Dyrkning af ingefær
Fra : J. L.

Dato : 05-01-01 00:35

Jeg har en svaghed for æblemarmelade med frisk ingefær.
Jeg er nu løbet tør for æbler, men står tilbage med en ingefær-rod med et
fint langt grønt skud.
Kan man dyrke ingefær?
Hvordan gør man?

Alle gode råd modtages gerne

mvh Jane

Fra : Hesselvig

Dato : 06-01-01 21:17

Det er ikke fordi jeg ved det, men jeg har prøvet.
Jeg plantede min ingefærknold i en potte i udestuen og der kom nogen flotte
lange grønne blade, der var så sarte at de knækkede for et godt ord helt
nede ved knolden.
Jeg havde plantet i en kompostberiget spagnum/grus blanding, som jeg holdt
jævnt fugtig.
Muligvis, hvis jeg havde sat knolden så den var dækket at fx 10 cm jord,
ville de ikke have været så sarte.
Jeg gav op.

Held og lykke med det - hører gerne senere, hvordan det går.

Hilsen Katrine

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-01-01 21:33

On Sat, 6 Jan 2001 21:16:43 +0100, "Hesselvig"
<hesselvi@post7.tele.dk> wrote:

> [...]
>nede ved knolden.
>Jeg havde plantet i en kompostberiget spagnum/grus blanding, som jeg holdt

Jeg har slået det op i Lademanns have- og planteleksikon.
Den kan godt dyrkes herhjemme, men kræver et varmhus.
Rodstokken skal sættes i februar-marts i en stor potte med næringsrig
jord, ved 20-25 grader og de må ikke tørre ud før de selv begynder at
visne. De bliver 100-150 cm høje.

Dvs. du har gjort det helt efter bogen ( i hvert fald den bog jeg
kigger i

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Emil

Dato : 09-01-01 22:29

On Sat, 06 Jan 2001 21:32:42 +0100, Mads Lie Jensen wrote:

>Dvs. du har gjort det helt efter bogen ( i hvert fald den bog jeg
>kigger i

Komma´s Krydderurte-leksikon tilføjer, at den ikke tåler direkte
sol. Derfor dyrkes den bag/under skyggeskabende kulturer.

m.v.h. Emil

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 07-01-01 12:04

Hej

Man kan godt dyrke ingefær - jeg har selv gjort det i en urtepotte.

Jeg har familie på Hawaii, de fortalte på et tidspunkt, at de selv dyrkede
ingefær. Det var imidlertid vigtigt at man købte ingefær, der ikke var
behandlet med d.v.s. midler, der gør at de ikke kan spire.

Ved et tilfælde så jeg en ingefærrod hos en parkistansk grønthandler i
England, han havde nok haft den længe, for den var begyndt at spire -
hvilket jo var et godt tegn.
Det gav mig lyst til at købe den, og få den til at gro videre derhjemme.
Man skal altså ikke købe en indpakket i plastic i et supermarket, men gerne
hos en etnisk handlende, der måske selv har importeret.

Man skal lægge ingefærroden oven på jorden i en stor (flad) urtepotte og
lægge lidt jord op over siderne, men skulle kunne se mindst halvdelen af
siden. Herefter vandes den sparsomt, ellers kan roden rådne. Roden formerer
sig ved knopskydning ud til siderne. Disse kan man brække af, og resten af
roden vokser videre. Jeg havde planten udenfor om sommeren, men havde ikke
brug for så meget ingefær, så tilsidst gad jeg ikke tage den ind om
vinteren, da dens bladskud er meget høje, og så gik den selvfølgelig ud i
vinterkulden.

Ingefær skulle være godt mod gigt.

Venlig hilsen Birgitte Abkjær