mail, hvori vi lover ham tæsk. Det er vist
nok legalt, når det er Armand - i hvert fald har andre gjort det før os

> Allan Bojesen
> I fordumstide en 3-gear SCO med enkeltsæde

Bo, 3-gears Lille Puch med twinsæde - boret og med stor karbunade.

Fra : Claus Rittig

Dato : 16-10-01 19:06

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Jeg er med!

> Bo, 3-gears Lille Puch med twinsæde - boret og med stor karbunade.

Rittig, fyldte 15 i '79, Everton med Guiliari-sæde fra CB500, justerbart
Laverda-styr, GS750 støddæmpere og 10,5 hk tun.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 16-10-01 19:56

> Rittig, fyldte 15 i '79, Everton med Guiliari-sæde fra CB500, justerbart
> Laverda-styr, GS750 støddæmpere og 10,5 hk tun.

Grill

Du har vel ikke et billede af raceren?

Allan Bojesen

Fra : RpR

Dato : 16-10-01 20:37

> Grill
>
> Du har vel ikke et billede af raceren?

Ja tak, nu har folk jeg kender fortalt mange (måske lidt overdrevne?)
historier om deres everton knallert de havde engang, så nu vil jeg se
billeder =)

- RpR
Der starte på en Honda Express fra '84 i 97 i alderen af 14 år :)
Senere skiftet ud med en Honda Dax, Yamaha FS-1, Yamaha Neo's (der blev
totalskadet af en bilist), Yamaha Neo's igen (som politiet blev for
interesserede i), og så min nuværende Derbi GPR 50R (og den får de ikke!)
Senere en eller anden lille 2-tagger, alt efter pengepung.

Fra : Claus Rittig

Dato : 16-10-01 21:50

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Jeg var 15! Billeder var for nørder!

> Ja tak, nu har folk jeg kender fortalt mange (måske lidt overdrevne?)
> historier om deres everton knallert de havde engang, så nu vil jeg se
> billeder =)

Ja, knallerthistorier bliver hurtigt lidt velproportionerede.
Jeg gik med et slæng der voldtunede i vildskab (jeg er vokset op ved siden
af en speedway-bane), men Everton'en havde både fordele og ulemper i forhold
til de gængse japanere. Fordel: Et noget overdimensioneret dobbelt rørstel
der ikke blev skævt uanset hvor meget man tunede (alle Yamaha'erne og
Suzukierne kunne stå selv efter kort tid. Ulempe: Den var ikke ret køn.
Fordel: Over halvdelen af 50cc Speedway kørerne kørte med Minarelly motorer
(lige som Everton'en), så der var let adgang til sjove stumper. Ulempe: Man
skal have en del finfølelse med gasgivningen, når der er 25mm karburator på
en 50cc motor.
Jeg var arbejdsdreng ved Harry's Motorservice i Randers, derfor de underlige
ombygningskomponenter, og det siger sig selv at de støddæmpere var mere
flotte end velfungerende, på et køretøj der var omkring 180kg lettere end de
var designet til. Desværre løb jeg en dag ind i en politibil (helt
bogstaveligt), så de hjalp mig med at afhænde halvdelen af knallerten meget
billigt... Nærmest gratis! (nåja, bortset fra bøden, som jeg betalte af på i
over et år.)

Rittig

Fra : RpR

Dato : 17-10-01 20:05

> [...]
> der ikke blev skævt uanset hvor meget man tunede (alle Yamaha'erne og
> Suzukierne kunne stå selv efter kort tid. Ulempe: Den var ikke ret køn.

Hmm, min FS-1 kunne ikke blive skæv. Det var stellet for elastisk til. Som
at køre på en banan gennem svingene =)

> [...]
Man
> skal have en del finfølelse med gasgivningen, når der er 25mm karburator

Stakkels benzin økonomi =)

> [...]
meget
> billigt... Nærmest gratis! (nåja, bortset fra bøden, som jeg betalte af på

Er i fuld gang med at afbetale..

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Morten Dybdal

Dato : 17-10-01 20:33

RpR wrote:

>Hmm, min FS-1 kunne ikke blive skæv. Det var stellet for elastisk til. Som
>at køre på en banan gennem svingene =)

Hmmm, min erfaring er nu en anden. Jeg øvede mig på hangouts på sådan
en, og stellet virkede temmeligt overdimensioneret. Mon ikke du burde
skyde skylden på forgaffel, eller bagsvinger?

Når vi taler om bløde stel, så lav ikke hangouts på en Kawasaki KH125
det er scarry! Min Yamaha RS125 har ingen problemer med den slags.

--
Morten Dybdal

Fra : RpR

Dato : 18-10-01 13:15

> Hmmm, min erfaring er nu en anden. Jeg øvede mig på hangouts på sådan
> en, og stellet virkede temmeligt overdimensioneret. Mon ikke du burde
> skyde skylden på forgaffel, eller bagsvinger?

Tror jeg giver Yamaha skylden for at lave verdens ringeste stel, forgaffel
OG bagsvinge til den =)
Hvis jeg tog hårdt fat i styret og vrikkede det hurtigt fra side til side
ruskede hele knallerten, som stod man med en et stort stykke pap og
"bulrede".

> Når vi taler om bløde stel, så lav ikke hangouts på en Kawasaki KH125
> det er scarry! Min Yamaha RS125 har ingen problemer med den slags.

Yamaha RS 125? Hva' det for en fætter?
Har prøvet en TZ 125, og den var rigtig sjov =)
Lettere end min nuværende 45'er, og MEGET hurtigere !

Fra : Morten Dybdal

Dato : 19-10-01 12:38

RpR wrote:

> [...]
>Hvis jeg tog hårdt fat i styret og vrikkede det hurtigt fra side til side
>ruskede hele knallerten, som stod man med en et stort stykke pap og

Se det gjorde min ikke, den var klippestabil uanset hvad man bød den.

>Yamaha RS 125? Hva' det for en fætter?
>Har prøvet en TZ 125, og den var rigtig sjov =)
>Lettere end min nuværende 45'er, og MEGET hurtigere !

Det er en halvfjerdser gademodel der kom til DK i '86.

--
Morten Dybdal

Fra : RpR

Dato : 17-10-01 20:12

Kunne det her i grunden ikke være et cylinderkit til sådan en fætter?
http://www.polini.com/imgdata/k4.jpg

Fra : Jes Vestervang

Dato : 18-10-01 23:27

Claus Rittig wrote:

> Rittig, fyldte 15 i '79, Everton med Guiliari-sæde fra CB500, justerbart
> Laverda-styr, GS750 støddæmpere og 10,5 hk tun.

--
mvh Jes Vestervang - Puch Monza 3 gear med 40mm cyl, 16mm karb, elektronisk
tænding monteret med plastikstrips og nåja, et 40mm forrør ...og det er

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 16-10-01 18:17

Allan Bojesen wrote:

> køre

> Skal vi sammen tryne Armand)

Vi bruger enhver chance.

> Ved nærmere ransagelse er jeg også 100% sikker på mit første udlæg. Jeg blev
> 15 i oktober 71 og fik også her knallert.

Jeg fyldte 15 i '78. Havde/har stadig en kreidler elektronic.

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn

Fra : Armand

Dato : 17-10-01 01:15

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> Jeg tror du husker forkert - jeg fyldte 15 i december '71, og jeg
> måtte køre på knallert. Så jeg tror at Allan har ret.

OK!
Jeg bøjer mig for fact frem for erindring!

--
Armand, sort VZ 50.
(der blot undrer sig over at have registreret en sådan begivenhed som

Fra : Armand

Dato : 17-10-01 01:16

Der er begyndt at køre et par vakse Gilera øv'erter rundt i byen.
Det er små mc-lignende ting der til trods derfor er motoriseret med en
scooter drivpaket. Meget alternativ vil jeg mene!

I trafikken hjem idag, hvor jeg løb på en sådan, slog det mig om den
knallert jeg husker fra 70'erne som en: "Garelli" i virkeligheden også
var en "Gilera" :-/

Hvem har dokumentationen fra dengang ved hånden?

--
Armand.

Fra : boe

Dato : 17-10-01 07:43

> [...]
>
> I trafikken hjem idag, hvor jeg løb på en sådan, slog det mig om den
> knallert jeg husker fra 70'erne som en: "Garelli" i virkeligheden også

Næh, den er god nok. Jeg har postet et billede af en Garelli i
dk.binaer.motor. Den har i øvrigt samme tåbelige udformning som en Dax - i
et tidligere indlæg benævnt som verdens grimmeste skodknallert

Bo, VF1000F

Fra : Armand

Dato : 17-10-01 15:44

> [...]
> Næh, den er god nok. Jeg har postet et billede af en Garelli i
> dk.binaer.motor. Den har i øvrigt samme tåbelige udformning som en

Huh!?

Jeg erindrer "Garelli", som en "Everton"-agtig sag; men det er måske
"Casal" der kommer ind i processoren ??

--
Armand.

Fra : boe

Dato : 17-10-01 15:52

> Jeg erindrer "Garelli", som en "Everton"-agtig sag; men det er måske
> "Casal" der kommer ind i processoren ??

Bli'r du ved!!!??? Casal kender jeg godt nok ikke. Er du sikker på det navn?

Bo, VF1000F

Fra : Morten Dybdal

Dato : 17-10-01 15:59

boe wrote:

>Bli'r du ved!!!??? Casal kender jeg godt nok ikke. Er du sikker på det navn?

Sådan en har jeg haft, det er en Puch fortolkling fra Portugal.

--
Morten Dybdal

Fra : Claus Rittig

Dato : 17-10-01 17:23

"Morten Dybdal" <morten@dm-data.dk> skrev i en meddelelse

> Sådan en har jeg haft, det er en Puch fortolkling fra Portugal.

Jeps, og både Gilera og Garelli var italienske, og nogle af modellerne (med
dobbelt rørstel lignede hinanden lidt, men hvor Everton havde et tykt
"rygradsrør", var Garelli og Gilera "ægte" dobbelte rørstel.

Rittig

Fra : Morten Dybdal

Dato : 17-10-01 20:36

Claus Rittig wrote:

> [...]
>dobbelt rørstel lignede hinanden lidt, men hvor Everton havde et tykt
>"rygradsrør", var Garelli og Gilera "ægte" dobbelte rørstel.

Jeg kan så tilføje at min gamle Derbi også havde enkelt overrør, eller
rettere 2 svejset sammen.

--
Morten Dybdal

Fra : Armand

Dato : 17-10-01 20:42

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en

>..................................men hvor Everton havde et tykt
> "rygradsrør", var Garelli og Gilera "ægte" dobbelte rørstel.

Hva' er der nu galt med et Egli-alike stel på en underkubikker?

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 17-10-01 23:18

> Hva' er der nu galt med et Egli-alike stel på en underkubikker?

Ikke spor, ikke spor, og det virkede jo fint, men i mine øjne var Gilera'en
langt flottere, og jeg tror også den var lettere (Everton'en var ret tung).
Jeg drømmer lidt om den Fantic Chopper som en af vennerne havde dengang, det
var den mest rå Gnallert jeg nogensinde har set, og det kunne være sjovt at
totalgejle sådan en.

Rittig

Fra : RpR

Dato : 18-10-01 13:22

> [...]
det
> var den mest rå Gnallert jeg nogensinde har set, og det kunne være sjovt

For de priser de bliver solgt for idag kan du købe dig en brugt MC for =)

Fra : Armand

Dato : 18-10-01 15:17

> Jeg drømmer lidt om den Fantic Chopper som en af vennerne havde
> dengang, det var den mest rå Gnallert jeg nogensinde har set, og det
> kunne være sjovt at totalgejle sådan en.

I det hele taget kunne det være sjovt at eje(!) sådan en velholdt sag
idag!
Jeg tror nok at de allerede nu har en heftig pris, og hvis ikke så skal
den nok stige fremefter :-/

--
Armand
(der lige vil undersøge om der er en .knallert.køb&salg)

Fra : RpR

Dato : 18-10-01 13:20

> Næh, den er god nok. Jeg har postet et billede af en Garelli i
> dk.binaer.motor. Den har i øvrigt samme tåbelige udformning som en Dax - i
> et tidligere indlæg benævnt som verdens grimmeste skodknallert

Hmm, den ligner jo slet ikke en Dax!
En Dax ser ud som den jeg ejede, der kan besigtes på
http://rpr.host.sk/mine_knallerter.htm
og skodknallert var den nu ikke, alt andet end driftsikker, men sej det er
den da =)

Fra : boe

Dato : 18-10-01 14:24

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> wrote in message

> [...]
> http://rpr.host.sk/mine_knallerter.htm
> og skodknallert var den nu ikke, alt andet end driftsikker, men sej det er

Nu siger jeg det én gang for alle: En Dax ligner en Garelli og begge er
nogle små, grimme skodknallerter. Der er *intet* sejt over dem, der er begge
nogle underlige inkonsekvente hybrider mellem en minicykel og en barnestol.
Helt ærligt - *twinsæde* på sådan en lille konstruktion.....har de tænkt sig
at man skulle kunne sidde to personer på den? Jeg spørger bare, tsk, tsk..

Bo, VF1000F

Fra : RpR

Dato : 18-10-01 14:41

> [...]
sig
> at man skulle kunne sidde to personer på den? Jeg spørger bare, tsk, tsk..

Nu vil jeg så vove at påstå at du har dårlig smag =)
Dax'en er smart, fordi... Det er den! Ligesom Honda Monkey, da adskiller sig
fra resten, og det er det der gør dem smarte =)
Og så det fact at der ikke findes synderligt mange 50cc 4-taktere.
Men Dax'en er da kult, lille, bred, sej lyd, masser af Chrom, rigtig mini
Harley =)

Og ja, man kan faktisk sidde 2 mand på den, og ja, jeg har tabt et par
stykker =)

Fra : boe

Dato : 18-10-01 14:51

> Nu vil jeg så vove at påstå at du har dårlig smag =)

Jeg har en exellent smag!

> Dax'en er smart, fordi... Det er den!

Du argumenterer på nøjagtig samme måde som jeg selv gør over for min
fem-årige søn: "Fordi jeg siger det, nå"...

> Ligesom Honda Monkey, da adskiller sig
> fra resten, og det er det der gør dem smarte =)

Osama bin Laden adskiller sig også fra resten - det gør ham da ikke smart i
mine øjne!

> Og så det fact at der ikke findes synderligt mange 50cc 4-taktere.

Nej, for de er jo døde af knastkædestrammer syndromet...

> Men Dax'en er da kult, lille, bred, sej lyd, masser af Chrom, rigtig mini
> Harley =)

Må vi være fri

> Og ja, man kan faktisk sidde 2 mand på den, og ja, jeg har tabt et par
> stykker =)

Så der kan sidde to - men de kan ikke blive siddende uden at falde af?

Bo, VF1000F

Fra : RpR

Dato : 18-10-01 21:35

> Jeg har en exellent smag!

Synes vi jo alle hver især at vi har, smag kan ikke diskuteres.

> Du argumenterer på nøjagtig samme måde som jeg selv gør over for min
> fem-årige søn: "Fordi jeg siger det, nå"...

Så er vi to =)

> Osama bin Laden adskiller sig også fra resten - det gør ham da ikke smart
> mine øjne!

Måske en sammenligning der er hentet "lidt" langt ude?

> Nej, for de er jo døde af knastkædestrammer syndromet...

Der findes da 2 EU'erter der kører med en opmorderniseret version med
kuglelejret knast osv.

> Må vi være fri

Ikke hvis jeg havde haft min endnu =) (der faktisk blev solgt fordi min
knastkædestrammers ene tandhjul gik i spåner hver 14. dag)

> Så der kan sidde to - men de kan ikke blive siddende uden at falde af?

Var nu mere på grund af folk med "jaja, den kan jo ikke noget, så skal du
ikke fortælle mig hvordan man skal holde fat" syndromet.

Fra : Mads Lund

Dato : 18-10-01 15:57

> Dax'en er smart, fordi... Det er den! Ligesom Honda Monkey, da adskiller
sig
> fra resten, og det er det der gør dem smarte =)

GRILL - lige som 2CV, boblen, mini, berlingo, multipla....GRILL jeg skal
lige holde op med af flæbe af grin. Det er sku for sjovt et argument.
Anderledes ja, men smarte det er nok en smagssag.

> Og så det fact at der ikke findes synderligt mange 50cc 4-taktere.
> Men Dax'en er da kult, lille, bred, sej lyd, masser af Chrom, rigtig mini
> Harley =)
Hmm, Harly og Harly, men mini det er den da.

Mads Lund
Ninja9RT, ikke synderlig smart, men et ganske godt stykke værktøj.

Fra : RpR

Dato : 18-10-01 21:38

> GRILL - lige som 2CV, boblen, mini, berlingo, multipla....GRILL jeg skal
> lige holde op med af flæbe af grin. Det er sku for sjovt et argument.
> Anderledes ja, men smarte det er nok en smagssag.

Du glemte SMART'en =)
Dax'en er sammen med Monkey'en blevet til kulte samlerobjekter idag, og folk
gejler løs på dem så man tror det er løgn. Har sågar billeder af en 140cc
2-cylinder konvertering, eller en 180cc V-twin.

> Hmm, Harly og Harly, men mini det er den da.

Netop det at den er så lille gør den sej =)
Camping knallert til at tage på ferie med! Buk de 2 floppybars ned og skub
den ind i camping vognen, så går turen sydpå =)

Fra : Mads Lund

Dato : 19-10-01 07:18

> Camping knallert til at tage på ferie med! Buk de 2 floppybars ned og skub
> den ind i camping vognen, så går turen sydpå =)

Tja hver sin lyst, på ferien foretrækker jeg nu at lade bil, campingvogn og
knallerter blive hjemme, og så tage mc'en istedet for. Så er det slut med
køre, kedelige timer på motorvejen, og man bekymre sig ikke lige for at
smutte nogle hundrede km på en afstikker for at prøve en fed rute eller
lign.

Det sjoveste er at overhale 300 biler med camping vogn på 15 minutter ved
køen til Elb tunlen

Mads Lund
Ninja9RT, forvokset knallert

Fra : Morten Dahl

Dato : 19-10-01 09:40

"Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i en meddelelse

> Det sjoveste er at overhale 300 biler med camping vogn på 15 minutter ved
> køen til Elb tunlen

Jep eller allerede nede ved DK/D grænsen, såen en fammiliefar der har 3
skrigende unger på bagsædet der allerede har spurg 20 gange om de snart er i
sydfrankrig, bliver sku så skummel at se på når man triller op igennem
rækkerne

For ikke at snakke om når en eller anden emsig af førstnævnte så trækker ind
mod midten for at vi skal kunne komme igennem og Lau laver sit
her_ka_jeg_sagtens_være trick. 15-20 km/t og der er ikke et kussehårs plads
mellem hans sidetasker og bilens sidespejl, så er de rimelig flinke til at
trække ind igen så vi andre kan komme igennem

-
Morten Dahl

Fra : RpR

Dato : 19-10-01 15:23

> [...]
> køre, kedelige timer på motorvejen, og man bekymre sig ikke lige for at
> smutte nogle hundrede km på en afstikker for at prøve en fed rute eller

I forstår ikke helt hvor jeg vil hen, det kan jeg godt se =)
Os li' meget.

Fra : Lone

Dato : 17-10-01 09:51

Armand - din årsunge ) Jeg måtte også køre knallert som 15-årig - i 1972.

M.v.h. Lone - efterhånden noget op i alderen, hvilket i øvrigt er ganske
dejligt.

Fra : Armand

Dato : 17-10-01 15:29

Lone <mc-skolen@mail1.stofanet.dk> skrev i en
> Armand - din årsunge ) Jeg måtte også køre knallert som 15-årig - i
>1972.

Lone - Din gamle krage )
Årsunge ? Tjaeh :-/
Tilsyneladende er jeg da ved at være gammel og glemsom

--
Armand.