Er der Olieomløb i topstykket?!?
Fra : MaLLeSiTe

Dato : 11-10-01 16:15

   Davs..

   Jeg har nu haft en del problemer med min Honda CB750K2. Det seneste
var at der var slået en lille (5*5mm) splint af inde i det hul hvor
omdrejningskablet går ind i motoren (Topstykket). Da jeg så skulle have den
splint ud, forvildede den sgu ind i stedet for ud! Dvs. at den ligger inde i
det hul.

   Mit spørgsmål er så: Er der olieomløb inde i det hul, altså er det en
del af oliens vandring igennem motoren, eller er det bare et tomt hul inde i
topstykket. Det jeg tror og håber er, at der kun kommer olie ind fra det
lille hul hvor den der stang der driver omdrejningskablet kommer nede fra
cylinderen, men jeg vil bare være sikker?!

   Det er helt sikkert der kommer olie derind, men det er bare om jeg kan
køre på den indtil at den skal ind til vinter?? Jeg vil selvfølgelig ikke
køre på den hvis splinten ryger med rundt i systemet. Jeg skal have den
skilt af til vinter, så det kunne være godt hvis nu jeg kunne køre...

   Mvh. Martin
   evt. tegninger over motoren kan ses her:
   www.hondacb.subnet.dk

Fra : Uffe Ibh Iversen

Dato : 11-10-01 16:37

Der løber vist en del olie rundt derinde!

Da jeg skiftede olie til en tynd fin begyndte det at løbe ud af
omdrejningstællerkablet.
Uffe

Fra : jarnbak

Dato : 12-10-01 05:19

> ? Jeg vil selvfølgelig ikke
> køre på den hvis splinten ryger med rundt i systemet. Jeg skal have den
> skilt af til vinter, så det kunne være godt hvis nu jeg kunne køre...
>
> Mvh. Martin

Du skal ikke gentager ikke kører før du har haft motoren ude og dækslet af.
Drevet går til knastakslen og jeg håber da der er olie der inde for vipearme,
knast og ventiler skal jo smøres.Når du nu har motoren ude kan du jo efterspænde
topstykket da det aldrig blev gjort som det blev anbefalet (du ved,motoren ud)til
det første service.
Held og lykke med det.
Palle

Fra : Armand

Dato : 11-10-01 22:35

> [...]
nede
> fra cylinderen, men jeg vil bare være sikker?!

Som allerede beskrevet af Jarnbak, så går tællermekanismen jo direkte
ned på knastakslen => masser af oliegennemstrømning omkring hele den
støbning hvori hullet er "boret"

> ................................Jeg vil selvfølgelig ikke køre
> på den hvis splinten ryger med rundt i systemet. Jeg skal have den
> skilt af til vinter, så det kunne være godt hvis nu jeg kunne køre...

Det bedste der kunne ske ville være at den "kom med rundt i systemet" og
derved endte i bundkarret; men risikoen for at den undervejs kommer i
klemme imellem knastkæde og tandhjul på vej igennem kam-tunnelen
foreligger, ligesom at den kan komme i klemme overalt i
ventil-vipparm-knast mekanikken =
Selvfølgelig kan det også ske at den blot lægger sig stille og roligt i
en krog; men det ér altså uhyggelige lyde og store rep.-summer at du
satser med ved
at køre videre

--
Armand.

Fra : MaLLeSiTe

Dato : 12-10-01 06:23

   Tak skal I have. Jeg havde godt nok "frygtet" at jeg skulle have
pillet motoren ud og have den skilt af, men én gang skal jo være den første.
Jeg må hellere se om jeg kan få den trukket eller noget ud til mit
opbevaringssted. Det er bare skidt at det lige skulle ske at den splint røg
ind lige nu.
   Er det jeres mening at hvis nu jeg er i besiddelse af en Haynes
rep.manual samt alle diagrammer over motoren og har bare lidt motorsnilde,
at det kan lade sig gøre at skille en Honda CB af?! Den skulle ikke være
sååå slem igen?!

   Mvh. Martin (Hvis sæson lige er sluttet!

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 12-10-01 09:08

> [...]
> at det kan lade sig gøre at skille en Honda CB af?! Den skulle ikke være

Hej Martin

Du kan låne en reperationshåndbog på biblioteket. Der står der en masse
godt.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Evan Agerbo

Dato : 12-10-01 09:20

"MaLLeSiTe" <no@email.dk> wrote in message
> [...]
> sååå slem igen?!
>
> Mvh. Martin (Hvis sæson lige er sluttet!

Hej. Jeg synes at du skulle se om du ikke kan finde en Clymer`s værksteds
håndbog istedet for, de er meget nemmere at finde ud af.
VH E Agerbo

Fra : Harald Blaatand

Dato : 12-10-01 15:38

Klip-----Cut------

> Hej. Jeg synes at du skulle se om du ikke kan finde en Clymer`s værksteds
> håndbog istedet for, de er meget nemmere at finde ud af.
> VH E Agerbo

Men ikke nødvendigvis bedre,de kan godt være uenige om en del ting,har jeg
set!

Mvh HB
http://bigtwin.freeyellow.com/page3.html

Fra : Armand

Dato : 12-10-01 16:45

MaLLeSiTe <no@email.dk> skrev i en

> Er det jeres mening at hvis nu jeg er i besiddelse af en Haynes
> rep.manual samt alle diagrammer over motoren og har bare lidt
> motorsnilde

- - - - Og har dette forum at spørge i ved tvivlstilfælde

> at det kan lade sig gøre at skille en Honda CB af?!

Ork ja!

--
Armand.

Fra : Tommy Fer

Dato : 12-10-01 19:14

> Ork ja!
>
> --
> Armand.

Tjae.. ville mene at det var det med at samle den der kunne volde problemer

--
mvh Tommy Fer