Kommentar til jimo.dk artikel om "mormoner~
Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 10-10-01 19:09

Efter opfordring fra Jørgen og som svar på den artikel som er postet her
et par gange , kommenterer jeg her jimo.dk artikel om "mormornernes
lære". Denne kommentar er også sendt til web-masteren for jimo.dk og kan
ses her:

http://home1.stofanet.dk/jimmy/lom.htm

Kirkens officielle web site er www.lds.org, som er meget omfattende. En
officiel introduktion til kirkens doktriner kan ses på www.mormon.org.
Derudover er der et uofficielt web-site www.mormons.org eller det danske
www.kristus.dk.

Her starter så mine kommentar:

Jimo -> De kalder sig " Jesu Kristi kirke af sidste dages hellige".

Kirkens officielle navn er Jesu kristi Kirke af Sidste Dages Hellige,
medlemmerne kan kaldes mormon(er) men Sidste Dages Hellig(e) er den
foretrukne betegnelse.

Jimo ->Josef Smith var stifter af Mormonerne. Han levede i 1805-1844.

Joseph (med ph) Smith (1805-1844) var Kirkens første Præsident indtil
hans død i 1844 (måske bør du skrive at han blev dræbt (skudt) af en
pøbelhob). Kirken blev stiftet med 6 originale medlemmer, for at følge
loven i staten New York.

Jimo -> Han siger at han engang fik besøg af engle, som fortalte ham
hvor der lå Guld-plader begravet.

Joseph Smith fortalte havde først et syn hvor han så Gud og Jesus, lidt
over tre år efter fik han besøg af en engel ved navn Moroni, som besøgte
ham samme dag hvert år i fire år, indtil han i 1827 fik vist stedet hvor
guldpladerne befandt sig.

Se "uddrag Joseph Smiths historie" her:

http://www.kristus.dk/xt/default/tekst.asp?50302

Jimo -> Han sagde så at han gik derhen hvor englene havde sagt at
guldpladerne lå, og der gravede han dem op.

Han gravede dem ikke op, de lå i en stenkiste under en stor sten, og
igen der var kun en engel (Moroni)

Se igen på "uddrag Joseph Smiths historie".

Jimo -> De har en bog på niveau med bibelen, som de kalder Mormons bog.

Kirken tror at Bibelen er Guds Ord forsåvidt den er korrekt oversat, de
tror også på at Mormons Bog er Guds Ord.

Jimo ->I den bog står fx at Jesus tilbragte 40 dage sammen med
indianerne.

At kalde dem indianere er en misfortolkning (man tænker straks apache,
cowboyfilm osv.), istedet kan du skrive at Mormons Bog omhandler en
gruppe udvandrere fra Jerusalem 600 f.kr. som rejser til det
mellemamerika. Bogen omhandler deres religiøse historie og død, bogens
højdepunkt er et besøg af Jesus Kristus efter Hans himmelfart.

Jimo -> Mormonerne har deres højborg i Utah i USA. Deres formue er ca.
30-50 mia. US dollars, og er med det en af de rigeste sekter.

Kirken har sit hovedkvarter i Salt Lake City (staten Utah, USA). Kirken
har ulønnet præsteskab og finansieres via medlemmernes tiende. Grundet
tiende og mange jordbesiddelser (kirkebygninger, tempelgrunde, farme
osv.) har kirken en sund økonomi, nogle udefra anser formuen til det du
skriver.

Jimo -> Det siges også at der hvert 2 ½ minut kommer et nyt medlem af
Mormonerne. Der er ca. 10 millioner medlemmer i verden i dag !

Der er faktisk 11 mill. medlemmer idag, kirken har idag flere medlemmer
uden for USA end i USA. Specielt vokser kirken meget i i Mellem og
Sydamerika.

http://www.lds.org/media2/library/display/0,6021,198-1-168-10,FF.html

Jimo -> Det Mormonerne gør er at tage et år til udlandet på mission.

Unge mænd og kvinder (19-24 år) i kirken kan tage på mission i deres
hjemland eller udlandet (f.eks. var jeg på mission i England). Mænd er
to år på mission og kvinder er 1½ år. Kirken har ca. 60.000 missionærer
ude for øjeblikket.

http://www.lds.org/media2/library/display/0,6021,198-1-168-6,FF.html

Jimo -> Der er fx en mand fra USA som tog til Danmark og spillede sig i
top i dansk Basket Ball, og kunne på den måde fortælle budskabet til
flere.

Jep det er korrekt, men han nægtede at spille om søndagen

Jimo -> Deres missions år betaler de helt selv.

Det er en sandhed med modifikationer. Missionæren skaffer selv hvad han
har mulighed for og resten dækkes af Kirken.

Jimo -> De siger at Jesus , Faderen og Sønnen er 3 adskilte personer.
Når folk mener det, hedder det treteisme.

Dette er ikke korrekt, vi tro på at Faderen, Sønnen (Jesus) og
HELLIGÅNDEN er tre separate adskilte personer. Sønnen og Jesus er den
samme vel også i din tro..?.

Vi afviser treenigheden som den blev vedtaget ved rådet i Nikæa og mener
Bibelens definition er nok.

Jimo -> Vi har altid eksisteret ifølge mormonerne, dvs. at vi er et "
præeksistens åndeligt grundstof".

Det er korrekt at vi tror på sjælens eksistens før vi blev født.

Jimo -> De engle som kæmpede for gud i begyndelsen, ifølge Mormonernes
lære, blev hvide, men dem som ikke kæmpede for Gud blev sorte.

Dette er en grov misrepræsentation af kirkens doktrin og passer
simpelthen ikke. Det er desværre almindeligt for skruppelløse
modstandere af kirken, at kalde os rascister eller misrepræsentere vores
doktrin. Vi tror alle mennesker er lige og er imod rascisme.

Se bla. følgende link:

http://www.mormons.org/response/qa/blacks_prejudice.htm

Jimo -> Deres lære siger også at Gud er en mand som har udviklet sig til
at være Gud = " Elohim ."

Ja vi siger han engang var en mand og at han har udviklet sig, men når
vi siger dette menes det i forhold til tilstanden. Vi mener altså IKKE
at Gud var en mand som dig og mig, som har syndet osv.

Jimo -> Han var en mand, men ved at hele tiden valgte det rigtige i det
han gjorde, udviklede han sig til at blive mere og mere guddommelig.

Ja, vi kan jo sammenligne det med Jesus, han udviklede sig også, læs
f.eks. Luk 2:52

v52 Og Jesus gik frem i visdom og vækst og yndest hos Gud og mennesker.

Jimo -> Med den lære har Gud altså en fysisk krop.

Ja vi tror at Gud Faderen er præcis som Jesus Hans Søn, når vi har set
Sønnen har vi set Faderen. Dette understøttes f.eks. i ApG 7:56, Luk
22:69. Rom 8:34, som taler om at Kristus står ved Guds højre side eller
Guds højre hånd.

Jimo -> Noget som Mormonerne også siger som strider meget imod den
kristne tro er at, Jesus blev undfanget ved fysisk samleje mellem Gud og
Maria.

Hvad er den kristne tro, kan du give en definition som inkluderer ALLE
kristne..? Måske skulle du hellere skrive at det stride mod din tro,
evangelisk kristendom eller lignende, du tager efter min mening munden
for fuld ved at snakke om den kristne tro.

At vi skulle tro at Gud havde samleje med Maria er en meget grov (men
desværre almindelig) misrepræsentation af kirkens doktrin. At Maria blev
gravid ved Helligånden står både i Bibelen og Mormons Bog se følgende:

Lukas 1:35
"v35 Englen svarede hende: »Helligånden skal komme over dig, og den
Højestes kraft skal overskygge dig. Derfor skal det barn, der bliver
født, også kaldes helligt, Guds søn."

Mormons Bog Alma 7:10
"10. Han skal fødes af Maria i Jerusalems land, som er vore fædres land,
og hun er jomfru, et dyrebart og udvalgt redskab, som skal blive
overskygget og undfange ved den Helligånds kraft og føde en søn, ja Guds
Søn."

Se også denne link for en uddybende forklaring:

http://www.mormons.org/response/qa/virgin_mary.htm

Jimo -> Mormonerne har også påstået at Jesus var gift med Marta, Maria
og Magdalene.

Der er blandt Sidste Dages Hellige (som mener at ægteskabet er skabt af
Gud) spekuleret om at Jesus måtte have været gift. Men dette er IKKE
doktrin kun spekulation og det er ikke kirkens doktrin at Jesus var gift
med Maria (Hans mor) eller nogen andre. Spekulationen kommer af vores
tro på ægteskabet og at man på Jesu tid nærmest var en landsbytosse,
hvis man ikke var gift i sin ungdom. Men Bibelen hverken afkræfter eller
bekræfter denne spekulation.

Jimo -> Hvad angår Helligånden er der delte meninger; Nogen siger at
Helligånden har et legeme og er Guds sind, mens andre tror at
Helligånden er Guds kraft, og resten betvivler Helligåndens eksistens.

Dette er direkte usandt, eksempelvis siger vores første trosartikel
følgende:

"Vi tror på Gud, den evige Fader, på hans Søn Jesus Kristus og på
Helligånden"

http://www.kristus.dk/xt/default/tekst.asp?30012

Når et medlem bliver døbt får de Helligåndens gave. Vi tror 100% på
Helligånden.

Kommentar slut

Kenn L. Schjødt
Dansk side om SDH: http://www.kristus.dk
Kirkens officielle hjemmeside: http://www.lds.org

Fra : Erik

Dato : 10-10-01 19:51

"Kenn L. Schjødt" <kenn_s.fjern_for_email@worldonline.dk> wrote in message

> Når et medlem bliver døbt får de Helligåndens gave. Vi tror 100% på
> Helligånden.

Det er en usandhed fra det mørke Helvede, SDH fornægter tungetalen
helbredelsens Nådegave i Templet,

Tungetalen er når en mand lære f.eks Tysk, et nyt sprog

Guddommeligt Helbredelse i SDH regi eksisterer ikke.

Helligåndens dåb, fylde og vejledning bliver udøvet ad SDH ledelsen

SDh har ingen fældesskab med Helligånden, SDH har ingen ting Helligt.

Pas på SDH lyver om både Jesu lærer og Helligånden.

Erik

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 10-10-01 22:22

"Kenn L. Schjødt" <kenn_s.fjern_for_email@worldonline.dk> wrote in
message

> et par gange , kommenterer jeg her jimo.dk artikel om "mormornernes
> lære

Inden nogle andre hygger sig med min stavefejl, vil jeg lige tage luften
ud af ballonen

Jeg har intet imod nogens mormor

Fra : Live4Him

Dato : 10-10-01 23:46

> [...]
> f.eks. Luk 2:52
>
> v52 Og Jesus gik frem i visdom og vækst og yndest hos Gud og mennesker.
~~~~~~~~~~~~
Ja, som *menneske* udviklede Jesus sig, ligesom han også voksede fysisk, men
som Guddom var Han den samme.

Jesus var både 100 % menneske og 100 % Gud da Han gik på jorden.

jørgen.

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 11-10-01 15:36

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message

> [...]
fysisk, men
> som Guddom var Han den samme.
>
> Jesus var både 100 % menneske og 100 % Gud da Han gik på jorden.

Det kommer jo an på om man tror på den Nikæanske Treenighed eller ej.
Jeg forstår godt dit synspunkt

Et lille spørgsmål har jeg dog, hvis Jesus var 100% Gud, hvorfor står
der så i Luk 2:52 at gik frem i bla. yndest hos Gud. Det kunne jo så
betyde at han gik frem i yndest hos sig selv..?

Fra : Live4Him

Dato : 11-10-01 19:23

> [...]
> der så i Luk 2:52 at gik frem i bla. yndest hos Gud. Det kunne jo så
> betyde at han gik frem i yndest hos sig selv..?
Lukas talte om barnet Jesus, hvordan Han voksede op og var vellidt blandt
både mennesker og af Gud. Jesus levede et 100 % syndfrit liv. Og selvom Han
levede i skikkelse af et menneske, var Han samtidig den tredie person i
guddommen. Den enbårne Søn.

jørgen.

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 11-10-01 20:16

> [...]

selvom Han
> levede i skikkelse af et menneske, var Han samtidig den tredie person

OK, så forstår jeg det bedre