Æblecider
Fra : Stephan Henningsen

Dato : 15-10-01 18:02

Hopla!

Jeg har en opskrift på æblecider,
hvor der står nævnt vingær i opskriften.
Men nede i den nærmeste biks, har de kun vinsyre.

Er det det samme? Hvad gør hhv. vingær og -syre for
gæringsprocessen? Fremskynder gær den ikke bare?

Og er der andre, der har en æblecideropskrift, de vil, så
vil jeg meget gerne høre. Det er vist ved at være tiden,
eftersom æbletræerne i haven nærmest kyler frugterne af sig
for tiden! =)

--
Stephan Henningsen /
/ tisprut productions[tm]

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-10-01 18:24

Stephan Henningsen skrev:

> Jeg har en opskrift på æblecider,
> hvor der står nævnt vingær i opskriften.
> Men nede i den nærmeste biks, har de kun vinsyre.

Så må du lidt længere væk end den nærmeste biks. Vingær er gær som
er udviklet til brug ved vinfremstilling. Jeg har ofte set vingær
hos Matas, men ellers prøv at slå op under (øl- og) vinfremstilling
i fagbogen.

Vinsyre er svaret på "hvad er 'cream of tartar'?" - et spørgsmål som
ofte stilles her i gruppen.

// Klaus

Fra : Stephan Henningsen

Dato : 16-10-01 15:19

On Mon, 15 Oct 2001 19:23:42 +0200, Klaus Alexander Seistrup wrote:

> [...]
>er udviklet til brug ved vinfremstilling. Jeg har ofte set vingær
>hos Matas, men ellers prøv at slå op under (øl- og) vinfremstilling

Jeg var i Matas, men fandt ud af, at der ikke bare er
"vingær", men derimod syv-otte slags at vælge imellem så som
"vingær til rødvin", "vingær til hvidvin" osv. Jeg valgte
en vingær til rødvin, da den efter ekspedientens sigende
ikke var så stærk, som de andre, da rødvin heller ikke var
så stærk (alkoholmæssigt). Og da der kun er en 5-6% i
cider, tænkte jeg, at det nok var det smarteste valg.

>Vinsyre er svaret på "hvad er 'cream of tartar'?" - et spørgsmål som
>ofte stilles her i gruppen.

Uhm.. Står svaret så i en OSS/FAQ et sted? =)

--
Stephan Henningsen /
/ tisprut productions[tm]

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-10-01 15:43

Stephan Henningsen skrev:

> [...]
> ikke var så stærk (alkoholmæssigt). Og da der kun er en 5-6%
> i cider, tænkte jeg, at det nok var det smarteste valg.

Held og lykke med projektet, og hold os gerne underrettet om resultatet.

> Uhm.. Står svaret så i en OSS/FAQ et sted? =)

Ja, men den bliver stort set ikke brugt (og jeg synes at vi skal flytte
den til en nærmere server, men jeg har ikke energi til at finde ud af
hvor - jeg var oprindelig begyndt at lægge den på WhiteHat, men så røg
serveren ud af internettet): <http://dkmod.swiki.net/>.

Wikien er åben for enhver, så det er bare at gå i gang med at skrive
sprøgsmål og/eller svar.

// Klaus

Fra : Stephan Henningsen

Dato : 17-10-01 12:14

On Tue, 16 Oct 2001 16:43:14 +0200, Klaus Alexander Seistrup wrote:

>Held og lykke med projektet, og hold os gerne underrettet om resultatet.

Det vil jeg da meget gerne.

Iøvrigt: Er det en god idé, at skylle min beholder med
atamon før jeg kommer æblesaften i og evt. komme noget i
saften efter kogning? Eller er der ligemeget?

--
Stephan Henningsen /
/ tisprut productions[tm]

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-10-01 13:19

Stephan Henningsen skrev:

> Er det en god idé, at skylle min beholder med atamon
> før jeg kommer æblesaften i og evt. komme noget i
> saften efter kogning?

Jeg ved slet ikke hvordan man laver æblecider, men det er en
ualmindelig dårlig idé at komme atamon i beholder eller saft
før eller under gæringen. Om det er neutralt eller positivt
at gøre det bagefter, ved jeg ikke. Hvad siger opskriften?

// Klaus

Fra : Stephan Henningsen

Dato : 20-10-01 19:05

On Wed, 17 Oct 2001 14:19:18 +0200, Klaus Alexander Seistrup wrote:

> [...]
>før eller under gæringen. Om det er neutralt eller positivt
>at gøre det bagefter, ved jeg ikke. Hvad siger opskriften?

Opskriften er totalt dårlig, og jeg har måtte gætte mig til
halvdelen af det...

Jeg har ikke direkte kommet atamon i, men har blot skyllet
beholder i atamon iblandet varmt vand og bagefter hældt det
ud. Lige nu bobler det helt afsindigt. Faktisk så meget,
at det flere hange har været ved at løbe ud af beholderen,
som jeg har tildækket med en hjememfusket gærlås.

Kan jeg hælde det vellykket over i en større beholder? Hvis
ikke det må komme i kontakt med ilt, så er det vanskeligt...

Er her nogen i Århus-området som vil af med en vinballon til
en billig penge?

--
Stephan Henningsen /
/ tisprut productions[tm]

Fra : (Sebastian Loeck

Dato : 18-10-01 21:56

Stephan Henningsen <stephan@levelout.tisprut.dk> wrote:

> Iøvrigt: Er det en god idé, at skylle min beholder med
> atamon før jeg kommer æblesaften i og evt. komme noget i
> saften efter kogning? Eller er der ligemeget?

Så vidt jeg forstå vil du sætte æblemost til gær. Det vil nok være en
meget dårligt ide at slå gærprocessen ihjel inden den startede.
Det er alkohol der skal sørge for at din most bliver til noget der
holder sig. Det naturlige æblepiktin hjælper også.

Min farmor plejede at lave frugtvin selv. Hendes storsælger var slåen.
Men drengene måtte f.... ikke røre ved gærballonerne på badeværelse.
Husk at gærprocessen skal forgår mørkt, lunt og absolut ildtæt. Hvis
bare så meget som et enkelt O2 molekyl kommer ned til din most rådner
den - og det ville være syndt.

I Irland, England, Bretagne, Normandie Finland og Sverige plejer man at
trykke CO2 med i flaskerne. Det gi'r en vis friskhed. Den kan du nok
ikke forvente ved hjemmebryg. Det bliver nok mere den tyske, østrigske
eller Alsace variante.

Hvis cideren ikke smager sådan helt fantastisk (og det sker faktisk ret
tit) men ikke gik i forrådelse (og det sker faktisk også tit) kan du
altid brænde en snaps. Det er ret populært i Østrig, ligemeget om man
har en licens til det eller ej.

hygge
Sebastian
,som ofrer sig til at komme forbi til prøvesmagning

p.s. der må være masser af svenske sider og newsgrupper der beskæftiger
sig med emnet. Det er i hvert fald ikke noget problem at købe ALT til
hjemmebryg i et bedre svensk supermarked.