Transformer - lyskæder fra USA
Fra : IH

Dato : 18-12-00 00:33

Jeg har hjembragt nogle amerikanske lyskæder, som jeg jo havde tænkt at
dekorere huset med her ved juletid.
Men - lyskæderne kræver at spændingen transformeres ned fra den danske
spænding på 220Volt til 120V.

Er der nogen der ved, hvor man kan skaffe en sådan transformer ?
De forretninger jeg har været i kan ikke hjælpe - de kan kun skaffe
transformere, der passer til 12 Volt eller 24 Volt (som er det mest alm. til
de lyskæder der forhandles i Danmark) - og det gir' altså ikke mere end en
svag glød i mine kæder - (jeg har prøvet).

Der må vel laves nogle til rejsebrug (brug af amerikansk el-udstyr i DK) -
men hvem forhandler dem ?

MVH
Inger

Fra : Steen Andersen

Dato : 18-12-00 01:36

Du skriver nogle lyskæder; du kunne være lidt fræk, og sætte 2 lyskæder i
serie, dette kan klares med en skævbider, et par muffer og, da de skal sidde
udendørs, noget krympeflex.

2 stk 120V kæder i serie tilsluttet 230/240V vil give den rigtige spænding
over hver pære.

Mht. 240 - 120V trafo ved jeg ikke, hvor du kan få dem. Mit bud er, at de er
dyre.

-Steen

Fra : Gert Espersen

Dato : 18-12-00 10:06

Du kan jo også bare klippe originalen af...........købe en 220V / 12V
trafo og montere den istedet

-Gert..

Fra : Calle

Dato : 18-12-00 19:25

Hej

Hvor meget forstand har du på EL, du må da vist hellere lege lidt længere
med legoklodserne.

Automatikmekaniker
Calle

Fra : Gert Espersen

Dato : 19-12-00 09:10

Okay okay.......Den missede jeg........

Det fes ikke ind, at kæden var uden trafo.......Ellers var ideen da
meget god......Calle ???

Men, f.eks. www.farnell.com kan levere flg.

230/110V 50VA trafo bestillingsnummer 310-4114, pris 212,- plus moms og
forsendelse og indbygningskasse.

eller

230/110V trafo, fix og færdig med ledninger. Godt nok med UK/USA stik,
men det klares med en bævskider
Pris 307,- plus moms og forsendelse.....Nummer 437-426.

salg@farnell.com ell. 44 53 66 06

Og nej, jeg får ikke procenter......

V.h.

-Gert..

Elektroniktekniker

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-12-00 19:27

> Er der nogen der ved, hvor man kan skaffe en sådan transformer ?

Brinck Elektronik har sikkert nogle. De ligger i København og Lyngby, men
har så vidt jeg husker en hjemmeside.

Mvh Maria

Fra : N/A

Dato : 21-12-00 15:41

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 21-12-00 15:41

"RENÉ JØRGENSEN" wrote:

> Omformeren fra 220V til 110V kan du købe hos de fleste
> el-installatører/el-forretninger.
> Jeg vil tro at prisen ligger fra omkring kr. 1500, og opefter.
> Hilsen René

Sikke noget sludder.!
(Jeg kender ikke markedsprisen, men hvis du har ret, er der også her
nogen der tjener nogle få hundrede procent på at sælge noget.!!)

Du mener en omformer fra 230 til 110V.? Det hedder en transformer.

Hvis man kender en elektronik mekaniker eller en der har adgang til et
værksted/produktion hvor man har med transformere at gøre, kan du vel få
en for en kasse øl. Eller lignende...

Mvh. Jørgen

Fra : Ivar

Dato : 18-12-00 23:30

> Jeg har hjembragt nogle amerikanske lyskæder, som jeg jo havde tænkt at
> dekorere huset med her ved juletid.

UHA, nu ikke noget med kulørte lamper til jul !

> De forretninger jeg har været i kan ikke hjælpe - de kan kun skaffe
> transformere, der passer til 12 Volt eller 24 Volt

Kan du ikke finde andet, kan du klare dig med en 230V -> 12V og en
230V -> 24V transformer. Tilslut 230-12V transformeren som normalt.
Forbind 230-24V transformeren 'baglæns' på 12V klemmerne. Altså
der hvor 24V normalt kommer ud tilslutter du til 12V på den anden
transformer. Nu er der ca. 115V på stikket på 230-24V transformeren.
Du skal blot være sikker på at det er rigtige transformere (tunge klumper)
og ikke switch-mode forsyninger (små lette dimser, koster nomalt mere end
de almindelige).
230-12V transformeren skal mindst have den samme Watt eller VA
angivelse som lyskæden. 230-24V bør være dobbelt så stor (her kan
du gå lidt på kompromis).
Du kan også, som andre har foreslået, blot forbinde kæder to i serie
- og så husk lige det med de kulørte lamper

Ivar

Fra : Krievs

Dato : 22-12-00 13:33

Jeg har indkøbt et stk omformer hos Brinck elektronik på Nørrebrogade (Kbh.)
til den nette sum af 130,- Kr.

Den har ydermere den fordel at den er variabel - og kan således bruges til
mange formål.

/Henrik