"Vådrum" i et træskur
Fra : Rasmus Villefrance

Dato : 27-12-00 23:05

Hej gruppe,

jeg står for at skulle reparere lidt på mit kolonihavehus.

Det følgende spørgsmål går derfor ikke på, hvad der er lovligt, men hvad der
er smart. For der er ikke tale om en sædvanlig vådrumsinstallation, i og med
der ikke er tale om et hus.

Jeg har et skur i min kolonihave, hvor der er en bruser. Nu vil jeg lave et
ordentligt gulv, så skuret ikke rådner væk.

Gulvet er af træ og fjedrer, dvs. fliser er udelukket. Jeg havde tænkt mig
at lægge en form for gummimembran nederst, og så lægge et vinylgulv ovenpå.

Mine spørgsmål er nu:

- Hvordan får jeg vinyl tæt? Jeg har læst at man skal "svejse" det. Hvad vil
det sige?
- Er der nogen der har et godt forslag til hvilket materiale jeg skal bruge
til membranen?
- Hvordan laver man et afløb? Er der nogen der ved om der ligger tegninger
nogen steder?

Med venlig hilsen Rasmus Villefrance.

Fra : boberger

Dato : 29-01-02 02:26

For det første skal du bruge en speciel vinyl der kaldes homogenvinyl.
Dette er en vinyl der er ensartet hele vejen igennem. Tykkelsen skal
være minimum 2 mm. Det er helt korrekt at du skal svejse samlingerne.
Dette gøres med svejsetråd der passer til vinylen. Du skal bruge en føn
der kan levere varm luft på ca. 400 grader. Derudover skal der være en
dyse med en kanal på fønen hvor svejsetråden føres igennem og derved
bliver opvarmet så den smelter. Dette er ikke nogen nem teknik. Så øv
dig eventuelt først ved at lime noget vinyl på en plade og derefter
svejse den. Du kan helt sikkert få hjælp og vejledning hos din lokale
gulvforretning.

Du behøver ikke nogen gummimembran under belægningen - den bliver jo
helt tæt.

Vedr. afløb kan jeg oplyse dig om at du kan købe dem, så de passer til
netop homogenvinyl. De er meget nemme at montere.

Som prof. gulvmontør kan jeg på det varmeste anbefale dig at overveje
endnu en gang, om du selv vil udføre opgaven. Du kan hurtigt komme til
at beskade vinylen - og du skal så have et nyt stykke. Det kan i sidste
ende blive en dyr løsning. Du skal jo også tænke på at du skal have fat
i specialværktøjet.

Hilsen Bo Berger

http://www.kandu.dk/