/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Modstand i tændrørshætter
Fra : Allan Bojesen


Dato : 12-10-01 17:24

Hvilke betydning har modstanden i tændrørshætter, om den er 1k Ohm eller 11k
Ohm. Er der et væsentligt effekttab hvis der anvendes både radiostøjdæmpede
hætter og tændrør?

Jeg har målt babygixxerens originale tændrørshætter til 11k Ohm, og den er
p.t. monteret med tændrør med støjdæmpning. Originalt er gixxeren monteret
med tændrør uden støjdæmpning.

Grunden til mon forvirring er, at hvis jeg køber nogle uoriginale NGK hætter
er modstanden i disse kun 1k Ohm, og de er mærket som støjdæmpede.

Allan Bojesen
CB 750 F2 / Vibeke GSXR250



 
 
Jens Jessen (14-10-2001)
Kommentar
Fra : Jens Jessen


Dato : 14-10-01 16:42

Ja, og så alligevel.
Der skal være den modstand der skal være - se i værkstedsmanul.
Der sker det, at når modstanden stiger, så stiger spændingen tilsvarende,
spolen søger nemlig at overvinde modstanden, men bliver den for stor - ja så
er det ikke så godt. Derfor den modstand systemet er beregnet til.

--
Med venlig hilsen
Journalist Jens Jessen (DJ)
Skanderborgvej 140, 8660 Skanderborg
Tlf. 8657 7201 Fax. 8657 7204
Mobil 2073 7471
E-mail: jens.jessen@get2net.dk

"Allan Bojesen" <allan@bojesen.com> skrev i en meddelelse
news:3bc719b3$0$42039$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hvilke betydning har modstanden i tændrørshætter, om den er 1k Ohm eller
11k
> Ohm. Er der et væsentligt effekttab hvis der anvendes både
radiostøjdæmpede
> hætter og tændrør?
>
> Jeg har målt babygixxerens originale tændrørshætter til 11k Ohm, og den er
> p.t. monteret med tændrør med støjdæmpning. Originalt er gixxeren monteret
> med tændrør uden støjdæmpning.
>
> Grunden til mon forvirring er, at hvis jeg køber nogle uoriginale NGK
hætter
> er modstanden i disse kun 1k Ohm, og de er mærket som støjdæmpede.
>
> Allan Bojesen
> CB 750 F2 / Vibeke GSXR250
>
>



RpR (14-10-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 14-10-01 22:08

> Ja, og så alligevel.
> Der skal være den modstand der skal være - se i værkstedsmanul.
> Der sker det, at når modstanden stiger, så stiger spændingen tilsvarende,
> spolen søger nemlig at overvinde modstanden, men bliver den for stor - ja

> er det ikke så godt. Derfor den modstand systemet er beregnet til.

Toeretisk set skal man så have den modstand som tændingen liiiige kan
trække, ikke?
Burde jo give den kraftigste gnist!

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4-hjul og 4-takt er 2-hjul og 2-takt for mange"
--



Steen Gruby (14-10-2001)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 14-10-01 23:57

On Fri, 12 Oct 2001 18:23:56 +0200, "Allan Bojesen"
<allan@bojesen.com> wrote:
Hej.

>Hvilke betydning har modstanden i tændrørshætter, om den er 1k Ohm eller 11k
>Ohm. Er der et væsentligt effekttab hvis der anvendes både radiostøjdæmpede
>hætter og tændrør?
>
Modstanden har for så vidt ikke noget med tændingens funktion at gøre.
Spændingen spolen bygger på i tændingsøjeblikket er "strømløs".
Der går ingen strøm før spændingen har nået et niveau hvor den er høj
nok til at der springer en gnist.
Det vil indtræffe på samme tidspunkt hvad enten modstanden er stor
eller lille.
Dog skal der være en vis effekt i gnisten, og den nedsættes i nogen
grad af modstanden, men når der er tale om en så stor spænding er
modstanden næsten uden betydning.
Jeg ved ikke hvor mange der kan huske radioens barndom, men der havde
man faktisk et begerb der hed gnistsendere.
Noget en vis mand havde skabt i vrede
Princippet var at sætte en afstemt antenne på et gnistgab og så få
radiobølger på en bestemt frekvens ud af det.
Modstandens formål er at dæmpe tændkablets mulighed for at virke som
antenne for det bredbåndede støjspektrum dannelsen af gnisten er årsag
til og dermed at forhindre at vi alle bevæger os rundt med en lille
gnistsender.
At de modstande der anvendes i tændspoler og tændhætter så er noget
skidt der ikke kan bære strømmen og med tiden vokser til uendeligt er
en anden sag.
Om modstanden er 10Kohm eller kun 1Kohm har nok ikke den store
betydning for dæmpningen radiostøjmæssigt set, men jeg vil umiddelbart
tro at hætterne med den lavere modstand har en større
overlevelseschance pga. at der afsættes en mindre effekt i dem i det
øjeblik gnisten springer.
(Og til syn kigger de jo kun på om der er støjdæmpning monterer, ikke
hvor stor den anvendte modstand er).
Og der findes for i øvrigt andre gode metoder at opnå det samme på,
men det koster.
Skærmede tændhætter og skærmede tændkabler er den ultimative løsning
som jeg for i øvrigt mener alle småfly (sportsflyvemaskiner) har.
Det værste der er set på støjdæmpningsfronten er vel nok de såkaldte
boogi cord's - tændkabler med "indbygget modstand", hvilket var
moderne tilbage i midten af 70'erne.
De havde det med at svigte på de mest upassende tidspunkter.
>
>Grunden til mon forvirring er, at hvis jeg køber nogle uoriginale NGK hætter
>er modstanden i disse kun 1k Ohm, og de er mærket som støjdæmpede.
>
Det kan du med sindsro gøre.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Allan Bojesen (15-10-2001)
Kommentar
Fra : Allan Bojesen


Dato : 15-10-01 00:11

<snip> En fyldigt redegørelse på subj.

Takker for svaret

Så er der lige sparet 4 x kr. 315,- = forskellen på originale og uoriginale
hætter.

Er der en sammenhæng med om hættens modstand er 1 eller 11 kOhm og om
tændrøret er støjdæmpet eller ej?

Allan Bojesen



Steen Gruby (15-10-2001)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 15-10-01 20:46

On Mon, 15 Oct 2001 01:10:53 +0200, "Allan Bojesen"
<allan@bojesen.com> wrote:

Hej.
>
>Er der en sammenhæng med om hættens modstand er 1 eller 11 kOhm og om
>tændrøret er støjdæmpet eller ej?
>
Der er ingen tvivl om at jo større modstanden er, desto bedre er
dæmpningen.
Når modstanden bliver stor nok støjer den slet ikke ))
Men hvad pokker - hvis du ikke skal have radio eller anden
kommunikation på cyklen kan du vel være ligeglad med om dæmpningen er
effektiv
Blot synsfolkene accepterer den hvis du en dag møder dem.
Og de er ikke så strikse enda:
Har du støjdæmpede hætter på?
Ja.
OK så er det i orden.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Jes Vestervang (15-10-2001)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 15-10-01 21:56

Steen Gruby wrote:

> On Mon, 15 Oct 2001 01:10:53 +0200, "Allan Bojesen"
> <allan@bojesen.com> wrote:
>
> Hej.
>>
>>Er der en sammenhæng med om hættens modstand er 1 eller 11 kOhm og om
>>tændrøret er støjdæmpet eller ej?
>>
....
> Men hvad pokker - hvis du ikke skal have radio eller anden
> kommunikation på cyklen kan du vel være ligeglad med om dæmpningen er
> effektiv
>
Naarh, er du helt sikker på det? Jeg mener at have hørt om YPVS'er der
havde problemer med den slags. Derudover er det da helelr ikke utænkeligt
at det kan gå i noget af al det andet elektronik på mc'en :-/

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
GSXR250

Steen Gruby (15-10-2001)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 15-10-01 21:48

On Mon, 15 Oct 2001 20:55:46 +0000, Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk>
wrote:

Hej Jes.

>Naarh, er du helt sikker på det? Jeg mener at have hørt om YPVS'er der
>havde problemer med den slags. Derudover er det da helelr ikke utænkeligt
>at det kan gå i noget af al det andet elektronik på mc'en :-/
>
Den smule udstråling der er fra tændingsledningerne er ikke nok til at
lave EMC problemer med tændsystemet eller evt. en
indsprøjtningsstyríng.
Hvis det er så grelt er det sikkert fra spikes baglæns på elnettet fra
spolerne.
Og så er det nok noget med dårlige stelforbindelser.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Jes Vestervang (15-10-2001)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 15-10-01 23:14

Steen Gruby wrote:

> On Mon, 15 Oct 2001 20:55:46 +0000, Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk>
> wrote:
>
> Hej Jes.
>
Hej

>>Naarh, er du helt sikker på det? Jeg mener at have hørt om YPVS'er der
>>havde problemer med den slags. Derudover er det da helelr ikke utænkeligt
>>at det kan gå i noget af al det andet elektronik på mc'en :-/
>>
> Den smule udstråling der er fra tændingsledningerne er ikke nok til at
> lave EMC problemer med tændsystemet eller evt. en
> indsprøjtningsstyríng.
> Hvis det er så grelt er det sikkert fra spikes baglæns på elnettet fra
> spolerne.
> Og så er det nok noget med dårlige stelforbindelser.
>
Ok
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
GSXR250

Poul Dam (16-10-2001)
Kommentar
Fra : Poul Dam


Dato : 16-10-01 06:00

Hej
Som autoelektrikker kan jeg sige at der bliver flere og flere problemer med
udstråling fra tændkabler, med dårlig motorgang til følge.
Jeg har inden for den sidste måned haft 3 biler hvor fejlen var billige
tændkabler, ingen fejl at måle på dem.
PD CBR1100 Bosch Odense
> Den smule udstråling der er fra tændingsledningerne er ikke nok til at
> lave EMC problemer med tændsystemet eller evt. en
> indsprøjtningsstyríng.




Steen Gruby (17-10-2001)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 17-10-01 23:42

On Tue, 16 Oct 2001 06:59:45 +0200, "Poul Dam"
<pouldam@post10.tele.dk> wrote:

Hej Poul.

>Som autoelektrikker kan jeg sige at der bliver flere og flere problemer med
>udstråling fra tændkabler, med dårlig motorgang til følge.

Jeg er nogenlunde sikker på at støjudstrålingen fra tændkablerne skal
være endog meget voldsom for at forstyrre køretøjets elektronik.
Selv ikke ret kraftige sendere i bilerne påvirker deres elektronik.
(BTW der er på de fleste nye biler opgivet en effektgrænse for sendere
indbygget i køretøjerne for netop ikke at forstyrre elektronikken).
Men hvis dårlige kabler ressulterer i overslag i spolerne så der
kommer spikes med baglæns ud på el-nettet så er jeg med igen.
Jeg har tidligere kæmpet voldsomt med radiostøjdæmpning af biler.
Kuleskøre radioamatører har kuleskørt udstyr i bilen.
Ny bil - ny kamp.
Det der har virket bedst er massive kobberkabler og moderat
modstandsstørrelse i begge ender af kablerne.
Den endegyldige løsning fandt jeg i 1980 - biler med stive
tændrørskabler (diesel), hvilket jeg har holdt mig til siden.
Så er det kun generatoren der skal kæmpes med.

>Jeg har inden for den sidste måned haft 3 biler hvor fejlen var billige
>tændkabler, ingen fejl at måle på dem.

Var det de "berømte" boogi cord kabler?
Jeg fik i 1975 en helt ny bil der ikke var til at få en jævn motorgang
på.
Da de umulige kabler den originalt var monteret med blev skiftet var
den en nydelse selv om det var en engelsk Ford (Cortina).
Det bar samtidig mit første bekendtskab med et rullefelt

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Poul Dam (18-10-2001)
Kommentar
Fra : Poul Dam


Dato : 18-10-01 19:29

Hej Steen
Det var nogen tændkabler uden navn skrevet, jeg ved godt hvem der sælger
dem, men synes ikke jeg kan værer bekendt at skrive det. Så køb nogen
anerkendte.
Du har iøvrigt ret i at kobberkabler og løse modstande er bedst, så bliver
støjen dæmpet hvor den opstår.
Den ene bil en VW Polo med monoindsprøjtning har 2 tændrør siddene faktisk
på hver side af indsprøjtningsdysen og det var på den støjen gik ind.
Hold kæft hvor det ikke har meget med mc at gører, men jeg mener man skal
passe lidt på med nyere motorcykler med indsprøjtning.
PD CBR 1100
>
> Jeg er nogenlunde sikker på at støjudstrålingen fra tændkablerne skal
> være endog meget voldsom for at forstyrre køretøjets elektronik.
> Selv ikke ret kraftige sendere i bilerne påvirker deres elektronik.
> (BTW der er på de fleste nye biler opgivet en effektgrænse for sendere
> indbygget i køretøjerne for netop ikke at forstyrre elektronikken).
> Men hvis dårlige kabler ressulterer i overslag i spolerne så der
> kommer spikes med baglæns ud på el-nettet så er jeg med igen.
> Jeg har tidligere kæmpet voldsomt med radiostøjdæmpning af biler.
> Kuleskøre radioamatører har kuleskørt udstyr i bilen.
> Ny bil - ny kamp.
> Det der har virket bedst er massive kobberkabler og moderat
> modstandsstørrelse i begge ender af kablerne.
> Den endegyldige løsning fandt jeg i 1980 - biler med stive
> tændrørskabler (diesel), hvilket jeg har holdt mig til siden.
> Så er det kun generatoren der skal kæmpes med.
>

>
> Var det de "berømte" boogi cord kabler?
> Jeg fik i 1975 en helt ny bil der ikke var til at få en jævn motorgang
> på.
> Da de umulige kabler den originalt var monteret med blev skiftet var
> den en nydelse selv om det var en engelsk Ford (Cortina).
> Det bar samtidig mit første bekendtskab med et rullefelt
>




RpR (15-10-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 15-10-01 20:56

> Naarh, er du helt sikker på det? Jeg mener at have hørt om YPVS'er der
> havde problemer med den slags. Derudover er det da helelr ikke utænkeligt
> at det kan gå i noget af al det andet elektronik på mc'en :-/

Ved ihvertfald at min GPR går i TV'et ved alle i nabolaget hvis jeg ikke
holder den under 8000rpm =)
Mistænker den måske også for at være skyld i at mit Sigma kan lave knuder.

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4-hjul og 4-takt er 2-hjul og 2-takt for mange"
--



bwl (17-10-2001)
Kommentar
Fra : bwl


Dato : 17-10-01 05:51

kører med tændhætter uden støjdæmpning! Den kører ihvertfald væsentlig
bedere end med de originale.

Brian W.
"Allan Bojesen" <allan@bojesen.com> skrev i en meddelelse
news:3bc719b3$0$42039$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hvilke betydning har modstanden i tændrørshætter, om den er 1k Ohm eller
11k
> Ohm. Er der et væsentligt effekttab hvis der anvendes både
radiostøjdæmpede
> hætter og tændrør?
>
> Jeg har målt babygixxerens originale tændrørshætter til 11k Ohm, og den er
> p.t. monteret med tændrør med støjdæmpning. Originalt er gixxeren monteret
> med tændrør uden støjdæmpning.
>
> Grunden til mon forvirring er, at hvis jeg køber nogle uoriginale NGK
hætter
> er modstanden i disse kun 1k Ohm, og de er mærket som støjdæmpede.
>
> Allan Bojesen
> CB 750 F2 / Vibeke GSXR250
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177523
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408677
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste