interessant Mac OS X artikkel
Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-10-01 20:45

<http://arstechnica.com/reviews/01q4/macosx-10.1/macosx-10.1-1.html>

og den mest interessante side, som beskriver hvorfor Mac OS X har så
stort et hukommelsesforbrug (windowserver'en):

<http://arstechnica.com/reviews/01q4/macosx-10.1/macosx-10.1-6.html>
--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på krykker

<icq:131382336>

Fra : Johnny louis

Dato : 15-10-01 22:47

> [...]
>
> og den mest interessante side, som beskriver hvorfor Mac OS X har så
> stort et hukommelsesforbrug (windowserver'en):

Særdeles interessant læsning i disse dage hvor man sluger alt om OS X.

--
Med Venlig Hilsen
Johnny Louis

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 19-10-01 10:14

Johnny louis <bendataFJERN@DETTEpostman.dk> wrote:

> Særdeles interessant læsning i disse dage hvor man sluger alt om OS X.

Så fik jeg mig kæmpet igennem den første artikel. MacOS X får godt nok
drøje hug

Man bliver jo helt i tvivl om man skal springe på vognen. Især det med
filtype problematikken er "surt show". Man må håbe at Apple kan få det
til at virke lige så godt med filtype-efternavne i MacOS X, som MacOS 9
virker med filtypeinfo. lagt ind i selve filen. (Men der er basis for en
rigtig gang windows miskmask i MacOSX.)

Men jeg synes nu også han (John) går lidt for hårdt til den, som der
også er nogle få der kommenterer. Hvad siger i? Er MacOS X slet ikke
klar til mainstream brug??

/Martin

Fra : Karl Antz

Dato : 19-10-01 14:45

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> Men jeg synes nu også han (John) går lidt for hårdt til den, som der
> også er nogle få der kommenterer. Hvad siger i? Er MacOS X slet ikke
> klar til mainstream brug??

Som det vil være kendt for de fleste i denne gruppe efterhånden har
jg brugt den som arbejdssystem i flere måneder. Hård Internet-brug
(mail,web,ftp,news mm), Layout og tekstredigering på Mac og VirtualPC,
lettere billedbearbejdning, iTunes osv osv. Og jeg er mere end tilfreds,
især med 10.1-versionen.

Og som der stod i en af newsgrupperne på MacNN: hvad angår file
extensions contra Type/Creator, så fungerer den måde Apple nu har
implementeret i 95 % af alle tilfælde aldeles problemløst - og de sidste
5 % bruges kun af af de mest nørdede brugere.

Når jeg går tilbage til OS 9 - hvilkert jeg efterhånden kun gør når jeg
er hos venner - bliver jeg temmelig frustreret over at det ikke glider
så godt som jeg nu har vænnet mig til i OS X, både hvad angår
carshsikkerheden og hvad angår manøvreringsevnen i Finder, som takket
være Column-visningen er væsentlig mere glidene end noget som helst i 9,
inkl. SpringLoaded Folders.

Kort sagt: jeg vender ikke tilbage.

Noget andet er så at denne artikel er god at blive klog på: jeg er uenig
i de fleste af hans punkter, men gennem artiklen kan jeg se hvad det er
jeg, i modsætning til ham, foretrækker ved OS X. Og der er File
Extensions et meget væsentligt punkt: jeg sender konstant filer frem og
tilbage med Windows-brugere. Og for mug flyder det bedre nu end før.

Hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-10-01 18:12

> carshsikkerheden og hvad angår manøvreringsevnen i Finder, som takket
> være Column-visningen er væsentlig mere glidene end noget som helst i 9,
> inkl. SpringLoaded Folders.

enig bortset fra spring loading folders, den savner jeg sku, den dag en
laver et hack, eller apple selv fixer det er jeg den gladeste mand på
denne jord!

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-10-01 16:30

> [...]

> Men jeg synes nu også han (John) går lidt for hårdt til den, som der
> også er nogle få der kommenterer. Hvad siger i? Er MacOS X slet ikke

jeg har nu i to dage prøvet 10.1 på en 400MHz lombard (66MHz bus, 64bit
grafikkort, ATA2 og 320MB) og er meget overrasket.

Jeg har tidligere brugt PublicBeta på en 292MHz G3 (83MHz bus, 64bit
grafikkort, ATA3 og 96MB), samt PublicBeta-10.04 på en 466MHz iBook
(66MHz bus, 128bit grafikkort, ATA2 og 192MB)

opstart er lynhurtig, også sammenlignet med en almindelig 9.21.
Login er imponerende hurtig.
Program opstart er langt bedre end 10.0x. Nogen programmer der i blandt
Word X starter hurtigere end Word 2001 under 9.21. genstart af
programmer er lynende hurtigt.

Menuerne reagerer i modsætning til tidligere versioner med det samme
(man kunne ofte vente 10-15 sekunder på en menu!) - ikke helt så hurtig
som i Mac OS 9, men hurtigere end win98 på en tilsvarende 400MHz x86.
Resizing af vinduer er blevet meget bedre - dvs. det kan bruges men det
er ikke som i windows eller Mac OS 9.

Word X er et vidunderligt program - den hidtil bedste og hurtigste
version af Word (subkjektiv). IE er fremragende og har hidtil ikke givet
problemer, holder man mængden af åbne vinduer nede er IE lynhurtig.
Finder er for første gang blevet brugbar, den reagerer ikke så hurtig
som finder 9.x, men den er nu ganske behagelig at arbejde i (i alle 3
modus)

.... når MS frigiver en studenterversion af Office X køber jeg den helt
sikkert.

Mht til swapping er der selvfølgelig mindre i og med der er 128MB ekstra
i lombarden, men når der startes rigtig mange programmer og 5-6 browser
vinduer swappes der og IE æder 270MB! uden kompression i window
serveren. Jeg har lige slået kompression med "WinCompressX", men har
ikke kigget på før og efter forbrug. Selv om jeg pt har to swap filer
har jeg endnu ikke oplevet et "endeløst-hjul"

DVD afspilning har jeg ikke prøvet da jeg endnu ikke er stødt på et
passende hack til lombarden, efter sigende skulle X's DVD-afspilning dog
være mange gange bedre på AGP modellerne end mac OS 9's.

Quicktime afspilning: sucks! Lyden skipper når VCD'er afspilles og til
tider skal man vente 20-30 sekunder på næste billded. Selv små MPG film
på 20-30MB er uudholdelige at se på - jeg har dog 64bit grafikkortet
mistænkt for at mangle QT acceleration, 128bit kort er sansynligvis
_langt_ bedre.

2D acceleration er ringe sammenlignet med 10.04 på min gamle iBook, men
det skyldes dog 64bit grafikkortet (iBook'en havde 128bit)
Mht hardware understøttelsen er jeg meget overrasket. Pt. bruger jeg min
Formac brænder (Lite-On) via et Newer Firewire2GO cardbus kort og det
fungerer fint, også selv om det ikke sidder i når der bootes, eller hvis
det fjernes og sættes i igen. Formac brænderen fungerer glimrende under
både Finder, iTunes, DiskCopy og Toast X.

Classic fungere glimrende, Quickdraw opdaeringen er dog u-accelereret.
TCP/IP netværk er perfekt, men kan manellers vente sig af et *nix?

Airport via et 11Mbit Farallon Skyline kort er ikke understøttet
direkte, men via en open source driver har jeg fået det til at virke -
dog mangler driveren to features: kryptering og evnen til manuelt at
vælge base, dvs det stærkeste signal vælges til enhver tid.
(i kan bare vove på at stille jer op uden for mit vindue med en airport
bestykket PB eller iBook!) Skyline kortet kan også fjernes og erstattes
med FW kortet uden problemer, 10.1 skifter bare til on-board ethernet
automatisk.

Alt i alt vil jeg mene at 10.1 _er_ klar til mainstream... det kan
selvfølgelig blive endnu bedre, især hvad angår udbudet af programmer,
men i løbet af de næste par måneder skulle de vigtigste programmer være
på markedet.
I forhold til 10.04 er 10.1 mange gange bedre - forstil dig en
sammenligning af win3.11 med win98...

10.04 skrottede jeg for et par måneder siden - det var ulideligt
langsomt og manglede almindelige features. 10.1 bliver mit primære
system når iBook'en er blevet repareret, ingen tvivl.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på iceBook

<icq:131382336>

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 19-10-01 17:18

In article <1f1ivzu.1fe7hsmwq1j21N%spam@reippuert.dk>, Morten
Reippuert Knudsen arte:

> 10.04 skrottede jeg for et par måneder siden - det var
> ulideligt langsomt og manglede almindelige features. 10.1
> bliver mit primære system når iBook'en er blevet reparere

Du fik da vist ikke fortalt den foreløbige slutning på din skrækkelige
historie (eller er det bare mig der ikke følger ordentligt med)?

-j

--
Uwaga!
Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-10-01 17:28

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> Du fik da vist ikke fortalt den foreløbige slutning på din skrækkelige
> historie (eller er det bare mig der ikke følger ordentligt med)?

ingen slutning endnu

jeg kan ikke boote den fra min brænder som dog strømforsynes af iBook'en
og spinder op osv. iBook'en låser stadig i OF's grafikse bootmanger -
en af dagene piller jeg ATA kablet fra og prøver igen.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-10-01 23:42

> [...]
>
> og den mest interessante side, som beskriver hvorfor Mac OS X har så
> stort et hukommelsesforbrug (windowserver'en):

Altid gode artikler fra Ars Technica. Tak for linket.

--
René