brug/opbevaring af chilipeber
Fra : Anna Larsen

Dato : 10-10-01 16:49

Hej gruppe

Jeg har avlet oceaner af rød chili-peber i år.
Men hvad kan jeg bruge dem til ? - eller rettere: hvordan opbevares de, for
med den ringe mændge, der skal bruges i diverse retter, vil det tage LANG
tid, inden jeg har brugt dem alle.
Specielt når ham jeg deler kødgryder med, nødigt spiser noget, der er mere
krydret end et kogt æg !!

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 10-10-01 18:56

Anna Larsen wrote:

> [...]
> tid, inden jeg har brugt dem alle.
> Specielt når ham jeg deler kødgryder med, nødigt spiser noget, der er mere

Prøv at spørge i dk.kultur.mad+drikke

Jørgen

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 10-10-01 22:40

For 3 år siden havde vi også mange chilli-peber, vi tørrede dem i en kurv
der stod vores køkkenvindue.

Dengang havde vi en rigtig god sort, men nu har jeg glemt hvad den hed. Kan
du fortælle mig hvad din chillisort hedder?

Eller er der andre her i gruppen der kan anbefale en godt chillisort?

mvh.
--
Klaus Eriksen
www.aigis.dk

Anna Larsen <anna.larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:w6_w7.322$TU1.4853@news.get2net.dk...

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 11-10-01 22:24

Klaus Eriksen skrev:
<snip>
> Eller er der andre her i gruppen der kan anbefale en godt chillisort?

Smag og behag er forskellig. Jeg holder af:
Cayenne (klassikeren)
Jalapeño (den eneste jeg bryder mig om når den er grøn)
Habanero (når det ikke kan blive stærkt nok)
o.m.m.m.m.a.
De eneste der falder igennem for mig er mange af de asiatiske og de
deciderede "pyntesorter", som Ornamental og Piri Piri - de er til gengæld
flotte som pynt på adventskransen.

Hertil kommer selvfølgelig flere søde sorter, herunder den vi alle kender
som "klokkepeber" eller "rød peber".

/Jonas

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 13-10-01 00:11

Tak for svaret, det var præcis det jeg efterlyste.

mvh.
--
Klaus Eriksen
www.aigis.dk

Jonas Jacobsen <jonas@bgprint.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bc60e7a$0$42101$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : M@rk

Dato : 15-10-01 11:18

Wed, 10 Oct 2001 23:39:31 +0200, berigede "Klaus Eriksen"
<klaus_eriksen@vip.cybercity.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Eller er der andre her i gruppen der kan anbefale en godt chillisort?

"Carrebean Red Hot" er absolut en oplevelse værd

/Mark

--
M@rk, the unknown @ get2net.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 11-10-01 19:00

Wed, 10 Oct 2001 17:49:19 +0200, skrev "Anna Larsen"
<anna.larsen@get2net.dk> :

>Jeg har avlet oceaner af rød chili-peber i år.
>Men hvad kan jeg bruge dem til ?

Du kan f.eks. sylte dem !!
De syltede chilier smager f.eks. smaddergodt ovenpå en hjemmelavet
pizza eller som en "snack" (hvis man er til stærke sager) sammen med
ost, pølse og rødvin

Jeg brugte denne opskrift fra "Tørsleff's Grønne Syltebog" med succes
sidste år:

pr. 100 g chilier bruges:
1 3/4 dl vineddike (jeg brugte hvidvinseddike)
1 3/4 dl vand
1 3/4 spsk sukker
3/4 spsk salt
4 - 5 skalottteløg
1/2 tsk Atamon

Chilierne befries for stilke og prikkes med en gaffel, så væske bedre
kan trænge ind.
Vineddike, vand, sukker og salt koger op med chilierne og de hele
skrællede skalotteløg.
Væsken hældes fra og gives et opkog.
Tag gryden af blusset og tilsæt Atamon.
Chilierne og løgene lægges lagvis i glas, væsken hældes over og
glasset lukkes.
Trækker ca. 4 uger.

Obs !!
Hvis du skal ordne mange chilier, er det en god idé, at bruge et par
plastikhandsker - da jeg ordnede chili'er sidste år sved mine hænder
i 2 døgn efter

--
Gitte Sørensen news@gittes.dk

Besøg min hjemmeside med galleri (tegning & akvarel), fotos,
rejser og madopskrifter http://home.worldonline.dk/~cgsorens

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 11-10-01 22:31

Gitte Sørensen skrev:

<snip opskrift>

Orv, der blev jeg lækkersulten...
Hentede en frisk, perfekt modnet (altså lige akkurat ikke rød endnu)
Jalapeño i køkken-vindueskarmen, og spiste den som natmad ~

> Hvis du skal ordne mange chilier, er det en god idé, at bruge et par
> plastikhandsker - da jeg ordnede chili'er sidste år sved mine hænder
> i 2 døgn efter

Ja. Udover at det kan svide noget så forfærdeligt under neglene vil man
også, inden man lige lærer det med handskerne, finde ud af hvor
mange forskellige steder på kadaveret man berører med fingrene
sådan en varm efterårsdag i køkkenet... pande, næsebor, øjne osv..
Handsker er ikke til at undvære, især når der er tale de mere aggressive
sorter...

/Jonas

Fra : Bakke

Dato : 11-10-01 21:12

> Men hvad kan jeg bruge dem til ? - eller rettere: hvordan opbevares de,
for
> med den ringe mændge, der skal bruges i diverse retter, vil det tage LANG
> tid, inden jeg har brugt dem alle.

Jeg plejer at trække dem på snor og hænge dem op til tørring. Men du kan i
øvrigt sagtens lade dem hænge på planten til de er tørret af sig selv og så
plukke dem - hvis altså planten står indendørs !

Mvh

Bo

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 11-10-01 22:18

Anna Larsen skrev:
> Hej gruppe

Hej Anna,

> Jeg har avlet oceaner af rød chili-peber i år.

Bare det var mig

> Men hvad kan jeg bruge dem til ? - eller rettere: hvordan opbevares de, for
> med den ringe mændge, der skal bruges i diverse retter, vil det tage LANG
> tid, inden jeg har brugt dem alle.

Det optimale er at spise frisk frugt - men det sætter jo en begrænsning for
hvor stor en del af året vi chilidioter kan få mad, der smager af noget...

Men der er mange muligheder for konservering: tørring (og evt. pulverisering),
frysning, syltning/henkogning m.fl. - eller som ingrediens i f.eks. salsa.
Men ikke alle sorter er lige egnede til alle metoder.
Grønne (umodne) Jalapeño egnede til syltning.
Røde (modne) Jalapeño er gode til røgning (for dem der bryder sig om det).
Under ingen omstændigheder er denne sort velegnet til tørring.
De mere almindelige cayenne-sorter er gode til tørring og evt. maling til flakes
eller pulver (cayennepeber).
Den relativt stærke Serrano er god at fryse. Efter optøning får man næsten
fornemmelsen af frisk chili (dog knapt så stærk, men Serrano har en del at
give af på den front) - en ret fed fornemmelse i februar
Den ultrastærke og særdeles velsmagende Habanero vil være god i salsa
(uegnet for børn og sarte ægtefæller).
Mulighederne og kombinationerne er utallige og mageløse, men hvilken sort
har du?

> Specielt når ham jeg deler kødgryder med, nødigt spiser noget, der er mere
> krydret end et kogt æg !!

Kender det

Mvh Jonas

Fra : M@rk

Dato : 15-10-01 11:20

Thu, 11 Oct 2001 23:18:06 +0200, berigede "Jonas Jacobsen"
<jonas@bgprint.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Den ultrastærke og særdeles velsmagende Habanero vil være god i salsa
>(uegnet for børn og sarte ægtefæller).

Hvis du har brug for en sort, som er noget stærkere end Habanero, så
skulle du prøve "Carrebean Red Hot" - den har en noget dybere styrke end
Habanero

/Mark

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 15-10-01 22:19

M@rk skrev:

> Hvis du har brug for en sort, som er noget stærkere end Habanero, så
> skulle du prøve "Carrebean Red Hot" - den har en noget dybere styrke end
> Habanero

Hvad mener du med "dybere" i denne sammenhæng?

Du har været inde på CRH før. Nu har jeg jo ikke sået CRH i år,
så det er lidt vanskeligt lige at komme til at prøve før næste efterår.
Jeg har heller ikke lyst til at bruge tid på det næste år, tror jeg. Min plads
er lidt begrænset, så jeg vil nok holde mig til mine favoritter.
Af "internationalt anerkendte chilidioter" rundt omkring på nettet
ytres det at CRH ikke har nogen særlig smag - den er "bare stærk". Jeg
har enddog set bemærkninger som at den er lige omvendt af Habanero,
som jo netop er meget udbredt fordi den har en udsøgt og meget kraftig
smag, som dog er lidt svært tilgængelig da den forudsætter at man kan
klare den høje mængde capsaicin.

Desuden gjorde jeg forleden min første praktiske erfaring med egen
avl af Habanero (en variant kaldet Pinetree Hot, opgivet til ca. 250
KSc).
Den var på størrelse med en grønært (altså meget lille). Den var gul/
lys orange. Jeg skar stilken og toppen af, flækkede den på langs,
puttede halvdelen i munden og tyggede grundigt i hele munden for
virkelig at få så meget som muligt ud af denne sølle lille frugt.
Derefter drak jeg en kold Carlsberg på 5 sekunder, satte mig
ned og svedte i en halv time, hvorefter jeg endnu kunne smage den
unikke Habaneser-smag.
Jeg er ellers ikke ligefrem sart, men jo... Habanero er stærk nok til
mig, og hvor smager den dog godt!
Jeg har tidligere købt nogle flotte røde Habanero'er i Bilka (System-
Frugt). De smagte også dejligt, men jeg vil umiddelbart tro at mine
hjemmedyrkede er over 10 gange så stærke.
Så måske er det hele heller ikke så enkelt at man bare kan sammen-
ligne sort mod sort.
Forøvrigt... Kender du Serrano? Dens smag er mindst lige så unik
som Habanero, men helt anderledes. Og også meget stærk
(25-50KSc).

Mvh Jonas

Fra : M@rk

Dato : 16-10-01 10:38

Mon, 15 Oct 2001 23:18:48 +0200, berigede "Jonas Jacobsen"
<jonas@bgprint.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Hvad mener du med "dybere" i denne sammenhæng?

Jeg mener blot, at hvor mange sorters styrke nærmest "brænder" på
tungens overflade, så gå CRH dybere til værks - jeg oplever ikke med
CRH, at den "brænder" oven på tungen, den "varmer" mere inde i tungen
- et ret fed oplevelse

Smagen er ikke overvældende, men den dybere styrke gør sig helt
eminent i gryderetter, hvor "folk" ikke oplever den kendte brændende
chili-fornemmelse, men snarere får (IMHO of course) en mere fuldendt
smagsoplevelse, da chilien fremtræder som del af en helhed.

>Jeg har heller ikke lyst til at bruge tid på det næste år, tror jeg. Min plads
>er lidt begrænset, så jeg vil nok holde mig til mine favoritter.

Den blive ellers ret flot, så'n lidt á la et minitræ - 75cm høj med en
krone på Ø50cm .......... og damn, den giver frugt fra sig

> [...]
>puttede halvdelen i munden og tyggede grundigt i hele munden for
>virkelig at få så meget som muligt ud af denne sølle lille frugt.

Det var måske også en lille smule letsindigt

>Jeg er ellers ikke ligefrem sart, men jo... Habanero er stærk nok til
>mig, og hvor smager den dog godt!

Helt enig!

>Forøvrigt... Kender du Serrano? Dens smag er mindst lige så unik
>som Habanero, men helt anderledes. Og også meget stærk
>(25-50KSc).

Nope - kender den ikke

/Mark

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 16-10-01 18:52

M@rk skrev:

> [...]
> tungens overflade, så gå CRH dybere til værks - jeg oplever ikke med
> CRH, at den "brænder" oven på tungen, den "varmer" mere inde i tungen

Ok. Lyder lettere sindsygt - og skal naturligvis prøves ved først givne
lejlighed!

> [...]
> chili-fornemmelse, men snarere får (IMHO of course) en mere fuldendt
> smagsoplevelse, da chilien fremtræder som del af en helhed.

Ok. Det kan faktisk også med visse retter være svært at få styrken
kraftig nok, særligt hvis der i "blandingen" indgår mælkeprodukter.
Det kunne være at man alligevel skulle forsøge en enkelt eller to CRH-
planter i den kommende sæson...

> Den blive ellers ret flot, så'n lidt á la et minitræ - 75cm høj med en
> krone på Ø50cm .......... og damn, den giver frugt fra sig

Æh, øh... denne beskrivelse passer også fint på både Habanero,
Jalapeño, Cayenne m.fl. De fleste sorter også sådan ud. Enkelte sorter
er mere ranglede eller buskede f.eks. Serrano og Tabasco.

> Det var måske også en lille smule letsindigt

Ja, men ikke desto mindre var jeg meget overrasket.

> Nope - kender den ikke

Den er bestemt et bekendtskab værd. Jeg vil ikke forsøge at beskrive
smagen for den er noget for sig selv.
Hmm... det kan være at vi skal bytte frø inden såtiden. Har du et par
CRH-frø til mig, så har jeg et par Serrano-frø til dig

Chile regards,
Jonas

Fra : M@rk

Dato : 16-10-01 20:18

Tue, 16 Oct 2001 19:51:34 +0200, berigede "Jonas Jacobsen"
<jonas@bgprint.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Det kunne være at man alligevel skulle forsøge en enkelt eller to CRH-
>planter i den kommende sæson...

Jaaaa, du burde give den en chance eller 2

>Æh, øh... denne beskrivelse passer også fint på både Habanero,
>Jalapeño, Cayenne m.fl. De fleste sorter også sådan ud. Enkelte sorter
>er mere ranglede eller buskede f.eks. Serrano og Tabasco.

Okay, bare jok i det ) Jeg har en CRH og Habanero stående en meter
fra hinanden, så jeg kan godt se hvad du mener ))

Frugterne er dog meget forskellige - CRH er væsentlig mere knudret end
Habanero.

>Hmm... det kan være at vi skal bytte frø inden såtiden. Har du et par
>CRH-frø til mig, så har jeg et par Serrano-frø til dig

No problemo - det kan ovenikøbet være, at jeg smider et par "sød rød
peber"-frø oven i handelen - de er bare så kinky )) Frugten ligner
en gigantisk chili og smager genialt

/Mark

PS
Bare en tanke - Netto har haft nogle gennemsigtige plastikrondeller
til omkring 15kr - de er geniale til, at opbevare frø i - blot hvis
nogen mangler en god ide )

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-10-01 21:23

On Tue, 16 Oct 2001 21:17:50 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>PS
>Bare en tanke - Netto har haft nogle gennemsigtige plastikrondeller
>til omkring 15kr - de er geniale til, at opbevare frø i - blot hvis
>nogen mangler en god ide )

Den kan jeg da bruge
Men den der 'har haft' lyder jo ikke helt god... og nu er netto jo
ikke lige det mest ryddelige sted så hvor store er disse beholdere?
Hvor mange er de pakket sammen? Og hvor skal jeg kigge efter dem hvis
jeg nu lige kommer forbi?
Bare så jeg lige har noget at gå efter

http://www.gartneriet.dk

Fra : M@rk

Dato : 16-10-01 22:38

Tue, 16 Oct 2001 22:22:47 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Den kan jeg da bruge
>Men den der 'har haft' lyder jo ikke helt god... og nu er netto jo
>ikke lige det mest ryddelige sted så hvor store er disse beholdere?

Det er en gennemsigtig "rulle" - længde ca. 12-15cm, Ø6cm.

>Hvor mange er de pakket sammen?

6 små rondeller, der skrues sammen til et rør.

> Og hvor skal jeg kigge efter dem hvis jeg nu lige kommer forbi?

Der hvor de opbevarer restpartier af tidligere ugevarer, tror jeg )

>Bare så jeg lige har noget at gå efter

Klart

/Mark

Fra : M@rk

Dato : 03-04-02 22:25

> [...]

>Hmm... det kan være at vi skal bytte frø inden såtiden. Har du et par
>CRH-frø til mig, så har jeg et par Serrano-frø til dig

Er det ikke ved, at være den tid? )

/Mark

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 05-04-02 20:18

"M@rk" <unknown@get2net.dk> skrev :
> <jonas@bgprint.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

> Er det ikke ved, at være den tid? )

Joh, det må da siges... jeg såede for 2 måneder siden !

Mvh Jonas

Fra : M@rk

Dato : 07-04-02 18:22

Fri, 5 Apr 2002 21:18:26 +0200, berigede "Jonas Jacobsen"
<jonas@bgprint.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Joh, det må da siges... jeg såede for 2 måneder siden !

Send mig din adresse pr email, så ryger de afsted asap )

/Mark

Fra : Anna Larsen

Dato : 12-10-01 06:44

Sikke dog en masse gode idéer

Jeg véd ikke, hvilken sort jeg har, for jeg har fået dem af en kollega, som
bare vidste, det var chili.
Men de er ihvertfald røde og stærke !!!!

Heldigvis har jeg så mange, at jeg kan prøve både at sylte - tak for
opskriften, Gitte - og at tørre nogle. Det der med at trække dem på en snor
lyder både godt og dekorativt, så det vil jeg også prøve.

Tak for alle de gode svar

Fra : H. Olesen

Dato : 16-10-01 00:07

Nu da vi er ved det om chili.....

Jeg købte nogle chilifrø forrige år. Hvilken slags aner jeg ikke, det
var bare en eller anden standardpose fra supermarkedet.

De gror og trives fint, men de virker somom de ikke kan finde ud af om
det er sommer eller vinter. Der kommer nye blomster og frugter hele
året, også i vintermånederne. Det er jo godt nok, men lidt
usædvaneligt for en frugt skulle jeg mene. Men det er måske
almindeligt, at chili opfører sig på den måde?

--
mange havehilsener
Helle

Fra : M@rk

Dato : 16-10-01 13:39

Tue, 16 Oct 2001 01:06:48 +0200, berigede H. Olesen
<helle@fjernhavesiden.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

> [...]
>usædvaneligt for en frugt skulle jeg mene. Men det er måske
>almindeligt, at chili opfører sig på den måde?

Tja, chili har vel et bio-ur som så meget andet )

Forholdene i oprindelseslandet er formentlig anderledes end i danmark,
det kan vel forklare, at det virke "underligt" i forhold til vores
vinterklima ............

/Mark

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 16-10-01 19:04

M@rk skrev:

> [...]
>
> Forholdene i oprindelseslandet er formentlig anderledes end i danmark,
> det kan vel forklare, at det virke "underligt" i forhold til vores

Mon ikke de står indendørs?
Det kan godt være at vores vinterklima kan få chili til at opføre sig
underligt, man at de skulle sætte frugt i frostvejr tror jeg desværre
ikke på ;)

Fra : M@rk

Dato : 16-10-01 20:24

Tue, 16 Oct 2001 20:04:09 +0200, berigede "Jonas Jacobsen"
> [...]

>Det kan godt være at vores vinterklima kan få chili til at opføre sig
>underligt, man at de skulle sætte frugt i frostvejr tror jeg desværre

Det jeg mener er blot, at hvis de står i vindueskarmen, så kan de vel
ikke mærke forskel på, om de står i Vanløse eller Kanchanaburi og
derfor, hvis de får vand, næring og sol i nødvendigt omfang og
plantens bio-ur siger: "Nu skal vi producere frugt" - ja, så gør den
vel det?! )

/Mark

Fra : H. Olesen

Dato : 18-10-01 12:27

On Tue, 16 Oct 2001 21:24:03 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>Det jeg mener er blot, at hvis de står i vindueskarmen, så kan de vel
>ikke mærke forskel på, om de står i Vanløse eller Kanchanaburi

Ja, de står indendørs i Vanløse.

Hvor i alverden vidste du det fra, altså ikke det med indendørs, men
at det var i Vanløse?

Fra : M@rk

Dato : 18-10-01 13:38

Thu, 18 Oct 2001 13:27:12 +0200, berigede H. Olesen <helle@havesiden.dk>
dk.fritid.hus-og-have med:

>Hvor i alverden vidste du det fra, altså ikke det med indendørs, men
>at det var i Vanløse?

He he he - skal jeg holdet dig hen i det uvisse eller skal jeg være
flink ved dig?!

Well, jeg tør jo næsten ikke andet end, at være flink ved dig ellers
begynder du bare, at fortælle historier fra dk.bolig's oprettelse
......... og det kan vi jo ikke have )))

Jeg vidste det ikke - jeg skulle bare vælge et bynavn og så faldt
Vanløse mig lige ind )))

Skyldes muligvis, at vi boede der i 3 måneder - efter vi havde brugt 5
måneder på, at få "hullet" til at ligne noget der mindede om et hjem

/Mark

Fra : H. Olesen

Dato : 18-10-01 14:11

On Thu, 18 Oct 2001 14:37:57 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>Well, jeg tør jo næsten ikke andet end, at være flink ved dig ellers
>begynder du bare, at fortælle historier fra dk.bolig's oprettelse
>........ og det kan vi jo ikke have )))

Rart at vide at det er mig der har magten )

Fra : V.B:K.

Dato : 18-10-01 16:01

H. Olesen <helle@havesiden.dk> skrev i en

> Rart at vide at det er mig der har magten )
>
> --

Det har vist ikke noget med denne gruppe at gøre - og iøvrigt er det MIG der
har den magt : -))

V.B:K.

Fra : H. Olesen

Dato : 18-10-01 18:48

On Thu, 18 Oct 2001 17:00:46 +0200, "V.B:K."
<hjermbo@fjernworldonline.dk> wrote:

>Det har vist ikke noget med denne gruppe at gøre - og iøvrigt er det MIG der
>har den magt : -))
>
>V.B:K.

Ups!!! Nu er jeg vist på den.....

Hvis jeg nu lover dig en portion stuvede kartofler med rosmarin
undlader du så at slette havesiden.dk?

Fra : H. Olesen

Dato : 18-10-01 19:09

Jo, drilleri af M@rk hører så absolut hjemme i denne gruppe

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-10-01 17:57

> [...]

>Well, jeg tør jo næsten ikke andet end, at være flink ved dig ellers
>begynder du bare, at fortælle historier fra dk.bolig's oprettelse

Altså hvad ER det lige der er sket dengang? Kan vi så få det at vide
Det er ikke første gang den har været oppe og vende.

Hmm.. groups.google.com kan måske hjælpe?

http://www.gartneriet.dk

Fra : H. Olesen

Dato : 18-10-01 18:52

On Thu, 18 Oct 2001 18:57:00 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>Altså hvad ER det lige der er sket dengang? Kan vi så få det at vide
> Det er ikke første gang den har været oppe og vende.

Det får du ikke at vide Mads, jeg vil være ene magthaver over Mark.
Sorry, nej jeg er jo ikke den eneste, der er jo også lige fruen

>Hmm..
[snip - cencur]
>kan måske hjælpe?

Tralulalulalulalej )

Fra : M@rk

Dato : 19-10-01 12:45

Thu, 18 Oct 2001 19:52:26 +0200, berigede H. Olesen <helle@havesiden.dk>
dk.fritid.hus-og-have med:

>Tralulalulalulalej )

I to er altså ikke særlig søde, nej I er ej! ))

Heldigvis er det snart weekend, så bliver jeg forhåbentlig ikke punket
mere før på mandag ................................

/Mark

Fra : H. Olesen

Dato : 19-10-01 14:29

On Fri, 19 Oct 2001 13:45:06 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>I to er altså ikke særlig søde, nej I er ej! ))

Du elsker os jo, bare indrøm det

>Heldigvis er det snart weekend, så bliver jeg forhåbentlig ikke punket
>mere før på mandag ................................

Du tror da ikke at vi stopper med at drille dig bare fordi det er
week-end?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-10-01 18:35

On Fri, 19 Oct 2001 15:29:27 +0200, H. Olesen
<helle@fjernhavesiden.dk> wrote:

>Du tror da ikke at vi stopper med at drille dig bare fordi det er
>week-end?

Jeg gør i hvert fald ikke.
For den vådskærer jeg skulle bruge til at færdiggøre min terasse med
er blevet stjålet fra ladet af min bil i dag

Og så må tiden jo gå med noget andet

http://www.gartneriet.dk

Fra : V.B:K.

Dato : 20-10-01 08:47

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en
> On Fri, 19 Oct 2001 15:29:27 +0200, H. Olesen
> <helle@fjernhavesiden.dk> wrote:
>
> For den vådskærer jeg skulle bruge til at færdiggøre min terasse med
> er blevet stjålet fra ladet af min bil i dag

Vil det sige at vådskæreren er mere værd end din nye bil :-? Hamrende træls

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-10-01 08:58

On Sat, 20 Oct 2001 09:47:18 +0200, "V.B:K."

>Vil det sige at vådskæreren er mere værd end din nye bil :-? Hamrende træls

Ikke for mig men måske for tyven?
Og jeg kan selvfølgelig ikke komme til at leje en ny før på mandag,
kedeligt

http://www.gartneriet.dk

Fra : M@rk

Dato : 20-10-01 09:15

Fri, 19 Oct 2001 19:34:43 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>For den vådskærer jeg skulle bruge til at færdiggøre min terasse med
>er blevet stjålet fra ladet af min bil i dag

Sikke da noget øv - sådan noget kan i den grad p*sse mig af, hvorfor
kan folk ikke bare holde snitterne fra ting som ikke er deres?!

>Og så må tiden jo gå med noget andet

Hmmm, så har du jo rigelig med tid til, at finde ud af hvilke flotte
stauder jeg skal have stående i mit bed - de skal stå i skyggen af en
Jasmin og et større dybrød busk (minitræ) som jeg ikke har en anelse
om hvad hedder - disse stauder må meget gerne have nogle flotte
farverige blomster ...........

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-10-01 12:14

On Sat, 20 Oct 2001 10:14:50 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>Sikke da noget øv - sådan noget kan i den grad p*sse mig af, hvorfor
>kan folk ikke bare holde snitterne fra ting som ikke er deres?!

Også sådan jeg har det. Især fordi jeg havde glædet mig i flere dage
til at komme i gang, som et barn glæder sig til juleaften (næsten i
hvert fald). Nu skal jeg vente til tirsdag

> [...]
>Jasmin og et større dybrød busk (minitræ) som jeg ikke har en anelse
>om hvad hedder - disse stauder må meget gerne have nogle flotte

Jada.
Hvor højt skal/må det blive?
Hvor meget lys er der? (Dyb skygge/lys skygge) Kommer der sol til
overhovedet?
Nogle bestemte farver? Nogle ting du har i tankerne?
Den dybrøde busk, er det blomster eller blade som er dybrøde på den?

http://www.gartneriet.dk

Fra : M@rk

Dato : 21-10-01 08:30

Sat, 20 Oct 2001 13:13:32 +0200, berigede Mads Lie Jensen
> [...]

>til at komme i gang, som et barn glæder sig til juleaften (næsten i
>hvert fald). Nu skal jeg vente til tirsdag

Og jeg som troede, at det var jul hele året ....... hmmm, nu er jeg
for alvor skuffet )

Well, det er surt show - men hellere skæreren end din nye
monster-truck, ikke sandt?!

>Hvor højt skal/må det blive?
50-75cm

>Hvor meget lys er der? (Dyb skygge/lys skygge) Kommer der sol til
>overhovedet?

Konstant lys skygge.

>Nogle bestemte farver? Nogle ting du har i tankerne?

Naturlige farver - der er sikkert nogen der synes, at et blå blomst
med lyserøde polkaprikker er sej, men den klub er jeg ikke medlem af
))

Gerne mange forskellige farver, som blomstrer på forskellige
tidspunkter ))))

Måske blomster som fruen i huset kunne bruge til afskæring (kunne også
give en besparelse på det månedlige indkøb af friske blomster til
vaserne?! *håbe håbe*).

>Den dybrøde busk, er det blomster eller blade som er dybrøde på den?

Jeg har aldrig set blomster på den - dens blade er dybrøde med et
svagt lilla? skær.

Jeg glæder mig til at se, hvad du får af kreative ide'er!

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-10-01 09:25

On Sun, 21 Oct 2001 09:29:51 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>Og jeg som troede, at det var jul hele året ....... hmmm, nu er jeg
>for alvor skuffet )

Så er det nok ikek her jeg skal sige at julemanden slet ikke findes i
virkeligheden

>Well, det er surt show - men hellere skæreren end din nye
>monster-truck, ikke sandt?!

Jo, i højeste grad

>Naturlige farver - der er sikkert nogen der synes, at et blå blomst
>med lyserøde polkaprikker er sej, men den klub er jeg ikke medlem af
>))

Nemt nok så, de fleste stauder (som jeg kender til) er ensfarvede.

> [...]
>
>Måske blomster som fruen i huset kunne bruge til afskæring (kunne også
>give en besparelse på det månedlige indkøb af friske blomster til

Så er det jo bare om hun nænner at plukke dem

En del af de stauder jeg nævner anbefales det at stille i sol, men så
længe der ikke er decideret skygge men rimeligt lyst på stedet du vil
have dem, så skal de nok komme alligevel.

Here goes:
Pudeasters, Aster dumosus, findes i røde, blå og hvide farver. Bliver
30-50 cm høje, vælter ikke, får sjældent meldug som andre asters
ellers kan være slemme til. Blomstrer fra sidste i august til oktober
alt efter sort. Meget gode til afskæring.

Stjerneskærm, Astrantia major, rosa/røde/hvidlige blomster midt
sommer, minder lidt om margueritter. Blomstrer midt på sommeren.

Hosta. Mest for bladenes skyld, men de fleste får også flotte blomster
i lilla eller hvide farver fra midt på sommeren. De fåes i utallige
sorter med grønne, gulbrogede, blålige eller hvidbrogede blade. Yderst
velegnede til steder uden sol.

Studenternelliker, Dianthus barbatus, blandede farver, normalt
røde/rosa/hvide nuancer. Blomstrer fra omkring maj måned og kan blive
ved resten af året hvis man sørger for at fjerne visne blomster.
Dufter. Meget god til afskæring, 40-50 cm.

Gemserod, Doronicum orientale. Den første staude som blomstrer,
marts-april. Gule blomster, 30 cm høj. Bladene visner normalt ned i
løbet af sommeren.

Storkenæb, Geranium, især sorten 'Rose Clair'. Den blomstrer fra juni
måned til frosten kommer, med rosa blomster. Meget tæt plante som
dækker jorden godt, 40 cm høj.

Prikbladet fredløs, Lysimachia punctata, gule blosmter midt på
sommeren, 80 cm høj. Rigtig flot på halvskyggede steder.

Duehoved, Chelone obliqua, rosa eller hvide blomster som sidder på et
aks. Blomstrer fra august måned og sæsonen ud. 70-80 cm høj.

Småhjerte, Dicentra exima / Dicentra formosa. Rosarøde blomster midt
sommer, fligede grønne blade. Trives bedst i halvskygge. Meget smuk
blomst.

Sankthansurt, Sedum telephium / Sedum spectabile. Kødfulde blade, røde
blomster i store skærme i august-oktober. De visne blomsterstande
pynter godt i bedet om vinteren når der kommer rim på. 50 cm. Vil
gerne have meget sol, hvis der ikke er det bliver den ikke helt så
høj, men den vil alligevel blomstre.

Primula, de er ikke så høje som det du ønsker, men fordi de blomstrer
meget tidligt vil det forlænge sæsonen for bedet. De vil blomstre
inden ret meget af det andet overhovedet er begyndt at gro.

Gyldenris, Solidago. Gule blomster sidst på sommeren/først på
efteråret. Meget god til afskæring, men den breder sig moderat så hvis
ikke man er lidt efter den en gang imellem har man den pludselig over
det hele.

Jacobsstige, Polemonium caeruleum, blå blomst i juni-juli, 60 cm høj.
Meget god i halvskygge, kan brede sig en del ved selvsåning.

>Jeg har aldrig set blomster på den - dens blade er dybrøde med et
>svagt lilla? skær.

Jeg kan forestille mig at det er en japansk ahorn. Kan det passe at
bladene har 3-5 spidser?

>Jeg glæder mig til at se, hvad du får af kreative ide'er!

Her var lidt at starte på Kan det bruges til noget?

http://www.gartneriet.dk

Fra : M@rk

Dato : 22-10-01 15:46

Sun, 21 Oct 2001 10:24:40 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Så er det nok ikek her jeg skal sige at julemanden slet ikke findes i
>virkeligheden

Driv ikke gæk med mig, selvfølge findes han .............

>Jeg kan forestille mig at det er en japansk ahorn. Kan det passe at
>bladene har 3-5 spidser?

Niks - de er næsten helt runde, meeen jeg må kigge i en plantebog og
se, om jeg ikke kan finde den ........

>Her var lidt at starte på Kan det bruges til noget?

Det ser umiddelbart uhyggelig godt ud, spanks a billion

Jeg vil snart, forhåbentlig i aften, kaste mig over en plantebog
sammen med en udskrift af denne email ..................

Tusinde tak for dine indspark - jeg glæder mig til, at grave dybere
ned i det

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-10-01 22:01

On Mon, 22 Oct 2001 16:45:52 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>Driv ikke gæk med mig, selvfølge findes han .............

Hvorfor har han så aldrig besøgt mig?

>Niks - de er næsten helt runde, meeen jeg må kigge i en plantebog og
>se, om jeg ikke kan finde den ........

Så er det en parykbusk, ja det er så.

>Det ser umiddelbart uhyggelig godt ud, spanks a billion

Tak selv.

> [...]
>sammen med en udskrift af denne email ..................
>
>Tusinde tak for dine indspark - jeg glæder mig til, at grave dybere

Jeg glemte at få høstanemone og stormhat med på listen.

http://www.gartneriet.dk

Fra : M@rk

Dato : 26-10-01 12:58

Mon, 22 Oct 2001 23:01:08 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Så er det en parykbusk, ja det er så.

Jeg har kun kunne finde et (ret dårligt) billede af en parykbusk på
nettet - meeeen, det kunne godt være en sådan

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-10-01 17:02

On Fri, 26 Oct 2001 13:58:14 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>Jeg har kun kunne finde et (ret dårligt) billede af en parykbusk på
>nettet - meeeen, det kunne godt være en sådan

Jamen så kan du da se på undertegnedes webside - der er nu et billede
af en parykbusk. Måske mit billede er bedre end det du fandt?

http://www.gartneriet.dk

Fra : M@rk

Dato : 28-10-01 11:59

Fri, 26 Oct 2001 18:02:19 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Jamen så kan du da se på undertegnedes webside - der er nu et billede
>af en parykbusk. Måske mit billede er bedre end det du fandt?

Yup - thats the one ))

Dog har jeg aldrig set vores blomstre så meget, som det eksemplar på
billedet

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-10-01 16:56

On Sun, 28 Oct 2001 11:59:18 +0100, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>Yup - thats the one ))

Så ved du det

>Dog har jeg aldrig set vores blomstre så meget, som det eksemplar på
>billedet

Jeg tror nu også den der er i god foderstand... den gror på en
kirkegård ))

http://www.gartneriet.dk

Fra : M@rk

Dato : 20-10-01 09:12

Fri, 19 Oct 2001 15:29:27 +0200, berigede H. Olesen
<helle@fjernhavesiden.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Du elsker os jo, bare indrøm det

Nå ja, okay, så pyt da - I er ok søde ))

/Mark

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 16-10-01 19:04

H. Olesen:
> [...]
> usædvaneligt for en frugt skulle jeg mene. Men det er måske
> almindeligt, at chili opfører sig på den måde?

Står de udendørs?

Hvis Ja:
Det er fantastisk! Et mirakel!

Hvis Nej:
Almindeligt dansk (eller andet) indeklima ligner faktisk chili'ernes
naturlige biotops højsæson ganske meget. Det vigtigste er ikke
masser af sol og 40 grader om dagen (det dør de af), men derimod
at det ikke er koldt om natten. Sådan ca. 22-25 gr. om dagen og
15-20 gr. om natten er bare lige sagen.
Samtidigt er dagene (og dermed forskellen på en sommerdag og en
vinterdag) kortere ved ækvator, mange chilisorter lever godt i
skyggen som bundplanter nedenunder større bevoksning, så lyset
i en sydvendt vindueskarm kan sagtens være rigeligt til at høste
året rundt.

/Jonas

Fra : Emil

Dato : 18-10-01 20:07

On Wed, 10 Oct 2001, Anna Larsen wrote:

>Men hvad kan jeg bruge dem til ? - eller rettere: hvordan opbevares de, for
>med den ringe mændge, der skal bruges i diverse retter, vil det tage LANG
>tid, inden jeg har brugt dem alle.

Du har fået mange gode svar på dit spørgsmål. Lad mig supplere
med et forslag om at lave en chili-eddike:

De hele små røde chilifrugter flækkes og kommes sammen med lidt
citronskal i en flaske, og overhældes med varm hvidvinseddike.
Opbevares tillukket i et mørkt skab.

Skal det være knap så stærkt, deles frugterne og frøene fjernes
(husk handsker!). Det bliver IMHO en bedre eddike.

Til den slags meget krydderde eddiker bruger jeg almindelig
husholdningseddike som har fået et opkog, for de finere
smagsnuancer fra vineddikerne kan dårligt spores her. Tilsæt evt.
lidt tør hvidvin.

Har du rigeligt med frugter, så lav nogle små "værtindegaver".
Det største problem er nok at finde tilstrækkeligt med små, pæne
flasker (ca. 1-2 dl.) med stænkeprop.

>Specielt når ham jeg deler kødgryder med, nødigt spiser noget, der er mere
>krydret end et kogt æg !!

Sjovt nok passer et par små stænk af chilieddiken fint til
æggeretter (og stegt kylling, stegte kartofler, kolde fiskeretter
m.v.)
Begrænsningens kunst er den vanskeligste. God fornøjelse.

m.v.h. Emil