Hvordan kan jeg forlænge julestjerners lev~
Fra : Tom Frank

Dato : 02-01-01 12:44

Hej,

Vi har fået en hel masse julestjerner denne jul, men det er trist at se dem
gå til i disse dage.

Vi har forsøgt at forlænge deres live ved at sætte dem i rum hvor lys
sjældent kommer, men vi kan se det kun er en stakket frist.

Hvordan passer man de sarte planter. Specielt hvis man er begynder på
området.

Mvh
Familie Frank.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-01-01 19:45

On Tue, 2 Jan 2001 12:44:10 +0100, "Tom Frank" <tofran@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Vi har forsøgt at forlænge deres live ved at sætte dem i rum hvor lys
>sjældent kommer, men vi kan se det kun er en stakket frist.

De skal have lys. På denne tid af året er det største problem faktisk
at få lys nok til sine stueplanter. (I hver fald mit største problem

>Hvordan passer man de sarte planter. Specielt hvis man er begynder på
>området.

Julestjerner er ikke specielt svære at få til at leve videre. Stil den
hvor den får lys, det behøver ikke nødvendigvis at være direkte i
solen, men der skla være ret lyst.
Sørg for ikke at overvande den, det er det som slår dem ihjel, fordi
rødderne nemt begynder at rådne. Lad dem gerne tørre let ud mellem
hver vanding.

Men blomsterne på dem holder skal i ikke regne med holder ret meget
længere en til lidt efter nytår. Og bladene bliver også noget mere
lysegrønne end de var da i købte dem.

Man kan godt få dem i blomst igen næste år, men det er en vanskelig
process som indebærer absolut ingen lys i 20 timer i døgnet i omkring
14 dage.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Mystimox

Dato : 03-01-01 23:14

Hvis du passer dem som ham gartneren siger, kan du sagtens holde liv i dem,
men det med lyset er noget sludder. Mine blomstrer hvert år uden at have
været en tur i kosteskabet eller lignende. Hvordan skulle de ellers også
kunne blomstre i syden (Lanzarote f.eks.), hvor jeg aldrig har oplevet 20
timers nat ?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-01-01 00:22

On Wed, 3 Jan 2001 23:14:20 +0100, "Mystimox" <mrmox@pt.lu> wrote:

> [...]
>kunne blomstre i syden (Lanzarote f.eks.), hvor jeg aldrig har oplevet 20

Julestjerner er en såkaldt kortdagsplante. Dvs for at blomstre skal
den have nætter som er længere end dagen. (og der er sikkert et helt
bestemt forhold mellem dag og nat)

På gartnerierne giver man dem 20 timers nat i en periode af omkring 14
dage. Når disse 14 dage er gået så går der et bestemt antal dage, ved
desværre ikke hvor mange, inden den blomstrer. Ret præcist endda, så
man kan styre hvornår den kommer i blomst.
Giver man den ikke denne periode med mørke skal den nu nok komme til
at blomstre, men først engang i januar eller februar. Men problemet er
at står den i en stue hvor man har meget lys tændt, så kan det
forstyrre denne blomstringsmekanisme...

På Lanzerote blomstrer de nok heller ikke til jul?

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk