turbo med snøftelyde?
Fra : bo thomsen

Dato : 10-10-01 21:19

på den video jeg lige har set med en gsxr750T
kommer der nogle "snøfte"lyde når han slækker
gassen.
hva er det?
mvh
Bo Thomsen
slet_mc-race@ishoejby.dk
www.vfr.dk

Fra : Jes Vestervang

Dato : 10-10-01 23:22

bo thomsen wrote:

> på den video jeg lige har set med en gsxr750T

Hvorhvorhvorhvor?!?!

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : bo thomsen

Dato : 10-10-01 21:36

> Hvorhvorhvorhvor?!?!
jeg tror den ligger på www.bikemovies.com
ellers kan jeg sende den over icq
8,xx mb
mvh
Bo Thomsen
slet_mc-race@ishoejby.dk
www.vfr.dk

Fra : bo thomsen

Dato : 10-10-01 21:38

> Hvorhvorhvorhvor?!?!
http://bandit.bikepics.com/Tom-GSXR600Turbo-Speed-39sec.wmv
mvh
bo thomsen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 11-10-01 00:21

bo thomsen wrote:

> http://bandit.bikepics.com/Tom-GSXR600Turbo-Speed-39sec.wmv
> mvh
> bo thomsen

Takker...
--
mvh Jes Vestervang - som ikke er vild efter at skulle starte windoze
istedet for linux for at se videoen :-/ Æv altså... Nåmen, der er vel ingen

Fra : bo thomsen

Dato : 10-10-01 22:31

> Takker...
det var så lidt, ta så og glæd dig
den er for vild
Bo Thomsen
slet_mc-race@ishoejby.dk
www.vfr.dk

Fra : The Bear

Dato : 11-10-01 02:06

On 10-Oct-2001, "bo thomsen" <slet_bbt@ishoejby.dk> wrote:

> på den video jeg lige har set med en gsxr750T
> kommer der nogle "snøfte"lyde når han slækker
> gassen.
> hva er det?

Formodentlig en blowoff-ventil.

B-)

--
Ting til salg: http://www.go.to/salg
Stop den urimelige afgift på IT-udstyr! http://www.stopcopydan.dk

Fra : Mads Lund

Dato : 11-10-01 07:03

> Formodentlig en blowoff-ventil.

Enten det eller turbine stall.

Mads Lund
Ninja9RT, med masser af lyde

Fra : netsite.dk

Dato : 11-10-01 08:35

> Formodentlig en blowoff-ventil.

er det en der lukker trykket af når man slipper gassen?
for at den ikk fortsætter med at lade?
mvh
bo thomsen

Fra : Morten Dahl

Dato : 11-10-01 08:49

"netsite.dk" <slet_bbt@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> er det en der lukker trykket af når man slipper gassen?
> for at den ikk fortsætter med at lade?

jo tildels, turboen spinner stadig lystigt, men den har nu et tomrum at
puste luften ud i, forestil dig en lader der trykker med 1bar. pludselig
bliver gasspjældet lukket, og turboen roterer med 200krpm. det kan give et
MEGET højt tryk og turbinelejerne bliver meget hårdt belastet..

-
Morten Dahl

Fra : bo thomsen

Dato : 11-10-01 08:47

> [...]
> bliver gasspjældet lukket, og turboen roterer med 200krpm. det kan give et
> MEGET højt tryk og turbinelejerne bliver meget hårdt belastet..

stiger den så ikk volsomt meget i omdr. når der ikke er modstand?
eller forsætter den med ssamme antal omdr. heletiden
mvh

bo thomsen

Fra : Mads Lund

Dato : 11-10-01 10:04

> stiger den så ikk volsomt meget i omdr. når der ikke er modstand?
> eller forsætter den med ssamme antal omdr. heletiden

Tricket er at når man lukker for gassen, holder motoren op med at puste i
turboen, så der bliver vaccum omkring udstødningsturbinen, når man samtidig
lader indsugningsturbinen puste ud i fri luft, bliver belastningen maget
lille, så rotationerne falder langsomt.

I F1's turbo dage brugte man en alternativ løsning, hvor man havde et ekstra
luft spjæld foran turboens indsugning, og istedet for en popoff, lukkede man
dette ekstra spjæld, så indsugnings turbinen også kører i vaccum, hvormed
turrbinerne har mindstmulig belastning, og dermed taber mindstmuulig fart,
før næste gear er lagt ind og motoren trækker igen.

Mads Lund
ninja9RT

Fra : freddy

Dato : 11-10-01 14:41

Det hedder Wastegate

Fra : Mads Lund

Dato : 11-10-01 15:49

> Det hedder Wastegate

Niks. Wastegaten kan man ikke høre, og den har et helt andet formål end
blowoff ventilerne.

Wastegaten er en ventil som lukker udstødningsgassen uden om
udstødningsturbinen. Og den styres af ladetrykket, så når turboen har lavet
det rette tryk i indsugningen "wastes" udstødningsgassen uden om turbinen.

Popoff, blowoff eller priority ventilen har nogle andre formål. Ventilen
styres af trykforskellen i indsugningsmanifolden (mellem gasspjældet og
motoren) og i indsugningsplenumet (mellem turboen og gasspjældet).

Formål 1. er at sikre ar der aldrig er vaccum i indsugningsplenumet, eks ved
acceleration ved lave omdr, hvor der ikke er udstødningas nok til at trække
turboen op i fart (turbo lag) Her vil motoren suge vaccum i
indsugningssystemet, og popoff ventilen åbner og udligner vaccumet (motoren
virker som normal sugemotor)

Formål 2. er at lukke overskydende luft ud ved gear skift, så trykket i
indsugningsplenumet ikke eksplodere når man klapper spjældene i, med det
resultat at trykpeaksne kan komme helt op på 5 bar, hvilket får mange
forskellige ting til at gå i stykker.

Formål 3. er at turbinen taber så lidt fart som mulig ved gearskift, så
turbo lag ved tilkobling i næste gear minimeres.

Formål 4 (ved elektrisk styrede popoff's) er en generel overboost sikring,
hvor popoffen virker som sikkerhedsventil, så motoren ikke overboostes.

Så skulle det vist være på plads. Dog er der lige det ekstra lille formål,
at imponere, for når popoff ventilen åbner luder det nærmest som et skud,
efterfulgt af en blanding af hvæsen fra den udstrømmende luft, samt hvinet
fra udstødningsturbinens stall.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Per Pedersen

Dato : 11-10-01 16:03

"Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> wrote in message

> [...]
> efterfulgt af en blanding af hvæsen fra den udstrømmende luft, samt hvinet

Med Venlig Hilsen
Per Pedersen
Også med køretøj med hjemmemonteret turbo

Fra : bo thomsen

Dato : 11-10-01 16:26

> Så skulle det vist være på plads!!!
>
> Med Venlig Hilsen
> Per Pedersen
> Også med køretøj med hjemmemonteret turbo

så må jeg nysgerrigt spørge
hvad er det for noget?
mvh
bo thomsen

Fra : Claus Rittig

Dato : 11-10-01 17:00

"bo thomsen" <slet_bbt@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> så må jeg nysgerrigt spørge
> hvad er det for noget?

En ... (ppfffffffftttt) ... (kluk) ... En gammel orange SKODA
HAHAHAHAHAHAHAHAhaha he he he hi hihi hi hi... aaaahhhhhhhhhhhhh.

Åh, undskyld Per, men vil du ikke nok fortælle om ladetryks-metret? Eller
den elegante organisering at de 2" vandrør systemet er baseret på?

Rittig

Fra : bo thomsen

Dato : 11-10-01 18:15

> En ... (ppfffffffftttt) ... (kluk) ... En gammel orange SKODA
> HAHAHAHAHAHAHAHAhaha he he he hi hihi hi hi... aaaahhhhhhhhhhhhh.

og det kalder han et køretøj...

men ok den har vel mere moment end min vfr, større
vulume og mere gummi til at holde kontakt med vejen
så ellers lyder det meget godt
bo thomsen

Fra : Jens U

Dato : 11-10-01 19:19

Claus Rittig skrev...
>"bo thomsen" klippet og skrev

>En ... (ppfffffffftttt) ... (kluk) ... En gammel orange SKODA
>HAHAHAHAHAHAHAHAhaha he he he hi hihi hi hi... aaaahhhhhhhhhhhhh.

Kan vi så få kammertonen....

Det er meget uhøfligt at tilsvine sådan et kvalitets mærke som Skoda, især de der er orange
Din 2X2 suzuki ville da ikke kunne følge Per's, du ville kun se baglygterne. (hvis de da kan ses for røgen) )
--
Hilsen Jens, HONDA Revere - også orange Skoda (120L) "SLOW VEHICLE" (føling af de-acceleration)
E-mail: reveredk@studmc.dkX >>>>(do not auto-reply)<<<< Fjern/Remove X

Fra : Orla Pedersen

Dato : 11-10-01 19:43

Claus Rittig skrev i meddelelsen
<3bc5c2d3$0$51378$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>"bo thomsen" <slet_bbt@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

>En ... (ppfffffffftttt) ... (kluk) ... En gammel orange SKODA
>HAHAHAHAHAHAHAHAhaha he he he hi hihi hi hi... aaaahhhhhhhhhhhhh.

Hva fanden ! ska Du nu hakke på et fremragede transportmiddel igen I
øvrigt er Per's Skoda ikke den eneste inden for kommunegrænsen der kan køre
spedometret ud, hvis ellers man tør

mvh
Orla

Fra : bo thomsen

Dato : 11-10-01 20:29

> Hva fanden ! ska Du nu hakke på et fremragede transportmiddel igen I
> øvrigt er Per's Skoda ikke den eneste inden for kommunegrænsen der kan
køre
> spedometret ud, hvis ellers man tør

jeg kender en der har haft en yogo
den rystede for vildt over 80 km/t
bo thomsen

Fra : Per Pedersen

Dato : 14-10-01 17:10

Og jeg har billeder af den forrige Skoda´s speedometer på 175 km/t. Og
fruen kan bekræfte at 180 km/t også har været en realitet. Hvor meget
fejlvisning der er tale om vides ikke men med omkring 6300 omdrejninger på
en gammel stødsstangsmotor med 4- trinsgearkasse og lidt andre dimser her og
der så er det da meget godt gået

Med venlig hilsen
Per Pedersen

Fra : Per Pedersen

Dato : 14-10-01 16:52

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> wrote in message

> [...]
>

> Hva fanden ! ska Du nu hakke på et fremragede transportmiddel igen I
> øvrigt er Per's Skoda ikke den eneste inden for kommunegrænsen der kan

Hmmm, der er noget her jeg ikke ved. Inden for kommunegrænsen!?"#%!???????
jeg tænker som en gal man kan ikke lige komme i tanke om at jeg kender nogen
her i Støvring ved navn Orla. Eller gør jeg... hjælp mig lige lidt på vej.

Jeg har dog erfaret at mange fra området ved hvor jeg bor ( uha ) men det er
vist fordi at der næsten altid holder en, to, tre, fire eller flere cykler
på matriklen. ( Rekorden var 12 stk i værkstedet....DAMN, der var
atmosfære )

Med Venlig Hilsen
Per P.

Fra : Orla Pedersen

Dato : 14-10-01 18:08

Per Pedersen skrev i meddelelsen <9qccm0$2b1f$1@abnew01.sonofon.dk>...

> [...]
nogen
>her i Støvring ved navn Orla. Eller gør jeg... hjælp mig lige lidt på vej.

Nej, jeg tror ikke vi kender hinanden, men vi lider af samme mentale sygdom.
Hvis noget kan bygges om, så byg det om. Da topstykket på Skodaen udåndede
tog jeg den motor der stod nærmest, (Opel 1,8E dog modificeret med
karburator) Din historie med turboen undrede mig indtil Favorit motoren blev
afsløret.

mvh
Orla

i den sydlige ende af kommunen

Fra : Morten Dahl

Dato : 15-10-01 06:26

"Per Pedersen" <per_p@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vist fordi at der næsten altid holder en, to, tre, fire eller flere cykler
> på matriklen. ( Rekorden var 12 stk i værkstedet....DAMN, der var

Og der har ihvertfald ikke noget med støj at gøre? Men nu havde du jo
kun 11 cykler i værkstedet og 1 i hullet

-
Morten Dahl
- der har stiftet bekendskab med nogle af Per´s opfindelser

Fra : Søren L Hansen

Dato : 15-10-01 08:46

Per Pedersen <per_p@wanadoo.dk> wrote in article
> [...]
cykler
> på matriklen. ( Rekorden var 12 stk i værkstedet....DAMN, der var

Amatør. "Min" rekord er 16...

--
Søren

Fra : Mads Lund

Dato : 12-10-01 07:26

> [...]
>
> Åh, undskyld Per, men vil du ikke nok fortælle om ladetryks-metret? Eller
> den elegante organisering at de 2" vandrør systemet er baseret på?

GRILL, jeg tør næsten ikke fortælle om første prøvetur. Der var det hele som
sædvanligt sådan næsten færdigt. Der var dog nogle løse ender. Bl.a. var
manometeret ala malkeanlæg, ikke blevet monteret, så det sad jeg med i
skødet og slangen var gaffaet uden på bilen.
Det var selvfølgelig en sen aften i regnvejr, så for at se manometeret havde
jeg en lommelygte med. Så langt så godt. Men nu var der ikke 100% styr på
bensintilførslen, så hver gang der kom boost gik der 5 sek så var der ikke
mere bensin i karburatoren, hvilket gav en lidt speciel kørsel. Men det var
intet at regne mod hvordan oplevelsen af 130L med for mange hk, for dårlige
bremser og praktisk talt ingen, eller ihvertfalt meget afvigende
køreegenskaber opfører sig når en trænet skodapilot vrider den rundt. Tag
eksempelvis et ganske almindeligt T kryds. Man kører jo ud i krydset og skal
eks dreje til venstre. Så hiver man i rattet, men i en skoda sker der mest
det, af forhjulene kurre. Så skal gassen lige slippes og et lille dab på
bremsen, så kommer vægten på forenden og svinet drejer (ret kraftigt pga de
nu meget drejede hjul). Og i ren reaktion over at dyret nu pludselig har den
rigtige retning, så giver man gas. Problemet er blot, at det medføre at
bagenden sendes bredt, hvilket får bilen til at fortsætte med at dreje til
venstre. Det næste man opdager er at man nu er på vej ind over
midterrabatten, hvilket jo egentlig ikke var intensionen I skulle sku
prøve det. Det er X sport i praksis.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 12-10-01 08:18

Mads Lund <Mads@XtremeBikes.dk> wrote in article
<p1wx7.14$4Z3.623@news.get2net.dk>...

Eller

> GRILL, jeg tør næsten ikke fortælle om første prøvetur. Der var det hele
som
> sædvanligt sådan næsten færdigt. Der var dog nogle løse ender.

*LOL*

Sådan synes jeg tit det går

Men Skodaen er faktisk ret fed med Per bag rattet. Sidelæns op på
motorvejstilkørslen med hvinende dæk...
For ikke at tale om da vi havde traileren med 3 prillere bagefter. Da et
spændebånd til køleren så valgte at opløse sig selv blev der meget hurtigt
meget varmt. Det er de længste 5 km jeg nogensinde har kørt ind til Pers
forældre i Viborg - heldigvis gik det ned af bakke det meste af tiden

SkodaT holder 100

--
Mikkel

Fra : Mads Lund

Dato : 12-10-01 09:16

> Men Skodaen er faktisk ret fed med Per bag rattet. Sidelæns op på
> motorvejstilkørslen med hvinende dæk...

Vi burde udnytte det kommercielt.

> [...]
> meget varmt. Det er de længste 5 km jeg nogensinde har kørt ind til Pers
> forældre i Viborg - heldigvis gik det ned af bakke det meste af tiden

Det morsomste var næsten at han lige havde fortalt historien om da der gik
ild i bagsædet. Jeg hørte at Mikkel (der sad op af det noget varme bagsæde)
var på vej over på skødet af Steen, der sad på passager sædet

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 12-10-01 09:23

Mads Lund <Mads@XtremeBikes.dk> wrote in article
<5Fxx7.32$4Z3.1519@news.get2net.dk>...

> [...]
bagsæde)
> var på vej over på skødet af Steen, der sad på passager sædet

GRILL!

Jeg synes faktisk ikke det var særlig morsomt i situationen. Køleren
_havde_ allerede drukket de 7 liter vand vi havde med, så der var ikke mere
at slukke med

--
Mikkel

Fra : RpR

Dato : 12-10-01 13:47

> Jeg synes faktisk ikke det var særlig morsomt i situationen. Køleren
> _havde_ allerede drukket de 7 liter vand vi havde med, så der var ikke
mere
> at slukke med

Hmm, nu sidder i vel og tager lidt pis på folk, ikke??
En Skode, med turbo? Det vil jeg satme se billeder af da... =)

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Mads Lund

Dato : 12-10-01 14:57

> Hmm, nu sidder i vel og tager lidt pis på folk, ikke??

Gid det var så vel. Men vi har fået hjerneskade af et eller andet, og det
moderne behandlersamfund har opgivet os. Men vi tror vi har fundet kuren.
For nu bygger vi en Mercedes sprinter turbo om til en gasturbine motor, og
så er vores trang til underlige larmende konstruktioner blevet stillet en
gang for alle

> En Skode, med turbo? Det vil jeg satme se billeder af da... =)
Den skal opleves live for at få alle detaljerne med. Så kig til det
himmerlandske engang, så kan du få syn for sagen

Mads Lund, uskyldig i en hver henseende hvor Per's garage er involveret.
Ninja9RT

Fra : RpR

Dato : 12-10-01 15:01

> [...]
> så er vores trang til underlige larmende konstruktioner blevet stillet en

lolda
Nuts er i =)

> Den skal opleves live for at få alle detaljerne med. Så kig til det
> himmerlandske engang, så kan du få syn for sagen

Hmm, en eller anden må da kunne plaffe et par billeder af øsen og
motorrummet...

Fra : Claus Rittig

Dato : 12-10-01 18:07

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse

> lolda
> Nuts er i =)

Ja.
Det er de.

> Hmm, en eller anden må da kunne plaffe et par billeder af øsen og
> motorrummet...

Næh, der er flere af deres "lyse indfald" som aldrig er blevet foreviget -
billederne bliver altid rystede fordi fotografen ikke kan lade være med at
grine...

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 13-10-01 02:01

Mads Lund wrote:

> [...]
> så er vores trang til underlige larmende konstruktioner blevet stillet en

Woohooo Det skal satme nok blive en skæg konstruktion Hvor skal
motoren komme fra? ..en helikopter?

> Den skal opleves live for at få alle detaljerne med. Så kig til det
> himmerlandske engang, så kan du få syn for sagen

Åss marj Jeg flytter jo derop på et tidspunkt om et lille år
kunne det da være at jeg kunne slæbe røven forbi

> Mads Lund, uskyldig i en hver henseende hvor Per's garage er involveret.
> Ninja9RT

I doubt it

Fra : Per Pedersen

Dato : 14-10-01 17:14

> [...]

bagsæde)
> var på vej over på skødet af Steen, der sad på passager sædet

Ja, med det rette ordvalg og en indikering af alvoren om ild i bagsædet i
form af røg op ad nakken på bagsædepassageren, så kan en Skoda tømmes for
personer i et tempo der vil imponere de fleste. Måske at den lettere
flamberede involverede person selv vil give sig til kende???

med Venlig Hilsen
Per Pedersen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 12-10-01 11:20

> En ... (ppfffffffftttt) ... (kluk) ... En gammel orange SKODA
> HAHAHAHAHAHAHAHAhaha he he he hi hihi hi hi... aaaahhhhhhhhhhhhh.

Lidt apropos, så fik jeg lige denne i min mail:

Hvordan finder man nemmest reservedele til sin skoda?
Ved at følge efter en anden skoda. Før eller siden taber den
nok nogen af delene.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Per Pedersen

Dato : 14-10-01 16:49

"Martin Sørensen" <demolitionREMOVE@laxity.dk> wrote in message

> [...]
>
> Hvordan finder man nemmest reservedele til sin skoda?
> Ved at følge efter en anden skoda. Før eller siden taber den

Jeg tror at det oprindelig var en Harley-joke men OK

Med venlig Hilsen
Per Pedersen

Fra : Per Pedersen

Dato : 14-10-01 17:06

> så må jeg nysgerrigt spørge
> hvad er det for noget?
> mvh
> bo thomsen

Ja, nu blev tråden jo lidt længere men det er altså rigtigt nok det med
Turbo-skodaen. Det er en turbo fra en Ford Sierra P100 som jeg, inspireret
af Mads Lund, fik den glimrende ide at montere i min nysynede Skoda. Den
første motor holdt 240 km og så sagde den POOOFFFFFF med efterfølgende total
hel og aldeles røgsløring af hele vejen. Toppakningen sprang ud mod
vandsiden og den tog vand ind og lagde det hele i damp. Det så for vildt ud
og naboen stak også hovedet ud af døren, så at det var mig, rystede på
hovedet og lukkede døren igen.

Den motor den kører med nu er en Favorit motor. Den hører godt nok hjemme i
en forhjulstrukken model men med lidt tilpasning går den også i en rigtig
Skoda. Denne motor er så lavet om med afdrejede stempler, en anden noget
skrappere knast, og så turboopbygningen selvfølgelig. Det virker fint og har
kørt i snart et år uden at volde de store problemer. Der er dog en lille
trykføler der af og til skal have et lille dap med isskraberen men det er
også alt.

Næste del af projektet er monteringen af et komplet elektronisk
indsprøjtning og tændig fra en Fiat Uno. Det meste er monteret men det gik
lidt i stå da jeg troede jeg kunne italiensk. "Al conta giri" betyder ikke
stel og det kostede så den tændspole som ikke er helt billig. Og eftersom
det er lowbudget tuning så er jeg ikke færdig endnu. Men når/hvis jeg bliver
så er der al mulig grund til at passe på en orange Skoda med beigefarvet
frontklap Det bliver nok aldrig en hurtig bil men en hurtig Skoda.....

Resten hører vist hjemme under en anden gruppe, men den kan da relateres til
de nødder her på gruppen der synes at turbo er for fedt. Og det er det. Jeg
har tunet før men det bedste resultat er altså med en turbo.

Med Venlig Hilsen
Per Pedersen

Fra : RpR

Dato : 14-10-01 22:13

> [...]
Jeg
> har tunet før men det bedste resultat er altså med en turbo.

Jeg griner nu stadigvæk lidt ved tanken om en Skoda med Turbo =)

Fra : Søren L Hansen

Dato : 15-10-01 09:45

RpR <rpr@mopedgallery.com> wrote in article
<3bc9ffc6$0$51389$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> Jeg griner nu stadigvæk lidt ved tanken om en Skoda med Turbo =)

Der kører faktisk masser af Skoda turbo rundt.
De hedder vel retteligt: Skoda Octavia 1,8 Turbo 20v.
150 hypser, det rykker faktisk helt godt...

Men jeg skal da gerne tilføje at der ikke er mange lighedspunkter med Pers
model 1-komma-træls

--
Søren

Fra : RpR

Dato : 15-10-01 14:30

> [...]
> 150 hypser, det rykker faktisk helt godt...
>
> Men jeg skal da gerne tilføje at der ikke er mange lighedspunkter med Pers

Nu er det jo også en VW med Skoda mærke =)

Fra : The Bear

Dato : 15-10-01 23:04

On 11-Oct-2001, "Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> wrote:

> Niks. Wastegaten kan man ikke høre, og den har et helt andet
> formål end blowoff ventilerne.

[Større forklaring editeret bort]

Rart at se at andre her også har styr på teorierne

> [...]
> et skud, efterfulgt af en blanding af hvæsen fra den udstrømmende
> luft,
> samt hvinet fra udstødningsturbinens stall.

Ford indførte for en del år siden tændrør og benzinindsprøjtning i
udstødningsmanifolden på deres rally-biler (næsten alle andre
mærker har det også nu). Ideen er at når gassen slippes og
blowoff-ventilen åbner, sprøjtes samtidig lidt benzin i
udstødningsmanifolden og tændes (inden turboen), hvorved
turbinehjulene holdes kunstigt oppe i omdrejninger. Tal om at
"imponere", det lyder som en blanding af en gammel folkevogn med
tændingsproblemer og en middelsvær borgerkrig udkæmpet med
håndvåben - men det virker.

B-)

Fra : Mads Lund

Dato : 16-10-01 07:24

> [...]
> "imponere", det lyder som en blanding af en gammel folkevogn med
> tændingsproblemer og en middelsvær borgerkrig udkæmpet med

Jeg har også overvejet systemet, men jeg skal lige have lidt hjælp til, hvad
de gør for at forhindre tilbageslag. Der må sidde en eller anden wastegate
agtig ventil som han forhindre den varme udstødningsgas i at trykke sig
tilbage i popoff ventilerne.

Jeg går med en lille plan om at lave en elektrisk styret popoff, så det var
jo rimeligt oplagt at koble den styring sammen med en ekstra injector og så
lave lyd og ild tricket.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Orla Pedersen

Dato : 16-10-01 11:19

Mads Lund skrev i meddelelsen ...
> [...]
>agtig ventil som han forhindre den varme udstødningsgas i at trykke sig

Den "moderne" løsning består i at holde gasspjældet delvist åbent og så
"styre" motoromdrejningerne med tændings cut-out. Benzinen kommer fra de
sædvanlige dyser. Dvs. Ingen tænding med mindre motoren kommer for langt ned
i omdrejninger, hvor der så tændes en gang i mellem. Ingen popoff

mvh
Orla

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 18-10-01 03:41

"Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i

> [...]
> sidde en eller anden wastegate agtig ventil som han forhindre
> den varme udstødningsgas i at trykke sig tilbage i popoff

Mener du fra udstødningsmanifolden og ind gennem cylindrene og ud i
indsugningsmanifolden?

> Jeg går med en lille plan om at lave en elektrisk styret
> popoff, så det var jo rimeligt oplagt at koble den styring
> sammen med en ekstra injector og så lave lyd og ild tricket.

Tja - eneste problem er måske, at en rigtig racer jo har
bananmanifold (også en turboracer for bl.a. hurtigere respons ved
gasgivning), hvorfor et ideelt system har lige så mange
injektorer/tændrør til tricket som antallet af cylindre.

Et sådant system løser også dit backfire-problem, da skuddene kan
times med lukkede ventiler. Jeg vil endda tro at en enkelt
injektor/rør ville være nok til at holde turboen fint kørende,
selvom den ikke sad i et udstødningsplenum men i et at rørene på en
banan, og der ville næppe være backfire.

--
B-)
Købes: Originalt (gratis) analog-kort til DR2 & TV2-Zulu

Fra : Mads Lund

Dato : 18-10-01 08:20

> Mener du fra udstødningsmanifolden og ind gennem cylindrene og ud i
> indsugningsmanifolden?

Grill

> Tja - eneste problem er måske, at en rigtig racer jo har
> bananmanifold (også en turboracer for bl.a. hurtigere respons ved
> gasgivning)

Det har min da også. På indsugningssiden bliver den enda noget forbedret til
vinter.

, hvorfor et ideelt system har lige så mange
> injektorer/tændrør til tricket som antallet af cylindre.

Problemet er vel bare, at udstødningsmanifolden konstant er under tryk,
hvorfor en direkte shortcut mellem indsugning og udstødnings turbinerne vil
kunne medføre tilbageslag, f.eks med gasgivning ved lave omdr, hvor der er
vaccum i idnsugningssiden og tryk i udstødningen. Her vil gassen forsøge at
presse sig tilbage gennem popoff ventilen (som i mit tilfælde er af plast).

Jeg kan godt se ideen med at cirkulere luft uden bensin gennem motoren og så
blot tilsætte bensin på udstødningssiden.

Der sidder faktisk 4 boringer gennem topstykket til noget friskluft miliø
halløj, som jeg har sat ud af drift. Og de kunne faktisk godt bruges til
formålet. hmmmm............. [tænke
mode]...................................... det må kunne laves

Mads Lund
Ninaj9RT

Fra : Armand

Dato : 16-10-01 15:09

The Bear <bear@flirt.dk> skrev i en news:9qfmgc$7v0$1@sunsite.dk...

> [Større forklaring editeret bort]
> Rart at se at andre her også har styr på teorierne

Teorierne??

Omkring Mads hersker der kun praksis!
Og dette udi det ekstreme

--
Armand.

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 18-10-01 03:32

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i

> The Bear <bear@flirt.dk> skrev i en

> Teorierne??

Jeps! Har man ikke styr på teorierne får man heller ikke tingene
til at virke i praksis. Men alle de forskellige metoder der
nu om dage findes til at styre ladetryk, turboomdr., tænding,
benzintilførsel osv. er det faktisk ret krævende at få det optimale
ud af sin turbomotor - specielt hvis den samtidig skal holde
topstykket i kontakt med motorblokken

Da jeg startede med at lege med turboer var det hele noget nemmere.
Det første sæt jeg havde var hverken udstyret med blow-off eller
wastegate, men styredes alene af et spjæld i indsugningen (før
karburatoren), der lukkede ved et givent ladetryk. Temmelig
ineffekt mht. hvor mange hypper man kunne trylle ud af motoren, men
både billigt i indkøb og nemt at montere, også selvom du ikke anede
en dyt om teorierne.

Sættet bestod så vidt jeg husker af en turbo, en
udstødningsmanifold, den nævnte ventil, en tykkere toppakning og en
bezinpumpe. Gav vist i omegnen af 35% effektforbedring på en heldig
dag - ikke meget i forhold til hvad man henter i dag med et
ordentligt anlæg.

> Omkring Mads hersker der kun praksis!
> Og dette udi det ekstreme

Fint nok - den koster FOR mange motorer ikke at kende teorierne
inden man prøver praktikken

Fra : Armand

Dato : 18-10-01 16:14

Bjørn Løndahl <bear@flirt.dk> skrev i en
> [...]
> hypper man kunne trylle ud af motoren, men .....nemt at montere,
> også selvom du ikke anede en dyt om teorierne.

Principperne nærmere! :-/

> Fint nok - den koster FOR mange motorer ikke at kende teorierne
> inden man prøver praktikken

Og netop det med motor-nedbrud er en stor del af Mads' praksis!

--
Armand.

Fra : Morten Dahl

Dato : 19-10-01 06:30

> Og netop det med motor-nedbrud er en stor del af Mads' praksis!

Så så Kim, efter han sænkede komprisionen har det ikke været det store
problem. Derimod hans køler var en anelse ustabil, og piloten kunne også
trænge til et eftersyn efter adskillige nedbrud..

-
Morten Dahl
- ses vi næste lørdag(27/10) eller hur? (ja jeg lokker!)

Fra : Armand

Dato : 19-10-01 16:09

Morten Dahl <news@mekasign.dk> skrev i en
> -
> - ses vi næste lørdag(27/10) eller hur? (ja jeg lokker!)

Jeg er ved at bygge mod op til at foreholde fruen at hun kan tage ud til
sin veninde+fyr for, som inviteret, at drikke fadølsrester efter en
generalforsamling dagen før, imens at jeg tager en flaske skarpt med til
Vejle :-/

--
Armand.