Mælk og brød
Fra : Torben Andersen

Dato : 15-10-01 20:47

Igår så jeg en udsendelse om kropsdyrkelse. En kvinde udtalte, at hun aldrig
drak mælk eller spiste brød !!! Hallo, hvornår er det blevet usundt ?? Kan
nogle komme med en forklaring ??

Fra : Anders Sewerin Johan~

Dato : 15-10-01 21:34

"Torben Andersen" <ta@removemeroyalscandinavia.dk> wrote in message
> Igår så jeg en udsendelse om kropsdyrkelse. En kvinde udtalte, at hun
aldrig
> drak mælk eller spiste brød !!! Hallo, hvornår er det blevet usundt ?? Kan
> nogle komme med en forklaring ??

Mit gæt: Hun var enten veganer eller sagde "usundt", når hun mente "mere
fedende end så meget andet man kan vælge".

Hvis det var det første, er der tale om at hun tilhører en... lad os kalde
det trosretning, der mener man helt skal undgå madvarer med animalske
produkter i. Det kan man så være enig i eller ej, men der er ikke noget
videnskabeligt belæg for at kalde brød og mælk usundt, med mindre man da
taler om helt specielle situationer såsom et voldsomt indtag eller
deciderede allergier.

Hvis det var det andet, er det en sandhed med modifikationer. Nogen
slankeprogrammer hævder at stivelse i den form det findes i brød bør
undgås... hvilket ikke er helt i tråd med den "etablerede visdom". Det kan
man så mene er sandt mht. mælk, hvis man med mælk mener "sødmælk".

Den "etablerede visdom" er, at man fortrinsvis skal vælge madvarer der
mætter godt med få kalorier. Herunder falder ting som rent kød (også
svinekød), pasta, tun, brød mm. Dette er typisk - men ikke altid - varer med
lav fedtenergiprocent, da fedt indeholder ret meget energi pr. gram, i
forhold til proteiner eller kulhydrater. Sødmælk har relativt meget energi
pr. deciliter i forhold til f.eks. skummetmælk eller vand :) Motion og
træning har en effekt, men den er nærmest forsvindende lille i forhold til
omlægning af kosten.

Problemet ved at fokusere på fedtenergiprocent i stedet for energi/mæthed
er, at man på den måde risikerer at droppe madvarer fra kosten, som er både
sunde (dvs. indeholder ting vi faktisk har brug for for at fungere) og god
slankemad (kød, fisk...).

Til forskel fra langt de fleste pulverkure, grapefrugt-diæter,
træningsprogrammer og mærkelige maskiner fra TV-shop, er det ret
veletableret at den "etablerede visdom" vil give dig et vægttab på 2-8 kilo
om måneden, hvis du ellers holder dig fra flødeskumskager og sukkerstads,
samt større mængder alkohol.

Der er i slankesammenhæng en tendens til at slynge om sig med ordet "sundt",
men det er efter min mening relativt irelevant. Med "sundt" mener man
normalt BLANDT ANDET at det indeholder de næringsstoffer kroppen nu engang
behøver, hvilket definerer hasselnødder som sundt. I slankesammenhæng bør
man undgå alle former for nødder, da de indeholder megen energi uden at
mætte synderligt.

Så jeg tror ærligt talt at hende kvinden enten ikke anede, hvad hun snakkede
om, eller at hendes udtalelser var blevet redigeret så stramt, at en
eventuel fyldig begundelse og forklaring gik tabt :) Gæt selv, hvilken af de
to muligheder jeg mener er mest sandsynlig :D

Mvh
Anders S. Johansen

Fra : Kasper Finn Johansso~

Dato : 16-10-01 08:39

nu så jeg det ikke men et (mit) bud kan være....

1 mælk) en MEGET stor del af den voksne befolkning er alergisk elle rhar
alergiske symtomer på mælk (specielt KO)
2 brød) der er måske tale om hvidt brød ... og det kan være pga de fine
kulhydrater. der er hurtug omsættelige, og dermed har en "uheldig" virkning
på kroppen ..! (kulhudrat overfølsomhed) ........ som diatister langt om
længe er ved at tage alvorligt....!

Kasper