Samtale anlæg - byg selv - billigt
Fra : Allan Rasmussen

Dato : 10-10-01 08:33

http://www.antronic.dk/byggesæt.htm

Faldt lige over lidt sjovt - til dem der er lidt elektronik-interesserede.

MVH
Allan

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 11-10-01 00:22

Hvis der så er nogle, der kender til et byggesæt med højttaler og mic til at
bygge i hjelmen så er jeg på!

Tony

Fra : Morten Dahl

Dato : 11-10-01 06:58

"Tony Lorentzen" <tony@lorentzen.com> skrev i en meddelelse
> Hvis der så er nogle, der kender til et byggesæt med højttaler og mic til
at
> bygge i hjelmen så er jeg på!

Tjae min bedste erfaring er hovedtelefoner fra en walkman (af de små
ørepropper) som højtaler, og som mikrofon har jeg fundet nogle
strubemikrofoner fra noget brandmandsudstyr.. dette burde elliminere
vindstøj i mikrofonen. Men jeg kan ikke finde den korrekte impedans på dem
til forstærkning af signalet. så hvis der er en tekninker der kunne tænke
sig at pille med dem, vil jeg hellere end gerne fremsende en mikrofon..

-
Morten Dahl

Fra : Hans Olsen

Dato : 11-10-01 09:44

samtaleanlæg
http://www.sayjes.dk/diverse.html

BMV Toftlund har også et billig byggesæt

MVH
HO

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 11-10-01 11:18

efter at have gravet meget frem og tilbage og til sidst snakkede med en
teknikker fra autocom....

så ligger hele fidusen i gode højtalere og specielt mikrofon. selve
boxen...kan også lave lidt...med bla skillefiltre, skrue op og ned for tale
musik, vox og sårn, det vigtigste i boksen er at den ikke forstærker
microfonen når der ikek bliver talt....på den måde hakker højtalerne kun
støj ud når der bliver snakket.

Lasse
CBR1000f & Karin & RS125
som er ved at undersøge om man kan parre en cobra mt305 med et autocom
headset til icom.

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 11-10-01 19:40

"Lasse Lundberg" <lasse@lundberg-net.dk> wrote:

>så ligger hele fidusen i gode højtalere og specielt mikrofon.
Og i den sammenhæng kunne jeg godt tænke mig at vide, om der er nogen
der har erfaringer med den slags ørepropper, som har indbygget
højtaler og mikrofon (egentlig en pickup, som opfanger vibrationer i
kæbeknoglen).

Jeg har fået en brochure for et mærke kaldet Inviso og er link til
www.nextlink.to, hvis nogen vil kigge nærmere.

--
..: Kåre Nejmann :.
Suzuki GSX250 '81

Fra : Henrik Larsson

Dato : 11-10-01 21:52

> Jeg har fået en brochure for et mærke kaldet Inviso og er link til
> www.nextlink.to, hvis nogen vil kigge nærmere.

Det ser meget spændende ud, men hvad koster det?

Mvh Henrik

Fra : Jakob Barfod

Dato : 12-10-01 08:44

"Kåre Nejmann" <post@kan.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kæbeknoglen).
>
> Jeg har fået en brochure for et mærke kaldet Inviso og er link til

Hej Kåre. Jeg klipper lige et tidligere indlæg ind fra 24. juli 2000:

I lyset af en tidligere tråd om vindstøj, ørepropper og
kommunikationsanlæg har jeg foretaget lidt research, idet det blev
påstået, at det er så godt som umuligt at få fat i et
kommunikationsanlæg, der kan bruges over 80 km/t pga. vindstøj.

Konklusionen er, at det kan man sandsynligvis godt.... men det bli'r
dyrt. Pænt dyrt, endda.

Udgangspunktet er en boks, som sørger for kommunikationen mellem
personerne. De fås ned til kr. få hundrede, men jeg har forelsket mig i
en trådløs version, som har en rækkevidde på op til et par km: Kenwood
Funkey. (Kenwood Kenwood UBZ-LH68, se
http://www.kenwood-electronics.de/com_lpd_frmset.htm), som i princippet
er en lille walkie (~hvilket betyder, at der skal to til et sæt :-/ ).
Jeg ved ikke, om produktet sælges (eller er lovligt!) i Danmark, men man
kan få fat i det fra Louis i Tyskland (en gang til for Prins Knud:
http://www.louis.de). At det er trådløst betyder også, at man kan bruge
det til at tale sammen mellem motorcykler og ikke kun på den samme mc.
Det må da kunne bruges til noget! Dimsen fås i flere farver(!) og koster
~ DM 200,- ~ Dkr. 770,- pr stk.

Av.

Men det er ikke gjort med det. Man kan ganske vist købe et specielt
"mc-sæt" af disse her Kenwood Funkeys inklusiv to headsets med mikrofon
& øretelefon for DM 599,- ~ Dkr 2.300,-, men det løser ikke problemet
med vindstøj, idet mikrofonerne er af en type, der sidder lige foran
munden - og som dermed er dejligt eksponerede for turbulens og anden
støj.

Løsningen til mikrofon-delen er et produkt fra Nextlink.To (besynderligt
navn), som vi tidligere har diskuteret her i gruppen. Det er i
virkeligheden et høreapparat med indbygget mikrofon. (Resumé: Mikrofonen
rører ved kæbeknoglen i øret og får lyden derfra - og derved elimineres
al luftbåren støjforurening; fx vindstøj og motorlyd). Denne avancerede
øreprop med lydanlæg støbes specielt til brugerens øre - og man betjener
det ved en fingerkontakt, når man taler.

Jeg har talt med Nextlink.To (som er et dansk firma), og de mener
absolut, at deres øredims passer til Kenwood-apparatet - hvad angår
stik, impedans og andre specifikationer. Han kunne også fortælle, at det
finske mc-politi brugte systemet - og at det var brugbart op til 200
km/t med fuld udrykning.

Hæ. Det lyder sjovt.

Endnu sjovere er imidlertid prisen: Selve øredimsen (inkl. øreaftryk)
koster i omegnen af kr. 3.000,- excl. moms - og dertil kommer kontakten,
hvori der indbygges elektronik (så man bl.a. tilpasser systemet til den
konkrete radio, der skal bruges), og som koster ca. kr. 2.000,-

Prisen for et system til to personer bliver altså kr. 2*(770,- +
(2.000,- + 3.000,-) * 1,25) = ca. kr. 14.000,- inkl. moms. (Dertil
kommer en øreprop til det _andet_ øre

Ergo: Jeg tror, jeg sparer lidt op endnu . Det skal dog nævnes, at
den flinke mand fra Nextlink.To tilbød os 60 dages returret - når vi nu
som mc'ister var så flinke at teste et nyt anvendelsesområde. Så hvis du
har lyst til at prøve, så drop mig en mail.

Findes andre, som uden indvendinger vil anbefale et lignende og
billigere produkt? Så lad høre!

--
Jakob GSX750F
DMCN#479

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 12-10-01 09:37

autocom (www.autocom.co.uk)kit 34(radio, strom til radio fra cykel, headset
og jeg skal komem efter dig) koster ca 369£ pr sæt for trådløs
komunikation.....som er testet til 120 mph af ride.

June99 Ride Best Buy
The Autocom is well made with robust connectors, The Headset is the best and
fits neatly, easily and comfortably in our helmets, providing clear
communication over 120 mph, of the 6 intercoms tested the choice is easy and
autocom is the best buy, there are no recommendations for any of the others
because nothing else perfomed well enough

et kit uden radio koster i nabolaget af 170 £ og så skal der radio til !

deres headset koster 38 pund for højtalerne, deres microfon koster 27 £ så
mon ikek man kan bygge det sammen med f.eks en billig cobra radio

ps, jeg har ikek noget at gøre med autocom...men jeg har lige modtaget deres
prisliste....

jeg faldt også og http://www.jmcorp.com/ de skulle også lave rigtig gode
sæt, men jeg har ikek kunen fidne nogen reviews af dem

Lasse
CBR1000f....bla...bla blaa

Fra : Jakob Barfod

Dato : 12-10-01 11:11

"Lasse Lundberg" <lasse@lundberg-net.dk> skrev i en meddelelse
> autocom (www.autocom.co.uk)kit 34(radio, strom til radio fra cykel,
headset
> og jeg skal komem efter dig) koster ca 369£ pr sæt for trådløs
> komunikation.....som er testet til 120 mph af ride.

Indrømmet - det ser godt ud! Og fleksibelt; man kan starte med et kit, der
"bare" kan bruges mellem pilot & passager - og så derefter udbygges til
bike-2-bike-kommunikation.

Har du mulighed for at sende prislisten elektronisk? I så fald vil jeg meget
gerne se den

--
Jakob
GSX750F

Fra : Martin Sørensen

Dato : 12-10-01 11:35

> [...]
> "bare" kan bruges mellem pilot & passager - og så derefter udbygges til

En lidt længere ledning kan da gøre det..

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 12-10-01 12:39

det er en større a3 side med småt skrift på

men jeg kan fortælle dig nogen af priserne
prom1, headset, phone interface lead koster 239 pund +65 for extra headset
til passager, kabel til musik 3 pund

autovolume system rider only koster 105 incl 1 headset

easy v8 139.99

jeg kunne godt tænke mig at vide om man kunne sætte deres 65£ headsæt til en
cobra MT305 radio, og hvordan man laver ptt (press to talt knap)

Lasse
CBR1000f.....osv

Fra : Jakob Barfod

Dato : 12-10-01 14:43

> jeg kunne godt tænke mig at vide om man kunne sætte deres 65£ headsæt til
en
> cobra MT305 radio, og hvordan man laver ptt (press to talt knap)

Ham gutten på http://members.aol.com/alargiader/autocom.html har både lidt
diagrammer og links til andre med samme idé.

--
Jakob