præsentation
Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 29-11-00 03:24

(X-post til dk.fritid.hus-og-have, dk.bolig og no.fritid.bolig)

Kære danske og norske bolig-folk på news,

Jeg tænkte lige at jeg ville præsentere mig selv. Det er ikke så længe
siden jeg fandt ud af, at news var andet og mere end den lokale ies.ebd
gruppe. Der ser ud til at sidde mange på dk.bolig, dk.fritid.hus-og-have
og no.fritid.bolig som gerne deler erfaring mht. at bygge og
vedligeholde hus (og have for den sags skyld) så der kommer nok en del
spørgsmål fra min side det næste stykke tid. Om de så hører mest hjemme
i den ene eller anden gruppe ved jeg ikke. Spørgsmål specielt for
træhuse havner nok i Norge som jo har en noget længere tradition for
træhuse. (jeg fandt ingen svenske bolig-grupper)

I sommers købte jeg et lille hus på en stor grund (5500m2) i en engdal
ned til en å. Huset er meget lille (44m2!), har ingen toilet eller kloak
og ingen centralvarme, så der skal gøres noget radikalt: enten total
om-/og til-bygning eller opførelse af et helt nyt hus. Det sidste vil
være det bedste og enkleste. Jeg venter på en byggetilladelse, så der
har været tid at gå og drømme lidt om, hvordan om-/ny-bygningen kan
laves. Og det er jo ganske fornøjeligt - til og med gratis og giver
ingen sved på panden Og så er det jo heller ikke uvæsentligt at have
projektet tænkt godt igennem inden man går igang med at bygge.

Mit nuværende hus har pudset træskelet, og jeg holder mig nok til træ.
Flere huse i nabolaget har sat sig, og i den henseende er træmure mindre
følsomme end teglmure, som let får revner. Træ er også lettere end tegl
og belaster derfor heller ikke fundamentet så meget. Endeligt er der
meget mere, man selv kan lave, når det er i træ.
Som jeg skrev i en anden tråd står grundvandet højt, med ler en halv
meter nede, så der bliver noget med dræn af haven og omkring huset,
ligsom fundering skal undersøges pga. den bløde undergrund.
Men når først jorden bliver tør hen på foråret, så skulle grøntsager
efter sigende gro helt fantastisk. Muldvarpe og mosegrise synes
tilsyneladende også godt om stedet, men det prøver jeg at få ændret :)

Ellers lyder drømmen på et hus i halvanden plan, stor integreret
havestue i to etagers højde, facade i træ, sorte tegl på taget, et par
svalegange/altaner, fjernvarme, gulvvarme, massiv parket,
centralstøvsuger, balanceret ventilation med varmegenvinding og
intelligent el-installation (IHC). Tiden vil vise, om den drøm går i
opfyldelse.

Og om mig: Jeg er ingeniør indenfor svagstrøm, men har altid
interesseret mig for byggeri, så det at tegne og bygge sit eget hus er
lidt af en drengedrøm :) Efterhånden har jeg tygget mig igennem en del
bøger og web-sider om alt fra fundering til taglægning :) Det der med
praktiske erfaringer fra det virkelige liv, håber jeg at finde her på
news. Senere kan jeg forhåbentlig bidrage med egne erfaringer om hvordan
man skal gøre (eller ikke gøre...

Venlige hilsener,
Johan Andersen, Aalborg (i Danmark...)

Fra : Bubbles

Dato : 29-11-00 12:42

Hei Johan

Johan Myhre Andersen wrote in message <3A2468D9.D6B54295@cpk.auc.dk>...
>(X-post til dk.fritid.hus-og-have, dk.bolig og no.fritid.bolig)

-klippe-

> [...]
>ingen sved på panden Og så er det jo heller ikke uvæsentligt at have
>projektet tænkt godt igennem inden man går igang med at bygge.

Gratulerer med nytt hus! Eller skal jeg si ny tomt og gammelt hus? Litt av
et prosjekt du har påtatt deg. Å bygge om/på gammelt hus er (TRO MEG!) en
tung jobb. Når huset er så lite som 44 kvm og uten vann/kloakk, er det enda
værre. Hvorfor ikke sette det gamle huset i stand som hytte og bo i det
deler av tiden mens du bygger deg drømmehuset? Det ville i alle fall jeg
gjort, for jeg HAR gammelt, skjevt hus og vet godt hva det vil si å jobbe
med slikt!

-klippe-
> [...]
>efter sigende gro helt fantastisk. Muldvarpe og mosegrise synes
>tilsyneladende også godt om stedet, men det prøver jeg at få ændret :)

Jeg håper du kontakter eksperter på drenering og sjekker grundig hvordan
vannforholdene er på tomten før du bestemmer deg hvor det nye huset skal
ligge. Jeg kan nevne at min svoger har hus med kjeller på en leireholdig
tomt (leiren er ganske løs) - og han måtte etter ca. 10 år grave opp igjen
inntil muren og endre på dreneringen og tettingen av muren. Ingen
fornøyelse!

> [...]
>centralstøvsuger, balanceret ventilation med varmegenvinding og
>intelligent el-installation (IHC). Tiden vil vise, om den drøm går i

Om intet annet, sats i alle fall på sentralstøvsuger og gulvvarme! HERLIG!

-klippe-

>Venlige hilsener,
>Johan Andersen, Aalborg (i Danmark...)

Jotakk - de fleste nordmenn kjenner GODT til at Aalborg er dansk! Ikke
gammel-dansk, da, men

Marianne
Oslo

Fra : ARNAR HAUGEDAL

Dato : 29-11-00 12:54

Dersom du finner ut at du trenger hjelp til planlegging og råd, kan jeg
kontaktes - se http://www.firmanett.no/arnar/!

Arnar

Johan Myhre Andersen <jma@cpk.auc.dk> skrev i
meldingsnyheter:3A2468D9.D6B54295@cpk.auc.dk...

Fra : KVE

Dato : 05-12-01 11:39

Hej Johann

Besøg min hjemmeside www.logbuilders.dk - måske er det noget for dig.

Jeg er iøvrigt selv svagstrømsingeniør - men på vej ind i
pensionstilværelsen.

MVH
Kurt Vedsmand - jeg kan også kontaktes på kve@novator.dk

http://www.kandu.dk/