VPC og | og \
Fra : Per Erik Ronne

Dato : 13-10-01 14:30

Jeg kører med VPC for at få adgang til nogle ordbøger, der kun findes
til Windows, og for at kunne logge ind til banken. Men jeg har nogle
problemer med at få Windows til at acceptere tegn der fremkaldes ved
hjælp af alt-tasten. Og det vil sige @, | og \. Og vel også andre
taster.

Er der nogen der har en løsning?

Jeg kører midlertidigt en VPC 4, indtil jeg kan købe den, der er
kompatibel med MacOS X.

--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-10-01 14:52

In article <1f17zy5.1rgi2qft6m0tqN%serse@diku.dk>,
serse@diku.dk (Per Erik Ronne) wrote:

> Er der nogen der har en løsning?

De sidder der hvor de sidder på et PC-tastatur. @ sidder svjh på
skiftespor-2.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 13-10-01 17:31

> De sidder der hvor de sidder på et PC-tastatur. @ sidder svjh på
> skiftespor-2.

Jeg er vant til at bruge også en PC. De er der bare slet ikke.

Og det er jo lidt - problematisk.

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-10-01 18:24

In article <1f18aim.1rv4ou4qlg830N%serse@diku.dk>,
serse@diku.dk (Per Erik Ronne) wrote:

> Jeg er vant til at bruge også en PC. De er der bare slet ikke.

De er der, bare rolig. Det er dog så længe siden at jeg selv har brugt
VPC, at jeg har glemt tastekombinationerne, men prøv dig frem med de
forskellige modifyer-keys (her ville et dansk ord være rart at kende).

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 15-10-01 15:21

> forskellige modifyer-keys (her ville et dansk ord være rart at kende).

Der ville jeg så have skrevet modifier-taster.
Hverken engelsk eller dansk er mit modersmål, men jeg er god til at stave
dem.

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-10-01 15:55

In article <B7F0BD72.4424%henning@imtoosexy.com>,
Henning Vestergaard Poulsen <henning@imtoosexy.com> wrote:

> Hverken engelsk eller dansk er mit modersmål, men jeg er god til at stave
> dem.

Og blande dem sammen

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 15-10-01 21:23

> Og blande dem sammen

Her er redningen

Iflg. Apples officielle ordliste er "modifier key" = "kombitast".

Kilde:
<ftp://ftp.apple.com/developer/Tool_Chest/Localization_Tools/Mac_OS_X_Gl
ossaries/Danish.sit.hqx>
Dokumentet "English-da_DK.txt"

Thomas Tvegaard

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-10-01 21:52

In article <1f1cb7q.c6nuzc14676acN%tvegaard@mac.com>,
tvegaard@mac.com (Thomas Tvegaard) wrote:

> Iflg. Apples officielle ordliste er "modifier key" = "kombitast".

Fornemt, den er skrevet bag øret.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 15-10-01 17:18

> Der ville jeg så have skrevet modifier-taster.

Modifikatortaster.

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 13-10-01 21:10

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Jeg er vant til at bruge også en PC. De er der bare slet ikke.
>
> Og det er jo lidt - problematisk.

Det er nok fordi du bruger dansk tastaturlayout og AltGr er lissom ikke
rigtigt understøttet(?). Alternativet er at bruge engelsk (U.S.) layout
og så huske tegnplaceringen - eller lidt nemmere - at bruge
Alt+ASCII-koden (på det numeriske tastatur) - sådan lidt retro-agtigt,
det minder mig om noget fra engang i 1987/88...(?!), hmmm - til sagen:

-> @ Alt+064
-> | Alt+124
-> \ Alt+092

Thomas Tvegaard

Fra : macsteen

Dato : 13-10-01 22:04

in article 1f17zy5.1rgi2qft6m0tqN%serse@diku.dk, Per Erik Ronne at
serse@diku.dk wrote on 13.10.2001 15:29:

> [...]
> taster.
>
> Er der nogen der har en løsning?
>
> Jeg kører midlertidigt en VPC 4, indtil jeg kan købe den, der er

@ = ctrl+alt+2
\ = ctrl+alt+<
| = ctrl+alt+´

Vel at mærke med DK-tastatur.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 14-10-01 06:25

macsteen <macsteen@remove.yahoo.com> wrote:

> @ = ctrl+alt+2
> \ = ctrl+alt+<
>
> Vel at mærke med DK-tastatur.

Tak skal du have; det var jo ikke rigtigt til at gætte [men det vil nok
stå i manualen til den VPC jeg køber, når den om få måneder fås til
MacOS X].

Der er dog den lille side af sagen. \ kommer ikke frem på den måde [men
alle de øvrige gør]. Og backslash er altid nødvendig, hvis man går ud i
DOS-promptet, eller i øvrigt skal skrive nogle stier.