Hjælp jeg har skudt en Sneppe,??
Fra : Peter Olsen

Dato : 09-12-00 17:48

Jeg har i dag, skudt en sneppe og på jagten sagde nogle af
de andre jæger, at jeg skulle huske at gemme nogle fjer , som
skulle sættes i min hat.
Nu er mit spørgsmål. Hvilke fjer er der tale om og hvorfor gør man det,
og hvor skal de sidde på hatten.?????
Jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig med mine spørgsmål.

på forhånd tak.
Peter.

Fra : Hanne Pedersen

Dato : 09-12-00 18:54

Der er tale om penselfjer, som sidder omkring det yderste led på vingen..
Du føler dig frem til dette led og knækker vingen forsigtigt uden at brække
det af.
Fjeren skulle gerne stikke frem der.
Du kan købe en snepperoset i jagtbutikken til at placere dem i og sætte
denne fast i din hat.
Hvis det var din første sneppe, huskede du så at vaske munden inden du
kyssede konen da du kom hjem?

Bo Rodam

Fra : Pouline

Dato : 09-12-00 20:29

Jeg har hørt, at man kan klippe næbet over ca. 2-3 cm. oppe og så sætte
fjerene i hver sin del, der skulle være noget naturligt klister inde i
næbet......
Pouline

Fra : Peder Porse

Dato : 10-12-00 17:25

Hanne Pedersen wrote:

> [...]
> denne fast i din hat.
> Hvis det var din første sneppe, huskede du så at vaske munden inden du

Hjertelig tillykke.

Ja, det er penselfjeren, man behøver nu ikke knække vingen for at finde den,
med lidt øvelse finder man den ved at lade pegefingeren forsigtigt skille
fjerene ad, den er let at kende, nemlig en lille pensel.

Jeg er sikker på at dine jagtfæller sørgede for at ritualet blev overholdt..

Men hvad med fuglen..Lavede du sneppebrød..Det smager faktisk godt, og så skal
man bare ikke tænke på hvad det er lavet af..Men fuglens indvolde ligner nu
ikke indvoildene fra fugle normalt..
pp

--
Peder Porse
Boesvej 2, Svejstrup Enge,

Fra : Niels Thrane

Dato : 10-12-00 21:08

> [...]
skal
> man bare ikke tænke på hvad det er lavet af..Men fuglens indvolde ligner

Ny bliver jeg nysgerrig - hvad er sneppebrød lavet af ?

--
Mvh.
Niels Thrane

Fra : Henrik

Dato : 15-12-00 12:32

Sneppe brød er ikke så slemt som det kunne lyde. Her er opskriften.

Snepper steges som andre vilde Fugle; men hertil hører det saakaldte
Sneppebrød, der laves af Indmaden, naar Tarmene er taget fra; denne hakkes
fint tilligemed et Par Skiver fedt Flæsk og et Løg; Smør smeltes i en Gryde,
og det omrøres heri nogle Minutter med et Par stødte Tvebakker, men maa ikke
brunes. Denne Masse smøres paa smaa pæne Skiver Franskbrød, der først er
dyppet i Mælk eller Fløde og bagt lysebrune i Smør paa Panden. Brødet
serveres om Kanten paa Fadet, hvori Snepperne anrettes.

Med jægerhilsen
Henrik Kjærside