Byggesagkyndig/arkitekt ?
Fra : Maria Fabæch Svendse~

Dato : 11-12-00 17:23

Hej

Vi skal til at købe hus, og i den forbindelse har vi fået at vide mere end
en gang, at det er en god idé at få en byggesagkyndig (og hvad er så det?)
eller en arkitekt til at kigge huset efter i sømmene.

Hvad kan sådan en? Hvor finder man sådan en? Og hvad koster det?

På forhånd tak for hjælpen

Maria

Fra : Ivar

Dato : 11-12-00 17:40

Hvis der er lavet en tilstandsrapport på huset, er huset gennemgået af en
byggesagkyndig. Kort fortalt, hænger I på alle fejl der er nævnt i rapporten,
og den byggesagkyndig på alle de fejl der ikke er nævnt.
For fejlene nævnt i rapporten kan I forsøge at få prisafslag. På
fejlene der ikke er nævnt vil det altid være en kamp at få pengene.
Derfor er en god tilstandsrapport at foretrække. Normalt betaler
sælger for en tilstandsrapport. I nogle tilfælde betaler køber for at
få udført en ekstra tilstandsrapport, det koster vist 2000-4000 kr.

Ivar

Fra : N/A

Dato : 11-12-00 23:31

Fra : Ivar

Dato : 11-12-00 23:31

"Bo Jensen" <boj@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:bAaZ5.269$8f.9256@news.get2net.dk...

Ivar <did@vip.[nozpam]cybercity.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:9130nl$15ng$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> sælger for en tilstandsrapport. I nogle tilfælde betaler køber for at
> få udført en ekstra tilstandsrapport, det koster vist 2000-4000 kr.

Hej.

Nej, nej og atter nej!

Øh, hvad siger du nej til ?

Hvis du har købt et hus, hvor tilstandsrappoten fx.siger at elinstallatinerne
er OK. Og der fx. monteret et ulovligt kabel til målertavlen, skal
den byggesagkyndige betale (fra en aktuel sag jeg kender til).
Men det er ikke altid entydigt hvornår der er noget galt
derfor er det bedre for køber, at tilstandsrapporten er saglig.
Det er rigtigt at en sælger, med en tilstandsrapport er næsten
"ansvarsfri", han hænger stor set kun på ulovligheder,
fx. garage bygget uden tilladelse.

Ivar

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 12-12-00 21:21

Ivar wrote:

> Det er rigtigt at en sælger, med en tilstandsrapport er næsten
> "ansvarsfri", han hænger stor set kun på ulovligheder,
> fx. garage bygget uden tilladelse.

Men, hvis sælger gør tydeligt opmærksomt på sådanne ulovligheder, er det
vel køber, som overtager problemet? (accepterer at overtage huset inkl
ikke godkendte bygninger mv.)

Endvidere mener jeg, at sælger er ansvarlig for alle fejl og mangler ved
huset, som han/hun har kendskab til, også selvom den byggesagkyndige
ikke skulle finde alle disse fejl. Om køber så senere kan bevise, at
sælger rent faktisk kendte fejlen er en anden sag.

--Johan

(X-post til dk.bolig)

Fra : N/A

Dato : 15-12-00 17:19

Fra : OfficeConsult

Dato : 15-12-00 17:19

Den byggesagkyndige hænger sgu da ikke på de fejl der ikke er nævnt i
rapporten. Det er jo det der er hele problemet med de tilstandsrapporter.

Der kan være masser af fejl på et hus uden at det er nævnt i rapporten. Det
er jo ikke alle fejl på et hus der skal nævnes i rapporten. Han kan kun
hænges op på lige præcis de få ting der SKAL tages med i rapporten, og kun
hvis de er synlige...og kun hvis...og kun hvis....

Han kan med andre ord kun hænges op på fejl ved rapporten, ikke på fejl ved
huset. Og så er vi ovre i et juridisk ordkløveri ligesom med en
forsikringssag. "Ulykke, det er søreme ikke en ulykke lille frue, det er en
pludseligt opstået hændelse, og det dækker vi ikke. Fejl, næe nej, det er en
mangel, det dækker vi heller ikke."

Jim

nyhedsmeddelelse:913kgu$2srr$1@news.cybercity.dk...
> Øh, hvad siger du nej til ?
>klip...
>
> Ivar

Hej Ivar.

Korrekt, der skulle kun være 2 nej'er

Det første til, at den byggesagkyndige, som har udfærdiget
tilstandsrapporten, hænger på de fejl, der ikke er nævnt i rapporten.

Det andet til, at det er bedst for køber med en god tilstandsrapport.

Mvh
Bo

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-12-00 18:32

> [...]
> eller en arkitekt til at kigge huset efter i sømmene.
>
> Hvad kan sådan en? Hvor finder man sådan en? Og hvad koster det?

Sælger får udfærdiget en tilstandsrapport, og den er nogenlunde. Dog har jeg
selv netop fået udført en af en mand, som ikke kunne lide huset, og der var
så mange faktuelle fejl, at vi måtte have lavet et tillæg.
Du skal altså ikke bruge den sagkyndige til at se på de samme ting, men til
at sikre, at rapporten er rimelig og fyldestgørende - set fra dit synspunkt.

Men du kan også bruge din sunde fornuft. Er huset pænt og velholdt? Er det
nymalet? Hvis ja, så kig ekstra godt efter, det kan være salgsmaling. Er der
meget rodet? Så tjek lige at bunkerne ikke dækker for en eller anden skade,
check at wc ikke løber over når man trækker eller om der er meget kalk i
kummen, check at vasken ikke bliver fyldt med vand, men at der er ordentligt
afløb. Alle disse ting kan med fordel gøres når I ser på huset 2. eller 3.
gang, det er på det tidspunkt, at I skal være kritiske.

Mvh Maria - der selv er ved at sælge hus.

Fra : Erik Ernst

Dato : 12-12-00 21:47

Nu spurgte Maria Fabæch Svendsen jo også om hvor man finder sådan en og hvad
de koster. Faktisk havde hun slet ingen spørgsmål til tilstandsrapporten.

Vi stod lidt i samme situation da vi byggede nyt hus for et års tid siden.
Selvom vi havde valgt et af de mest velrenomerede byggeselskaber på Sjælland
(Lind & Risør), så var det vores første husbyggeri med heraf følgende
usikkerhed om en masse detaljer. Vi ønskede derfor en byggesagkyndig der
kunne hjælpe os og være vores konsulent på byggeriet, dvs. at han kunne
kontrolere at de enkelte faser af byggeriet var afsluttet og udført korrekt
inden ratebetaling. Men vi havde ham også med ved den afsluttende gennemgang
af byggeriet. Han fandt mange ting vi aldrig havde set selv, bl.a. små
revner - der dog viste sig at være uden betyding - men først efter
byggeselskabets ingeniører havde checket dem.

Så tilbage til dig og dit huskøb. Hvis vi formoder at der allerede er
udarbejdet en tilstandsrapport på huset, så kan I anvende en byggesagkyndig
til at få lavet jeres egen tilstandsrapport. De fleste har vel hørt om
rystende eksempler på dårlige og fejlagtige tilstandsrapporter i de seneste
år - en af vores bekendte var bl.a. ved at købe et pænt lille "pudset" hus.
De havde selv en byggesagkynding med og det viste sig at huset faktisk var
et træhus med en pudset skalmur! I kan få en fast pris på udarbejdelsen af
en tilstandsrapport.

I kan også vælge at stole på rapporten og blot tage ham med som jeres
konsulent og f.eks. bede ham vurdere den eksisterende tilstandsrapport og
hvilken betyding den reelt har. I så fald betaler i en timepris, oftest
mellem 300 og 800.

Hvor finder i en byggesagkynding? At spørge i jeres omgangskreds er nummer
et. Dernæst spørg jeres kreditforening om de kan anbefale en (de skal låne
jer pengene og er også interesseret i at huset er i orden). Hvis det ikke
giver resultat, så ring til arkitekter og byggerådgivere i fagbogen. Sikrer
jer at vedkomne også har den baggrund I forventer. Mange er "blot"
håndværkere uden egentlig konstruktionsmæssig baggrund, hvilket jo til mange
opgaver kan være ok, man f.eks. ikke ville tilfredsstille mig. Priserne
afhænger ofte også heraf.

Mvh
Erik Ernst
http://www.bmipartners.com/eernst

Fra : OfficeConsult

Dato : 14-12-00 12:06

Du ringer til en ejendomsmægler, og siger "dav, hvem kan du anbefale jeg
tager med ud at kigge på et hus". Så giver han dig nummeret på dén
byggesagkyndige (arkitekt) han selv bruger. Sådan en gut véd hvor de skjulte
fejl og mangler (som ikke skal stå i en tilstandsrapport) er. Han spilder
ikke tid på at kigge på de ting der allerede ér i tilstandsrapporten, og som
man kan få erstatning for. De må ikke direkte lyve i sådan en rapport. Men
der er meeeeget stor margen til "skøn". F.eks "i forhold til husets alder er
det sundt"....

Jeg gav vist 1200 da jeg skulle have checket mit hus igennem inden jeg købte
det.

mvh
Jim