Den tyske 100 hk grænse???
Fra : peterl

Dato : 10-10-01 09:50

Hvis man skulle falde for fristelsen og købe brugt i Tyskland, løber man tit
ind i at motorcyklerne maksimalt har 100hk, selv for maskiner der herhjemme
har mere.
Er der tale om en neddrosling, eller hvordan er det begrænset. Er det noget
man kan "fjerne" igen når man kommer hjem med herligheden???

mvh
Peter L

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 10-10-01 10:52

Nogen gange er effekten opgivet på baghjul, andre gange handler det om en
anden tændingsboks.

Muligvis findes der andre metoder.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : origo@earthling.net

Dato : 10-10-01 11:49

"peterl" <pvl@ioi.dk> wrote in message
> [...]
noget
> man kan "fjerne" igen når man kommer hjem med herligheden???

Det problem du beskriver over, gjelder hovedsakelig litt eldre maskiner.
Tyskland fjernet 100HK grensen omkring 1997.

JS

Fra : bwl

Dato : 10-10-01 17:09

<origo@earthling.net> skrev i en meddelelse news:9q193u$l5d$1@sunsite.dk...

> [...]
>
> Det problem du beskriver over, gjelder hovedsakelig litt eldre maskiner.
> Tyskland fjernet 100HK grensen omkring 1997.

Jebs men det har forsikringerne ikke. de holder stadig fast i den grænse, så
derfor laver BMW ikke ret mange modeller med over 100 hk. ( kan kun lige
komme i tanke om den RS med 130 HK)

Fra : origo@earthling.net

Dato : 10-10-01 19:22

"bwl" <dustyman41@hotmail.com> wrote in message

> Jebs men det har forsikringerne ikke. de holder stadig fast i den grænse,

> derfor laver BMW ikke ret mange modeller med over 100 hk. ( kan kun lige
> komme i tanke om den RS med 130 HK)

Ikke helt korrekt. Det har alltid vært effektgrenser hos
forsikringsselskapene, og det har de stadig. Men grensen er ikke 100HK, de
har 6-7 forskjellige kategorier, hvor den nest høyeste er 100HK, og den
høyeste alt over 100.

100HK grensen i Tykland var forøvrig ikke et resultat av
forsikringsselskapene, det var importørende som frivillig innførte - og
fjernet den (litt på samme måte som UK hadde en grense på 125HK frem til
begynnelsen av 90erne).

Prismessig var - og er - det heller ikke den helt store forskjell. Ansvar
kan koste i omegnen av 800DM for en maskine med mask 100HK, og har man en
kraftigere maskine koster det ca. 20% ekstra.

JS

Fra : Michael K.S.

Dato : 10-10-01 12:15

On Wed, 10 Oct 2001 10:49:47 +0200, "peterl" <pvl@ioi.dk> wrote:

> [...]
>Er der tale om en neddrosling, eller hvordan er det begrænset. Er det noget
>man kan "fjerne" igen når man kommer hjem med herligheden???

Ja man kan altid fjerne droslingen,spørgsmålet er blot hvor besværligt
(læs dyrt) det bliver for det er meget variabelt.Min ex.- CBR600 var
droslet til 98 hk fra 100 (totalt til grin) og her var der kun tale om
en stykke vinkeljern på gaskablet og det tog ca. 5 min at fjerne
).For andre cykler er droslingen en noget mere alvorlig sag,hvor
tænding/karburator/udstødning/knastaksel/gearing kan være involveret
og så kan det godt blive en dyr affære.Nemmest er at finde en cykel
der ikke er droslet,men ellers er det beskrevet i cyklens
fahrzugsbrief hvori droslingen består.Man kan ofte tage en snak med
sælger og hvis han tilbyder at lev. uddroslet så kan man næsten med
sikkerhed gå ud fra at droslingen er en simpel sag,hvis ikke bør det
mane til forsigtighed.

-M

Fra : albert

Dato : 10-10-01 16:50

<CUT>
,men ellers er det beskrevet i cyklens
> fahrzugsbrief hvori droslingen består.

Det er åbenbart ikke altid tilfældet. Det var i hvertilfælde ikke nævnt
i min (droslet fra 135->98hk), blot at den VAR droslet

mvh Albert
Indtil vidre nået op på 121hk/baghjul. De sidste par hk = nye knaster =
DYRT !!!

Fra : Michael K.S.

Dato : 10-10-01 16:57

On Wed, 10 Oct 2001 17:49:59 +0200, "albert" <albert@albertsmc.dk>
wrote:

>Det er åbenbart ikke altid tilfældet. Det var i hvertilfælde ikke nævnt
>i min (droslet fra 135->98hk), blot at den VAR droslet

Okay,det var det i min og ligeledes i en kammerats importerede,men
godt - noteret

-M

Fra : Steen Gruby

Dato : 10-10-01 22:10

On Wed, 10 Oct 2001 17:56:48 +0200, Michael K.S. <MichaelKS@image.dk>
wrote:

Hej.

>Okay,det var det i min og ligeledes i en kammerats importerede,men
>godt - noteret

Jeg har set droslingen i forskellig forklædning.
Så det kan være alt fra at man forhindrer spjældene i karburatorene i
at åbne helt, skiver i indsugningerne med et hul på en lillefingers
tykkelse ala. knallert, til mere sofistikerede indgreb så som lavere
knaster.
Det er altså vidt forskelligt fra mærke til mærke og model til model
hvad der er foretaget for at holde 100 HK grænsen.
Morale: Prøv at finde ud af hvad der er foretaget før købet så prisen
på en "opgradering" kan kalkuleres.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Morten Dahl

Dato : 11-10-01 06:48

"albert" <albert@albertsmc.dk> skrev i en meddelelse
> <CUT>
> ,men ellers er det beskrevet i cyklens
>
> Det er åbenbart ikke altid tilfældet. Det var i hvertilfælde ikke nævnt
> i min (droslet fra 135->98hk), blot at den VAR droslet

Må jeg gætte på din er en ´00 GSXR750 (gl. model) købt hos motorhjørnet i
Viborg. Hvorefter du vendte tilbage og klagede over at den ikke var
synderlig hurtig??

Det vidste sig at det var en tysker restmodel de havde købt og at den uden
deres viden var droslet.. hvilket foriøvrigt bestod i nogle særdeles
tilstoppede tragte

-
Morten Dahl
- selv kunde hos Michael/Ernst

Fra : albert

Dato : 11-10-01 14:23

> Må jeg gætte på din er en ´00 GSXR750 (gl. model) købt hos motorhjørnet i
> Viborg. Hvorefter du vendte tilbage og klagede over at den ikke var
> synderlig hurtig??

Nope, CBR1K egenimport

Droslet på et hav af måder :
Ekstra dims ved udstødningsventil (var fjernet da jeg fik den) - ca 0 kr
at fjerne
Smallere indsugningsgummi - ca 500kr at skifte
Ændret tænding - FV Motor påstår at de kan fikse dette...
Andre knaster - og DET er dyrt at pille ved, men de tre øvrige ting
giver 80%
af effekten igen, så man kan jo overveje om det sidste er pengene
værd

mvh Albert