Gif med transparent baggrund
Fra : Lisbeth Schillig

Dato : 11-10-01 13:22

Hvordan giver man en gif transparent baggrund. Jeg kan gøre det i
Frontpage men vil nu kunne det i HTML og/eller CSS og jeg kan
ikke umiddelbart se ændringen i koden fra Frontpage.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kenneth Jensen

Dato : 11-10-01 13:31

Det smarteste ligger i at man gør det i selve gif filen-altså under
konstruktion af denne vælger
transparent stedet for sort eller hvid baggrund...

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-10-01 13:49

Thu, 11 Oct 2001 12:21:45 +0000 (UTC), skrev Lisbeth Schillig
<lisbeth_66@get2net.dk>:

>Hvordan giver man en gif transparent baggrund.

Det kan du ikke med html eller css, det gøres i et grafikprogram.

Hvordan du gør afhænger, af hvilket grafikprogram du har.

Stil spørgsmålet i news:dk.edb.grafik og oplys om, hvilke
program(mer) du har.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Rander

Dato : 12-10-01 21:51

Thu, 11 Oct 2001 14:49:10 +0200 brugte Knud Gert Ellentoft 15 linier på at
fortælle dette til dk.edb.internet.webdesign.html:

>Det kan du ikke med html eller css, det gøres i et grafikprogram.

Du kan rent faktisk også gøre det i CSS med

filter: Chroma(Color=Farve)

hvor Farve er den farve du vil have transparent. Jeg har kun testet det med
hex-definitioner (#FFFFFF) - jeg ved ikke om det virker med rgb-definerede
farver...

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Hvis to mænd vil giftes skal de vente til den ene får langt hår. (Henrik, 8 år)

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-10-01 22:43

Fri, 12 Oct 2001 22:51:10 +0200, skrev Rander
<ldNOSPAM@rander.dk>:

>Du kan rent faktisk også gøre det i CSS med

Det er jo en ren IE ting, så det synes jeg ikke er en god ide og
har også en tendens til at det ikke altid virker i IE (det er
browseren, det går galt med).

Fra : Kenneth Jensen

Dato : 14-10-01 13:48

> Det er jo en ren IE ting, så det synes jeg ikke er en god ide og
> har også en tendens til at det ikke altid virker i IE (det er
> browseren, det går galt med).
> --

Jeg har også set problemet med Filter, at hos flere brugere sætter browseren
ud,
dvs. den ikke viser /returnere koden filter.
Så jeg mener jeg kun har set det vil fungere, hvis det laves direkte i et
gif-program, med at sætte background = transparent