Ændring af drivere, OS/2 3.0
Fra : Lars Kongshøj

Dato : 09-10-01 22:30

Jeg har flyttet en harddisk fra en gammel computer til en ny.

Jeg skal i den forbindelse have ændret driverne til CD og mus. CD er
selvfølgeligt det største problem, idet OS/2 er installeret fra CD og
jeg kan naturligvis ikke installere den nye CD-driver fra CD-drevet
Det er et IDE-CD-drev.

Gode råd efterlyses.

Musen er ændret til en PS/2 mus, men det problem kan vel løse sig selv,
når CD-drevet virker.

Så har jeg et No-Name netkort, hvor der medfulgte et DOS-program til
installation af OS/2-driver. Nu har jeg en fil der hedder .os2 til
efternavn, hvad gør jeg med den? (To første bytes i filen er MZ).

--
Lars Kongshøj

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 12-10-01 19:32

Lars Kongshøj wrote:
> [...]
> selvfølgeligt det største problem, idet OS/2 er installeret fra CD og
> jeg kan naturligvis ikke installere den nye CD-driver fra CD-drevet

Det viste sig at jeg bare skulle tilføje BASEDEV=IBMIDECD.FLT i
config.sys.

> Musen er ændret til en PS/2 mus, men det problem kan vel løse sig selv,
> når CD-drevet virker.

Det gjorde det også så snart jeg fik adgang til installations-CD'en.

> Så har jeg et No-Name netkort, hvor der medfulgte et DOS-program til
> installation af OS/2-driver. Nu har jeg en fil der hedder .os2 til
> efternavn, hvad gør jeg med den? (To første bytes i filen er MZ).

Jeg har følgende filer i driver-kataloget:

protocol.ini sn2000.os2 sn2000ib.nif

Er der nogen, der ved hvordan jeg kommer videre?

Det skal siges at systemet er OS/2 Warp 3.0, altså ikke connect. Der er
dog TCP/IP-understøttelse, fra internetopkoblingspakken. Så jeg skulle
mene, at det skulle være til at få til at fungere, hvis jeg kan få den
til at æde netkortet.

--
Lars Kongshøj

Fra : Allan

Dato : 15-10-01 04:23

On Fri, 12 Oct 2001 18:31:49 UTC, Lars =?iso-8859-1?Q?Kongsh=F8j?= <kongshoj@my-deja.com> wrote:

> [...]
> dog TCP/IP-understøttelse, fra internetopkoblingspakken. Så jeg skulle
> mene, at det skulle være til at få til at fungere, hvis jeg kan få den

Der er ikke netværksunderstøttelse i Warp 3, kun i Warp 3 Connect; så det
er egentligt ligemeget, om den vil understøtte dit netkort.

Hvorfor roder du dog osse med en gammel Warp 3 idag ?
Anyway, nogen havde i sin tid samlet en pakke sammen, der vistnok kunne få
netværk (TCP/IP og måske netbios) til at køre på en Warp 3. Den hed vist FreeTCP
eller FreeTCPIP. Jeg kan ikke finde linket lige nu; men du kan jo prøve at søge
på noget i den retning på nettet.

--
Allan.

It is better to close your mouth, and look like a fool,
than to open it, and remove all doubt.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 16-10-01 20:05

Allan wrote:
> Der er ikke netværksunderstøttelse i Warp 3, kun i Warp 3 Connect; så det
> er egentligt ligemeget, om den vil understøtte dit netkort.

Der er TCP/IP-understøttelse i (det er i internet-pakken), så jeg
mangler vel bare at få mit netkort understøttet. Så hvis der er nogen,
der ved hvad jeg skal gøre med min os2-fil, ville det være rart.

> Hvorfor roder du dog osse med en gammel Warp 3 idag ?

Det er den, jeg har.

--
Lars Kongshøj

Fra : Allan

Dato : 16-10-01 22:42

On Tue, 16 Oct 2001 19:04:39 UTC, Lars =?iso-8859-1?Q?Kongsh=F8j?= <kongshoj@my-deja.com> wrote:

> Der er TCP/IP-understøttelse i (det er i internet-pakken), så jeg
> mangler vel bare at få mit netkort understøttet.

Det er rigtigt; men jeg kan ikke huske, om den pakke understøttede netkort.
Hvad skal netkortet bruges til ? Som sagt er der ikke netværksunderstøttelse
i den version.

> Så hvis der er nogen, der ved hvad jeg skal gøre med min os2-fil, ville det være rart.

I praksis skal filerne (.nig + .os2) kopieres til \ibmcom\macs
Herefter skulle de kunne findes af programmet MPTN, som efterfølgende
sørger for konfigurationen af dem.

> Det er den, jeg har.

Jo, det er klart - jeg har osse en Win3.0 et eller andet sted; men jeg kan ikke
se nogen grund til at installere den idag

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 17-10-01 00:43

Allan wrote:
> [...]
> I praksis skal filerne (.nig + .os2) kopieres til \ibmcom\macs
> Herefter skulle de kunne findes af programmet MPTN, som efterfølgende

Så der mangler altså et lag mellem netkortsdriveren og OS/2. Så det er
urealistisk at få det til at fungere.

Har jeg forstået det rigtigt?

> Jo, det er klart - jeg har osse en Win3.0 et eller andet sted; men jeg kan ikke
> se nogen grund til at installere den idag

Grunden er, at jeg allerede har den kørende - og som man siger: "if it
ain't broke don't fix it". Det er jo nok det der er den vigtigste
forskel mellem OS/2 og Windows 3.0 (skift selv versionsnummeret ud med
hvad du synes, fx. 2000)

--
Lars Kongshøj

Fra : Allan

Dato : 17-10-01 01:13

On Tue, 16 Oct 2001 23:43:20 UTC, Lars =?iso-8859-1?Q?Kongsh=F8j?= <kongshoj@my-deja.com> wrote:

> Så der mangler altså et lag mellem netkortsdriveren og OS/2. Så det er
> urealistisk at få det til at fungere.
>
> Har jeg forstået det rigtigt?

Det er hvad jeg tror, ja - men jeg kan som sagt ikke huske med sikkerhed, hvad der
var inkluderet i OS/2 2 og 3 (alm version).

> [...]
> ain't broke don't fix it". Det er jo nok det der er den vigtigste
> forskel mellem OS/2 og Windows 3.0 (skift selv versionsnummeret ud med

Jamen, det er jeg da sådan set helt enig med dig i.
Men, du forsøger så vidt jeg kan se, at installere noget, der ikke har været understøttet
i den version, du bruger. Så bliver sagen jo en lidt anden.

Så vidt jeg kan se, vil du gerne lidt mere end Warp 3 giver mulighed for,
Som tidligere sagt, et eller andet sted fandtes der i tidernes morgen en free
opdatering, der gav netværksunderstøtelse.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 17-10-01 09:22

Allan wrote:
> Så vidt jeg kan se, vil du gerne lidt mere end Warp 3 giver mulighed for,
> Som tidligere sagt, et eller andet sted fandtes der i tidernes morgen en free
> opdatering, der gav netværksunderstøtelse.

Nu har jeg fundet pakken FreeTCP, som du tidligere har omtalt:

http://huizen.dds.nl/~jacco2/freetcp.html

Citat fra siden: "With the contents of this FreeTCP zip file, you can
use the Internet Access Kit (IAK) included with regular (non-Connect)
Warp on your Local Area Network. In order words: it allows you to use
your Ethernet adapter (Token Ring cards too), which is normally
impossible with your version of Warp."

Så det vil jeg prøve at se, om jeg kan få til at virke.

--
Lars Kongshøj