10.1 og frysninger
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-10-01 21:23

Hejsa,

Min Cube kører forrygende godt med 10.1; den starter fantastisk hurtigt
og programmerne er lige så hurtigt i gang som på 9.x.

MEN...

I samme omgang, hvor jeg opgraderede til 10.1, skiftede jeg den 20GB HD
ud, som kom med maskinen. Jeg satte en IBM Deskstar 75GXP 60GB HD i, som
jeg har haft i min PC'er i nogle måneder, hvor den har fungeret uden
problemer. Skæbnen ville dog, at i de sidste par dage inden jeg hev
harddisken ud af PC'eren, gik den helt besærk og frøs i Windows 2000,
mens (begge?) harddiskene kørte vildt og voldsomt. Jeg var nødt til at
slukke maskinen helt for at få demt til at stoppe og det skete flere
gange.

Min Windows 2000 har kørt helt problemfrit i et års tid nu, så jeg skød
det lidt hen og satte harddisken i Cuben. Efter installering af 9.2.1 og
10.0, opgraderede jeg til 10.1, hvorefter maskinen frøs efter et par
minutter i OS X Finder. Hmm... tænkte jeg, men jeg resettede bare.

Den kørte så fint i en dags tid og lavede samme trick. Alt dør og der er
kun reset tilbage. Nu har den gjort det igen i aften - 2 gange - den ene
mens jeg prøvede at skrive dette indlæg. Her til sidst ville min Classic
partition ikke mounte i OS X.

Jeg har netop afsluttet en test med DiskWarrior, som fandt vildt mange
fejl på begge min partitioner - den ene er med Classic, den anden OS X.
Den fiksede det uden problemer, så nu vil jeg lige se om jeg kan få
Norton til at tjekke den også, især mediet på harddisken.

Mit spørgsmål er vel egentlig, om det kan være en fejl på harddisken?
Der har jo været lidt historier med 75GXP diskene, men jeg har ellers
ikke haft problemer med den før nu. Maskinen kører jo også fint, lige
indtil at den fryser selvfølgelig.

Der er lige en ting til: Lige p.t. er der lidt mere lyd fra Cuben end
med den medfølgende 5400 rpm Maxtor disk, men det er til at leve med, da
det bare er en lidt højere summen. En gang imellem er det dog som om, at
der kommer vibrationer fra harddisken og så larmer den altså temmeligt
meget, også når den kører i "tomgang". Kan det være rigtigt at
harddisken sådan skifter lydniveau, uafhængigt af belastningen?

--
René