Trægulv i kælder
Fra : Gert Andersen

Dato : 12-01-01 22:56

Hej gruppe
Jeg skal have renoveret kælderen i mit hus (fra 1935) og vil oven på
betongulvet lægge et trægulv. Kan dette lade sig gøre mht. fugt. osv. og
bruger man normalt denne løsning, eller skal der feks. tæpper eller fliser
på istedet.
Jeg har tænkt mig noget med nogle forskalningsbrædder nederst og så
gulvbrædder øverst eller hvis det kan lade sig gøre at bruge det lidt
biligere pergo-gulv. Nogle erfaringer med dette.
Mvh Gert

Fra : Brian Skaarup

Dato : 13-01-01 12:19

On Fri, 12 Jan 2001 22:56:04 +0100, "Gert Andersen"
<organic@biosys.net> wrote:
>Jeg har tænkt mig noget med nogle forskalningsbrædder nederst og så
>gulvbrædder øverst eller hvis det kan lade sig gøre at bruge det lidt
>biligere pergo-gulv. Nogle erfaringer med dette.
Jeg har lagt billigt laminatgulv i min kælder fra ´57 på sammme måde
som man normalt gør (dampspærre, underlag og laminatgulv)
Du kan prøve at tape et stykke plast til gulvet f.eks. 1m2 så det
bliver tæt hele vejen rundt.
Lad det ligge et par dage og fjern så tapen og mærk på undersiden af
plasten. Hvis det er fugtigt, så skal du gøre noget ekstra.
Platon laver nogle specielle plader til dette formål (spørg på dit
byggemarked).
Er der ingen fugt, kan du bare gå i gang.

Uden ansvar
Brian

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 13-01-01 20:35

Brian Skaarup wrote:

> Jeg har lagt billigt laminatgulv i min kælder fra ´57 på sammme måde
> som man normalt gør (dampspærre, underlag og laminatgulv)

Hvordan mht. kondens på undersiden af gulvet, hvis betonen er meget
kold? kan det være et problem?

Jeg ville nok lægge et par cm gulv-flamingo nederst, både for
isoleringen og for lyddæmpningens skyld.

--Johan

Fra : Gert Andersen

Dato : 15-01-01 13:49

Jeg har tænkt mig at lægge flamingo-plader (eller platon) ud for at gulvet
ikke bliver for koldt og hårdt. Jeg tror ikke at betongulvet er så koldt at
der ophober sig fugt nedenunder, ellers kunne det tænkes at disse Platon
plader kan "respirere" bedre end de lufttætte. Jeg har også overvejet at
lægge pex-rør ned i gulvet og varme kælderen op med gulvvarmen. Men jeg
regner ikke med at det kan lade sig gøre på et laminatgulv.
Mvh Gert