Opskrift på franske snegle
Fra : Neta & Peter

Dato : 12-10-01 07:18

Er der nogen, der har en opskrift på Franske snegle?

Bagværket altså.

MVH

Peter

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 13-10-01 04:45

"Neta & Peter" <htsewp@hum.ku.dk> skrev i meddelandet...
> Er der nogen, der har en opskrift på Franske snegle?
>
> Bagværket altså.

Franske snegle er almindeligvis fremstillet af butterdej. Dejen udrulles
tyndt (ca. ½ cm) til en aflang plade, som derefter påsmøres med remonse
og kanel. Dejen rulles/trilles sammen til en roulade/pølse, der derefter
skæres ud i (ca. 2-3 cm) brede stykker.

På et sukker-bestrøet bord (brug rigeligt), vendes sneglene rundt i
sukkeret så begge sider bliver godt dækket. Derefter tager man en
rullepind og udruller sneglene (m/snippen nedad) til passende størrelser
(brug godt m. sukker).
Lægges på bageplade med bagepapir. Hviler på pladen ca. 1 time.
Bages i en god varm ovn (ca. 210°) til de er pæne gyldne.

Når de er kolde glaseres de med chokoladeglasur og drysses med
nonpareille.

Hvis det er købe-frossen optøet butterdej (el. frisklavet), må den
rulles ud og lægges sammen 1 gang el. 2, - dejen må ikke være skær (så
bager de for meget op).

PS: Franske snegle og Vafler (hos bageren) bliver som regel/oftest
fremstillet af "butterdejs-rester", - dvs. resterne efter man fx har
lavet fleurons, halvmåner, snitter og postejer osv.

Go' fornøjelse! (har du ikke figureret som "bagerikarl" engang, -el. har
du mon sovet i timen?)

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Fra : Neta & Peter

Dato : 13-10-01 12:29

"Peter W. Bosse" <peterw.bosse@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Go' fornøjelse! (har du ikke figureret som "bagerikarl" engang, -el. har
> du mon sovet i timen?)

Næh - jeg har været opvasker i et konditori engang i mine unge dage, det er
det hele.

Tak for opskriften,