Når kristne slås
Fra : Live4Him

Dato : 08-10-01 23:31

Hvordan kan nogen af jer, der har en sag imod en broder, vove at bringe den
for retten hos de uretfærdige og ikke hos de hellige? 1 Kor 6,1

Paulus formaning kom ind i en situation med splittelse, hovmod og
kødelighed. Skændsmål i menigheden var på dagens orden og man kunne synes at
orden ville blive bibragt ved en udenforstående domstols indgriben. Men her
siger Paulus, at det må vi ikke - hvorfor ?

1 Kor 6,1-8 Paulus ord ind i den stressede korintermenighed kan også tale
for os i dag, og det er ord til eftertanke, ord der er værd at meditere på.

jørgen.

Fra : Ole Madsen

Dato : 09-10-01 05:34

Live4Him <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> 1 Kor 6,1-8 Paulus ord ind i den stressede korintermenighed kan også tale
> for os i dag, og det er ord til eftertanke, ord der er værd at meditere

Det kræver jo at man er åndelig, da alle andre vil hævde sig selv, Hvis i er
åndelige går i rundt og restaurere, at det ikke sker så meget, er fordi at
der ikke er så mange åndelige ,man skal have begge ben på jorden og
hovedet i sky, altså en reel åbenbaring af hvem man selv er, og hvem Jesus
er.

Evangeliet, Jesus kom for at frelse og læge, skal være i hjertet.

Jeg kan ikke sige at jeg har oplevet nogen endnu som kan dømme andre, da det
jo er på evangeliets grundvold, og ikke på lovens grundvold.

Nåden og ikke loven skal være det grundlæggende for menigheden, men det er
ikke lige så som det er, loven har for meget at sige i mange menigheder.

Læs Spurgeon og Bunyan, de har en god grundlæggende forståelse af nåden.
http://www.spurgeon.org http://www.johnbunyan.org/

Hvad angår hvorfor man bør gå til nogle brødre, så er det vel for at ikke at
ødelægge evangeliets indgang til dem som er udenfor.

Ole

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 09-10-01 09:34

d. 09/10/01 00:31 skrev Live4Him på brothers_bisp@hotmail.com i artiklen
> [...]

> orden ville blive bibragt ved en udenforstående domstols indgriben. Men her
> siger Paulus, at det må vi ikke - hvorfor ?

Det kan have noget at gøre med Jesu budskab om, at give kejseren hvad
kejserens er, og Gud hvad Guds er. Hvor hører forholdet mellem menighedens
medlemmer til? Er det et verdsligt eller kristens anliggende?

I samme forbindelse kan bemærkes, at domstolene kun kan tildele økonomisk
erstatning eller idømme bøde-, fængsels- eller dødsstraf. Således kan en
domstol ikke give et liv tilbage efter et drab, men kun fængsle eller dræbe
gerningsmanden. Yderligere har en afgørelse fra en verdslig domstol en
tendens til at grave grøfterne dybere, fordi mulighederne for et kompromis
forsvinder.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 09-10-01 10:33

"Borge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> wrote in message

> [...]
> gerningsmanden. Yderligere har en afgørelse fra en verdslig domstol en
> tendens til at grave grøfterne dybere, fordi mulighederne for et

Jeg er meget enig i det du skriver her, derudover kender en domstol ikke
hjertet på de involverede personer, det gør kun Gud.

Kenn L. Schjødt
Dansk side om SDH: http://www.kristus.dk
Kirkens officielle hjemmeside: http://www.lds.org

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 09-10-01 10:56

d. 09/10/01 11:33 skrev Kenn L. Schjødt på
kenn_s.fjern_for_email@worldonline.dk i artiklen
3bc2c3ab$0$8086$edfadb0f@dtext.news.tele.dk:

> Jeg er meget enig i det du skriver her, derudover kender en domstol ikke
> hjertet på de involverede personer, det gør kun Gud.

Faktisk er det endnu værre set fra et kristent synspunkt. En menneskelig
domstol skal fortrinsvis tage hensyn til den verdslige lovgivning og kun i
begrænset omfang til de involverede personers "hjerter".

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 09-10-01 11:04

> [...]

kun i
> begrænset omfang til de involverede personers "hjerter".

Ja du har ganske ret