Nyt bagdæk part 2
Fra : Jacob Tjørnholm

Dato : 11-10-01 12:20

Tak for hjælpen med valg af dæk! Jeg har besluttet mig for et BT020.

Nu har jeg pillet baghjulet af, og det gik egentlig fint nok. Jeg er bare
blevet i tvivl om, hvad jeg skal gøre, når jeg skal sætte det på igen.

Jeg har jo taget den fedtede (bogstaveligt talt) aksel ud, inkl. diverse
dimser der sad på den, hvoraf jeg tabte et par på gulvet. Hvor følsom er
den aksel oversfor snavs? Er der OK at tørre den af og fedte den ind
igen når jeg skal have hjulet på?

/Jacob T.

Fra : Søren L Hansen

Dato : 11-10-01 12:29

Jacob Tjørnholm <chopmo@yahoo.dk> wrote in article
<MPG.162f9ee1948d069989685@news.tele.dk>...

> [...]
> dimser der sad på den, hvoraf jeg tabte et par på gulvet. Hvor følsom er
> den aksel oversfor snavs? Er der OK at tørre den af og fedte den ind

Det bedste er at lægge den i opvaskemaskinen på det varmeste program, pakke
den ind i sterilt gazebind og sende den ind til SKF og få den påsmurt fedt,
forinden monteringen.

Mindre kan dog gøre det, bare den er ren og fedtet når den skal ind.

--
Søren
"Det sagde hun osse i går"

Fra : Michael K.S.

Dato : 11-10-01 12:32

On Thu, 11 Oct 2001 11:29:05 +0000 (UTC), "Søren L Hansen"
<lindholt@REMOVETHISperson.dk> wrote:

>Det bedste er at lægge den i opvaskemaskinen på det varmeste program, pakke
>den ind i sterilt gazebind og sende den ind til SKF og få den påsmurt fedt,
>forinden monteringen.

*LOL*

>Mindre kan dog gøre det, bare den er ren og fedtet når den skal ind.

Hvad er det lige vi snakker om her

-M

Fra : Jacob Tjørnholm

Dato : 11-10-01 13:17

In article <01c15247$e4b86550$8c7610ac@pc4148>,
lindholt@REMOVETHISperson.dk says...
> [...]
> den ind i sterilt gazebind og sende den ind til SKF og få den påsmurt fedt,

OK, det vil jeg gøre, tak for rådet. Men så skal værktøjet vel have samme
behandling? Og er det ikke for snusket at stå et sted hvor luften ikke er
filtreret?

> Mindre kan dog gøre det, bare den er ren og fedtet når den skal ind.

NIX, kun det BEDSTE er godt nok til min Bandit!

/Jacob T

- Jeg *har* fattet den

Fra : Søren L Hansen

Dato : 11-10-01 13:45

> [...]

> behandling? Og er det ikke for snusket at stå et sted hvor luften ikke er

Jo, du kan jo tage den med til din tandlæge, og få ham til at lægge den i
autoklaven hvor han steriliserer torturinstrumenterne...

> NIX, kun det BEDSTE er godt nok til min Bandit!

Samme her...

--
Søren

Fra : Jacob Tjørnholm

Dato : 11-10-01 13:54

In article <01c15252$7fea1e10$8c7610ac@pc4148>,
lindholt@REMOVETHISperson.dk says...

> Samme her...

Søren, nu er du vel ikke sjofel igen, vel?

Fra : Søren L Hansen

Dato : 11-10-01 13:57

Jacob Tjørnholm <chopmo@yahoo.dk> wrote in article
<MPG.162fb4c62e5dcfea989688@news.tele.dk>...

> Søren, nu er du vel ikke sjofel igen, vel?

Hvad mener du med igen?
--
Søren
(hø høhø)

Fra : Armand

Dato : 11-10-01 16:21

Søren L Hansen <lindholt@REMOVETHISperson.dk> skrev i en

> Mindre kan dog gøre det, bare den er ren og fedtet når den skal ind.

Jup!

Fedtet er kun til for at at akselmonteringen skal gå som pik i Grete,
samt alm. konservering derudover!

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 11-10-01 16:57

> Fedtet er kun til for at at akselmonteringen skal gå som pik i Grete,
> samt alm. konservering derudover!

Tjah, det er vel mest for at akslen skal gå som Hans i Grete når den næste
gang skal UD. Jeg har haft et par aksler som hellere ville blive inde, og
det kan eddermame være en pestilens at få sådan en fucker ud. Og det koster
som regel en ny aksel, somme tider også mere.
Nåh, det er nok det du mener med "konservering"?

Rittig

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 11-10-01 12:40

> Tak for hjælpen med valg af dæk! Jeg har besluttet mig for et BT020.

Et godt dæk. En af mine favoritter. Alt andet end Avon Azaro II

> [...]
> dimser der sad på den, hvoraf jeg tabte et par på gulvet. Hvor følsom er
> den aksel oversfor snavs? Er der OK at tørre den af og fedte den ind

Akslen skal være ren og indsmurt i fedt (Lithium eller molybdæn baseret
fedt, ikke kobberfedt!).
Vær meget opmærksom på at kæden er spændt rigtigt. Vær ommærksom på at kæden
strammes når akslen spændes til. Det finder du nok ud af, og hvis det er
første gang tager det dig nok en time Jeg kan nu klare det med to-tre
forsøg. Det skal drille.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 11-10-01 15:24

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> wrote in message
> Akslen skal være ren og indsmurt i fedt (Lithium eller molybdæn baseret
> fedt, ikke kobberfedt!).
hvad kan der ske ved at bruge kobberfedt?
der er vel ikke aluminium inde i navet på et hjul?
Jacob

Fra : Janus

Dato : 11-10-01 15:41

men kuglelejer har vel ikke specielt godt af det

Janus

Jacob Stegelmann <stegelmann@privat.dk> skrev i en

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 11-10-01 16:06

"Janus" <janusz@kampsax.dtu.dk> wrote in message
> men kuglelejer har vel ikke specielt godt af det
Hvorfor skulle kuglelejer tage skade af kobber fedt?
(jeg spørger fordi jeg er udvidende og ikke fordi jeg har anden erfaring)
Jacob

Fra : Jes Vestervang

Dato : 11-10-01 21:51

Jacob Stegelmann wrote:

> "Janus" <janusz@kampsax.dtu.dk> wrote in message
> Hvorfor skulle kuglelejer tage skade af kobber fedt?
> (jeg spørger fordi jeg er udvidende og ikke fordi jeg har anden erfaring)
> Jacob

Hvad udvider du?
Anyways, svjv. har kobberfedt en slibende effekt, der forhindrer bolte i at
låse sig fast i gevind mv., og lejer har jo ikke så godt af at blive slebet

--
mvh Jes Vestervang - der er grusomt tæt på at have udvidet sig over de 0,1
ton

Fra : Armand

Dato : 11-10-01 22:33

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en
> Anyways, svjv. har kobberfedt en slibende effekt, der forhindrer bolte
> i at låse sig fast i gevind mv., og lejer har jo ikke så godt af at
blive
> slebet

1)
Kobber er et metal, og metal imod metal slider jo.
Det høje kobberindhold i fedtet vil derfor slide mere end bæremidlet
(fedtet)
smører!

2) (Jes!)
Det er ikke denne "slibende" effekt der forhindrer bolte i at gro fast;
men derimod fedtets smørende virkning.
For varme sager á manifold-bolte vil olie og fedt til gengæld blive
brændt af og kokse til, hvilket vil virke som en limning af gevindet.
Kobberindholdet giver en vis varmemodstand, hvorved at fedtet ikke vil
kunne brænde fast på vanlig vis!

--
Armand.

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 11-10-01 23:06

> [...]
> brændt af og kokse til, hvilket vil virke som en limning af gevindet.
> Kobberindholdet giver en vis varmemodstand, hvorved at fedtet ikke vil
mange tak for informationen -så blev man også lidt klogere idag
Jacob

Fra : Jes Vestervang

Dato : 13-10-01 20:26

Armand wrote:

> [...]

> brændt af og kokse til, hvilket vil virke som en limning af gevindet.
> Kobberindholdet giver en vis varmemodstand, hvorved at fedtet ikke vil

Nåeh,ok Men jeg var da ikke helt ved siden af

--
mvh Jes Vestervang - hvis udstødningsbolte har masser af kobberfedt

Fra : Armand

Dato : 11-10-01 22:05

Janus <janusz@kampsax.dtu.dk> skrev i en
> men kuglelejer har vel ikke specielt godt af det

Man smører ikke lejerne med det fedt der måtte sidde på aklsen!

--
Armand.