Chili i vindueskarmen
Fra : M@rk

Dato : 21-12-00 14:18

Hej alle,

jeg har i løbet af sommeren sået nogle chilifrø (Bird Eye Chili) ud i
nogle potter, de er nu vokset sig temmelig store ))))

Er der nogen der ved, om denne plante forventes at gå i hi på et
tidspunkt og dermed smide alle bladene - med andre ord, er den 1 årig? -
lige nu "bor" den i mit arbejdsværelse og ser ikke ud til, at have de
store problemer. Enkelte blade er lidt smågule i kanten, men den vokser
og vokser og vokser og vokser ............

Skal jeg blot vande den vinteren over og så håbe på, at der kommer
blomser (og chilier) til sommer?!

/Mark

PS
Jeg kender desværre ikke det latinske navn for den, beklager.

--
M@rk, the unknown @ get2net.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Fra : N/A

Dato : 23-12-00 09:13

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-12-00 09:13

On Fri, 22 Dec 2000 19:52:50 +0100, "Klaus Eriksen"
<klaus_eriksen@vip.cybercity.dk> wrote:

>Jeg mener helt bestemt at den er flerårig, lad den dog stå og pynte, en
>Chilli-plante er da under alle omstændigheder et flot syn.

Men hvis den er for stor at have stående, så kan man godt tage
stiklinger af den. Det er tit nemmere at have 5-10 små stiklinger
stående end en fuldvoksen plante.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : N/A

Dato : 24-12-00 09:04

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-12-00 09:04

On Sun, 24 Dec 2000 00:50:32 +0100, "Klaus Eriksen"

>Jeg plejer at frøformere chilli, er du sikker på at den egner sig til
>stiklingeformering?

Tjaa.. jeg har godt nok aldrig prøvet det med chili.

Men jeg kan ikke forestille mig nogen grund til hvorfor det ikke
skulle være muligt. Selv har jeg tit taget stiklinger af agurker, det
går fint. (Ikke for at overvintre dem, men i stedet hvis der var en
død og det var blevet så sent på året at nye planter ikke kunne
skaffes.)

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : M@rk

Dato : 24-12-00 15:04

> [...]

>Jeg mener helt bestemt at den er flerårig, lad den dog stå og pynte, en
>Chilli-plante er da under alle omstændigheder et flot syn.

Du har helt ret - og så enorm er den ikke blevet (endnu)
Den vil få lov til, at stå og hygge sig vinteren over .........

Jeg har lige plukket chili, af en af mine andre planter - ret "morsomt",
at gå om vinteren og høste chili

/Mark

Fra : Christian Liljedahl

Dato : 26-12-00 17:16

Hejsa M@rk

Jeg har selv netop sået hjembragte chili-frø fra Mexico. De er ikke så store
endnu (knap 4 cm. høje).

Har du gjort noget specielt for at fremme væksten? Eller kommer de ræsende
af sig selv?

Med de venligste hilsner

Christian Liljedahl

Fra : M@rk

Dato : 26-12-00 18:30

On Tue, 26 Dec 2000 16:16:08 GMT, "Christian Liljedahl"
<christian@liljedahl.dk> wrote:

>Jeg har selv netop sået hjembragte chili-frø fra Mexico. De er ikke så store
>endnu (knap 4 cm. høje).

Nej hvor spændende - hvilken type er det?

>Har du gjort noget specielt for at fremme væksten? Eller kommer de ræsende
>af sig selv?

Hmmm, ja og nej, de får flydende grøntsagsgødning jævnligt (well, ok,
når jeg husker det og så har jeg været meget flinkt til, at sørge
for at ompotte dem når det var tid ................... ups, en sidste
ting, de har også fået rigelige mængder vand

Mine Bird-Eyes er ca. 6 måneder gamle og ca. 80cm høje. Den anden
chilisort jeg har (kender desværre ikke navnet) er pt ca. 40 cm høj og
meget tæt - så et eller andet må jeg jo gøre rigtigt )))

Held og lykke

/Mark

Fra : Christian Liljedahl

Dato : 26-12-00 23:04

"M@rk" <unknown@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Nej hvor spændende - hvilken type er det?

Hmm - Jeg ved det desværre, ikke, da jeg ikke er den store biolog. Men
frugterne er meget små, ca. 1 cm lange. Og så er de *stærke*. Selvom de ikke
er større doseres de som "almindelige" chilier.

Jeg fik dem af en familie, som jeg boede hos, der havde dem til at vokse i
haven.

Jeg regner med(/håber på) at der begynder at ske lidt mere, når vi kommer
hen i den varmere, lysere tid.

Tak for rådene!

Med de venligste hilsner

Christian Liljedahl