Esajas og 11. Sep
Fra : Lars Andersen

Dato : 10-10-01 12:24

(Es 30,25)
På hvert højt bjerg
og hver knejsende højde
skal bækkene strømme med vand
på dagen for det store drab,
når tårnene falder.

Er det tænkeligt man kan drage paralleller mellem den advarsel Esajas
giver Ægypten i Es.30,7 og begivenhederne der udspiller sig for vore
øjne i Afghanistan i dag?

Eller hvad er det for to tårne han henviser til i kap. 30,25?
--

Kærligst Lars
lha@mail.dk

Fra : Live4Him

Dato : 10-10-01 13:38

"Lars Andersen" <lha@mail.dk> wrote in message
> [...]
> øjne i Afghanistan i dag?
>
> Eller hvad er det for to tårne han henviser til i kap. 30,25?
~~~~~~~~~~~~
Han henviser til tårne (flertal). Der siges ikke om det er 2, 5, eller 10
tårne. Desuden skal man nok have hele sammenhængen med før man udlægger det.
Det er nok også en god ide at kende det hebraiske ord som her er oversat til
tårne.

jørgen.

Fra : Lars Andersen

Dato : 10-10-01 14:17

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det er nok også en god ide at kende det hebraiske ord som her er oversat til

Ok, nu håber jeg der er nogen hebraisk-kyndige der kunne bidrage med noget her.

Da jeg fik skriftstedet oplyst, afviste jeg selv sammenligningen. Men ved nærmere
undersøgelse opdagede jeg, det netop var til araberne denne profeti gjaldt. Og
Esajas profeterede jo helt frem til Kristi andet komme. Så jeg spekulerede på
om det er muligt at drage en sammenligning - ligheden er jo slående(..dagen for

Fra : Live4Him

Dato : 10-10-01 14:30

> [...]
> Esajas profeterede jo helt frem til Kristi andet komme. Så jeg spekulerede

> om det er muligt at drage en sammenligning - ligheden er jo
Ja, når man ser det på dansk sådan i forbifarten. Men man skal undersøge
hvad det var Esajas mente med "tårnene", til hvem profetien var, hvad den
gjaldt, og den sammenhæng det er sagt i. Det er jo ikke sikkert at profetien
gælder vor tid, og slet ikke sikkert at "tårne" betyder det vi i dag
betragter som tårne. "Tårne" er jo bare en sprogbrug for WTC, men i
virkeligheden er de (var de) mere bygninger end tårne.

jørgen.

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 10-10-01 14:46

d. 10/10/01 15:16 skrev Lars Andersen på lha@mail.dk i artiklen
> [...]

> om det er muligt at drage en sammenligning - ligheden er jo slående(..dagen
> for det store drab, når tårnene falder...)

Jeg ved ikke, hvor slående ligheden er, især ikke når jeg læser hele verset.
Jeg forestiller mig mere, det er nogle tårne på hvert enkelt bjerg, hvilket
igen fører mine tanker hen til tidligere tiders fæstninger, der typisk var
strategisk rigtigt på høje bjerge, hvorfra man kunne se fjenden på lang
afstand.

Hvis verset henviser til noget, er det nok snarere Johannes' Åbenbaring 18.

I øvrigt var de ca. 5000 døde i USA den 11. september ikke noget specielt
højt tal i forhold til dødstallene fra de mange krige i historiens løb. Der
døde flere både under nogle slag under den amerikanske borgerkrig og som
følge af bombardementer under anden verdenskrig.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Lars Andersen

Dato : 10-10-01 16:00

"Borge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> d. 10/10/01 15:16 skrev Lars Andersen på lha@mail.dk i artiklen
> 3bc449f1$0$42098$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:
> Es 30,25
[Klip]

> [...]
> døde flere både under nogle slag under den amerikanske borgerkrig og som
> følge af bombardementer under anden verdenskrig.

Det var heller ikke fordi jeg mente Es 30,25 peger på en stor ulykke, som
kulminerede den 11. sep. Men ulykken på WTC mere var starten på de
ting Gud ville gør mod dem, som Israel satte deres lid til. Israel prøver jo
fortsat på at få en fredsaftale med araberne - hvilket jeg personlig tror
aldrig vil ske, da islam har det erklærede og ufravigelige mål at dræbe og
smide alle jøder i havet.

Derfor, når Israel sætter deres lid til en fredsaftale med araberne, som er
et (Es 30,9)".. genstridigt folk, børn, der lyver, børn, der ikke vil høre
Herrens belæring." "skal (Es 30,13)jeres skyld blive..." Og så alt det Herren
vil gøre ved araberne...

Men jeg kan forstå på Jørgen at (John Wesley's Explanatory Notes on the
Whole Bible) fortolker tårne som Fyrster, magthavere.
--

Kærligst Lars
lha@mail.dk

Fra : Live4Him

Dato : 10-10-01 14:58

"Lars Andersen" <lha@mail.dk> wrote in message

> Ok, nu håber jeg der er nogen hebraisk-kyndige der kunne bidrage med noget
her.
~~~~~~~~~~~~~~
Jeg kan desværre ikke hebraisk, men jeg kan henvise til Strong's beskrivelse
af ordet på :

http://bible.crosswalk.com/Lexicons/Hebrew/heb.cgi?number=04026&version=

Ordet "towers" i Es 30,25 har Strong nummer 04026 ifald du selv har Strong
derhjemme.

jørgen.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 10-10-01 22:46

"Lars Andersen" <lha@mail.dk> mælte sligt:

>Ok, nu håber jeg der er nogen hebraisk-kyndige der kunne bidrage med noget her.

Ok, verset er som følger: »wehâjâh ‘al-kål-har gâvoah we‘al kål-giv‘âh
niššâ’âh pelâgîm jivlê-mâjîm bejôm hæræg râv binfôl migdalîm«

Ordret: "Og der skal være på hvert højt bjerg og på hver oprejst bakke
bække og strømme af vande på det store blodbads dag i tårnenes fald"

Bedre: "På hvert højt bjerg og på hver oprejst bakke skal bækkene
strømme med vand på det store blodbads dag når tårnene falder."

Udlægningsmæssigt er der det problem, at det eneste, der kan sættes i
forbindelse med den 11. november, er frasen om "tårnenes fald" og
muligvis "blodbad". Konteksten i øvrigt har ellers intet med en
situation som den førnævnte at gøre.

Rent sprogligt er såvel ordet for "tårne" som ordet for "blodbad"
interessante.
Hvad "blodbad" angår er det en oversættelse af det hebræiske "hæræg",
der kommer af roden "harag" - "at dræbe" - og som egentlig betyder
"dræbelse". Man kunne også oversætte "på det store drabs dag", men det
ville give den fejlagtige opfattelse, at der kun var tale om et drab, og
der er tydeligvis tale om flere.
Mere interessant er glosen for "tårne", som på hebræisk er "migdalîm". I
ental hedder ordet "migdal" og er egentligt et såkaldt "ma-nomen" af
roden »g-d-l«, der dækker betydningsområdet "stor". Et ma-nomen fungerer
som en substantiveret spørgebisætning og et "migdal" er altså "hvad, der
er stort" og dermed kan menes såvel "et tårn" som andre høje strukturer.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Mammuttræet har aldrig nogen sinde udkonkurrere
nogen anden plante art. Da arten er knyttet til Elefanterne.

Fra : Lars Andersen

Dato : 11-10-01 08:50

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> som en substantiveret spørgebisætning og et "migdal" er altså "hvad, der
> er stort" og dermed kan menes såvel "et tårn" som andre høje strukturer.

Tak Rasmus, så kan der vist ikke koges mere suppe på det ben

Jørgen oplyste mig, som du sikkert har læst, at i John Wesley's Explanatory
Notes on the Whole Bible : 30:25 The towers - The mighty potentates, who
fought against God's people. betød Potentates: Fyrster, magthavere. Så jeg
ved ikke om det er muligt at komme dette nærmere.
--

Kærligst Lars
lha@mail.dk