Farvestof i vin?
Fra : kautaq

Dato : 12-10-01 23:28

Jeg er lige kommet hjem efter en god middag hos nogle
af mine venner. And + god vin - herligt!

Men så sker det at vores tunger får et blåligt skær og
så siger min ven at det er fordi at vinen er tilsat
farvestof.

Hvad, spørger jeg, er det ikke noget med indholdet af
garvesyre eller sulfitter eller hvad det nu hedder?

Vinen er vel ikke tilsat farvestof?
Det er blevet til et væddemål. Hvem har ret?

Vin: en Merlot fra Chile og en helt vidunderlig vin
fra Sicilien som jeg selvfølgelig har glemt hvad hedder.
(14,5 %, købt i Føtex)

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Jan Boegh

Dato : 13-10-01 17:53

"kautaq" <kautaq@post2.tele.dk> wrote in message news:4ac880941bkautaq@post2.tele.dk...

> [...]
> garvesyre eller sulfitter eller hvad det nu hedder?
>
> Vinen er vel ikke tilsat farvestof?
> Det er blevet til et væddemål. Hvem har ret?

Der har været en diskussion af emnet på alt.food.wine, hvor nogle
af kemi-nørderne hævdede at det handlede om hvad, der i
øvrigt havde været en tur i munden. Altså ikke en egenskab
ved vinen men ved det måltid, hvor den blev indtaget.

mvh
Jan

Fra : Jan Boegh

Dato : 13-10-01 19:44

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> wrote in message news:Fj_x7.62$5v1.10774@news010.worldonline.dk...

> [...]
> øvrigt havde været en tur i munden. Altså ikke en egenskab
> ved vinen men ved det måltid, hvor den blev indtaget.

Nylig indhøstet erfaring:

Jeg har lige indtaget et måltid hvori indgik hjemmerørt hvidløgs-
mayonaise og konstaterer at vi alle nu er ganske blå på tunge
og tænder. Og rødvinen var en Grand-Puy Ducasse '89 (Pauillac) -
en vin, hvis kvalitet nok ikke kan anfægtes, så jeg gætter på ægget i
mayo'en.
Jeg har heldigvis et glas endnu, så skål og god aften til alle.

mvh
Jan

Fra : kautaq

Dato : 14-10-01 21:49

Jan Boegh wrote:

> [...]
> og tænder. Og rødvinen var en Grand-Puy Ducasse '89 (Pauillac) -
> en vin, hvis kvalitet nok ikke kan anfægtes, så jeg gætter på ægget i

Hej Jan

Tak for svar. Da jeg væddede med min ven sagde jeg:
Jeg spør' da bare i mad+drikke og så kommer svaret fra Jan Bøgh

Men jeg ville gerne have at du skrev at det var helt udelukket
at det var et farvestof der var årsag til den blå tunge.
Det kan jeg nu heller ikke forestille mig, så jeg tager dit
svar som bevis på at jeg har vundet væddemålet.

Menu: And med æbler, stegt ved 165° i 2 1/5 time
Brune og hvide kartofler
Sovs af anden
Rødkål
Råkost af æbler, gulerød og hvidkål.