Sprøde flæskesvær
Fra : Anna Larsen

Dato : 15-10-01 11:28

Dette emne falder måske nok lidt uden for gruppens område, men jeg prøver
alligevel, efter forgæves at have søgt på www.

I lørdags fik jeg som hvert efterår lagt ½ gris lagt i fryseren, og står nu
med det evigt tilbagevendende
problem:

Hvordan laver man sprøde flæskesvær ??
Her tænker jeg ikke på de terninger, der sidder ovenpå en flæskesteg, men på
selve 'sværen', d.v.s. kun skind med et (tyndt) fedtlag, uden steg under.
Mine hidtidige forsøg indbefatter :
1. stegning i ovnen,
2. kogning i 20 minutter med efterflg. indgnidning i salt og stegning i ovn,
3. kogning i 20 minutter i saltvand, efterflg. ovnstegning.

Resultater: Enten stenhårde eller slatne flæskesvær

Fra : Kristina Søndergaard

Dato : 15-10-01 11:55

da jeg var i laere mener jeg at vi efter at de var kogt kom dem i
frituren...

Fra : Iben

Dato : 15-10-01 13:33

Hvad enten jeg laver sprøde svær på stegen eller sværd for sig selv, så gør
jeg efter endt kogning det, at jeg griller dem i ovnen til de er så sprøde
som jeg nu vil have dem.

Iben

Fra : H. Olesen

Dato : 15-10-01 14:02

On Mon, 15 Oct 2001 12:28:11 +0200, "Anna Larsen"
<anna.larsen@get2net.dk> wrote:

>Dette emne falder måske nok lidt uden for gruppens område, men jeg prøver
>alligevel, efter forgæves at have søgt på www.

Prøv nyhedsgruppen dk.kultur.mad+drikke. Der er sikkert nogle der kan
hjælpe.

--
mange havehilsener
Helle

Fra : Maiken Jensen

Dato : 13-11-01 07:17

Hej Anna
Jeg har selv prøvet at lave flæskesvær - og det er bare så nemt... kog dem i
fedt (det samme som når man koger klejner)Nå men - få det op på kogepunktet -
put sværene i (ikke for mange ad gangen) når
de kommer til overfladen er de færdige
ang. salt - tja - der må du prøve dig frem - jeg var ikke så heldig med
at afpasse saltmængden - men under alle omstændigheder, skal du "gnide saltet
på FØR du kommer sværene i fedtet) god fornøjelse.

Posted from [194.19.136.120]

Fra : Millie

Dato : 13-11-01 11:52

Hej
Jeg skærer dem i strimler, salter dem og sætter dem under grillen i oven - i
god afstand til grilllegemet. Skal røres rundt i ind imellem. De bliver
altid gode ( og alt for hurtigt spist).
Fordel: en del fedt smelter af.
Hilsen Millie

Fra : Mona

Dato : 13-11-01 12:08

Hejsa.

Ja, jeg har også gjort som Millie beskriver. Men husk at hælde
fedtet fra engang imellem, ellers bliver de bløde og seje.

Mange hilsner fra

Mona

Millie <beks@mail.dk> skrev i en
> [...]
grillen i oven - i
> god afstand til grilllegemet. Skal røres rundt i ind imellem.

..