Jagtriffel hvad skal jeg købe ?
Fra : gille

Dato : 30-12-00 18:27

Jeg vil til at gå på bukke jagt, og skal derfor ud at investere i en riffel
+ kikkert, men jeg er ikke sikker på hvad jeg skal købe. Hvilket mærke, nyt
eller brugt ?

Kan du hjælp mig lidt på vej.

På forhånd tak.
Jesper Gilleladen

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 30-12-00 20:30

On Sat, 30 Dec 2000 18:26:57 +0100, "gille" <gille@post7.tele.dk>
wrote:

>Jeg vil til at gå på bukke jagt, og skal derfor ud at investere i en riffel
>+ kikkert, men jeg er ikke sikker på hvad jeg skal købe. Hvilket mærke, nyt
>eller brugt ?

Kjøp heller en brukt kvalitetskikkert, enn en ny kikkert av et
rimeligere merke, og sats på en stålmontasje av god kvalitet.

En rifle blir det sjelden noe tull med, og blir det først tull, skjer
det neppe noe verre enn at man får en klikk, og må en tur til
børsemakeren. Skjer det derimot noe med kikkert/montasje, kan det føre
til skadeskyting, og i en del tilfeller en garantisak som enkelte
fabrikker/importører/forhandlere er sene til å ordne. Kvalitetsmerkene
har som regel en bedre service på garantisaker, og ofte mulighet for
lån av kikkert mens reparasjon pågår.

(Som eksempel - jeg kjøpte i høst en Kahles 2.2-9x42 til 3500.
Kikkerten har 40 års garanti, og er mindre enn 10 år gammel, og i
perfekt teknisk stand - men har en del riper mm i finishen.)

Å spekulere i hvilke merker som er "best" blir i alle tilfeller en
subjektiv sak, der smak og behag spiller en stor rolle... både når det
gjelder rifle og kikkert.

------------- Jon Inge Bragstad --------------
-------- Visit Jonis Huntingpages. -----------
- http://home.online.no/~sivertb/hunters.htm -
------- Member of the Hunting Trail. ---------

Fra : N/A

Dato : 08-01-01 10:18

Fra : Jack Jensen

Dato : 08-01-01 10:18

"Sailor99" <sailor99@worldonline.dk> wrote in message
> Besøg en god og seriøs bøssemager, f.eks. Brasholdt i Hjørring, Korsholm i
> Skjern, Erik Jensen - Hubertushuset- i Ringsted eller Peter laursen i
> Bjerringbro.
> De kan både give dig gode råd og lade dig skyde med tingesten, inden du
> køber.
> Knæk & bræk!

Eller Kr. O. Skov i Bording - der får man altid en god og reel behandling.

Mvh
Jack

Fra : N/A

Dato : 09-01-01 11:12

Fra : Jack Jensen

Dato : 09-01-01 11:12

"The_Killer" <The_Killer@hippie.dk> wrote in message
> Hov Hov.
>
> Jeg vil ikke anbefale en 6,5-55 da der er snakket om at den kalibre er ved
> at være for lille til elgjagt. Det vil være dumt at købe en riffel med
> begrænsninger. Du skulle hellere have en .308 eller som mig en 30-06. Der
er
> mere kraft på da de jo er større. I .308 og 30-06 er der også et større
> kugle udvalg end ved de mindre kalibre.
> Hold dig til en af dem, da det jo vil være dumt at skulle ud at låne/købe
> [...]

Hej igen

Jeg vil anbefale en 6,5x55.
Den dækker hele spektret fra rådyr til og med elg - uden problem.
I år har jeg skudt 5 elge på min debutjagt i Sverige med 6,5x55, med en
Lapua 10,1 grams kugle.
Fordelen ved dette kaliber er først og fremmest at det har minimal rekyle.
Derfor kommer du også til at træne mere - og du kan holde til at skyde mange
skud i træk med den.
Jeg har set for mange der er bange for rekylen både ved 308 og 30-06.
De træner simpelthen altfor lidt, da de bliver bange for rekylen.
Jeg har skudt med alle 3 kalibre - og jeg foretrækker langt 6,5x55.
(Hvis du tænker på at tage til Irland efter Sika - så er største lovlige
kaliber netop 6,5x55).

Mvh
Jack

Fra : Søren Elnegaard Pete~

Dato : 10-01-01 21:43

Ta det nu roligt NG ! Manden skriver jo at han vil på bukkejagt. Jeg har set
flere jægere /skytter blive bange for et cal som 3006 og 308 i deres debut.
Desuden skyder man ud til 125-150 meter meget mere nøjagtigt med en 22-250
eller 243 og der er ingen tvivl om at disse cal er ligeså dræbende som
"kanonerne"

Fra : Thomas

Dato : 11-01-01 09:45

Ja ja, rolig. Ja siger bare at hvis manden nu ikke har noget imod det rekyl
som kommer, og det kan man hurtigt vænne sig til. Holder du fast i riflen
kan du næsten ikke mærde det. Det er størst nør du likker ned, når du
står/sidder som man jo mest gør påjagt er det rart at skyde med de store
kalibre.
Hvis manden nu får blod på tanden efter en elg, vil det jo være surt at
skulle ud at investere i en ny riffel.
Du kan også meget høj prxcision med en 3006 og en 308 da der er mange ting
som spiller med i projektilets præsision. Kugle vægt, ladningen osv. Når man
kan dette, er det meget meget sjovt at lege med. Kan man ikke er det sjovt
at få andre til at lave ens patroner og så selv fyre dem af og se
forskellen.

Dette er bare min mening.

Venlig Hilsen

Thomas

<93ihc0$kg$1@news.inet.tele.dk>...

Fra : Jack Jensen

Dato : 11-01-01 11:14

> [...]
riffel
> + kikkert, men jeg er ikke sikker på hvad jeg skal købe. Hvilket mærke,

Hej Jesper

Jeg kan kun fortælle dig om mine egne erfaringer.
De jægere jeg kender har naturligvis både 6,5x55, 308 og 30-06.
Alle kan benyttes til bukkejagt.
Alt andet lige vil jeg altid foretrække en 6,5x55.
Det drejer sig om at kunne sætte et velplaceret skud, og man lader ikke
kuglen gå, førend man er sikker på det.
Det kan man kun hvis man træner meget med sin riffel - og det kan du med en
6,5x55.
Du kan skyde 100 skud i træk uden at din skulder er ødelagt - og stadig med
præcisionen i top.
Det kan du ikke med en 308 eller 30-06. - Din skulder kommer til at ligne
det svenske flag.
Og du mister koncentrationen = du skyder upræcist.
Og du får meget lettere et ordentligt drøn - og så er du pludselig blevet
medlem i klubben for dem, der har rekylskræk.
Det er de jægere som kun skyder 2-3 skud på en skive hvert år. - Hvis de
skud bare sidder indenfor bukkeskiven.
Så stopper de øjeblikkeligt.
Med et mindre kaliber, har du meget mere lyst til at "lege" med din
riffel. - Og det gavner dig når du skal på jagt efter en levende råbuk.
Øvelse gør jo som bekendt mester.
Derfor kan vi jo allesammen godt være uheldige at lave en anskydning.
Men forudsætningerne for at kunne sætte en perfekt kugle er i orden.
Det skylder vi også de levende væsener som vi sætter en kugle i.
Jeg har skudt 5 elge med min Tikka - og de døde allesammen. Den ene en
4-tagger tyr, som gik 5 meter, så forendte den.
(Ikke for at prale, jeg skriver det).

Jeg vil lige tilføje at jeg ikke er fanatisk 6,5x55'er fan - men det er et
fandens godt kaliber.

Håber du kan bruge det i dine overvejelser.

Mvh
Jack

Fra : Thomas

Dato : 11-01-01 12:22

Jeg er 18 år og min skulder ligner ikke det svenske flag når jeg har skudt,
og jeg skyder ikke kun 2-4 skud. Jeg er tit og ofte oppe på 125.

Du kan sagtens nedsætte rekylen ved få nogle til at lade dine patroner.

Jeg giver dig ret i at det hele gælder om a sætte det rigtige skud på det
rette sted på den rigtige tid.

Øvelse gør mester.

Thomas

Fra : Odd Håvard Skevik

Dato : 11-01-01 14:17

Thomas wrote:

> Jeg er 18 år og min skulder ligner ikke det svenske flag når jeg har skudt,
> og jeg skyder ikke kun 2-4 skud. Jeg er tit og ofte oppe på 125.

Jeg skyter mye både med 6.5x55, .308 og .30-06 - og av og til både
større og mindre kalibre. Rekylen har aldri gitt meg problemer, men jeg
merker tydelig at det er lettere å treffe godt hvis våpnet gir liten rekyl.

Derfor har jeg gått over til å bruke 7-8g kuler til trenings- og
konkurransepatroner, både i .30-06 og 6.5x55.

Hvis jeg gjør feil med rekylopptaket, blir avviket i treffpunkt større
desto mer rekyl det er i våpnet, og desto lettere våpnet er.

Med hjemmeladet ammunisjon trenger det ikke bli noen vesentlig forskjell
i rekyl mellom de vanligste kalibrene, men med fabrikkladninger
er forskjellen klart merkbar.

Til rådyrjakt er det egentlig ikke noe poeng i å bruke større kalibre
enn 6.5x55 - hvis man ikke har veldig lyst til det

mvh

Odd Håvard Skevik

Fra : J Nielsen

Dato : 11-01-01 18:07

On Thu, 11 Jan 2001 11:14:18 +0100, "Jack Jensen" <jij@ccieurope.com> wrote:

>Jeg vil lige tilføje at jeg ikke er fanatisk 6,5x55'er fan - men det er et
>fandens godt kaliber.

Amen!
Selv amerikanerne har fået øjnene op for seks-femmerens kvaliteter.

Skulle jeg nøjes med én riffel, blev det i kal. 6,5x55.

--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Odd Håvard Skevik

Dato : 11-01-01 14:05

gille wrote:

> Jeg vil til at gå på bukke jagt, og skal derfor ud at investere i en riffel
> + kikkert, men jeg er ikke sikker på hvad jeg skal købe. Hvilket mærke, nyt
> eller brugt ?

Det finnes flere typer rifler, både enkeltskudds og magasinrifler.
Velg en boltrifle med magasin, den er like god som noe annet, og
du får mer for pengene.

Hvilket merke du skal velge, kommer mest an på hva du liker. De aller fleste
er gode nok. Pass på å få en rifle du synes passer deg. Generelt er europeiske
rifler mer 'ferdig' fra fabrikken enn amerikanske, bl.a. har de bedre avtrekk.
Sako er noe av det beste du får kjøpt av fabrikklagde rifler, Tikka er også
bra saker. Det viktigste er likevel at du trives med våpnet, ikke hva det
heter.

Uansett hvilket merke du velger, bør du regne inn ca. 600-700kr i
børsemakerarbeid før du begynner å bruke den. Alle rifler bør beddes,
og avtrekket bør justeres. Spesielt bedding er viktig for at riflen skal
beholde innskytingen over lengre tid.

Finner du en brukt rifle du liker, er det like greit som en ny - hvis den
er i god stand. Ofte kan du få en brukt rifle med kikkert og montasje
til samme pris som du ellers må betale for en ny rifle.

Kikkertsiktet og -montasjen er ting du ikke bør spare penger på.
Kjøp et godt sikte (Leupold eller et europeisk merke), og skikkelige
stålmontasjer. Til bukkejakt er det fint med variabel forstørrelse;
1.5-6x, 3-9x 3-12x eller lignende. Jeg ville valgt en av de to siste.

Valg av kaliber er en smakssak, på samme måte som riflevalget.
Hvis du ser for deg at du kommer til å jakte storvilt noen gang,
er det lurt å velge et kaliber som holder til det med det samme.
I praksis vil det si minst 6.5x55. Den holder lenge, selv til elg.
Hvis du ikke skal jakte storvilt, er det en del mindre kalibre som
er aktuelle.

Jeg ville ikke satset på et .224-kaliber, utvalget i god fabrikk-
ammunisjon til rådyrjakt er ikke det beste, og i skogsterreng
har de ingen fordeler framfor grovere kalibre. .243 Winchester
er regnet som en av de beste rådyrpatronene, og det finnes
mye fabrikkammunisjon som passer til rådyrjakt i det kalibret.

Flat kulebane brukes ofte som argument for enkelte kalibre.
Slik jeg ser det har det ingenting for seg; på fornuftige skyte-
avstander har alle vanlige kalibre flat nok kulebane.

Hvis du skal ha _en_ rifle, er det greit at om det er lett å få tak
i ammunisjon til den - billig. Her utmerker 6.5x55 seg, sammen
med .308 Winchester og .30-06.

Jeg tror det beste er å velge en av de sist nevnte patronene.
Selv har jeg en .30-06 som jeg bruker til det meste av riflejakt,
men hvis jeg stort sett skulle jakte råvilt, ville jeg nok heller
hatt en 6.5x55.

lykke til

Odd Håvard Skevik

Fra : Hans Højgaard

Dato : 16-04-01 21:49

Er der nogen der kan sige mig hvor jeg finder noget på nettet ang. RWS kugler og ladedata til 6,5 x 57.

På forhånd tak

Lene

--
Posted from fepE.post.tele.dk [195.41.46.137]