Betaling for en bestyrelsespost
Fra : Allan Buus

Dato : 09-10-01 16:47

Hvad skal man typisk forvente at få betalt for en bestyrelsespost.

Der er tale om en mindre virksomhed og posten indebærer ca. 6-7 møder om
året incl. løbende tilsendte regnskaber der skal gennemgås.

Mvh. ABU

Fra : Peter Grauslund Chri~

Dato : 09-10-01 17:31

"Allan Buus" <allanbuus@mail.dk> wrote in message
> Hvad skal man typisk forvente at få betalt for en bestyrelsespost.
>
> Der er tale om en mindre virksomhed og posten indebærer ca. 6-7 møder om
> året incl. løbende tilsendte regnskaber der skal gennemgås.

Det afhænger jo af, hvor meget virksomheden omsætter for og hvad den
indtjener.

I stedet skulle du sætte dig ind i, hvilket ansvar der påhviler et
bestyrelsesmedlem i et selskab. Særlig erstatningsansvaret (og
strafansvaret).

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Alice Sørensen

Dato : 09-10-01 23:49

Mange mindre virksomheder er der ikke vederlag for bestyrelsesmedlemmer, måske et mindre beløb til formand for bestyrelsen.
Og alt for mange bestyrelsesmedlemmer har alt for lidt kendskab til det ansvar som påhviler dem. Så måske du skulle bruge krudt på det.

Alice

Fra : Jørgen E. Madsen

Dato : 11-10-01 23:54

Hvis man accepterer en bestyrelsespost - med tilhørende ansvar - afhænger
lønnen af, hvad man kan tilføre virksomheden.
Er det en af de tunge drenge i erhvervslivet koster det mere, end hvis det
er en "ubekendt". Men er du hentet ind på grund af en viden firmaet gerne
vil have del i, så er prisen rimelig for begge parter.

Derfor tror jeg, du skal vurdere hvad du tilfører virksomheden. Er det meget
(set fra firmaets side) bør honoraret afspejle det. Er det mere af praktiske
grunde, bør du sætte en rimelig timeløn og lægge f.eks. 50% oveni fordi du
samtidigt har påtaget dig et ansvar (bøde ved for sen indsendelse af
årsregnskab osv.).

Typisk ligger honoraret fra kr. 0 - kr. 20.000. Kr 0 er typisk for de
bestyrelsesmedlemmer, der får lige så megen viden via arbejdet som
virksomheden, og kr. 20.000 for ansvar, 6-7 møder hvis man kan tilføre
firmaet noget.

Mvh. Jørgen

Ps. De tungere drenge får fra 50 t.kr. og opefter afhængigt af ansvar og
tidsforbrug.