Granitbordplade
Fra : Puk

Dato : 12-10-01 16:08

Hej alle sammen

Ja så kom den endelig.......granitbordpladen til mit nye
køkken........OG HOLD DA HELT FAST HVOR ER DEN FLOT !!!!

Men er der noget som helst sådan en poleret granitplade IKKE kan
tåle? Jeg tænker her på stoffer der ofte findes i
rengøringsmidler, eller måske ting man ofte bruger i madlavningen
(marmor kan vist ikke tåle citronsaft, altså noget i den stil)?

Hvad med vedligeholdelse? Skal sådan en plade have noget olie
før den tages i brug og så med jævne mellemrum eller måske noget
helt andet?

Mange hilsner
Puk
- Der iøvrigt sparede 11.000 kr ved at bestille pladen hos
stenhuggeren i stedet for hos køkkenfirmaet. Spadserturen på 800
meter fra det ene til det andet sted for at forhøre mig, har
altså afgjort været pengene værd.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 12-10-01 19:29

Puk skriver:

> [...]
>
> Hvad med vedligeholdelse? Skal sådan en plade have noget olie
> før den tages i brug og så med jævne mellemrum eller måske noget

Øe der er granit klipper som stadigt er blanke, efter at isen polerede
dem for over 10.000 år siden.

Fra : Mogens

Dato : 12-10-01 19:31

On Fri, 12 Oct 2001 17:08:12 +0200, "Puk" <powder@worldonline.dk>
wrote:

> [...]
>stenhuggeren i stedet for hos køkkenfirmaet. Spadserturen på 800
>meter fra det ene til det andet sted for at forhøre mig, har

Ja vi havde den modsatte oplevelse. Tilbud fra stenhugger på 14.500,
og købte præcist samme plader gennem Skab Selv til 9.000 (og Skab Selv
handler vel at mærke hos samme stenhugger !). Lidt tankevækkende, for
der må jo være en pæn avance på sagerne, når forhandleren jo
ovenikøbet også tjener på de 8.500 ! Men nogle stenhuggere er måske
mere grådige end andre.

Mogens Lunde

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 12-10-01 20:19

Mogens skriver:

> [...]
> der må jo være en pæn avance på sagerne, når forhandleren jo
> ovenikøbet også tjener på de 8.500 ! Men nogle stenhuggere er måske

Der er meget stor forskel på Granit, det hårdeste er dyreste at
fremstille.

Fra : Mogens

Dato : 12-10-01 20:18

On Fri, 12 Oct 2001 21:19:29 +0200, Peter Ole Kvint <haabet@haabet.dk>
wrote:

>Der er meget stor forskel på Granit, det hårdeste er dyreste at
>fremstille.

Det var altså på præcis samme plade granit (Rosa Beta), og ovenikøbet
samme råplade som vi selv udpegede!

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-10-01 21:47

> [...]
> stenhuggeren i stedet for hos køkkenfirmaet. Spadserturen på 800
> meter fra det ene til det andet sted for at forhøre mig, har

Kan man så se hvor han har brækket duen af?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Puk

Dato : 12-10-01 22:05

> Kan man så se hvor han har brækket duen af?

Åhhhhhh duen? Jeg er vist ikke helt med. Wroooom lige hen over
hovedet på mig *G*

Mange hilsner
Puk

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 13-10-01 07:51

"> Åhhhhhh duen? Jeg er vist ikke helt med. Wroooom lige hen over
> hovedet på mig *G*

Granit - hvid marmordue - nærmeste kirkegård -

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Finn

Dato : 13-10-01 06:23

"Puk" <powder@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Hej alle sammen
>
> Ja så kom den endelig.......granitbordpladen til mit nye
> køkken........OG HOLD DA HELT FAST HVOR ER DEN FLOT !!!!

Hej Puk

Tillykke med pladen.

Jeg spørger lige stenhuggeren i næste uge om man skal behandle den
med et eller andet.

Da jeg selv fik en plade til at stille gryder på fik jeg ikke noget at vide
om olier eller andet.

Det eneste man ikke må bruge er rengøringsmidler med slibemidler i.

> [...]
> stenhuggeren i stedet for hos køkkenfirmaet. Spadserturen på 800
> meter fra det ene til det andet sted for at forhøre mig, har

Du sparede 13.75 kr. pr. meter, det er jo ikke så dårligt.

Mvh. Finn

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-10-01 20:26

On Sat, 13 Oct 2001 07:22:32 +0200, "Finn" <cartman@hansen.dk> wrote:

>Da jeg selv fik en plade til at stille gryder på fik jeg ikke noget at vide
>om olier eller andet.
>
>Det eneste man ikke må bruge er rengøringsmidler med slibemidler i.

Og fra pålidelig kilde (min fætter) lyder det også at man ikke skal
stille gryder med smeltet bly (til blylodder som bruges til
lystfiskeri) på en sådan stenplade. Det skulle give et slemt skrald
når pladen flækker.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Finn

Dato : 18-10-01 14:54

"Finn" <cartman@hansen.dk> skrev i en meddelelse

Ifølge stenhuggeren som jeg bruger, skal man give den voks en gang imellem.

Den skal være syrefri, når man har smurt den ind skal man polere den med en
polérskive
til boremaskinen. Sørg for at skiven er helt ren så der ikke kommer ridser.

Finn

Fra : Lars Knudsen

Dato : 13-10-01 18:09

Hej Puk,

> Ja så kom den endelig.......granitbordpladen til mit nye
> køkken........OG HOLD DA HELT FAST HVOR ER DEN FLOT !!!!

Jez... De er meget meget flotte! Havde en sej sort én inden vi flyttede - og
når vi skal sætte køkken i stand her, kommer der en på igen.

> [...]
> rengøringsmidler, eller måske ting man ofte bruger i madlavningen
> (marmor kan vist ikke tåle citronsaft, altså noget i den stil)?

De er pænt bestandigt overfor syre (i modsætning til marmor) og citronsaft
var absolut intet problem for os. Du skal til gengæld passe på med at sidde
på den!

> Hvad med vedligeholdelse? Skal sådan en plade have noget olie
> før den tages i brug og så med jævne mellemrum eller måske noget
> helt andet?

Vi gav den ind imellem en blanding af linolie og terpentin, der er jo ikke
meget den kan suge - men det holder den lidt blankere. Ellers bare
opvaskemiddel på en klud til rengøring. Eller koncentreret Ajax var faktisk
rigtig godt!

** Lars