OS X og Terminal
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-10-01 19:01

Hejsa,

Jeg har lige bemærket i Terminal, at min maskine hedder "ip203". I
10.0.4 hed den localhost.

Er der nogen der ved, hvad "ip203" betyder?

--
René

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-10-01 19:42

In article <1f12uvk.yc7jf1179i3pcN%rfn@altavista.net>,
rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) wrote:

> Jeg har lige bemærket i Terminal, at min maskine hedder "ip203". I
> 10.0.4 hed den localhost.
>
> Er der nogen der ved, hvad "ip203" betyder?

62.243.167.48 = ip203.virnxx4.adsl-dhcp.tele.dk

Det er dit hostnavn.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-10-01 21:22

> 62.243.167.48 = ip203.virnxx4.adsl-dhcp.tele.dk
>
> Det er dit hostnavn.

Nice... det havde jeg ikke lige tænkt på!

Er det "smart" at 10.1 tager det navn? Er der nogen ulemper ved det, da
det jo skifter hver gang jeg får ny IP.

OS X gemmer jo nogle indstillinger i ~/Library/Preferences/ByHost og jeg
kan da se nogle med "localhost" og et par med "ip203". Det er da ikke
superfedt hvis hostnavnet skifter konstant... eller hva'?

--
René

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-10-01 21:47

In article <1f13168.3aqh2e13adj8oN%rfn@altavista.net>,
rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) wrote:

> Nice... det havde jeg ikke lige tænkt på!

Jeg er bare *så* smart

> Er det "smart" at 10.1 tager det navn? Er der nogen ulemper ved det, da
> det jo skifter hver gang jeg får ny IP.

Det burde ikke give nogen problemer, medmindre du kører noget
server-noget på den.

> OS X gemmer jo nogle indstillinger i ~/Library/Preferences/ByHost og jeg
> kan da se nogle med "localhost" og et par med "ip203". Det er da ikke
> superfedt hvis hostnavnet skifter konstant... eller hva'?

Kan du ikke bare angive host-navnet et ellerandet sted? Er det en
BB-adsl, eller NE uden router du kører med?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-10-01 22:30

> Jeg er bare *så* smart

Jaaa....

> Det burde ikke give nogen problemer, medmindre du kører noget
> server-noget på den.

Det gør jeg ikke lige p.t. og når jeg skal til det, så har jeg nok lært
hvordan jeg ændrer hostnavnet.

> Kan du ikke bare angive host-navnet et ellerandet sted? Er det en
> BB-adsl, eller NE uden router du kører med?

Det er en BB-ADSL. Jeg fik ændret hostnavnet på min 10.0.4, men det var
lidt bøvlet og jeg vil helst ikke pille i min friske 10.1, da min
10.0.4'er til sidst var gået hen og blevet lidt sløv efter alle mine
eksperimenter.

Det er bare rart at vide, hvad navnet skyldes og det ved jeg nu!

--
René

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-10-01 22:55

In article <1f13526.1wleb0k1u2rxgcN%rfn@altavista.net>,

> [...]
> lidt bøvlet og jeg vil helst ikke pille i min friske 10.1, da min
> 10.0.4'er til sidst var gået hen og blevet lidt sløv efter alle mine

Har du fast IP på din BB'er?

> Det er bare rart at vide, hvad navnet skyldes og det ved jeg nu!

Så er alt jo godt.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-10-01 06:49

> Har du fast IP på din BB'er?

Nej, 2 dynamiske.

> Så er alt jo godt.

Yep!

--
René

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-10-01 11:52

In article <1f13sc6.1ayjcg81xqj8qoN%rfn@altavista.net>,

> Nej, 2 dynamiske.

Så kommer du til at rode ekstra meget, hvis du skal have en (offentligt
tilgængelig) server kørende.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-10-01 15:58

> Så kommer du til at rode ekstra meget, hvis du skal have en (offentligt
> tilgængelig) server kørende.

Til den tid vil jeg have en fast IP-adresse, da jeg så vil anskaffe mig
en router.

....hvilket selvfølgelig vil medføre at min maskine får fast LAN-IP = no
problems! Doh!

Nå, men tak for hjælpen

--
René

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-10-01 17:57

In article <1f14hqj.oybgh9152xq8N%rfn@altavista.net>,
rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) wrote:

> Til den tid vil jeg have en fast IP-adresse, da jeg så vil anskaffe mig
> en router.

Hvorfor ikke bruge serveren som router?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-10-01 22:16

> Hvorfor ikke bruge serveren som router?

Hmm... joo det kunne jeg selvfølgelig godt gøre, hvis den skal stå tændt
døgnet rundt. Jeg har en ældre PC'er med SuSE Linux 7.1, som egentlig
var tiltænkt det formål, men jeg gik lidt i stå ved kommando-promten

--
René

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-10-01 00:50

In article <1f14z71.oaoxeb1bgvedyN%rfn@altavista.net>,
rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) wrote:

> Hmm... joo det kunne jeg selvfølgelig godt gøre, hvis den skal stå tændt
> døgnet rundt.

Hvilke slags servere skal ikke det?

> Jeg har en ældre PC'er med SuSE Linux 7.1, som egentlig
> var tiltænkt det formål, men jeg gik lidt i stå ved kommando-promten

Hæ, den er godt nok en barriere man lige skal over.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-10-01 17:36

> Hvilke slags servere skal ikke det?

Nu var det mest tænkt som leg i starten, men det var faktisk min hensigt
at få min egen mailserver op og stå, men som sagt gik jeg lidt i stå i
Linux. Nu har jeg Mac OS X at bruge min tid på, men hvis jeg finder en
rimeligt idiotsikker vejledning i opsætning af mailserver på Linux, så
kan det selvfølgelig være, at jeg får afsluttet mit projekt...

Kender du nogen steder, hvor der er vejledninger i Linux, som er til at
forstå for meningmand? Det må meget gerne være en vejledning i sendmail
(er det ikke en OK mailserver?), da det er det vigtigste lige pt.

> Hæ, den er godt nok en barriere man lige skal over.

Yep, men det hjælper lidt at rode med Mac OS X, for det er "lidt" det
samme (når det altså bøvler og GUI'en ikke er nok).

--
René

Fra : Jakob H K

Dato : 12-10-01 17:53

> Yep, men det hjælper lidt at rode med Mac OS X, for det er "lidt" det
> samme (når det altså bøvler og GUI'en ikke er nok).

Det slår mig at det lyder præcis som en PC, ind og rode i noget
tekstbaseret snavs. Men når det er på en mac er det vel ok

Hygge

Jakob H K

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-10-01 18:27

In article <1f16ho0.1kftxyi12ulj28N%ingen@email.dk>,
ingen@email.dk (Jakob H K) wrote:

> Det slår mig at det lyder præcis som en PC, ind og rode i noget
> tekstbaseret snavs. Men når det er på en mac er det vel ok

Det er noget helt andet når det er på en Mac, man har kommandolinjen.
Man har vel stil....

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 12-10-01 19:31

Jakob H K <ingen@email.dk> wrote:

> Det slår mig at det lyder præcis som en PC, ind og rode i noget
> tekstbaseret snavs. Men når det er på en mac er det vel ok

Det er det ikke. Vi snakker om et UNIX-prompt, der sikkert er en del
vanskeligere for menigmand at benytte end et DOS-prompt.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-10-01 19:57

In article <1f16m8r.iag0eab139nlN%serse@diku.dk>,
serse@diku.dk (Per Erik Ronne) wrote:

> Det er det ikke. Vi snakker om et UNIX-prompt, der sikkert er en del
> vanskeligere for menigmand at benytte end et DOS-prompt.

Pjat. Kender man kommandoen "man", så er UNIX-prompten ikke så
skræmmende.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 12-10-01 20:45

> Pjat. Kender man kommandoen "man", så er UNIX-prompten ikke så
> skræmmende.

Drejer det sig ikke om småting, foretrækker jeg nu at slå op i en af
O'Reilleys bøger. Prøv bare en 'man korn' [lang tid siden at jeg har
prøvet at få oplysninger om Korn shell].

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-10-01 21:23

In article <1f16phy.1a7r8ja1np351aN%serse@diku.dk>,
serse@diku.dk (Per Erik Ronne) wrote:

> Drejer det sig ikke om småting, foretrækker jeg nu at slå op i en af
> O'Reilleys bøger. Prøv bare en 'man korn' [lang tid siden at jeg har
> prøvet at få oplysninger om Korn shell].

"No manual entry for korn".

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 13-10-01 00:27

> "No manual entry for korn".

Jeg mener at jeg sidst jeg forsøgte, fik hvad der svarede til 20-30
A4-ark ud på skærmen. Rimeligt uoverskueligt; så vil jeg hellere hente
min O'Reielly-bog frem .

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-10-01 01:13

In article <1f16yry.h9h0g31q11hvkN%serse@diku.dk>,
serse@diku.dk (Per Erik Ronne) wrote:

> Jeg mener at jeg sidst jeg forsøgte, fik hvad der svarede til 20-30
> A4-ark ud på skærmen.

Der er man2html din ven.

> Rimeligt uoverskueligt; så vil jeg hellere hente
> min O'Reielly-bog frem .

Den kan man også tage med på lokum - det virker lidt for nørdet at hive
den bærbare med derud (medmindre det er en 1. gen iBook).

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-10-01 23:39

> Pjat. Kender man kommandoen "man", så er UNIX-prompten ikke så
> skræmmende.

Jeg synes god nok de der man-sider er noget uoverskuelige. Jeg vil mene
at man skal være vældig rutineret for virkelig at få noget ud af dem.

--
René

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-10-01 23:50

In article <1f16xaz.ld95z2eziajtN%rfn@altavista.net>,
rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) wrote:

> Jeg synes god nok de der man-sider er noget uoverskuelige. Jeg vil mene
> at man skal være vældig rutineret for virkelig at få noget ud af dem.

Man skal liige have fat i syntaksen, før de giver mening.

En anden god ting at kende, er at skrive de første par tegn i
kommandoen, og så trykke på tab 2 gange.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-10-01 15:17

> Man skal liige have fat i syntaksen, før de giver mening.
>
> En anden god ting at kende, er at skrive de første par tegn i
> kommandoen, og så trykke på tab 2 gange.

smaaaart!!

--
René

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-10-01 18:20

In article <1f1852l.sed44l1fsq728N%rfn@altavista.net>,

> smaaaart!!

Det var jo det jeg sagde

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 13-10-01 15:34

Per Erik Ronne wrote:

> Det er det ikke. Vi snakker om et UNIX-prompt, der sikkert er en del
> vanskeligere for menigmand at benytte end et DOS-prompt.

Fordi UNIX udgaven er logisk og semantisk veldefineret?

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 13-10-01 18:07

Thomas Bjorn Andersen <tba@gen-v.net> wrote:

> Fordi UNIX udgaven er logisk og semantisk veldefineret?

Jeg begynder at undre mig.

Vi sidder her i en Mac-gruppe, der som baggrund har en datamat med en
uhyre lettilgængelig brugergrænseflade. I modsætning til gamle DOS.

Og så begynder vi at diskutere, om ikke et UNIX-promt, der for menigmand
/selvklart/ vil være langt sværere at håndtere end et DOS-prompt [og jeg
har altså undervist elever fra Almen VoksenUddannelses informatikkurser,
på HF, i gymnasieskolen og på datamatikeruddannelsen].

UNIX er et pragtfuldt system for en udvikler. En pragtfuld server. Og
altså også et pragtfuld nedre operativsystemslag for en Mac. Som
brugergrænseflade til andre end dataloger, som mig selv, og for andre
edb-folk, dur den næppe.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 14-10-01 12:51

Per Erik Ronne wrote:
> [...]
>
> Og så begynder vi at diskutere, om ikke et UNIX-promt, der for menigmand
> /selvklart/ vil være langt sværere at håndtere end et DOS-prompt

Jeg undrer mig blot over din udokumenterede påstand om at en "UNIX
prompt" er vanskeligere at bruge end en "DOS prompt". Er det fordi du
selv har haft vanskeligt ved at gennemskue f.eks. bash og csh? Jeg har
haft den modsatte oplevelse da jeg skulle forsøge at finde ud af,
hvornår cmd.exe udfolder * og ?.

At visse mennesker så nægter at anerkende, at hver grænseflade har
fordele og bagdele, det er så noget helt andet...

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 14-10-01 13:57

> [...]

> prompt" er vanskeligere at bruge end en "DOS prompt". Er det fordi du
> selv har haft vanskeligt ved at gennemskue f.eks. bash og csh?

Som Mac-bruger er jeg kommet til DOS /senere/ end jeg kom til UNIX.

> [...]

> At visse mennesker så nægter at anerkende, at hver grænseflade har
> fordele og bagdele, det er så noget helt andet...

De forskellige UNIX-shells er selvklart langt stærkere end DOSen. Men
det er faktisk en af de ting, der gør dem sværere at bruge end DOS.

Fra : Peter Gersmann

Dato : 14-10-01 21:36

In article <1f19umz.18fr2zd31au0qN%serse@diku.dk>, PerRonne@mac.com
wrote:

> De forskellige UNIX-shells er selvklart langt stærkere end DOSen. Men
> det er faktisk en af de ting, der gør dem sværere at bruge end DOS.

Selvklart er det nu ikke.
Det var IBM og Microsoft som stod bag PC/MS-DOS.

Min erfaring efter Commodore -> ProDOS -> QDOS -> MS-DOS -> Mac OS X
kommandolinier er, at kommandolinien i UNIX er mere logisk. Desværre er
den også et helvede af 20 år og 10.000 udvikleres "den funktion mangler
også lige" suppekøkken.

Jeg synes i øvrigt det er beskæmmende så ofte man skal over i terminalen
for at gøre ting. Har verden ikke flyttet sig længere siden 1984?

Vh.
Peter Gersmann

Fra : Karl Antz

Dato : 15-10-01 07:57

Peter Gersmann <moof@mail.tele.dk> wrote:

> Jeg synes i øvrigt det er beskæmmende så ofte man skal over i terminalen
> for at gøre ting. Har verden ikke flyttet sig længere siden 1984?

æltsåå - jeg har nu brugt OS X som arbejdsmaskine i flere måneder. De
gange jeg er gået i terminalen har det mest været for sjov. De sidste to
måneder har jeg faktisk ikke været der en eneste gang. Så - Ofte????!

hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Peter Gersmann

Dato : 15-10-01 17:08

In article <1f1ba3a.1qdr1gg107km2sN%karlantz@isa.dknet.dk>,
karlantz@isa.dknet.dk (Karl Antz) wrote:

> æltsåå - jeg har nu brugt OS X som arbejdsmaskine i flere måneder. De
> gange jeg er gået i terminalen har det mest været for sjov. De sidste to
> måneder har jeg faktisk ikke været der en eneste gang. Så - Ofte????!

Du skal ud i Terminal for at aktivere telnet under Mac OS X.
Det synes jeg er for dååårligt.

//Peter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-10-01 17:44

Peter Gersmann <moof@mail.tele.dk> wrote:

> Du skal ud i Terminal for at aktivere telnet under Mac OS X.
> Det synes jeg er for dååårligt.

i 10.0 kan det gøres fra kontrolpanelet (remote login), i 10.01 - 10.04
er er telnet erstattet af ssh som kan aktiveres fra kontrolpanelet.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på krykker

<icq:131382336>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-10-01 23:42

Peter Gersmann <moof@mail.tele.dk> wrote:

> Du skal ud i Terminal for at aktivere telnet under Mac OS X.
> Det synes jeg er for dååårligt.

Nu kan SSH aktiveres fra kontrolpanelet, og det må da være at
foretrække. Hvis du absolut VIL have telnet, så er du med garanti så
meget teknik-nørd, at en tur til Terminalen ikke er det store problem.

--
René

Fra : Christian Bech

Dato : 15-10-01 08:06

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Jeg begynder at undre mig.

Så tag et kig på, hvem det var, der sagde DOS.

> Vi sidder her i en Mac-gruppe, der som baggrund har en datamat med en
> uhyre lettilgængelig brugergrænseflade. I modsætning til gamle DOS.

Verden har ændret sig med OSX.

> [...]
> har altså undervist elever fra Almen VoksenUddannelses informatikkurser,
> på HF, i gymnasieskolen og på datamatikeruddannelsen].

Selvklart? Engang først i halvfemserne havde jeg et basalt forhold til
DOS, senere har jeg så på trods af at jeg er fuldbefaren humanist været
tvunget ud i at få et nogenlunde forhold til UNIX. Når vi taler om UNIX
på et så simpelt niveau, som de fleste Mac-brugere vil benytte det, så
kan jeg ærligt talt ikke se det som væsentligt mere komplekst end DOS.
Det er klart flere muligheder med UNIX, men det gør jo ikke nødvendigvis
kompleksiteten højere.

> [...]
> altså også et pragtfuld nedre operativsystemslag for en Mac. Som
> brugergrænseflade til andre end dataloger, som mig selv, og for andre

Er det et argument mod OSX? Eller mener du blot, at normale brugere bør
holde sig væk fra kernen i deres styresystem?

--
"Medmindre en eller anden fed idiot i ulvekostume render rundt og
blokerer udsigten, så er det sgu bedre at se det i fjernsynet."

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 15-10-01 09:09

Christian Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:

> Er det et argument mod OSX? Eller mener du blot, at normale brugere bør
> holde sig væk fra kernen i deres styresystem?

HK-brugere bør næppe gå i gang med Korn shell programmering, og lægge
deres arbejdsopgaver ind i cron'en.

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-10-01 18:44

In article <1f16awe.gr10cg1g4ocucN%rfn@altavista.net>,
> [...]

> forstå for meningmand? Det må meget gerne være en vejledning i sendmail
> (er det ikke en OK mailserver?), da det er det vigtigste lige pt.

Sendmail er noget snavs, brug Postfix eller Qmail (at foretrække). Der
findes masser af vejledninger til begge, og få installeret webin også,
så er administrationen meget nemmere.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-10-01 23:39

> Sendmail er noget snavs, brug Postfix eller Qmail (at foretrække). Der
> findes masser af vejledninger til begge, og få installeret webin også,
> så er administrationen meget nemmere.

Denne mail er hermed gemt til senere reference... tak!

--
René

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 12-10-01 19:31

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Til den tid vil jeg have en fast IP-adresse, da jeg så vil anskaffe mig
> en router.

Jeg har da kørt med isdn-router i et års tid nu. Og når jeg 22. i denne
måned får lagt adsl, bliver den router jeg allerede har fået tilsendt
fra CyberCity, naturligvis øjeblikkelig sat op. De fleste udbydere, vel
faktisk alle "seriøse", låner jo én en Cisco-router mens man er
adsl-kunde hos dem.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-10-01 23:39

> [...]

> fra CyberCity, naturligvis øjeblikkelig sat op. De fleste udbydere, vel
> faktisk alle "seriøse", låner jo én en Cisco-router mens man er

Nu er idé'en med BredBånd ADSL at man har muligheden for at køre uden
router. Man undgår derved NAT og de problemer der kan opstå ved det, og
det er jo nok de færeste, som faktisk vil køre en server på sin ADSL.

Langt de fleste ADSL-kunder er højst sandsynligt bare nogle, som vil
have en hurtig og enkel forbindelse ti nettet og det får man med
Bredbånd ADSL. Alle maskiner får en WAN-adresse, hvor al trafik ryger
ufiltreret til, også den dårlige, så en firewall er at anbefale.

Man kan få op til 6 IP-adresser, så de flestes behov skulle være dækket.
Man kan dog også vælge en fast IP-adresse, hvor der så selvfølgelig kun
er adgang for én maskine. Har man flere maskiner skal man derfor finde
en eller anden router-løsninger, hardware eller software. Man har her
store valgfrihed og er ikke bundet til én bestemt router som f.eks. hos
CyberCity, da deres router er ADSL modem+router i ét.

Jeg prøver ikke at nedgøre CC's produkt, men vil bare vise at Bredbånd
ADSL faktisk er et ret smart produkt.

--
René

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 13-10-01 00:27

> [...]

> router. Man undgår derved NAT og de problemer der kan opstå ved det, og
> det er jo nok de færeste, som faktisk vil køre en server på sin ADSL.

Jeg har herhjemme fem maskiner, fire Mac'er og en permanent lånt
Windows-laptop, koblet op i et ethernet [10BaseT, 100BaseT gennem switch
og router til isdn; snart til adsl]. På den ene af maskinerne, den nye
Ge/867, som jeg forhåbentlig snart får MacOS X 10.1 CD-ROMerne til, har
jeg også installeret VirtualPC. Her kan jeg køre flere PC-systemer
samtidig, som endda kan få hver deres individuelle IP-adresse. Jeg kører
altså et intranet.

Alle maskinerne har lige adgang til intenettet. Det er den form /jeg/
foretrækker.

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-10-01 01:10

In article <1f16ywb.1mmv91namnx3aN%serse@diku.dk>,
serse@diku.dk (Per Erik Ronne) wrote:

> Alle maskinerne har lige adgang til intenettet. Det er den form /jeg/
> foretrækker.

Lige adgang er en sandhed med modifikationer når man sidder bag NAT.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 13-10-01 09:11

> NAT

NAT?

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-10-01 14:40

In article <1f17g6y.12z31fuxao5zdN%serse@diku.dk>,
serse@diku.dk (Per Erik Ronne) wrote:

> NAT?

<http://searchWebManagement.techtarget.com/sDefinition/0,,sid27_gci214107
,00.html>

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-10-01 15:17

> [...]

> altså et intranet.
>
> Alle maskinerne har lige adgang til intenettet. Det er den form /jeg/

Fred være med et, men prøv lige at fyre op for ICQ, NetMeeting og et par
spilservere; så vil du opdage at det hele ikke liiige virker som
planlagt, medmindre du ændrer på routerens konfiguration.

--
René

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 13-10-01 18:08

> [...]

> spilservere; så vil du opdage at det hele ikke liiige virker som
> planlagt, medmindre du ændrer på routerens konfiguration.

Jeg har aldrig prøvet ICQ. Jeg har aldrig prøvet NetMeeting. Og jeg har
aldrig prøvet "et par spilservere"; jeg bruger ganske simpelt aldrig min
maskine til spil.

Det skulle lige være et spil skak, hvis man ellers kunne få et
ordentligt skakprogram, man kunne sætte et ratingtal på!

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-10-01 00:02

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Jeg har aldrig prøvet ICQ. Jeg har aldrig prøvet NetMeeting. Og jeg har
> aldrig prøvet "et par spilservere"; jeg bruger ganske simpelt aldrig min
> maskine til spil.

Hver mand sit behov og ikke alle vil være bedst tjent med en
routerløsning. Det var sådan set bare der jeg ville hen...

--
René