Små mider i køkken ???
Fra : Hans Kristian

Dato : 28-11-00 11:20

Hej.

Min bror har små hvide mider over alt i sit køkken.
Det ser ud til at de kommer fra emhætten og
spreder sig der fra. Det skal lige siges at emhætten
jævnligt rengøres. Miderne sidder også langs
paneler og dørkarme.
Er der en der har en ide om hvordan man fjerner
dem ?

M.v.h.
Hans

Fra : Lars L.

Dato : 28-11-00 22:05

"Hans Kristian" skrev:
> Min bror har små hvide mider over alt i sit køkken.
> Er der en der har en ide om hvordan man fjerner
> dem ?

Den lyder som den type jeg mødte for år tilbage. Dengang udrydede jeg dem med Absolut-D som er en
loppegift (var lige ved hånden).

Men der er sikkert bedre (læs: mildere) metoder. Jeg vil foreslå at din bror smutter ned i den
lokale Matas. De må kunne hjælpe med en velegnet insekt-gift til indendørs brug. Gerne en gift
uskadelig for mennesker, det er jo trods alt et køkken

/Lars

lars@et-soft.dkX (remove the X manually before emailing me)

Fra : N/A

Dato : 29-11-00 19:49

Fra : Hans Kristian

Dato : 29-11-00 19:49

Birgitte Abkjær skrev i meddelelsen <901ej2$20t$1@news.inet.tele.dk>...
>Hej
>
>Dette her er noget ulækkert, men disse mider lyder lidt, som dem vi fandt
>efter vores kat havde slæbt en mus med hjem, som vi ikke havde opdaget.
>Musen var død, og vi opdagede først disse "mider", senere museliget - fy
for
>s....

Hej Birgitte.

Ja lækkert er det i hvert fald ikke. Min bror har 2 katte og har
haft samme tanke, men et muselig i et køkken må da lugte fælt ?
Han har rodet det hele igennem uden at finde nogen "lig"

M.v.h.
Hans

Fra : Hans Kristian

Dato : 29-11-00 19:54

Lars L. skrev i meddelelsen <9016m0$cbl$1@news.inet.tele.dk>...

> [...]
brug. Gerne en gift
>uskadelig for mennesker, det er jo trods alt et køkken

Hej Lars og tak for dit svar.

De er nogle små seje gutter de mider og har allerede overlevet både
sulfovand og halvt vand/sprit. Varmer man en med en føntørrer siger den
"pop", men det er nok en ret besværlig måde at udrydde alle på

Jeg vil foreslå min bror et smut i Matas.

M.v.h.
Hans

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 29-11-00 22:47

Hej.

Vores muselig var underligt nok helt tørt, og det lugtede ikke. Jeg har
ellers en ret god lugtesans, men havde ikke anet uråd, men...

Bor den bror i lejlighed? De kunne jo godt komme fra en anden lejlighed
gennem luftskakten. Man har jo hørt om, at nogle personer (naboen altså) kan
leve så svinsk, at man må have folk ud fra kommunen og sanere det hele. Man
har faktisk også hørt om at det er p.g.a. mider, at man finder ud af at
naboen ikke har et muselig, men måske selv.....

Hilsen Birgitte

PS Når I finder grunden, vil vi altså gerne vide, hvad det var!

Fra : Hans Kristian

Dato : 30-11-00 12:22

Birgitte Abkjær skrev i meddelelsen <903tj9$s79$1@news.inet.tele.dk>...

<snip>

> [...]
>naboen ikke har et muselig, men måske selv.....

>PS Når I finder grunden, vil vi altså gerne vide, hvad det var!

Min bror bor i et 2 plans hus, så der er ingen naboer og dermed højest
et muselig i lasten
Jeg vender gerne tilbage og fortæller mere, når vi finder ud af noget.
Dette kan dog tage lidt tid, for vi vil til at skille hans køkken ad snart.

M.v.h.
Hans

Fra : N/A

Dato : 30-11-00 22:26

Fra : Hans Kristian

Dato : 30-11-00 22:26

Per A. Hansen skrev i meddelelsen ...

>Det lyder ulækkert.
>Det lyder mere som om der er tale om maddiker
>af en eller anden flue.
>Kunne du beskrive dem lidt nærmere - størrelse,
>antal ben ( maddiker har ingen! ) - o.s.v.

Hej Per.

Der er ikke tale om maddiker.
Miderne er meget mindre end et knappenålshovede, hvide
og så små at man ikke kan se deres ben med det blotte øje.

Min bror har i dag købt noget gift i Matas, men det bedste
ville være at lokalisere kilden. En død mus er et godt bud.

M.v.h.
Hans

Fra : Per A. Hansen

Dato : 02-12-00 20:21

Hans Kristian <hans-k@post5.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:906gga$rqg$1@news.inet.tele.dk...

> Per A. Hansen skrev i meddelelsen ...

> Der er ikke tale om maddiker.
> Miderne er meget mindre end et knappenålshovede, hvide
> og så små at man ikke kan se deres ben med det blotte øje.
Der nok ingen tvivl om det er en mide af en eller anden art.
Der er specielle midler for mider ( acaricider).

Prøv evt. med et pyrethroid - f.eks. "Trinol-Bio" med Permetrin -
er godkendt til indendørs bekæmpelse af småkravl såsom myrer,
sølvkræ m.v. Midlet er uiftigt overfor varmblodede dyr.
Og det kan have en virkning på mider.

mvh
Per A. Hansen

Fra : Leif & Susanne

Dato : 01-12-00 08:52

Hej

Prøv lige at "pille" emhætten ned, afmontere aftræks rør/slange, det kunne
jo være en fugl der var faldet ned i aftrækket.
Død fugl i emhættens aftræk, over en eventuel "klapventil" kan være årsagen;
det har vi været udsat for 2 gange.

--
Venlig hilsen
Leif & Susanne

Hans Kristian skrev >

Fra : Hans Kristian

Dato : 01-12-00 12:34

Leif & Susanne skrev i meddelelsen <907lfs$2j9g$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
>jo være en fugl der var faldet ned i aftrækket.
>Død fugl i emhættens aftræk, over en eventuel "klapventil" kan være

Hej Leif & Susanne.

Tak for tippet.

Også den teori vil vi "afprøve" i weekenden.
Det er faktisk der hvor enhætten er samlet, der er flest
af de små grimme bæster, så det lyder som et godt bud.

M.v.h.
Hans

Fra : Hans Kristian

Dato : 01-12-00 17:33

Hans Kristian skrev i meddelelsen <9000nq$eq4$1@news.inet.tele.dk>...

Hej.

Vi har fundet årsagen til problemet med miderne.
Under et af køkkenskabene opdagede min bror
en muserede fyldt med indsamlet tørfoder til katte.
På trods af at min bror har 2 katte, har denne fordømte mus
været så fræk, at bygge rede alligevel.
Miderne kommer helt klart fra det indsamlede kattefoder
og musen er der ikke spor af.
Måske kattene fik ram på den alligevel til sidst ?

M.v.h.
Hans