Salt og jod
Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 11-10-01 12:51

Når jeg har købt groft salt til brug i køkkenet har jeg altid købt uden jod
uden helt at vide hvorfor - udover at jeg syntes det lød mærkeligt at der
skulle være tilsat jod i salten. Nu har jeg så forgæves ledt efter salt uden
jod i bl.a. Brugsen, Føtex, Netto og Merko (dem der lige er i nærheden) og
har ikke fundet det....

Så nu er spøgsmålet: Hvorfor er der overhovedet tilsat jod i salt. Mit bud
var at det var noget antiklumningsmiddel, men det er også tilsat - udover
joden.

Kåre

Fra : Anne Lise Kirk Jense~

Dato : 11-10-01 13:06

Der var nogen der fandt ud af, at danskerne (skandinaverne) manglede jod -
og man besluttede at tilsætte det til saltet (formentlig fordi langt de
fleste, om ikke alle, bruger/spiser salt).

Det er den forklaring jeg kender.

Spørgsmålet er, om man overhovedet kan få salt UDEN jod idag?

mvh
anne lise

Kåre Weng Madsen <kwma00@hum.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9q419p$og1$1@sunsite.dk...

Fra : Neta & Peter

Dato : 11-10-01 13:28

"Anne Lise Kirk Jensen" <alkj_gmafood@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Spørgsmålet er, om man overhovedet kan få salt UDEN jod idag?

Enhver form for havsalt er uden (tilsat) jod. Man kan i hvert fald få Fransk
havssalt i alle større supermarkeder. Vil man have det dansk, fører Aurion
en uraffineret stensalt, som er vældig god og ret billig. Fås i
helsekostbutikker. Man kan også få en masse fine salttyper, såsom Maldon,
der er så dyr at i hvert fald jeg slog en spontan latter op, da jeg så på
prismærket.

MVH

Peter

Fra : Neta & Peter

Dato : 11-10-01 13:34

"Kåre Weng Madsen" <kwma00@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Så nu er spøgsmålet: Hvorfor er der overhovedet tilsat jod i salt.

Fra http://www.vildu.dk/din_livssituation_01.asp?page_id=453

Behov for jod i salt

Danskerne får generelt for lidt jod gennem kosten. Mangel på jod kan medføre
struma og stofskiftesygdomme hos især midaldrende og ældre kvinder. Gravide
og ammende kvinder har også brug for ekstra jod.

Fra den 15. juli 2000 har det været lovpligtigt at tilsætte jod til
husholdningssalt, der er fremstillet i Danmark og skal sælges i Danmark. På
samme måde skal dansk salt, der indgår i brød og almindeligbagværk, være
tilsat jod.

Det er hverken til at smage, lugte eller se, om der er jod i saltet. Man kan
heller ikke smage joden i mad med salt.

Det er muligt at få mere jod gennem sin normale kost ved for eksempel at
spise fisk en til to gange om ugen, spise fiskepålæg ofte samt drikke en
halv liter mager mælk om dagen.

Folk kan ikke få for meget jod gennem maden, men det frarådes at spise
kosttilskud med meget jod - for eksempel kosttilskud med tang, der er rig på
jod.

MVH

Peter

Fra : Linda Christie Pouls~

Dato : 11-10-01 13:35

On Thu, 11 Oct 2001 13:50:31 +0200, "Kåre Weng Madsen"
<kwma00@hum.auc.dk> twrote:

Klip

>Så nu er spøgsmålet: Hvorfor er der overhovedet tilsat jod i salt. Mit bud
>var at det var noget antiklumningsmiddel, men det er også tilsat - udover
>joden.

Det er et spørgsmål om "folkesundhed". Jod er livsvigtigt stof, da det
skal bruges til at danne vore stofskiftehormoner. Desuden har det
beskyttende effekt mod stråling. Ved jodmangel udvikler man struma -
som du måske kender som Basedows sygdom? Da der er varierende mængde
jod i forskellige egne af landet, har man valgt at tilsætte jod til
saltet - og dermed sikre befolkningens jod-tilførsel.

Linda Poulsen

(stud.med.)

Fra : Jan Boegh

Dato : 11-10-01 20:31

"Linda Christie Poulsen" <christie*fjerndette*@dk2net.dk> wrote in message news:h14bst03apg9os7bbouvpjkd8ich7bts43@4ax.com...
> On Thu, 11 Oct 2001 13:50:31 +0200, "Kåre Weng Madsen"

> skal bruges til at danne vore stofskiftehormoner. Desuden har det
> beskyttende effekt mod stråling.

Jod beskytter svjh ikke mod stråling - men derimod vil radioaktivt
jod blive optaget ganske effektivt af kroppen hvis ikke denne i
forvejen er "mættet", hvorfor man anbefaler indtagelse af store
mængder jod ved forurening med radioaktivt materiale.

mvh
Jan

Fra : Linda Christie Pouls~

Dato : 12-10-01 08:19

On Thu, 11 Oct 2001 21:31:10 +0200, "Jan Boegh" <jan@boegh.X_net>
twrote:

> [...]
>forvejen er "mættet", hvorfor man anbefaler indtagelse af store
>mængder jod ved forurening med radioaktivt materiale.

Ja - du har ret - det er naturligvis for at undgå at man optager den
radioaktive jod, at man i strålingsramte områder forsyner folk med
jod-tabletter. Men det er da lidt det samme ikk'?

Linda

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 12-10-01 10:24

Linda Christie Poulsen skrev:

> det er naturligvis for at undgå at man optager den radioaktive
> jod, at man i strålingsramte områder forsyner folk med jod-
> tabletter. Men det er da lidt det samme ikk'?

Helle for ikke at få dig som læge når du engang er færdig...

// Klaus

Fra : Linda Christie Pouls~

Dato : 12-10-01 11:30

Hold da op - det var lidt en melding!!

Linda

Fra : Jan Boegh

Dato : 12-10-01 15:48

"Klaus Alexander Seistrup" <nospam2001oct@magnetic-ink.dk> wrote in message

> Helle for ikke at få dig som læge når du engang er færdig...

Ka' du nu være sød!

mvh
Jan

Fra : Linda Christie Pouls~

Dato : 12-10-01 16:06

On Fri, 12 Oct 2001 16:47:54 +0200, "Jan Boegh" <jan@boegh.X_net>
twrote:

>"Klaus Alexander Seistrup" <nospam2001oct@magnetic-ink.dk> wrote in message

>Ka' du nu være sød!

Tak for hjælpen Jan - men bare rolig - jeg skal nok klare mig

Linda