Voldsomme problemer med G3
Fra : ''

Dato : 14-10-01 23:48

Det ser ud til at harddisken i min beige G3 (OS 8.1)er stået af.

Efter en dag med masser af Photoshop og Quark arbejde, ændrede
skrifterne sig, så der pludselig kom en masse specialtegn i stedet. Det
lykkedes mig aldrig at finde fejlen, og jeg satte derfor Norton og
TechTools til at teste hvad der egentlig var galt.

Det resulterede i registrering af en fejl der ikke kunne rettes.

Diskførstehjælp var lidt mere meddelsom og beskrev fejlen som Siebling
eller Sieblink, link 4 eller noget i den retning - nåede aldrig at få
skrevet det ned, før maskinen gik ned med et brag.

Derefter kunne det ikke lade sig gøre at starte computeren -
fejlmeddelelsen gik på at disken ikke fandtes - den kom heller aldrig
frem på skrivebordet, men både start fra både Norton og System-cd'en
gjorde det muligt at finde disken til eftersyn. Det var tilsyneladende
også muligt at formattere den.

Nogen der ved noget om, hvad det kan skyldes - der ligger temmelig meget
på den disk, som der ikke er taget back-up af.

Her slutteder problemerne ikke.
Jeg lånte en anden IDE disk og smækkede den i maskinen og forsøgte at
sætte den op, denne gang med OS 9.1, som jeg har liggende. Min plan
var/er, at lave en disk der kan bruges i de kommende dage, mens jeg
finder ud af hvad der skal ske med den gamle disk.

Det duede overhovedet ikke - ganske vist kunne jeg godt installere, men
alt gik ubeskriveligt langsomt. Jeg begyndte aå at instalklere først
Quark 4.1 -det gik nogenlunde.
Installationen af Photoshop gik til gengæld ikke for godt - et par crash
og stadigvæk uendeligt langsomt. Langt omlænge virkede det, og jeg gik
videre og ville installere Netscape og FirstClass.

Det gik nogenlunde, indtiil jeg ville konfigurere internetforbindelsen -
det kunne ganske enkelt ikke lade sig gøre og supporteren ved 12move
kunne ikke hjælpe.

Væk med skidtet, ny installering af 8.0 og opdatering til 8.1. Nu kører
maskinen nogenlunde stabilt, bortset fra at jeg ikke kan få
internteadgangen til at fungere.

Hvis jeg derimod bruger en gammel ekstern disk med en kopi af den gamle
harddisk (lidt for gammel i forhold til det der liger på den disk, der
er stået af), gå det fint - jeg kan koble på nettet og skrive her.

Hvad i himlens navn skal jeg stille op - jeg er ved at vær ret desperat.
Der er tale om en arbejdsmaskine, der SKAL kunne fungere hver dag, uden
problemer (det har den også gjort hidtil, faktisk har der ikke været
seriøse problemer med den tidligere).

Hjææælp!

Frank

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-10-01 00:29

In article <3BCA1621.608930BE@tanke.dk>, '' <loe@tanke.dk> wrote:

> Diskførstehjælp var lidt mere meddelsom og beskrev fejlen som Siebling
> eller Sieblink, link 4 eller noget i den retning - nåede aldrig at få
> skrevet det ned, før maskinen gik ned med et brag.

Dit directory er dødt, og da maskinen ikke har kunne finde ud af hvad
der ligger hvor, er en stor del af det nok overskrevet med
fnidder-fnadder. Red hvad der kan reddes med Norton og græd over resten.

> [...]
>
> Nogen der ved noget om, hvad det kan skyldes - der ligger temmelig meget
> på den disk, som der ikke er taget back-up af.

Det kan ske pga en overfyldt disk, regulære diskfejl eller
tilfældigheder.

> [...]
> og stadigvæk uendeligt langsomt. Langt omlænge virkede det, og jeg gik
> videre og ville installere Netscape og FirstClass.

Lyder som om du skal tjekke jumperne på disken, evt at du ikke har fået
opdateret diskdriveren.

> Hvad i himlens navn skal jeg stille op - jeg er ved at vær ret desperat.
> Der er tale om en arbejdsmaskine, der SKAL kunne fungere hver dag,

Umuligt, en arbejdsmaskine tager man back-up af.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-10-01 04:23

Hej Frank

Martin har ret, men hvis du har DiskWarrior 2 eller 2.1, er der en rimelig
god chance for, at den kan redde disken med indhold igen. Start fra
systemCD'en og åbn først Drive Setup / Diskværktøj og vælg 'Funktioner' ->
'Opdater driver'. Luk ned og genstart så fra DiskWarrior CD'en og kør en
'Rebuild'. DW vil også genetablere alle de filer, den overhovedet kan, og dem
den ikke kan gendanne helt, vil den placere i en mappe - 'Rescued Items'.

Med Norton DiskDoctor har du en chance for at kunne rette en del af de
alvorligste fejl, men du skal ikke regne med, at det vil holde. Her _er_ DW
bedre!

- Og så skulle du vel ikke tilfældigvis have kørt med Virtuel Hukommelse
slået til? - Det er nemlig en af de ting, der meget let kan ske med Photoshop
og VM. Photoshop'ens swapfil og systemets VM Storage fil _kan_ ikke arbejde
sammen.

mvh. Erik richard

Martin Edlich wrote:

> [...]
> om at betale for support, hvilket takseres med 800 kr/time.
> (medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 15-10-01 18:31

> Photoshop'ens swapfil og systemets VM Storage fil _kan_ ikke arbejde
> sammen.

Så er hunden gravet op igen!
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-10-01 19:09

> Photoshop'ens swapfil og systemets VM Storage fil _kan_ ikke arbejde
> sammen.

selvfølgelig kan de det!

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på krykker

<icq:131382336>

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-10-01 19:28

In article <1f1c59b.mvwgx519wpwd9N%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> selvfølgelig kan de det!

Det kan de, men jeg kan nu alligevel anbefale en seperat partition til
VM - det kan mærkes både på hastighed og stabilitet.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-10-01 19:59

> Det kan de, men jeg kan nu alligevel anbefale en seperat partition til
> VM - det kan mærkes både på hastighed og stabilitet.

selvfølgelig, seperat disk er endnu bedre - og giv ved samme lejlighed
også en til Photoshops scrach disk.

Fra : ''

Dato : 15-10-01 07:29

Martin Edlich wrote:

> Dit directory er dødt, og da maskinen ikke har kunne finde ud af hvad
> der ligger hvor, er en stor del af det nok overskrevet med
> fnidder-fnadder. Red hvad der kan reddes med Norton og græd over resten.

OK, det er som jeg frygtede

> Lyder som om du skal tjekke jumperne på disken, evt at du ikke har fået
> opdateret diskdriveren.

Så vidt jeg kan se, står de rigtigt, men der sker selvfølgelig ikke noget ved
at prøv sig frem

> Umuligt, en arbejdsmaskine tager man back-up af.

Jeps, det gør man, som den sidste handling hver dag - går skidtet ned ind i
mellem, er det bare ærgerligt.

Fra : Kell Christensen

Dato : 15-10-01 10:53

Du bør anføre om det er incl. moms.....

mvh Kell Christensen

Fra : Birgitte Behrendt

Dato : 15-10-01 12:43

'' <loe@tanke.dk> wrote:

> Det ser ud til at harddisken i min beige G3 (OS 8.1)er stået af.
>
> Frank

Hej Frank

Jeg var ude for noget lignende med min beige G3'er for en måneds tid
siden. Det var dog Netscape, som jeg bruger som mailprogram, der
begyndte at opføre sig meget mærkeligt. Slettede uden videre mails og
var længe om at åbne. Derudover kunne jeg f.eks. ikke i Appleworks åbne
fontoversigten uden at skulle væbne mig med en enorm tålmodighed. Det
tog 100 år før den åbnede.

Til trods for at jeg ved hjælp af en rar Mac-ekspert gennemgik
Computeren med Norton, var resultatet at der intet var at gøre. Jeg
måtte indse, at harddisken skulle udskiftes og jeg købte derfor en
Seagate Barraquda 400 GB hos Nem Computer for kun kr. 1.345,00 inkl.
moms! Det var et godt bytte og så er den lydløs, så det kan varmt
anbefales, hvis det kommer til det med din computer.

Jeg havde heldigvis taget backup af alle mine arbejdsting - jeg tør
simpelthen ikke tage chancen og det "eneste" jeg mistede var nogle
e-mails. Hvorfor min harddisk stod af, vides stadig ikke, men jeg gætter
på at det hænger sammen med at jeg kort tid forinden flyttede og at
harddisken, som var slidt efter dagligt brug i næsten 4 år, ikke kunne
holde til mosten selvom jeg nænsomt bar den fra lejlighed til lejlighed.

Jeg håber, at det lykkes for dig og så må du huske at tage backup
fremover, så du slipper for den slags gyser-oplevelser

--
Mvh Birgitte

http://www.behrendt.dk/

Fra : ''

Dato : 15-10-01 13:11

> Jeg håber, at det lykkes for dig og så må du huske at tage backup
> fremover, så du slipper for den slags gyser-oplevelser

Der kommer helt sikkert en ny harddisk i - andet tør jeg ikke. Backup tager
jeg jævnligt, men ikke jævnligt nok - man bliver jo let lidt sløses som
mac-rbuger. Det er jo så stabilt.

Nå jeg vil se at redde hvad der reddes kan

Frank

Fra : ''

Dato : 15-10-01 13:12