Firewire CD-brænder
Fra : Jan Mølbæk

Dato : 08-10-01 23:12

Hej

Jeg har problemer med at brænde CD'er fra min Iomega Predator FW brænder. Jeg
har en iMac SE/DV med G3.

I Apple System Profiler står der i FW-porten: ZIPCD13941A, og jeg kan godt læse
CD'er fra drevet, så Mac'en må have fundet drevet. Men...

Både iTunes 1.1 (dk) i OS 9.1 (dk) og iTunes 1.1.1 (uk) i OS X (dk) skriver, at
software eller brænder ikke findes!

Toast 4.1.2 kan heller ikke finde brænderen.

Hvad gør jeg forkert? Mangler jeg noget software eller er det et
indstillingsproblem?

--
Posted from ip225.arcnxx10.adsl-dhcp.tele.dk [80.63.187.18]

Fra : Peter Gersmann

Dato : 09-10-01 00:52

In article
<d7bff931a2afddb46b82f116f9fb9268.28705@mygate.mailgate.org>, "Jan
Mølbæk" <zugen@email.dk> wrote:

> Både iTunes 1.1 (dk) i OS 9.1 (dk) og iTunes 1.1.1 (uk) i OS X (dk)
> skriver, at software eller brænder ikke findes!

iTunes understøtter stort set kun brændere som er indbygget i Apples
computere.

> Toast 4.1.2 kan heller ikke finde brænderen.
>
> Hvad gør jeg forkert? Mangler jeg noget software eller er det et
> indstillingsproblem?

Skift til 5.0 - 4.1.2 har ikke drivere til nye drev. Havde selv en meget
positiv oplevelse med 5.0. Mit 16x/40x LiteOn drev til 870,- inkl. moms
virker nemlig fint med mac.

//Peter

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 09-10-01 01:24

Peter Gersmann <moof@mail.tele.dk> wrote:

> In article
> <d7bff931a2afddb46b82f116f9fb9268.28705@mygate.mailgate.org>, "Jan

> iTunes understøtter stort set kun brændere som er indbygget i Apples
> computere.

Listen er ellers ganske omfattende i flg.:

http://www.apple.com/itunes/compatibility/

og inkluderer Iomega Predator 8x 4x 32x FireWire. Hvis det er den model
du har er den nok gal med software/driver opsætningen!

Har selv haft problemer med mit Yamaha CRW2100E drev, som lige pludselig
ikke ville genkendes af systemet. Det hjalp sjovt nok at slå SDAP
Authoring Support fra. Fandt ikke nogen omtale af problemet på macfixit
hvilket nok skyldes min ældre beige G3 model.

Ældre Toast udvidelser og Apples Disc Burner software har problemer med
hinden. Prøv at slå den eller anden fra!
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Peter Gersmann

Dato : 09-10-01 03:42

In article <1f0znde.2f2kek15zor4cN%mta@mac.com>, mta@mac.com (Michael
Tysk-Andersen) wrote:

> http://www.apple.com/itunes/compatibility/
>
> og inkluderer Iomega Predator 8x 4x 32x FireWire. Hvis det er den model
> du har er den nok gal med software/driver opsætningen!

Ups! Men check lige firmware udgave - desuden siger Apple, at de ikke
understøtter alle drev. Dvs. en Iomega Predator siger ikke ret meget om
indmaden. Den kan godt ændres uden at produktet ændrer navn eller specs.

//Peter

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 09-10-01 14:17

> Ups! Men check lige firmware udgave - desuden siger Apple, at de ikke
> understøtter alle drev. Dvs. en Iomega Predator siger ikke ret meget om
> indmaden. Den kan godt ændres uden at produktet ændrer navn eller specs.

Det har du skam ret i!
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-10-01 18:38

> [...]
> Authoring Support fra. Fandt ikke nogen omtale af problemet på macfixit
> hvilket nok skyldes min ældre beige G3 model.

Havde samme problem med den samme brænder min Cube under OS 9.2.1.

--
René

Fra : Karl Antz

Dato : 09-10-01 08:12

Peter Gersmann <moof@mail.tele.dk> wrote:

> iTunes understøtter stort set kun brændere som er indbygget i Apples
> computere.

Passer ikke - se flg. URL for en komplet liste af understøttede
brændere:

http://www.apple.com/itunes/compatibility/

hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4, 1th

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-10-01 14:42

Peter Gersmann <moof@mail.tele.dk> wrote:

> iTunes understøtter stort set kun brændere som er indbygget i Apples
> computere.

det er ikke helt sandt

> Skift til 5.0 - 4.1.2 har ikke drivere til nye drev. Havde selv en meget
> positiv oplevelse med 5.0. Mit 16x/40x LiteOn drev til 870,- inkl. moms
> virker nemlig fint med mac.

som i øvrigt også er understøttet af itunes/discburn forudsat at
Authering support 1.13 er installeret - uanset om det sidder internt
eller i et FW eller USB kabinet.

- jeg venter selv utolmodigt på en formac FW brænder med selsamme drev

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på krykker

<icq:131382336>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-10-01 18:38

> [...]
> eller i et FW eller USB kabinet.
>
> - jeg venter selv utolmodigt på en formac FW brænder med selsamme drev

Er det Formac's 16/10/40 du har bestilt? Jeg har også bestilt denne hos
MacXpres, men desværre har den være i restordre. Skulle dog komme i
denne uge...

--
René

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-10-01 21:11

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Er det Formac's 16/10/40 du har bestilt?

ja dennymodel som er basseret på et LiteOn drev, de "gamle" og dyerer
var basseret på et dyrere men langt fra bedre Teac drev

> Jeg har også bestilt denne hos
> MacXpres, men desværre har den være i restordre. Skulle dog komme i
> denne uge...

jeg har bestilt hos en tysk forhandler, da MacXpress ved bestillings
tidspunktet kun kunne få fat i de dyrere Teac drev. Jeg har dog lige
fået besked fra den tyske forhandler (som skulle have fået dem fra
Formac i uge 40) Formac er forskinket med drevene ogde regner ikk med at
få dem før i uge 42 ller 43. Jeg vil tro at de danske grosisters
leverencer bliver tilsvarende forsinket.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-10-01 22:11

> [...]
> få dem før i uge 42 ller 43. Jeg vil tro at de danske grosisters
> leverencer bliver tilsvarende forsinket.

Jeg skal ærligt sige, at jeg ikke lige ved hvilket drev der sidder i den
brænder jeg har bestilt. På MacXpres' hjemmeside hedder den ProWrite,
hvilket der kun henvises til på Formac's UK hjemmeside, men der er kun
billeder og specifikationer på "Designer"-serien. På alle andre sider
hedder de bare Formac CDRW.

På MacXpres' hjemmeside står der, at der er Toast 5LE inkluderet,
hvilket den amerikanske hjemmeside bekræfter. I de andre lande er der
kun Toast 4.12 inkluderet! Stor forvirring. Nå, men der kommer vel et
eller andet frem og det lader til at være Teac-drev, men bare det virker
med iTunes og brænding fra Finder i 10.1.

Er ca. 2100 kr. + moms dyrt?

--
René

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-10-01 22:43

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> På MacXpres' hjemmeside står der, at der er Toast 5LE inkluderet,
> hvilket den amerikanske hjemmeside bekræfter. I de andre lande er der
> kun Toast 4.12 inkluderet!

Fordi de sider ikke er opdateret. Med de gamle teac drev (både 12/8/32
og 16/10/40) fulgte version 4.x, med de nye følger 5.x.

> Stor forvirring. Nå, men der kommer vel et
> eller andet frem og det lader til at være Teac-drev, men bare det virker
> med iTunes og brænding fra Finder i 10.1.

teac drevene virker ikke. liteon (16/10/40) og sanyo (24/10/40) virker,
med nyeste authering support

> Er ca. 2100 kr. + moms dyrt?

nej, men 1900kr inkl moms og porto er billigere - desuden kostede det
teac basserede drev godt 500kr ekstra.

nb.mht til drev er denne web-side ganske god: <http://www.cdrinfo.com/>
tyske c'net har ogsåjævligt lige så grundige tests (dog ikke online)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-10-01 18:41

> [...]
> og 16/10/40) fulgte version 4.x, med de nye følger 5.x.

> teac drevene virker ikke. liteon (16/10/40) og sanyo (24/10/40) virker,

Jamen, så må det jo være et Lite-On drev, som jeg modtager da der følger
Toast 5 LE med. Hvis ikke det virkede med Authoring Support ville jeg
også blive slemt skuffet.

> nej, men 1900kr inkl moms og porto er billigere - desuden kostede det
> teac basserede drev godt 500kr ekstra.

Det er billigt... Jeg skulle dog få mit i morgen eller fredag og da jeg
ikke selv skal betale, så klarer jeg lige merprisen.

> nb.mht til drev er denne web-side ganske god: <http://www.cdrinfo.com/>
> tyske c'net har ogsåjævligt lige så grundige tests (dog ikke online)

Tak for linket.

--
René

Fra : Thomas Hansen

Dato : 09-10-01 10:30

Som jeg har skrevet i en anden tråd, så løser en opgradering af Toast
til 5.0.2 konflikterne med diskburner og iTunes.

/Thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-10-01 03:59

Hej Jan

Hent den nyeste 'Iomegaware 3.04' fra versiontracker og installer den. Den
indeholder bl.a. helt nye FireWire drivere til alle Iomega drevene.

Du skal også opdatere Toast 4.1.2 til 4.1.3. Den kan du også finde på
versiontracker.com.

mvh. Erik Richard

"Jan Mølbæk" wrote:

> [...]
> software eller brænder ikke findes!
>
> Toast 4.1.2 kan heller ikke finde brænderen.
>
> Hvad gør jeg forkert? Mangler jeg noget software eller er det et

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Jan Mølbæk

Dato : 10-10-01 21:24

Hej Erik Richard

> [...]
> indeholder bl.a. helt nye FireWire drivere til alle Iomega drevene.
>
> Du skal også opdatere Toast 4.1.2 til 4.1.3. Den kan du også finde på

Tak for dine forslag, som har hjulpet mig et stykke af vejen.

Softwaren har fundet brænderen, og den begynder at brænde.

Men efter et stykke tid sker der ikke mere. Brænderen står bare og
snurrer uden at blive færdig. Toast fryser ikke fast.

Nogle gange sker det efter få min., andre gange først efter 20 min.

mvh
Jan

--
Posted from ip225.arcnxx10.adsl-dhcp.tele.dk [80.63.187.18]

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-10-01 03:35

Hej Jan

Prøv først at slette Adaptec Toast Preferences fra indstillingsmappen og
genstart din iMac. Det kan være en defekt indstillingsfil, der forårsager
standsninger i brænding og/eller verifikation af det brændte.

Og send mig lige en mail off-list, så skal jeg sende dig en Toast 4.2Demo, som
du kan prøve, om den virker bedre.

mvh. Erik Richard