Isolering af kældervæg 100 eller 150mm ?
Fra : Preben Larsen

Dato : 05-01-01 22:06

Hej

Jeg skal have isoleret en kældervæg, i et hus fra 1935

Skal jeg vælge 100 eller 150mm ?
vinder jeg noget ved ekstra tykkelse?
udover at få lidt mindre plads...

Det skal udføres med lægtestativ og gipsplade yderst, så isolering samt
tjærepap direkte mod muren som fugt sikring.

Kælder ser tør ud, men man ved jo aldrig...

mvh
Preben Larsen

Fra : Jean Seeberg

Dato : 06-01-01 02:42

Hej Preben.
Vores hus er fra 1942, og jeg har lavet det samme som du er på vej til.
Tjærrepap på ydervægen men kun lidt op over masiv sokkel, øverste ca. 1
meter er alm dobbelstens mur, da kælder ligger højt. og så fortsætter pappet
ned i gulvet ned under det færdige gulv, for hvis der skulle komme fugt er
det ikke noget ved at det bare render ud på gulvet. Gulvet er selvfølgelig
støbt bagefter. Hvis du ikke skal have gulvet fornyet kunne jeg forestille
mig det var en fordel at skære en dyb rinde yderst for at få pappet ned
under.

Lægterne til væggen, er ikke klodset/skruet på væggen for ikke at
gennembryde pappet og man resikerer at få vand ind ved skruehullerne og
viderer ind i træværk. De er skruet i gulvet og i loftet.

Ang. isolering, så 75 m.m. bag lægten, dog med lidt luft indtil pappet
(holdes på plads med tråd så det ikke buler ind på pappet), og så 75 m.m.
mellem lægterne, og så dampspær/plast inden vægbeklædning.
Sådan har jeg gjort.
I dag ville jeg benytte stål lægter, det gjorde jeg i overetagen, 100 m.m.
de er utrolige nemme at arbejde med, de slår sig ikke, er lige og nemme at
isolere i mellem.
Jean