Svineskank
Fra : Michael Olsen

Dato : 10-10-01 22:42

Kære gruppe.

Min slagter havde i dag sprængt, røget svineskank (heimsgemacht, natürlich)
liggende i vinduet, og dén fristelse var for stor. Jeg har tidligere på ture
til Tyskland mæsket mig i eisbein, og nu vil jeg selv tilberede sådan en
krabat. Men jeg vil hellere stege slubberten. Så spørgsmålet er ganske
enkelt: Hvor længe og hvor høj temperatur, efter at sværen er ridset?

mvh Michael Olsen

Fra : Torben Abildgaard

Dato : 11-10-01 23:31

Michael Olsen skrev i meddelelsen
<9q2faq$blr$1@sunsite.dk>...
>jeg vil hellere stege slubberten. Så spørgsmålet er ganske
>enkelt: Hvor længe og hvor høj temperatur, efter at sværen
er ridset?

>mvh Michael Olsen

Kjære Michael

Nedenstående må være noget for en mand med dine
tilbøjeligheder.

Ølstegt svineskank:

Den øl ,der vælges kan enten være lys, så smager øllet ikke
så meget igennem, eller mørk øl som fx porter, der i så fald
giver retten en dejlig krydret smag.

Man kan evt. tage fedtet fra, hvilket gør retten noget mere
fedtfattig.

Ingredienser:

2 svineskanke á ca. 1 kg
300 gr pastinak
200 gr persillerod
1/4 knold selleri
3 gulerødder
2 store løg
3 - 4 kartofler
1 - 2 tsk salt
1 kvist timian eller 1 tsk timian
1 - 2 laurbærblade
10 peberkorn
1 lys øl (prøv evt. med en porter)

Fremgangsmåde:

Skær dybe ridser flere steder i sværen på skankene (kræver
en skarp kniv). Stil dem i et stort ovnfast fad. Skræl og
pil alle urterne og skær dem i ret store tern. Læg dem
omkring kødet sammen med krydderierne. Hæld også pilsneren
ved.

Sæt fadet på nederste ovnrille. Tænd ovnen på 180°C (356°F)
og lad retten stege i ca. 2 1/4 time. Øs lidt sky over kødet
af og til. Kan skankene ikke stå op, vendes de efter den
halve stegetid.

Skankene er færdige, når kødet næsten løsner sig fra benet.

Servér dem hele ved bordet eller skær kødet fra benene.
Servér urterne til.

Tilbehør: rugbrød eller landbrød, sennep og hakket persille

(saxet fra
http://www.danish-deli-food.com/Danish/cookbook/recepdetail.
asp?recid=32)

Fra : Leif Johansen

Dato : 14-10-01 08:00

I Sydtyskland serveres tit stegte skanker - haxen - , de købes i grillboder
sammen med kyllinger. Torbens svar nærmer sig en München variation - øllet. Vi
foretrække haxen med sprød svær - det smager af gris så er du advaret.

1. Skanken ridses. Kommes derefter ned i kogende vand . Koger ca 10 - 15
minutter.

2. Skanken afkøles, lidt tørres, krydres efter smag, salt, peber og knus
rosmarin men tradition er knust kommen.

3.
Tænd ovnen på roterende grill ( kombination varmluft - grill ) . Her kan grilles
op til 4 skanker i normal ovn. Køside nedad - svær opad.
antal vægt kg temp. tid
1 1 180 - 190 90
- 110
1 1,5 170 - 180 100
- 120
2 a ca 1,5 160 - 170 120 -
150
4 a ca 1,5 160 - 170 140
- 150

Kød sluttemperatur ( ikke ved benet ) 85 - 90 grader.

Jeg reducerer ofte kogevandet hårdt sammen med krydderurter ( hvad jeg har i
haven), derefter koges et surt æble, lidt rodfrugter og et løg i vandet. Det
hele blendes med stavblender og jævnes med majzena - tilsæt ægte soja efter smag
- skal den være brun så brug lidt madkulør. Lidt mørkt øl kan også give smag.

Hertil skulle egentlig serveres kartoffelklöden - men her stopper vi - så vi
bruger alm danske pillekartofler.

mvh

Leif
Grundopskrift et mix af en tysk fra turistkontoret i München samt Bosch Ovn
opskrifter. Man kan stege dem i Weber kuglegrill, men så skal de koges lidt
længere.