chokes?
Fra : skc

Dato : 11-10-01 15:13

Hvad er de der chokes man kan købe til jagtgevær? Jeg har set det efterhånden
mange steder men jeg ved ikke helt hvad de gør godt for.

--
Posted from ip271.albnxx1.adsl.tele.dk [62.243.78.17]

Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 11-10-01 15:42

Er det ikke noget med at sikre at skudet går af - specielt i koldt vejr,
ligesom choke på en bil????

Nå - jeg kan ikke tillade mig at være morsom uden at prøve at svare - men
jeg ved faktisk ikke en pind om det - men her er et forsøg.

Ideen med udskiftelige chokes er at man med det samme geværløb kan have
forskellige trangboringsgrader - ved at skifte choke. Dermed bliver geværet
mere alsidigt med hensyn til hvilken jagt/vildttype det er bedst til samt
større muligheder for at finde rette ammunition (kombination af
ammunitionen og trangboring).

Jeg ved ikke om det holder i byretten, men jeg kunne ikke stå for
fristelsen til at komme med en dum bemærkning

Steen

skc <brondby.if@jubiimail.dk> wrote in article
<0f2a6e4e51af4e156275fd8110cb6061.26266@mygate.mailgate.org>...

Fra : Michael Nielsen

Dato : 11-10-01 16:10

JOW, den holder godt nok, det er også udmærket på lerduebanen, så kan man have samme boring i begge løb

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 11-10-01 20:19

"Steen Th. Pedersen" <steen-p@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> mere alsidigt med hensyn til hvilken jagt/vildttype det er bedst til samt
> større muligheder for at finde rette ammunition (kombination af

En lille tilføjelse:

Rent faktisk er det ideelle i langt de fleste tilfælde cylinderboring! Man
kan, blot ved at ændre patrontype, ændre så meget på skudbilledet, at man
sagtens kan have ganske udemærket dækning. Husk det gælder IKKE om at have
et kerneskud ... det er faktisk en ulempe, men om at have en jævn fordeling
af haglene så vildtet bliver effektivt dræbt uanset hvor i skudbilledet det
måtte blive truffet. Jeg mener at reglen er 3 hagl inden for et areal der
svarer til de vitale dele på en fasan, men hæng mig ikke op på det. Man kan
læse en udførlig beskrivelse i den uovertrufne bog "I Våbenkammeret og
udenfor" Husker ikke lige forfatteren.

mvh
Kim Frederiksen

Fra : Mogens Christensen

Dato : 12-10-01 19:25

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kan
> læse en udførlig beskrivelse i den uovertrufne bog "I Våbenkammeret og

Arvid B. Petersen. hed han

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 12-10-01 22:29

"Mogens Christensen" <mogens_c@get2net.dk> wrote in message

> Arvid B. Petersen. hed han

Det er rigtigt, ja ...takker

mvh
Kim Frederiksen

Fra : Jørgen

Dato : 12-10-01 19:53

--snip--

Jeg er helt enig i, at "I våbenkammeret og udenfor" er en aldeles glimrende
bog. Forfatteren hedder Arvid Borge Pedersen, og den er udkom første gang i
1978 på Crh. Erichsens Forlag. Selv om de forskellige prøveskydningsmetoder
er beskrevet med henblik på at teste blyhagl, så kan de helt uden videre
omsættes til de hagltyper, vi bruger i dag.
Jeg kan især anbefale Ingersholm-metoden, som med al ønskelig tydelighed
viser, hvor forskelligt en given patrontype kan opføre sig fra våben til
våben - og ikke mindst, at de dyreste patroner bestemt ikke altid er de
bedste.

m.v.h.
Jørgen