Hotel Califonia fortolkning
Fra : Troels Lund Laursen

Dato : 09-10-01 21:48

Hej
Er der nogen der har en (fyldstgørende) fortolkning af sub.?

/Troels

--
_____________
ICQ: 109747268

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 09-10-01 23:25

Hvis du mener tekstmæssigt, og det går jeg da ud fra, ja så handler den
såmænd bare om stoffer (Hotellet er metafor for stedet man befinder sig, når
man er på stoffer). Det har Don Henley også selv bekræftet i et interview. I
første vers udtrykker han klart og tydeligt effekten af stofferne: "My head
grew heavy and my sight grew dim". "A dark dessert highway" er efter min
overbevisning metafor for livet og sådan kunne man så fortsætte...

forklarer hvilke oplevelser hotellet

Fra : Gizmoduck

Dato : 11-10-01 22:55

On Wed, 10 Oct 2001 00:24:56 +0200, "Ulrik Lauritzen"
<allrecords@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>grew heavy and my sight grew dim". "A dark dessert highway" er efter min
>overbevisning metafor for livet og sådan kunne man så fortsætte...

kan du så også svare på hvad der menes med denne del af sangen:

so i called up the captain(?)
please bring me my wine
he said "we haven't had that spirit here since 1969"

den med stofferne kan jeg godt se nu du skriver det, men denne del
passer ikke rigtig ind i det billede, eller er det bare mig?

--

Gizmoduck

"I feel like I'm on pins and needles
How many bands can rip-off the Beatles?
And every day there is another
Band that gets big by playing a cover"

Suicidal Tendencies "Pop Songs"

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 11-10-01 23:11

"Gizmoduck" <gizmoand@nospamworldonline.dk> wrote in message

> kan du så også svare på hvad der menes med denne del af sangen:
>
> so i called up the captain(?)
> please bring me my wine
> he said "we haven't had that spirit here since 1969"

Der er nogle forskellige fortolkninger på nettet. Jeg ved ikke, hvor
troværdige, de er, men der er en, der passer til dette:

http://forums.gardenweb.com/forums/load/prairie/msg0823111116210.html
"[...]

The man thinks he has found something that can help him escape. But, he
stops to reconsider his intentions, thinking that "this could be heaven or
this could be hell." He isn't sure if what he's doing is right, but it is
too irresistible, so he gives in "she" shows him "the way." He has found
refuge in the "tiffany twisted" world of drugs and materialism. He sees
others that have also found in drugs a refuge, where "some dance to
remember, some dance to forget." He is doing drugs to forget about his
problems, but he sees some others using them to remember the good times. He
has divested himself in this endeavor. His drug dealer, the "captain" has
enticed the man into addiction, and it seems that he cannot function without
this drug. He has returned to the days of peace and love, the "spirit [ ] of
1969 and believes that he if "free" of all responsibilities. But he begins
to realize that the drug has taken over his body, since their "voices" still
call him from "far away."

[...]"

Tjah, det passer da ind, og kunne være værre. En anden tolkning peger på
noget spirituelt (http://www.roches.com/Roches/wwwboard/messages/798.html)

Men som sagt: Man skal ikke tro på alt, hvad man finder på nettet :)

/Nikolaj

Fra : Jens Laursen

Dato : 12-10-01 17:14

"Nikolaj Borg" <nSiPkAoMl@jborg.dk> skrev i en meddelelse
> Der er nogle forskellige fortolkninger på nettet. Jeg ved ikke, hvor
> troværdige, de er, men der er en, der passer til dette:

Jeg ved ikke om denne fortolkning er speciel troværdig, men den kom frem til
et foredrag om satanisme i musik jeg fik forvildet mig ind til for et par år
siden (da det er et stykke tid siden er genfortællingen lidt rusten...):

Hvis du ser bagsiden af coveret til albummet ser du en masse mennesker.
Bagerst oppe på første sal og uden i skyggerne står der to personer. Dette
skulle være henholdsvis Aleister Crowley og en amerikansk satanist, jeg lige
har glemt navnet på. Den sidstnævnte skulle have haft satanisk tempel i det
hus, der er afbilledet på forsiden, og måske tilknytning til Charles Manson?
(det er her hukommelsen begynder at svigte).

Som argument for denne udlægning blev bla. brugt linien "What a lovely face"
der bliver gentaget TO gange, hentydende til de to personer i skyggerne.
1969 skulle hentyde til Mansons myrderier.

Umiddelbart har jeg lidt svært ved at tage sådanne udlægninger seriøst, men
jeg fik lige lyst til at deltage.

/Jens

Fra : Troels Lund Laursen

Dato : 12-10-01 18:44

> Umiddelbart har jeg lidt svært ved at tage sådanne udlægninger seriøst,
men
> jeg fik lige lyst til at deltage.

ok. Den var da om ikke andet så anderledes end de andre, men jeg skal nok ha
fundet lidt flere "tegn" på at den skulle være satanistisk, før jeg diske op
med den udlægning...

/Troels

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 12-10-01 18:51

> [...]
ha
> fundet lidt flere "tegn" på at den skulle være satanistisk, før jeg diske

Hvad med den akustiske version på *Hell* Freezes over?

/Nikolaj