Kalk i vandrør / magneter
Fra : Lars Clement

Dato : 06-01-01 23:21

Jeg overvejer at sætte magneter på mine vandrør.
er der nogen med erfaringer derude ?
NB ! som den fedtet karl jeg er , tænkte jeg om man kunne bruge gamle
højttalermagneter. De er jo dejlig gratis !!!

Fra : SEB

Dato : 07-01-01 10:55

Lars Clement skrev:

> Jeg overvejer at sætte magneter på mine vandrør.

Jeg bor i en privat andelsboligforening. Her var der nogen, der
havde fået den idé, at vi skulle mont. magneter på vandrørene.

Nu er jeg af den skeptiske type - jeg tror ganske enkelt ikke på, at
sådanne "dingenoter" bare fjerner kalkproblemet.

Jeg forespurgte to rørsmede og svaret var: "Vi vil da gerne sælge
til jer. Men, vi tror nu ikke ret meget på de magneter".

Så kontaktede jeg vandværket og her var svaret: "Den dag det er
bevist, at magneter kan fjerne kalken fra vandrørene, vil der blive
monteret her på vandværket". Det ville da også være mest logisk!

Jeg kender nogen, som har de magneter på vandrørene. Det eneste
de har haft ud af det, er en udgift på 600-800 kr.!

M.v.h.
SEB

Fra : keld Baerens

Dato : 07-01-01 15:27

Vi har prøvet magneter på rør og på nye rør er der lidt nytte, gamle rør
er der ingen effekt.
Det er min erfaring
MHV.
keld baerens
varmemester i AAB afdeling11 - www.aab11.dk

Fra : Nicolai Lang

Dato : 07-01-01 21:25

On Sat, 6 Jan 2001 23:21:27 +0100, "Lars Clement"
<clement@post9.tele.dk> wrote:

>Jeg overvejer at sætte magneter på mine vandrør.
>er der nogen med erfaringer derude ?

Vi fik monteret Solvin magnetpatron (http://www.solvin.dk/). Vi så
firmaet på HI messen, og syntes egentlig deres argumenter var temmelig
overbevisende. De havde også forskellige rørstykker med, som
"dokumenterede" effekten.

Til forskel fra de andre magnetsystemer jeg har set, så skal denne
monteres på selve røret. Derfor er magnetfeltet meget stærkere, da
vandet passerer spredt ud igennem magneterne med en størrer overflade.

Ifølge firmaet bevirker behandlingen, kort fortalt, at der laves om på
kalkstrukturen i vandet, så den ikke så let binder sig fast til ting
(rør, udstyr, maskiner, fliser). Denne virkning er kun midlertidig, og
efter en uge er den helt ophørt.

De sagde også, ærligt, at det ikke er alle steder det virker. Det
kommer an på huset, og på den vand der leveres. Men vi tænkte at det
kunne jo ikke skade og prøve. Prisen for den model vi fik, er knap
2.000 kr. + installation.

Om vi kan se en virkning er lidt svær at sige - men vi har sorte
fliser og sort vask & toilet i badeværelset. Og jeg synes ikke kalken
er så slem som tidligere. Men da vi har ugentlig rengøringsdame er det
jo ikke mig selv der fjerner det. Vi har ikke kalket kaffemaskine af i
de 2½ måned den har været installeret - og vi brygger 2-3 kander om
dagen på den.

>NB ! som den fedtet karl jeg er , tænkte jeg om man kunne bruge gamle
>højttalermagneter. De er jo dejlig gratis !!!

Du kan ikke være sikker på en virkning så. Men du kan jo være heldig
at det virker. Det er sikkert ligeså godt som de systemer man kan købe
der bare clipses udenpå.

- Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-01-01 22:13

Ja, overtro og udnyttelse af uvidenhed stortrives!

Det er videnskabeligt bevist at en kraftig magnet ændrer på kalken, så den
ikke så let sætter sig i rør. Hvis der koges er der ingen forskel. Problemet
med rørene er, at de ikke forstår sig på videnskab....

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Nicolai Lang

Dato : 07-01-01 22:49

On Sun, 7 Jan 2001 22:12:57 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Ja, overtro og udnyttelse af uvidenhed stortrives!

Hvor vil du hen?

> Det er videnskabeligt bevist at en kraftig magnet ændrer på kalken, så den
>ikke så let sætter sig i rør. Hvis der koges er der ingen forskel. Problemet
>med rørene er, at de ikke forstår sig på videnskab....

Det betyder jo så også at alle steder der anvendes koldt vand er der
en virkning:

ismaskine
vaskemaskine
tappesteder
kaffemaskine

Derudover er det jo en ufattelig lille del af de brugsvand vi
forbruger, som koges. Selvom du skulle have ret.

Hvis nu jeg har lyst til at gamble og *måske* få en virkning, så har
jeg vel lov til det? Det det har kostet mig, er vel ikke mere end
nogle bruger på lotto på et par måneder. Og jeg tror selv der er
størrer chance for gevinst hos mig.

- Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-01-01 17:18

> [...]
> jeg vel lov til det? Det det har kostet mig, er vel ikke mere end
> nogle bruger på lotto på et par måneder. Og jeg tror selv der er

Der var en der skulle give 2000 kr. for en magnet....
Der 'koges' i en vaskemaskine og en kaffemaskine....og så ved jeg ikke hvad
en ismaskine er i en husholdning? Angående 'tappesteder' skal der nok komme
noget ud, så længe rørene ikke stopper af: okker, slam, rust (og -
muligvis - lidt mindre kalk).

Jeg skal selvfølgelig ikke bestemme over hvad folk vil bruge penge på. Men
nu kan de jo selv vurdere om de hellere vil have en uge på Mallorca.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Nicolai Lang

Dato : 08-01-01 21:32

On Mon, 8 Jan 2001 17:17:37 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Der var en der skulle give 2000 kr. for en magnet....

Det er ikke pænt at tiltale folk i 3. person! 'En' er mig!

>Der 'koges' i en vaskemaskine og en kaffemaskine....og

Ja. Men mon ikke vandet skal koge temmelig længe før magnetvirkningen
forsvinder. I en kaffemaskine når der op på 98 grader. I en
vaskemaskine sjældent over 60.

> så ved jeg ikke hvad en ismaskine er i en husholdning?

En dims: Vand+strøm ind, isterninger ud. Fantastisk maskineri.

>Jeg skal selvfølgelig ikke bestemme over hvad folk vil bruge penge på. Men
>nu kan de jo selv vurdere om de hellere vil have en uge på Mallorca.

Jeg vil meget hellere hellere bruge 2.000 kr. på en afkalker en en uge
sammen med 50.000 andre blegfede danskere på et eller andet
chartersted.

- Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 08-01-01 21:07

"Preben Riis Sørensen" wrote:

> [...]
> ikke så let sætter sig i rør. Hvis der koges er der ingen forskel. Problemet
> med rørene er, at de ikke forstår sig på videnskab....

Har du en reference? Ikke at jeg betvivler at det er sandt, men når
noget er bevist, er det rart med en reference...

Ved du i øvrigt ved hvilken temperatur effekten aftager?

Jeg så vandmagneter hos Bauhaus og der mindes jeg at de kun kostede
omkring 100 kr (med forbehold for hukommelsesfejl :)
De havde i øvrigt flere slags, alt efter om den skulle monteres på et
jernrør, kobberrør eller plastrør, svjh.

En "vand-filter-mand" fortalte mig at erfaringerne var noget
forskellige, og at magnetens placering ikke var ligegyldig. Hvis den
ikke virker kan man prøve at flytte den lidt. Det skulle nogle gange
hjælpe.

--Johan

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-01-01 22:18

Johan Myhre Andersen <jma@cpk.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3A5A1DE7.1C37FCD1@cpk.auc.dk...

> [...]
> forskellige, og at magnetens placering ikke var ligegyldig. Hvis den
> ikke virker kan man prøve at flytte den lidt. Det skulle nogle gange

Jeg kan ikke henvise til bøger ell. lign. Jeg har min viden fra en
radioudsendelse jeg lagde meget mærke til, fordi det var en af mine
gymnasievenner der havde forsket i det. Jeg mener ikke der er virkning fra
en magnet udenpå et jernrør, idet det ændrer/dæmper magnetismen. Det skal
strømme igennem en magnetenhed, og så er virkningen vist kun kortvarig =
kort afstand fra magneten. Og så skal jeg henvise til mit forrige indlæg,
idet jeg så vil tilføje, at min reelle mening om 100 kr. for en magnet er,
at det er 99 kroner for meget.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Nicolai Lang

Dato : 09-01-01 21:41

On Mon, 8 Jan 2001 22:17:58 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Det skal
>strømme igennem en magnetenhed, og så er virkningen vist kun kortvarig =

Ja, og det er netop det den dims til 2.000 jeg har installeret gør. Og
virkningen er kortvarig. Den begynder at aftage straks, og efter 1 uge
er den helt forsvundet. Men da skulle vandet i røret også helst være
brugt

- Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com